Wat is het Overjustification effect en Hoe Gebruik Je Dit Online

Gebruik Overjustification effect om Jouw Conversies te Verhogen
Het overjustification effect is toepasbaar op verschillende branches en daardoor interessant om te verwerken op je website.
Wat is Overjustification effect
Het overjustification effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat wanneer intrinsieke motivatie (deels) wordt vervangen van door externe motivatie dit niet altijd leidt tot grotere motivatie. Wanneer het externe verdwijnt, verdwijnt de gehele motivatie.
Overjustification effect voorbeeld
Overjustification is een verklaring voor het fenomeen dat bekend staat als motiverende ‘verdringing’. Het algehele effect van het aanbieden van een beloning voor een voorheen niet-beloonde activiteit is een verschuiving naar extrinsieke motivatie en het ondermijnen van reeds bestaande intrinsieke motivatie. Zodra beloningen niet langer worden aangeboden, gaat de interesse voor de activiteit verloren; eerdere intrinsieke motivatie keert niet terug en extrinsieke beloningen moeten continu worden aangeboden als motivatie om de activiteit te ondersteunen.
Overjustification effect Tips
Overjustification wordt in de marketing vaak aangepakt door middel van gamification. Dit is een doelgerichte manier om mensen te stimuleren om meer aankopen te doen.
- Mensen worden door middel van een spel gemotiveerd om meer aankopen te doen. Bij elke stap die ze zetten komen ze in een hoger level.
- Mensen worden beloond voor de aankopen die ze doen door middel van een spaarsysteem.
- Mensen krijgen twee keer per jaar een tegoedbon. De tegoedbon is 5% van het totaal afgerekende bedrag in dat seizoen. Dit werkt vooral goed bij kledingwinkels.