Wat is Scarcity Effect en Hoe Gebruik Je Het Voor Conversies

by roos november 05, 2018
Scarcity Effect

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]

Gebruik Scarcity effect om Jouw Conversies te Verhogen

Het scarcity effect wordt ook wel het schaarste effect genoemd. Het schaarste effect heel veel invloed op de aankoopbereidheid van mensen. Door dit effect effectief in te zetten zal het aantal conversies toenemen.

 

Wat is Scarcity effect

Het schaarste-effect is de cognitieve bias die mensen een hogere waarde plaatst voor een object dat schaars is en een lagere waarde voor een object dat in overvloed beschikbaar is. Schaarste wordt in onze hersenen geassocieerd met iets positiefs, luxueus en exclusief, omdat we er automatisch van uitgaan dat het schaars is omdat iedereen dit product wil of heeft gekocht en daarom moet het een goed product zijn. Met andere woorden, schaarse producten wekken onze interesses en worden dus meteen meer wenselijk dan een product dat direct beschikbaar is.

 

Een Scarcity effect voorbeeld

Schaarste is zowel een eenvoudige als krachtige motivatie om uw bezoekers aan te moedigen kopers te worden. Met een paar kleine wijzigingen in uw digitale marketing kunt u de snelheid, waarde en frequentie van conversies aanzienlijk verbeteren. Wanneer er nog maar 1 artikel over is van een artikel of wanneer de jurk die je op het oog had alleen nog in maat 42 te verkrijgen is, geeft het voor ons aan dat we dit product ook moeten hebben.

 

Tips hoe je Scarcity effect toepast om conversies te verhogen

Het scarcity effect kun je op verschillende manieren toepassen in je webshop:

  • Toon lage voorraadbeschikbaarheid. Door het aantal items dat nog in voorraad is, weer te geven, kun je mensen motiveren om sneller aankopen te doen vanwege de angst om ze te missen.
  • Markeer aanbiedingen die alleen online zijn door ‘Alleen online beschikbaar’ weer te geven, worden bezoekers aangemoedigd om aankopen te doen, omdat de producten schaarser lijken in vergelijking met de producten die in de winkel verkrijgbaar zijn.
  • Gebruik kleinere lettertypen wanneer voorraadniveaus hoog zijn wanneer je meer dan 5 op voorraad hebt van een bepaald product, gebruik je de lettergrootte om dit op een discrete manier weer te geven om te voorkomen dat bezoekers onmiddellijk aankopen doen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *