Restaurant Marketing: 25.000+ GRATIS Website Bezoekers Per Jaar Via Google

by Bart van der Meer april 30, 2019
Restaurant Marketing

Ontdek Hoe 1 Lokaal Restaurant Jaarlijks Meer Dan 25.000 GRATIS Bezoekers Naar de Website Trekt Via Google.

Transcriptie: Restaurant Marketing: 25.000+ GRATIS Website Bezoekers Per Jaar Via Google

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je hier een toffe casestudie laten zien van hoe een lokaal restaurant 1000 bezoekers uit Google trekt door de website slim in te richten. Dus ik ga je natuurlijk in detail vertellen wat we hebben gedaan, waarom we dat hebben gedaan en hoe jij dat voor jou restaurant of horecagelegenheid ook kan doen. Dus heb je een restaurant, werk je in de horeca en wil je meer verkeer aantrekken dan is dit helemaal perfect voor jou. Er is een groot probleem met de meeste horecawebsites die we zien. En dan bedoel ik niet eigenlijk de hotels, maar dan bedoel ik vooral de restaurants, de cafés, de lunchrooms, nou ja de eetgelegenheden.

En het probleem is eigenlijk als volgt, de meeste sites hebben een paar pagina’s en daar hebben ze de menukaart opstaan, daar hebben ze wat dranken opstaan, ze hebben een contact of reserveren pagina, ze hebben een stukje over het restaurant, ze hebben een sfeerimpressie en dat is het. En met een beetje mazzel is de homepage ingericht op een zoekwoord, bijvoorbeeld restaurant+plaatsnaam of soms specifieker bijvoorbeeld sushi restaurant+plaatsnaam. Maar dat is het wel. En daarmee kan je natuurlijk in theorie heel veel verkeer trekken maar je beperkt jezelf wel heel erg. Hier zie je een screenshot van analytics en dan zie je dat dit ene restaurant duizenden bezoekers aantrekt vanuit Google elke maand weer.

En ik ga je nu precies vertellen hoe je dus dit ook kan bereiken via jouw restaurant. En nee, dit is niet een restaurant wat in Amsterdam zit, het zit in een veel kleinere stad dan dat. Allereerst moet je natuurlijk zorgen dat je een Google My Business profiel aanmaakt, zodat je als restaurant in de Google Maps kan scoren. Dat moet je eenmalig opzetten, duurt denk ik een halfuurtje of een uurtje om dat even uit te vogelen en goed in te vullen en dat is het. Daarnaast zijn er nog meer dingen die je kan doen om vervolgens vindbaar te worden in die Maps maar daar hebben we een ander blogpost over dus daar gaan we het nu niet specifiek over hebben. Maar die Google My Business moet je echt aanmaken. En wil je daarmee starten, dan link ik effe naar een ander blogpost en daar krijg je de precieze uitleg hoe je dat doet. Maar het vindbaar zijn in dit kaartje is heel belangrijk.

Stap 2 en die doen de meeste bedrijven wel goed is dat je je homepage inricht op je allerbelangrijkste zoekwoord. En voor de meeste restaurants is dat restaurant+plaatsnaam of het is uit eten+plaatsnaam en soms is het iets specifieker, bijvoorbeeld sushi restaurant of pizzeria of Grieks restaurant+ je plaatsnaam en mocht je in een hele grote plaats zitten, dan maak je er bijvoorbeeld van een bepaald deel of een bepaalde wijk. Maar dat is het wel. Daarnaast moet je natuurlijk zorgen dat die homepage dat ook duidelijk reflecteert. Dus dat zijn eigenlijk de traditionele zoekmachine dingen die je moet doen. Dus laten we ervan uitgaan dat ik gevonden wil worden op restaurant+Bodegraven, dan zorg ik dat ik in mijn SEO titel, die je hier kan zien, restaurant+ Bodegraven heb.

Daarnaast zorg ik ervoor dat ik op die homepage één of twee keer, het liefst op een prominente plek zoals een koptekst bovenin of een koptekst tussendoor nog een keer dat woord restaurant Bodegraven herhaal of restaurant in Bodegraven of restaurant in omgeving Bodegraven. Zodat Google snapt, hey, dit is een restaurant in Bodegraven. Dat hoeft er niet lelijk uit te zien of ingewikkeld uit te zien, maar als je dat één of twee keer noemt, misschien een afbeelding erbij die daar ook een indicatie voor is dan is dat over het algemeen genoeg of het is in elk geval de basis die je dan op orde hebt. Waar je ook over na kan denken, als je in een wat grotere stad zit, om specifieke wijkpagina’s aan te maken of stadsdeelpagina’s, dus stel dat je in Den Haag zit, dat je bijvoorbeeld een Den Haag Noord, Oost, Zuid of West maakt, afhankelijk van waar je restaurant zit of dat je een pagina maakt met restaurant+ en dan een wijk bijvoorbeeld. Zodat mensen die heel specifiek zoeken toch jou kunnen vinden en zeker weten dat jouw restaurant in dat stukje van de stad zit.

Ook afhankelijk van je plaats, kan je overwegen om jouw website te vertalen in bijvoorbeeld het Engels of het Duits. Dat zijn veelvoorkomende talen, veelvoorkomende zoekwoorden ook waar mensen op zoeken, zeker toeristen, dus als je in Amsterdam zit zou ik dat in elk geval aanraden, maar ook langs de kust bijvoorbeeld, waar er veel Duitsers komen, zorg dat je de taal op je website hebt van wat de mensen ook daadwerkelijk spreken. Dat doet bijna geen enkel restaurant en dat alleen al kan je heel veel verkeer opleveren. Maar dan begint het spel pas. Dus de volgende stap is er een die bijna geen enkel restaurant doet voor z’n website. En dat is dieper nadenken over wat voor gerechten serveer ik, hoe kan je dat benoemen en zoeken mensen daar ook op. En het antwoord is waarschijnlijk ja.

Dus ga aparte pagina’s aanmaken voor de verschillende type gerechten en type voedsel die je dient. Bijvoorbeeld het soort gerechten wat je hebt, dus dat kan sushi zijn, of pizza, of spare ribs, zorg dat je een aparte pagina hebt dat als iemand Googelt op spare ribs Bodegraven of sushi Bodegraven of sushi restaurant Bodegraven dat die dan op die pagina uitkomt en dat dat dan doorlinkt bijvoorbeeld naar de menukaart en dat je natuurlijk kan reserveren. Maar mensen Googelen ook op de keuken, is het Italiaanse keuken, of een Griekse keuken of een Franse keuken. Zorg dat je een aparte pagina hebt die eigenlijk aangeeft wat voor soort keuken jij kookt. Denk ook aan het type eten wat mensen zoeken, dus gewoon vlees of juist vegetarisch of veganistisch. Als je daar iets specifieks mee doet of bepaalde gerechten voor hebt, zorg dat je een aparte pagina hebt dat als ik Googel op vegetarisch eten Bodegraven, dat jij dan als eerste naar voren komt.

Vergeet ook de activiteiten in de buurt niet. Dus is er een bioscoop vlakbij jou of een theater of iets anders te doen waar elk weekend of elke week wel mensen zitten, maak dan een aparte pagina aan waarin je uitlegt dat mensen die naar die activiteit gaan, bijvoorbeeld de bioscoop in Bodegraven, dat die voor de film heel makkelijk eerst bij jou uit eten kunnen. En dat je misschien wel een speciale promotieactie hebt waarbij je in dit geval een bioscoopkaartje + een diner krijgt voor een X-bedrag. Maar zorg ervoor dat je jezelf koppelt aan de activiteiten in de buurt, dat als mensen daarop zoeken of daarop Googelen, dat ze zien dat ze bij jou kunnen eten en dat dat vlakbij is, dat het zo geregeld is en dat je dus misschien wel een aparte aanbieding hebt.

Vergeet ook niet pagina’s aan te maken voor de tijd van de dag. Dus diner, lunch, brunch, nou soms zitten er nog dingen bij als high tea. Zorg dat je daar allemaal aparte pagina’s voor hebt zodat als ik Googel op brunchen Bodegraven, dat ik jouw restaurant vind en dat ik snap dat ik dat kan doen in je restaurant. En ik noemde net al even high tea, maar zo heb je natuurlijk nog veel meer speciale events. Een verjaardagsdiner, een zakelijk diner, een viering, een jubileum, maar vergeet dus ook niet de high tea, volgens mij heb je zelfs een high beer tegenwoordig, private dining, hé privé eten. Denk bijvoorbeeld aan speciale dagen, als Valentijnsdag of Kerst of Pasen, maar denk ook aan woorden als romantisch eten met z’n tweeën of spannend eten of leuk eten, dus eigenlijk speciale settings of speciale events waarvoor je iets organiseert.

Zorg dat je een aparte pagina hebt zodat mensen die daarop zoeken ook weten dat dat bij jouw restaurant het geval is. En als je al die dingen hebt gedaan, dus dat je werkelijk alle gerechten en alle types en alles wat jouw restaurant is op verschillende manieren hebt geschreven, zorg er dan ook voor dat je lokaal de aandacht krijgt. Dus zorg ervoor dat er lokale websites zijn die naar jouw website verwijzen. Dus dat kan zijn de lokale media, dat kunnen zijn lokale directories, bijvoorbeeld Bodegraven.startpagina.nl, dat die naar je restaurant verwijzen.

Zorg ervoor dat je je bedrijfsprofielen goed op orde hebt, bijvoorbeeld op telefoonboek.nl of telefoongids.nl of je hebt er zo’n 30 van zulke bedrijfsprofielen. Zorg ervoor dat jouw gegevens daarop kloppen en als je samenwerkt met bepaalde partijen, bijvoorbeeld met leveranciers of met activiteiten of met sportclubs, zorg ervoor dat heel veel mensen die lokaal een website hebben of een lokale activiteit of een evenement, dat die naar jouw restaurant gaan linken. Da’s een extra signaal voor Google dat jij in Bodegraven gevestigd zit, allemaal Bodegraafse website linken naar jou dus als iemand Googelt op restaurant Bodegraven dan moet je eigenlijk wel bovenaan komen te staan. En dat is het. Dus dat klinkt vrij eenvoudig, het vergt alleen wat uitzoekwerk en vervolgens het schrijven van goeie pagina’s, het ontwikkelen van goeie pagina’s, toevoegen van video’s, van afbeeldingen, zorg ervoor dat die een super beleving hebben en op die manier kan je dus net zoals dit restaurant duizenden bezoekers aantrekken, ook al is het gewoon een lokaal gericht restaurant in één stad.

Dat is in feite alles wat nodig is om jouw restaurant duizenden bezoekers per maand aan te laten trekken, ook al zit je niet in een geweldig grote plaats. Dus ik zou zeggen zet ‘m op, ga goed nadenken over je restaurant en maak zoveel mogelijk pagina’s die daarvoor relevant zijn. En ik zie je natuurlijk graag weer terug want we gaan het hebben over nog veel meer SEO, over conversie optimalisatie, over YouTube en over Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *