Hoe Je Reviews Gebruikt Heeft Geen Zin – Dit Wel

by Bart van der Meer April 13, 2018
Effectief reviews inzetten

Ontdek waarom de manier waarop jij reviews gebruikt op je website of webshop totaal geen zin heeft en hoe je reviews wel effectief gebruikt om jouw conversies te verhogen.

Transcriptie Hoe je reviews gebruikt heeft geen zin – dit wel

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies uitleggen waarom de manier waarop jij reviews gebruikt totaal geen zin heeft en wat je wel moet doen om reviews effectief in te zetten.

En als je reviews wel effectief inzet, zal je merken dat jouw conversie ratio meteen omhoog gaat. In deze video ga ik je daar alles over uitleggen.

Ik ga je niet alleen vertellen wat reviews precies zijn en hoe je ze nu gebruikt. Ik ga je ook vertellen waarom dat niet effectief is en wat je wel moet doen om te zorgen dat mensen  beter converteren.

Wat gaan we leren?

  • Soorten reviews
  • Het belang van een review
  • Hoe zet je een review in
  • Tips

Soorten review

Er zijn een aantal soorten reviews. De meest bekende is misschien wel gewoon een simpele sterren review. Dat kan je op Facebook doen, dat kan je op Google+ doen, dat kan je vaak op websites als Klantenvertellen of Kiyoh doen.

Je vult gewoon een paar sterren in en dat is het. Een iets grotere review, daar staat wat tekst bij, daar staat een kleine uitleg bij of de website of het product is beoordeeld op een paar punten.

Maar je kunt ook een grotere review hebben, een echte testimonial, een compleet verhaal als het ware.

En dat kan in tekst zijn, maar dat kan ook in video zijn waar je de directeur of de eigenaar of een klant iets vertelt via video.

En de laatste review die je vaak ziet, dat is eigenlijk een opsomming van alle reviews. Dus wij als bedrijf hebben gemiddeld een 9,6 uit 1100 reviews.

Het Belang van een Review

De eerste vraag is: waarom is een review eigenlijk zo belangrijk? Waarom is een review eigenlijk zo belangrijk voor iemand die op jouw website komt en misschien iets wil kopen of een offerte aan wil vragen?

En dat is omdat diegene probeert te achterhalen: hoe groot is de kans dat je daadwerkelijk dit gaat leveren of dit gaat doen en hoe blij zal ik daarmee zijn.

Het is in feite een stuk onzekerheid, met name als ze jou niet kennen of het product niet goed kennen.

En ze willen gerustgesteld worden dat het goed gaat komen. En wat is nu een betere geruststelling dan iemand die hetzelfde is als de bezoeker die met hetzelfde probleem zat, dezelfde actie ondernam en daar heel erg blij mee was.

Dat is zo’n beetje de beste geruststelling die je kan hebben dat het goed gaat komen. Dus het neemt twijfel en onduidelijkheid weg en het trekt mensen over de streep doordat ze veel zekerder zijn van hun beslissing.

Dus als je weet dat het belangrijk is dat die reviews twijfel moeten wegnemen of dat die een specifiek bezwaar of tegenwerping die mensen hebben om iets te kopen weg moeten nemen.

Dan is dat precies de reden dat de manier waarop jij reviews gebruikt eigenlijk helemaal niet effectief is.

Hoe Zet Je Een Review In

Want wat doen de meeste mensen, die gebruiken namelijk reviews redelijk willekeurig door de website. Dus ze hebben bijvoorbeeld altijd de nieuwste bovenaan, ongeacht of die goed of slecht is.

Of ze hebben alle reviews met een hogere rating bovenaan staan. Of ze hebben de langste reviews bovenaan staan of de kortste reviews.

En de plek van de reviews is ook willekeurig. Op elke pagina staat er een of er worden er een paar ingeladen die met een slider kan je dan doorklikken om ze te zien.

En ook de plek waar de reviews vaak voorkomen is niet echt over nagedacht.

Vaak zie je reviews heel veel op de homepage terugkomen, terwijl als het goed is 70% van de mensen de homepage helemaal niet ziet.

En als ze wel op een pagina staan, dan zijn ze bijvoorbeeld zoals hier, dat je met een slider door de reviews kan doorklikken.

Maar dat die eigenlijk gewoon worden ingeladen, dus dan heb je weer dat de nieuwste review getoond wordt of de beste review getoond wordt.

Dan heb je ook nog het probleem dat heel veel reviews op elkaar lijken.

En zeker als je het automatiseert zodat die ze automatisch inlaadt, dan weet je eigenlijk helemaal niet hoe de reviews er precies uitzien.

Het kan zijn dat ze allemaal redelijk hetzelfde zijn, zowel positief als negatief. Je kan er ook veel te veel hebben, dat je bij wijze van spreken door een oneindige lijst met reviews moet doorscrollen waar je niks aan hebt.

Dus al die manieren die heel veel voorkomen en die vaak platformen als Klantenvertellen en Kiyoh ook aanbieden, dat is helemaal niet de beste manier.

En een van de belangrijkste dingen om daarin te weten is dat het klanten vaak niet zo veel uitmaakt hoe oud een review is. Bedrijven willen graag de nieuwste review bovenaan hebben, want dan zie je dat het actueel is.

En dat kan een beetje helpen, maar dat is niet het echte doel van een review.

Want als ik een dienst ga aanvragen en die dienst is onveranderd in het afgelopen jaar, dan maakt het mij niet uit dat er een review staat van een jaar geleden, want het is nog steeds relevant voor mij.

Tips

Dus er zijn een paar veel belangrijke criteria waarop je reviews selecteert.

De eerste belangrijke tip die ik je kan geven: stop met het automatisch inladen van reviews. Want jij wil controle hebben over de reviews en het feit dat een review nieuw is, is niet zo belangrijk als dat jij denkt dat het is.

Tip nummer twee: ga beter nadenken over waar precies toon ik reviews. En er is maar een plek of een strategisch punt waar je reviews wilt laten zien en dat is namelijk waar de beslissing wordt genomen.

En de beslissing om een product of dienst aan te schaffen is bijna nooit op de homepage. Sterker nog, het is zelfs bijna nooit op een categoriepagina.

Het is bijna altijd op een productpagina of een landingspagina waar een dienst of een product wordt uitgelegd.

Dat is het moment dat mensen aan het beslissen zijn: ga ik dit doen of niet, ga ik die offerte aanvragen, ga ik dit product kopen.

Dus daar wil je de reviews hebben om de twijfel weg te nemen en jouw geloofwaardigheid en jouw betrouwbaarheid te versterken.

Nummer drie: probeer ze zoveel mogelijk te relateren aan de bezoeker die op de website is.

Dus als jij een lokaal bedrijf bent die bijvoorbeeld alleen in Rotterdam actief is, zorg dan dat er in de reviews duidelijk is dat een Rotterdammer de review heeft achtergelaten.

Maar dat kan ook zijn op basis van de functie van het bedrijf. Als jij veel directeuren verwacht op jouw website, laat dan een directeur een review achterlaten, zodat iemand kan relateren aan degene die de review heeft achtergelaten.

Hoe beter die relatie is, hoe beter iemand denkt: ja, degene die de review heeft achtergelaten is zoals ik, hoe krachtiger de inhoud van de review gaat overkomen.

En als je niet precies weet wie op jouw website komt qua functie of qua doelgroep, dan kan je ‘m ook iets breder pakken.

Bijvoorbeeld door te zeggen dat de review is achtergelaten door een bedrijf van een bepaalde omzet of dat er zoveel mensen werken of iemand van een bepaalde leeftijd.

Dan maak je het iets breder, maar je maakt het zo specifiek als jij het kan maken op basis van de gegevens die je hebt van jouw doelgroep.

En de laatste tip die ik je kan geven is: je wilt dat elke review een specifiek probleem, oplossing of eindresultaat weergeeft.

Dus stel dat ik iets wil bestellen op een webshop, maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid en ik twijfel met name, als ik vandaag bestel, is het er wel echt morgen.

Dan moet je dus een review plaatsen op je productpagina die zegt: ik had mijn product om vijf voor tien besteld, maar nog steeds was die de volgende dag om tien uur werd die bezorgd.

En dat helpt mij als bezoeker om die twijfel weg te nemen.

Maar als mensen over iets anders twijfelen, bijvoorbeeld over de kwaliteit van je diensten of dat je wel betrouwbaar bent of de snelheid of wat het dan ook is, als ze een bepaald probleem als tegenwerping, als twijfelpunt hebben, moet je een review plaatsen die dat tegengaat.

Maar dat geldt natuurlijk ook voor de oplossing.

Als iemand het probleem wel snapt en alleen twijfelt of jij het op kan lossen en of de eindoplossing wel echt zo goed is als dat jij zegt dat die is.

Dan moet je dus een review plaatsen van iemand die zegt: nou, ik twijfelde vooraf wel, ik was een beetje sceptisch, maar ik ben nu zo blij dat ik het gedaan heb, ik zou nooit meer zonder kunnen.

Want dan is iemand overtuigd dat het eindresultaat echt zo goed gaat worden.

Dus een review moet altijd een probleem, een oplossing of een eindresultaat bespreken.

En als je dat combineert, dus je relateert de review aan degene die op je website zit, de review bespreekt een probleem, een oplossing of een eindresultaat en je plaatst het op de juiste plek op je website, de plek waar mensen een beslissing gaan nemen, de plek waar die twijfel naar boven komt.

Dan zal je zien dat je veel meer conversies gaat halen uit je website en dat die reviews daar ontzettend bij kunnen helpen.

Dus nu is mijn vraag aan jou: hoe ga je je reviews nu aanpassen? Hoe ga je kritisch door je website heen om te bepalen waar welke review komt?

Laat het weten in de comments. Als je nog vragen hebt of opmerkingen, laat het ook weten.

Dat kan in de beschrijving, dat kan op ons blog of je kan een mailtje sturen naar bart@klikproces.nl, krijg je van mij persoonlijk antwoord.

En ik wens je heel veel succes met het verbeteren van je reviews en daarmee het resultaat van je website of webshop.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *