Wat is Pareidolia en Hoe Gebruik Je Dit Online?
Gebruik Pareidolia om Jouw Conversies te Verhogen
Pareidolia is een lastig effect om toe te passen, toch is het interessant om erachter te komen of het toepasbaar is op jouw business.
Wat is Pareidolia
Pareidolia is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben bekende patronen te zien, waar deze niet voorkomen.
Pareidolia voorbeeld
Veelvoorkomende voorbeelden zijn waargenomen afbeeldingen van dieren, gezichten of objecten in wolkenformaties, de man in de maan, het maankonijn, verborgen berichten in opgenomen muziek die in omgekeerde volgorde worden afgespeeld of bij hogere of lagere snelheden dan normaal en onduidelijke stemmen horen in willekeurige ruis zoals geproduceerd door airconditioners of ventilatoren.
Mensen zien bijvoorbeeld in een cirkel met twee stippen een gezicht. Het is gebleken dat dit vanuit oer-instincten wordt opgewekt. Het is voor ons als (oer) mensen belangrijk om snel mensen te herkennen voor emotionele betrokkenheid of juist dreigend gevaar.
Pareidolia Tips
Het blijkt dus dat we snel patronen herkennen in allerlei verschillende objecten. Dit komt ook voor in webdesign. Mensen weten tegenwoordig hoe een standaard menuknop eruit ziet op een mobiele website. Wat kun je hier als ondernemer nog meer aan doen?
- Houd bij je webdesign rekening met bekende designs voor knoppen en menustructuren etc.
- Zorg ervoor dat jouw website niet enorm afwijkt van de standaard, hierdoor kunnen mensen de weg kwijtraken op jouw website.