Wat is het Prominence Effect en Hoe Gebruik Je Dit Online?

by Bart van der Meer april 19, 2019
Prominence effect

Gebruik Prominence effect om Jouw Conversies te Verhogen

Het prominence effect is één van de vele denkfouten die wij als mens maken. Door deze denkfout effectief in te zetten op je website, zullen de conversies toenemen.

Wat is het Prominence effect

Het prominence effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om wanneer een keuze gemaakt wordt de nadruk vaak ligt op 1 feature of eigenschap.

Prominence effect voorbeeld

Onbewust leggen we bij het aankoopproces de nadruk op één specifieke eigenschap van het product of de dienst. Vaak is dit een eigenschap die de concurrenten van elkaar onderscheid of is het een eigenschap waar wij vanuit onze eigen beweegredenen meer waarde aan hechten. Dit kan bijvoorbeeld gaan om veiligheid, betrouwbaarheid, duurzaamheid, milieuvriendelijkheid etc.

Maar als we kijken naar belangrijke eigenschappen waarmee je concurrenten kunt vergelijken, dan kan het ook gaan om specifieke producteigenschappen, functionaliteiten van het product. Hierbij kan het gaan om de kwaliteit van het beeldscherm, de grootte van het beeldscherm, de functionaliteiten van de televisie, de aansluitmogelijkheden, etc.

Prominence effect Tips

Het prominence effect kun je op verschillende manier toepassen, maar voordat je begint is het belangrijk om jouw doelgroep in kaart te brengen. Wanneer je je doelgroep duidelijk in kaart hebt gebracht, weet je welke eigenschappen voor hen belangrijk zijn.

  • Je kunt de belangrijke eigenschappen benadrukken door een ‘sticker’ te plaatsen bij de productfoto. Denk hierbij aan “de meest energiezuinige” of “de goedkoopste in zijn soort”
  • Je kunt bij de productomschrijving of bij de omschrijving van de dienst gebruik maken van dikgedrukte woorden. Hierdoor vallen de eigenschappen nog meer op.
  • Door middel van video’s, podcasts of websiteteksten kun je de producteigenschappen zo goed mogelijk onder de aandacht brengen.
Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *