Wat is de Pessimism Bias en Hoe Gebruik Je Dit Online?
Gebruik Pessimism bias om Jouw Conversies te Verhogen
De pessimism bias is een lastige denkfout voor ondernemers die juist positief zijn ingesteld. Door effectief op deze denkfout in te spelen, verhoog je als ondernemer het aantal conversies en daarmee je omzet.
Wat is Pessimism bias
Pessimism bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om de kans te overdrijven dat er iets negatiefs gebeurd.
Pessimism bias voorbeeld
Door middel van een aantal voorbeelden kan de pessimism bias worden toegelicht.
- Het kan je doen geloven dat je waarschijnlijk geen baan zult krijgen, ook al ben je goed gekwalificeerd en heb je het goed gedaan tijdens het interview.
- Het kan ervoor zorgen dat je denkt dat je het slecht gaat doen op een examen, zelfs als je goed voorbereid bent.
- Het kan je doen geloven dat je geen persoon moet benaderen met wie je wilt praten, vanwege de valse veronderstelling dat ze je waarschijnlijk niet leuk zullen vinden.
- Het kan ertoe leiden dat je opgeeft om te proberen een positieve verandering door te voeren die je in je leven wilt maken, door je te laten denken dat je waarschijnlijk zult falen, ongeacht hoeveel moeite je doet.
Pessimism bias Tips
De pessimism bias komt voornamelijk voor bij bedrijven die trainingen, workshops of opleidingen aanbieden. Om de pessimism bias tegen te gaan, is het belangrijk om juist het positieve te benadrukken. Mensen moeten gaan geloven in hun eigen mogelijkheden dit kan gestimuleerd worden door reviews van voormalige klanten. Maar ook video’s, podcasts en websiteteksten spelen hierbij een belangrijke rol.