Wat is Response Efficacy en Self Efficacy en Hoe Gebruik Je Dit Online?
Wat is Response Efficacy
Response Efficacy en self-efficacy of zelfeffectiviteit genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat hoe meer mensen geloven dat een actie leidt tot het gewenste eindresultaat, hoe groter de kans is dat we actie ondernemen.
Bij response efficacy gaat het om een externe motivatie die je reden geeft om te geloven dat een bepaalde actie het probleem oplost.
Bij self efficacy geloof je dat je zelf het probleem kan oplossen.
Response Efficacy voorbeeld
Rijd je wel eens te snel? Is dat expres of per ongeluk? Stel je voor dat je naar een anti-versnellingsboodschap op de televisie kijkt. Er rijdt een ‘crashdummy’ in een auto. Terwijl hij een flitspaal nadert, haalt iemand hem snel in en flitst. Dit maakt de dummy smile “. Wat denk je; Zou deze commercial voor jou effectief zijn of zou je de boodschap afwijzen? Er werd ontdekt dat het afhangt van uw “respons-werkzaamheid”. Als je dacht dat de advertentie enige nuttige informatie bevat over hoe mensen hun risico op te snel rijden kunnen verminderen, is de boodschap waarschijnlijk effectief voor jou. Maar als je dacht dat het een strategie biedt om snelheidsovertredingen te verminderen, is het bericht niet effectief.
Response Efficacy Tips
De response efficacy kun je op de volgende manieren toepassen:
- Reactie: Ontdek wat verschillende ‘uitkomsten’ consumenten zoeken, en of je verschillende segmenten kunt herkennen (dwz berekenen mensen hypotheekaflossingen om hun dieptewerking te verlagen of om elke maand financieel beter af te zijn?).
- Bericht afstemming: focus dan specifiek op een specifiek bezoekersdoel (“Bereken hoeveel geld u elke maand kunt besparen”).
- Framing: breng het opgegeven bericht, positief of negatief (“Bereken hoeveel geld u elke maand verliest”).