Het Rhyme-As-Reason Effect – Bewezen en Gecheckt
Oke, we gaan van start. Laten we bij het begin beginnen, waarbij we gaan kijken naar het belang van rijmende zinnen.
- Waarom werken rijmende zinnen zo goed?
- Wat is gedachte daarachter?
- Zijn er succesvolle voorbeelden?
Belangrijke vraagstukken, maar antwoord ontdekken gaat lukken.
We nemen je aan de hand en we gaan dieper in op een belangrijk onderwerp in de digitale wereld, te weten: het Rhyme-as-Reason effect.
Er wordt bij de lezer middels een rijmende tekst vertrouwen opgewekt. We gaan ons verdiepen in het effect, de wetenschap, leuke voorbeelden en de combinatie met SEO.
Let’s go!
Wat is het Rhyme-as-Reason effect?
We beginnen direct met het antwoord. Het Rhyme-as-Reason effect is het effect dat mensen beter tekst onthouden, zodra het rijmt. Hier drie voorbeelden van het Rhyme-as-Reason effect:
1. Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.
2. Melk is goed voor elk.
3. Ben je Bob? Zeg het hardop!
Deze slogans komen we zo nog even op terug, maar eerst even uitleggen hoe het werkt in ons hoofd. De Engelstalige onder ons zeggen ook wel ‘If it’s like a song, it can’t be wrong.’
Hoe werkt het Rhyme-as-Reason effect in ons hoofd?
Daniel Kahneman heeft het in zijn boek Thinking Fast & Slow (Ons Feilbare Denken) haarfijn aangegeven. Kort, scherp en duidelijk geeft hij antwoord op de vraag waarom een rijmende tekst zo goed blijft kleven.
Dat komt, omdat je in ons brein 2 systemen vindt:
Systeem 1 is de norm en staat altijd aan. Wanneer je melk koopt, e-mail schrijft of routinematig werk hebt als baan. Dan is je nadenken snel, intuïtief en emotioneel. Als je zo denkt ben je erg vatbaar manipulatie, zonder dat je dit doorhebt.
Systeem 2 moet je bewust activeren. Als je iets diep en feitelijk wilt uitzoeken. Je denkt traag, weloverwogen en rationeel. Dit is weer een heel ander concept.
Op het moment dat een tekst rijmt en binnenkomt in systeem 1 heeft dit te maken met vloeiende heuristiek. Het rijmt, het is makkelijker te verwerken en dit gaat eenvoudig, intuïtief en op emotioneel vlak. Een vloeiende tekst wordt daardoor als mooier en betrouwbaar opgevat.
In het Engels noemen ze dit ook wel processing fluency. Ontdek hier een tof filmpje over dit begrip, verwerkt in een fraai gemaakte YouTube-clip.
Tijd voor een onderzoek. Voorbeelden zijn leuk, maar het is tijd voor een bewijs van de wetenschappelijk hoek.
De resultaten zijn verwerkt in een vooraanstaand magazine geschreven door McGlone en Tofighbakshsh genaamd: Birds of a Feather Flock Conjointly: Rhyme as a Reason in Aphorisms.
Gedurende het onderzoek moesten proefpersonen aangeven in hoeverre ze het eens waren met voorgeschotelde uitspraken over menselijk gedrag.
En wat je zag…
Enkele deelnemers ontvingen daarbij een rijmende versie van de uitspraak (‘life is mostly strife’), terwijl anderen een niet-rijmende versie ontvingen (‘life is mostly a struggle’).
Dezelfde betekenis, alleen bij de ene rijmde het eerste op het laatste woord.
Het resultaat was ongehoord: de proefpersonen waren het veel vaker eens met het rijmende woord.
Dit komt door processing fluency, dat maakte ze hieruit op.
Toen de deelnemers vervolgens werd gevraagd of ze het vaker eens zijn met iets wat rijmt, antwoordden ze bijna allemaal nee.
We zijn dus in de veronderstelling dat rijm ons niet beïnvloedt, maar ondertussen gebeurt het wel degelijk.
Onredelijk? Nee, zo werkt ons schitterende brein!
Zijn er dan ook momenten dat Rhyme-as-Reason niet werkt?
Er zijn een drietal situaties waarbij het Rhyme-as-Reason effect uitblijft. Voordat we gaan kijken naar deze gevallen, is het belangrijk om te kijken naar de belangrijkste les omtrent onbewuste beïnvloeding.
Luister goed… wanneer de lezer doorheeft dat je constant aan het rijmen bent, verdwijnt het effect vrijwel direct. Dit noemen ze ook wel een averechtse werking!
Overdaad
Niet alles hoeft te rijmen. Je kan ook doorslaan. Er zijn mensen die iedere zin en ieder woord willen dichtlijmen met rijmen. Natuurlijk is het tof dat je aan het rijmen slaat. Maar wees op je hoede, want teveel rijmende woorden, wordt gezien als overdaad.
Oprechte boodschap
Op dagelijkse basis passeren regelmatig reclames waar duidelijk wordt gemaakt dat je een cruiseschip hebt gewonnen of misschien zelfs wel een half miljoen in een jaar kan verdienen. Houd de boodschap geloofwaardig, behandel een lezer gelijkwaardig. De lezers zullen jouw boodschap een stuk serieuzer nemen.
Zo zijn bijvoorbeeld ooit de Marlboro Light sigaretten uit de schappen gehaald. Het woord Light zou erop duiden dat het gezonder zou zijn. Een misleidende term die door kan sijpelen in je bewustzijn. Communiceer je boodschap eerlijk, wees niet omkoopbaar en blijf oprecht.
Ben jij in staat om de bovenstaande fouten te vermijden. Wat fijn! Wellicht zal het dan tot een succesvolle webtekst leiden.
Wanneer wordt Rhyme-as-reason gebruikt?
Wij hebben een aantal treffende en beeldige voorbeelden. Rhyme-as-Reason wordt gebruikt voor en door échte tekstschrijvers. Het effect is onmiskenbaar. Om je overtuigen van het effect, vind je hieronder een drietal voorbeelden.
Check:
1. What sobriety conceals, alcohol reveals
Een schitterend Engels slogan om mee te beginnen. Maak de poëet in je los en bekijk jouw slogan met een diepgewortelde rijmende waarheid van binnen. Ooit was deze kreet onderdeel van een onderzoek. Alle participanten die deelnamen aan het onderzoek, kregen twee slogans te verwerken, met als belangrijkste vraagstuk voor de onderzoekers: “Of ze het verschil zouden merken?”
Wie weet… Doe je mee? Welk slogan voelt het fijnst om te lezen?
- What sobriety conceals, alcohol reveals
- What sobriety conceals, alcohol unmasks
Wat klinkt lekkerder? Eerlijk zeggen…
2. De OJ Simpson rechtzaakDit was een rechtszaak die heel Amerika in zijn greep hield. OJ Simpson, voormalig footballspeler en acteur werd verdacht van moord, dus werd hij opgespoord, uitgehoord en luisterde een zeer kritische jury heel goed naar hem, woord-voor-woord.
Tijdens zijn proces moest hij zichzelf verdedigen. Hij kreeg veel moeilijke vragen, oogde soms verslagen, maar kwam er verbaal altijd weer bovenop. OJ Simpson en zijn advocaat gebruikte veel rijmende zinnen als antwoorden.
Taalonderzoekers beweren dat deze rijmende zinnen bleven hangen bij de jury en dat ze daar voordeel bij hadden. Onverwacht, uitstekend bedacht en het heeft vrijspraak met zich meegebracht.
Een hele bekende zin uit het proces: “If it doesn’t fit, you must acquit.”
OJ Simpson moest gedurende het proces een paar leren handschoenen aantrekken. Deze waren gevonden op de locatie van de moord en hebben dus mogelijk aan de dader toebehoort.
Zou OJ Simpson de handschoenen passen? Nee, ze waren veel te klein, dus in hoeverre kon hij de dader nog wel zijn?
Zijn advocaat sprak de legendarische zin: If it doesn’t fit, you must acquit.
Hetgeen in het Nederlands inhoudt: Als het niet past, moet je vrijspreken. Dat klinkt al vele malen vlakker, en blijft toch minder plakken.
3. Ben je Bob? Zegt het hardop
Een anti-alcohol campagne die iedereen in Nederland wel kent. Helaas zijn er nog altijd mensen die met een borrel op achter het stuur kruipen. Onverstandig, onvoorspelbaar en strafbaar. Pak een taxi na een avond zuipen.
Het fijne aan deze slogan is dat het blijft hangen en dat je het hardop kunt zeggen. Dit zorgt voor een verhoogde sociale controle.
Uit onderzoek van de Rijksoverheid is gebleken dat jouw ‘inner circle’ er alles aan jou te helpen bij het nakomen van dat voornemen. En tegelijkertijd de kans op een onverwacht dronkenschap wegnemen. Superfijn, een verantwoord slogan dat rijmt.
4. An apple a day keeps the doctor away
Deze slogan gaat helemaal terug naar de 19e eeuw, het was 1860 om precies te zijn. Centraal stond dat appels een zeer gezond fruit is. Appels beschikken over weinig calorieën, sodium en er zit veel Vitamine C in. Inmiddels weet nagenoeg iedereen dat, maar toen werd dat tamelijk onderschat.
Wij hebben ook een gaaf artikel voor je opgezocht. Het is namelijk erg tof om te lezen, dat het Rhyme-as-Reason toentertijd al werd bewezen.
Hoe zet je Rhyme-as-Reason in voor SEO?
Zoekmachine-optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is veelbesproken op het moment. En terecht. Het is een perfecte manier om in de online zoekmachines te stijgen naar een podiumplek: 1, 2 of 3, niet gek!
Rhyme-as-Reason kan je ook prima inzetten voor de optimalisatie jouw website, waarmee je jouw bezoekers verleidt en jezelf onderscheidt. Er zijn mogelijkheden genoeg, maar we lichten er een paar toe:
Titels en subkoppen
Een effectieve pagina heeft een kop en een staart. We beginnen bij de kop. Een juist introductie van de tekst die eronder staat, dat staat voorop.
Toffe titels en subkoppen zorgen ervoor dat het niet aan de lezer voorbij gaat.
Een goede titel en/of subkop grijpt een lezer vast met als gevolg dat het de lezer nieuwsgierig maakt. Zodat men het artikel helemaal doorleest en niet in één keer loslaat.
Bijvoorbeeld:
- Loodgietersbedrijf van der Licht is 100% Waterdicht
- Boek Bestellen? Vlug, Simpel en Snel bij Boeken.nl
- Zwart Adidas Schoenen Kopen? Casual en Hardlopen
CTA
CTA is de afkorting voor Call To Action. Een Call To Action is de vraag om actie. Een offerte, telefoontje of adviesgesprek. Een rijmende CTA komt binnen en het is gebeurt in een fractie.
Dat is wat je wilt bereiken. Middels een CTA probeer je de lezer tot een specifieke handeling te verleiden, over te halen, en ook een rijmende tekst zal hier zijn waarde uitbetalen.
Een aantal voorbeelden van een rijmende CTA:
- Like and subscribe
- Set free access in progress
- Explore and learn more
- Submit and try it
- Sign in and begin
Micro-copy
Ook al doet de naam in eerste instantie anders vermoeden. Dit is essentieel bij webteksten, misschien zelfs wel één van de grootste invloeden. Het komt neer op het feit dat een tekst niet lang hoeft te zijn om een boodschap te maken.
De juiste microcopy neemt twijfel weg en spoort de lezer aan om actie te ondernemen. Het is een fijn gevoel wanneer de geruststelling en het gemak het overnemen. Microcopy is duidelijk, sturend en geeft een eenvoudig vervolghandeling aan.
Moet je horen: twee woorden kunnen ook scoren! Shortcopy (korte teksten) schrijven is een kunst, een vak apart! Klik hier, voor micro-copy leesplezier.
Een tweetal treffende voorbeelden:
1. Wees niet bezorgd! Privacy is gewaarborgd.
2. Oeps, 404! Niks aan de hand, klik maar hier.
Heb je hier wat aan gehad? Of heb je nog ideeën, opmerkingen, ingevingen, vragen? Plaats hieronder een reactie. Een antwoord krijg je binnen 2 dagen.