Wat is Perceptual Incongruence en Hoe Gebruik Je Dit Online?

by Bart van der Meer maart 13, 2019
perceptual incongruence

Gebruik Perceptual incongruence om Jouw Conversies te Verhogen

Perceptual incongruence is één van de vele denkfouten die wij als mens maken. Als ondernemer kun je heel eenvoudig op deze denkfout inspelen en zullen je conversies toenemen.

Wat is Perceptual incongruence

Perceptual incongruence is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om meer aandacht te geven aan iets dat visueel opvalt, met name als het “niet klopt”.

Perceptual incongruence voorbeeld

Slechts 1% van wat u ziet, komt daadwerkelijk binnen via uw ogen. Je brein vult zelf de rest in. Je brein doet dit door gebruik te maken van eerdere visuele informatie en gevestigde aannames over de echte wereld. 99% van wat je ziet is ‘computervisie’, gebaseerd op zeer geavanceerde algoritmen, waardoor je een verrassend accuraat visueel beeld krijgt. Perceptuele incongruentie treedt op wanneer de echte visuele informatie verzameld via het oog niet past bij visuele algoritmen. Wanneer dit gebeurt, vragen delen van de hersenen om meer informatie (omdat het niet per se in het algoritme past).

Stel je voor dat je een website bezoekt met twee banners. Een van die banners toont een merk dat goed past binnen het thema van de website die u bezoekt. De andere niet. Welke banner denk je dat je beter zult onthouden en vind je meer interessant?

Onderzoekers bestudeerden dit effect van het plaatsen van advertenties op thematische ‘congruente’ platforms, versus ‘incongruente’ platforms. In de hypothese concludeerden ze dat het plaatsen van advertenties in thematisch incongruente media de verwerking van advertenties, evaluaties van advertenties en sterkere percepties van bestaande merkassociaties verbetert.

Perceptual incongruence Tips

  • Doe iets onverwachts wanneer iemand uw website (of ander platform) betreedt.
  • Gebruik binnen uw eigen platforms incongruente kleuren, lettertypen, afbeeldingen, enz. Voor belangrijke inhoud en interacties.
  • Adverteer ‘met opzet’ op thematisch incongruente platforms.
  • Zorg ervoor dat het totale uiterlijk van uw advertenties incongruent is met elk advertentieplatform.
Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *