Wat is het Overconfidence effect en Hoe Gebruik Je Dit Online?
Gebruik Overconfidence effect om Jouw Conversies te Verhogen
Het overconfidence effect is een effect dat eenvoudig toe te passen is op verschillende soorten websites. Door het effect doelgericht in te zetten zullen het aantal conversies toenemen.
Wat is Overconfidence effect
Het overconfidence effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om te veel vertrouwen te hebben in het eigen oordeel in vergelijking met de objectieve accuraatheid van die mening. Overschatten van eigen kunnen in vergelijking met andere.
Overconfidence effect voorbeeld
Het overconfidence effect is eenvoudig toe te lichten door middel van een bekend voorbeeld. Veel mensen denken van zichzelf dat ze goed kunnen autorijden, uiteraard komt dit nergens bewezen. Toch stappen ze in de auto met een drankje op, gaan whatsappen achter het stuur of rijden harder dan de toegestane snelheid. Hoe langer ze er zonder kleerscheuren of boetes vanaf komen, hoe groter het overconfidence effect wordt.
Een ander voorbeeld is van iemand die helemaal niet kan zingen maar die gelooft dat ze een geweldige stem heeft en besluit om The voice of Holland te proberen. Als ze haar audittape indient, kan ze uiteindelijk worden uitgelachen of belachelijk gemaakt vanwege haar vreselijke stem vanwege haar overmoed.
Nog een voorbeeld is van iemand die nog nooit gezwommen heeft voordat hij besluit om te proberen voor het professionele zwemteam aan te melden, omdat hij overmoedig is in zijn atletische vaardigheden. Zijn zelfvertrouwen kon hem van het team afhouden en maakte hem het mikpunt van veel grappen van leden van het zwemteam.
Overconfidence effect Tips
Mensen nemen dus risico’s omdat ze geloven dat ze meer kunnen of omdat ze juist meer willen kunnen doen. Dit kun je als ondernemer op verschillende manieren stimuleren:
- Door middel van video’s, podcasts en websiteteksten kun je dit gevoel aanwakkeren. Stimuleer mensen om het beste uit zichzelf te halen of motiveer hun om hun dromen na te jagen.
- Op dit moment doen veel business coaches dit door video’s en berichten te posten waarin ze laten zien hoe hun leven is veranderd door middel van een ander business model. Jij kunt vervolgens dit ook bereiken door het online programma te kopen van ruim 5000,- euro.