Complete Uitleg Over Online Reputatiemanagement (Incl. 10+ Tips)

by Bart van der Meer juli 14, 2018

Ontdek Alles Over Online Reputatiemanagement Inclusief Meer Dan 10 Tips. Alles Wat Nodig Is Om Negatieve Resultaten Van Pagina 1 te Verwijderen.


Transcriptie Complete uitleg over reputatiemanagement

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video gaan we het hebben over online reputatiemanagement. Het managen van jouw zoekresultaten in Google. Ik ga je precies vertellen wat het is, waarom het zo ontzettend belangrijk is, hoe het zo’n beetje werkt. Ik ga je een paar voorbeelden geven van wat bekendere bedrijven die eigenlijk dit nodig hebben en ik ga je meer dan tien tips geven wat je kan doen als je eigenlijk wat online reputatiemanagement nodig hebt.

Nou, een online reputatiemanagement is eigenlijk het volgende. Als je googelt op jouw naam, en dat kan zijn je bedrijfsnaam, je merknaam, de naam van het product wat je verkoopt of de naam van jouzelf of van de eigenaar van het bedrijf, en je kijkt in Google en je vindt daar verschillende negatieve of ongewenste resultaten. Je moet dan denken aan dat er een rapportage is gemaakt over jouw bedrijf of over jouw vestiging of over jou als persoon. Je staat op Tros Radar of op klacht.nl. Of er staat een YouTube-filmpje of een nieuws- of krantenartikel. En al die resultaten zijn negatief over jou. Dan wil je eigenlijk niet dat mensen dat in Google zien. Of om specifieker te zijn, eigenlijk wil je niet dat dat op pagina 1 van Google te vinden is, want dat is waar de meeste mensen kijken. Dus dat wil je eigenlijk weg hebben van pagina 1 en naar pagina 2 of verder.

Maar dat kan een ontzettend hardnekkig probleem zijn. En de reden is eigenlijk als volgt. Als er eenmaal iets negatiefs scoort op de naam van een bedrijf, dan vinden veel mensen die op die naam van dat bedrijf of van de persoon of product, als ze daarop googelen, vinden ze dat een heel interessant resultaat om te lezen. En wat er dus vervolgens gebeurt, is dat de click-through-rate, het aantal klikken naar dat resultaat toe, eigenlijk onnatuurlijk hoog is.

En dat geeft voor Google een signaal dat het blijkbaar heel interessant is voor mensen die op jouw bedrijfsnaam zoeken, omdat negatieve resultaat aan te klikken. En dat zorgt ervoor dat die vrij snel omhoog gaat in Google en daar ook blijft staan. En als er een uitgebreide rapportage bijvoorbeeld is gemaakt over jouw bedrijf en dan klikken mensen op het resultaat, blijven ze ook nog eens lang op de website, bekijken ze bijvoorbeeld een video of lezen ze het hele stuk voordat ze terug gaan. Dus dat zijn allemaal signalen naar Google dat dat een goede pagina is, die content biedt waar mensen op zitten te wachten. En dat is een beetje flauw, want aan de ene kant vinden mensen het interessant om te lezen, maar aan de andere kant, op het moment dat het er niet staat, is het niet zo dat veel mensen er echt naar op zoek zijn of dat ze het missen.

Daarnaast is het de vraag of al die negatieve resultaten terecht zijn. Want vaak zijn ze verouderd, gaan ze bijvoorbeeld over klachten of problemen die allang opgelost zijn. Of dat simpelweg de weergave die wordt neergezet onjuist is. En dat is helemaal schadelijk voor jou als bedrijf. Dus wat die resultaten ook precies zijn, ze zijn onjuist, ongewenst en negatief over jou, dus je wil ze van pagina 1 weg hebben.

En hier kan je een aantal voorbeelden zien. De eerste is misschien wel de bekendste, dat gaat over Happy Italy, waar Tim Hofman van Boos is langs geweest over het feit dat serveersters die daar werkten kregen hun fooi niet. Nou, dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus Happy Italy moet ervoor zorgen dat dat gewoon netjes geregeld wordt. Wat er nu gebeurt, is als je dus op Happy Italy googelt, dan krijg je dus dit te zien en daar zie je dus heel duidelijk die rapportage naar boven komen. Maar de kans is groot dat je dit over een jaar, over twee jaar of over vijf jaar nog steeds ziet staan. Ook al zijn de problemen misschien opgelost of er is al heel wat veranderd of klopt het helemaal niet misschien, nog steeds blijft die rapportage daar staan.

Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor Bonprix. Daar zie je ook dat als je daar op die naam googelt, dat kan je hiernaast zien, dat het vol staat met allerlei resultaten die je niet wil hebben.

Maar het kan nog een graadje erger. Als je bijvoorbeeld zoekt op Boosten reizen, dan zie je daar en een videorapportage staan van Rob Geus die je daar niet wil hebben en je ziet onder andere klacht.nl daar staan. Nou, dat is wat je als bedrijf absoluut niet wil hebben.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je eraan kan doen om te zorgen dat die resultaten worden weggedrukt naar pagina 2 of verder en daardoor eigenlijk niemand ze meer ziet. Het allermooiste is dat je eigenlijk het klikgedrag van de bezoeker daarmee onderbreekt. Want vaak staan die stukken hoog in Google, omdat mensen ze zien als ze op je naam googelen. Vervolgens kijken ze het, want het is op dat moment interessant. En daarna vergeten ze het weer.

Dus als je voor een week of een paar weken dat klikgedrag kan onderbreken, dat die zichzelf niet boven in Google eigenlijk houdt, komt die waarschijnlijk nooit meer terug. Het is een vicieuze cirkel. Hij staat bovenaan, omdat die bovenaan staat en omdat die bovenaan staat, blijven mensen erop klikken en blijft die bovenaan staan. En je moet dat dus onderbreken als je als bedrijf zijnde daar vanaf wilt.

Dus nu volgen meer dan tien tips wat je daaraan kan doen. En de allereerste en dat is denk ik de belangrijkste en de beste manier, is dat je bij Google een verzoek indient om dat resultaat te laten verwijderen. En dat kan alleen als het resultaat echt onterecht is. Dus als er dingen in staan die feitelijk niet kloppen of als er bepaalde schendingen zijn, bijvoorbeeld van het auteursrecht. En dat is het allerbeste, want niet alleen betekent dat dat de melding onjuist is, maar dat betekent ook dat die compleet verwijderd wordt uit Google en nooit meer terugkomt.

Het indienen van zo’n verwijderingsverzoek bij Google is eigenlijk best makkelijk. Namelijk je hebt een specifieke pagina, daar moet je bepaalde informatie invullen, bijvoorbeeld over waarom je vindt dat het verwijderd moet worden en bewijsvoering daarvoor. Vervolgens verstuur je dat en binnen enkele weken ontvang je antwoord of het wel of niet verwijderd wordt. Als het verwijderd is, dan krijg je zo’n melding onderaan de Google zoekresultaten te staan, namelijk dat op basis van juridische gronden een aantal resultaten niet meer worden weergegeven.En op die manier verwijder je de zoekresultaten permanent uit Google.

In de meeste gevallen werkt dit niet. Want vaak is een klacht terecht of op zijn minst deels terecht en moet je als bedrijf ook iets doen om het op te lossen. En dan zijn er andere manieren om te zorgen dat het eerste resultaat weer helemaal schoon wordt.

Wat ik je zou aanraden en het is ook heel erg voor de hand liggend, is contact zoeken met de website of de persoon die iets negatiefs over jou heeft gepubliceerd. En begrijp die persoon, los de vragen of de klachten of de frustraties op en vraag vervolgens of ze dat van Google af willen halen, of ze het willen verwijderen. En het scheelt heel erg met wat precies de oorzaak is of bedrijven dat willen of niet. Maar het is de moeite waard.

En een van de beste manieren is om de sociale profielen die je waarschijnlijk al hebt, dus Facebook, YouTube, Twitter, om die accounts te optimaliseren voor jouw bedrijfsnaam en te zorgen dat die daardoor iets hoger komen.

Wat je ook kan doen, is wat extra sociale kanalen aanmaken. Heb je nog geen YouTube-kanaal, maak een YouTube-account aan. Heb je nog geen Facebook, maak een Facebook-account aan. En zorg ervoor dat er wat activiteit op plaatsvindt. Op die manier is de kans groot dat die sociale profielen omhoog gaan en dat die de negatieve resultaten eruit gaan drukken.

Een andere optie is door gebruik te maken van andere grote, sterke websites. Bijvoorbeeld door een vacature te plaatsen op heel veel verschillende vacaturesites. En een site als Jobbird of Indeed zijn heel erg groot en autoritair, dus dan bestaat de kans dat jouw vacature het negatieve resultaat eruit gaat drukken, omdat de site waar je het op plaatst gewoon veel sterker is.

Dat kan je bijvoorbeeld ook doen met nieuwsartikelen of met krantenartikelen of met een andere manier van nieuws publiceren op een website. Misschien wel een nieuwssite die voor jouw branche specifiek is.

Een derde tip is dat je meer eigen websites gaat aanmaken. Bijvoorbeeld een .com-versie en een .be-versie die ook kunnen gaan scoren. Wat je ook kan doen is dat je voor elke locatie, wanneer je meerdere vestigingen hebt, een aparte website maakt. Dus winkel in Amsterdam.nl, winkel in Rotterdam.nl, winkel in Eindhoven.nl. Op die manier zijn er heel veel verschillende soorten resultaten relevant voor jouw bedrijfsnaam en dan is de kans groot dat die de negatieve resultaten eruit gaan drukken, want dat is daadwerkelijk waar mensen naar op zoek zijn. Het adres of de locatie van je winkel.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan een werkenbij-website of een franchise website. Alle manieren waarop je eigenlijk op dezelfde bedrijfsnaam andere soorten resultaten kan genereren. En als je die met elkaar verbindt, dus laat linken naar elkaar, is de kans groot dat die allemaal de eerste plek van Google gaan komen.

Als je meerdere locaties hebt, zorg er dan voor dat als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam of op je merknaam, dat er een Google Maps-resultaat tevoorschijn komt. En om uit te leggen hoe dat precies werkt is wat lang. We hebben daar al een complete gids over gemaakt over hoe je Google My Business resultaten aanmaakt. Maar wat er dan gebeurt, is dat iemand zoekt op je bedrijfsnaam en dan krijg je als eerst je normale website te zien en vervolgens een kaartje met alle locaties. En dat neemt al zoveel ruimte in beslag, dat de kans groot is dat mensen het negatieve resultaat daaronder niet eens meer zien. En dat betekent dat die click-through-rate-cirkel doorbroken is en dat ebt het artikel of de Tros Radar of de rapportage ebt meestal vanzelf weg.

Wat ook een hele goede strategie is, is te kijken of je het negatieve artikel of de negatieve rapportage kan vervangen door iets positiefs. Door bijvoorbeeld te laten zien dat je het probleem hebt opgelost. En het allermooiste is als je dat op hetzelfde domein kan doen als het domein dat nu naar voren komt. Nou, op klacht.nl wordt het wat lastig, maar stel dat je bijvoorbeeld negatief in het nieuws bent geweest, kan je diezelfde krant of diezelfde omroep of radiostation kan je benaderen om aan te geven de klacht is opgelost, we hebben dingen veranderd, dus nu is er een stukje positiviteit. En dan is de kans groot dat het nieuwe stuk het oude stuk gaat vervangen en in plaats van een negatief resultaat heb je dan ineens een positief resultaat op de eerste pagina.

Wat ook een optie is, is dat je gaat gastbloggen. Dat is een beetje vergelijkbaar met dat je zorgt dat er een nieuwsartikel of een artikel op een radiostation wordt gepubliceerd, is dat je kijkt of je een artikel kan schrijven voor een grote en bekende website. En dan hoop je dat dat nieuwe verse artikel het oude, negatieve artikel vervangt.

Als dat allemaal niet werkt en reputatiemanagement is echt lastig en die negatieve resultaten kunnen ontzettend hardnekkig zijn, dan kan je een negatieve ladder gaan inzetten. En een negatieve ladder werkt eigenlijk als volgt. Het nieuws dat nu nog bij jou op pagina 1 staat heeft negativiteit van een 10. Het is echt heel erg, het is schadelijk voor je bedrijf, je wil dat eigenlijk weg hebben. Kan je dan negatief nieuws publiceren wat qua schadelijkheid een 8 of een 7 is?

Dus het is schadelijk genoeg dat het wel de aandacht trekt, dus mensen zullen helaas wel weer negatief over je bedrijf gaan praten, maar het is niet zo erg als het vorige nieuws. Want dan is de kans enorm groot dat het oude negatieve nieuws vervangen wordt door het nieuwe negatieve nieuws. Wat iets minder negatief is. En vanuit die 7 of die 8 publiceer je vervolgens, bijvoorbeeld na een maand of na een aantal maanden, weer een volgend stuk wat qua negativiteit een 5 of een 6 is. En daarna publiceer je weer een stuk wat een 2 of een 3 is. En daarna publiceer je een stuk wat neutraal is of een klein beetje negatief is. En op die manier zwak je de negativiteit eigenlijk steeds verder af totdat het iets neutraals is of op een gegeven moment zelfs iets positiefs wordt.

Als dat allemaal niet geholpen heeft, dan kan je nog een ding doen en dat is eigenlijk door alle voorgaande acties die je hebt geprobeerd te versterken door middel van linkbuilding. Dus heb je een nieuwsartikel gepubliceerd, zorg er dan voor via linkbuilding dat het nog verder omhoog wordt geduwd. Heb je sociale profielen aangemaakt, zorg door linkbuilding dat die stijgen. Dus zet linkbuilding in gedurende een langere tijd, bijvoorbeeld drie tot zes maanden om ervoor te zorgen dat de resultaten die je wel in Google wil hebben langzaam maar zeker naar boven komen drijven. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar met linkbuilding kan je bijna 100 procent garanderen dat het wordt opgelost.

Dus nu is mijn vraag aan jou: heb je last van ongewenste of negatieve resultaten in Google? Heel erg vervelend en het kan een heel hardnekkig probleem zijn. Dus ik hoop dat je iets aan deze tips hebt. Ik wens je heel veel succes met het oplossen ervan. Heb je nog vragen, laat een reactie achter op YouTube, laat een reactie achter op ons blog of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl en ik zie je graag bij de volgende video met nog veel meer informatie over SEO en conversie optimalisatie.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *