Wat is het Ringelmann Effect en Hoe Gebruik Je Het Voor Conversies

by roos oktober 02, 2018
Ringelmann Effect

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Gebruik Ringelmann effect om Jouw Conversies te Verhogen

Door het Ringelmann effect slim in te zetten worden het aantal conversies verhoogd en neemt de omzet toe.

 

Wat is Ringelmann effect

Het Ringelmann effect is een cognitieve denkfout die de neiging uitlegt dat individuen van een groep minder productief worden, naarmate de groep groter wordt. Volgens Ringelmann (1913) slagen groepen er niet in hun volledige potentieel te bereiken omdat verschillende interpersoonlijke processen afbreuk doen aan de algemene bekwaamheid van de groep. Er zijn namelijk twee verschillende processen geïdentificeerd als mogelijke bronnen voor de verminderde productiviteit van groepen: verlies van motivatie en coördinatieproblemen.

 

Een Ringelmann effect voorbeeld

Wanneer dit effect wordt toegelicht, wordt dit vaak gedaan door middel van een touwtrek voorbeeld. Wanneer je alleen aan een touwtrekt, trek je harder dan wanneer je samen aan een touw trekt. Dit komt omdat je het effect van je eigen kracht niet ziet en daardoor ook minder geeft. De individuele prestatie is dus minder goed te onderscheiden, dat verklaart ook waarom er in groepsopdracht wordt meegelift op anderen. Hogeschool Rotterdam heeft dit Ringelmann effect ook ondervonden en heeft daarom als slogan “overtref jezelf”.

 

Tips hoe je Ringelmann effect toepast om conversies te verhogen

Nu je weet dat individuen minder productief zijn in een groep is het interessant om deze kennis toe te passen.

  • Zorg ervoor dat mensen worden gemotiveerd om zichzelf te ontwikkelen, benadruk dit in de websiteteksten.
  • De LOI en NCOI passen dit toe in de reclames die ze uitzenden, dit kan ook op websites gedaan worden door interessant video’s met uitleg.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *