Wat is de Self-Serving Bias en Hoe Gebruik je Dit Voor Conversies

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]
Gebruik self-serving bias om Jouw Conversies te Verhogen
Er zijn vele verschillende cognitieve denkfouten, de self-serving bias is er hier één van. Door deze denkfouten effectief in te zetten, nemen je conversies toe.
Wat is self-serving bias
De self-serving bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat denkprocessen worden vervormd vanwege de behoefte aan zelfvertrouwen of om zichzelf te zien in een positief licht. Mensen schrijven positieve dingen toe aan zichzelf en negatieve dingen aan externe factoren.
Een self-serving bias voorbeeld
Mensen willen liever niet horen dat ze dingen verkeerd doen, ze proberen immers alles zo goed mogelijk te volbrengen. Wanneer mensen toch worden gewezen op een fout, schuiven ze dit vaak op de techniek of op het gestoord worden door anderen, door de druk vanuit de organisatie etc. Het ligt in ieder geval nooit aan hunzelf.
De self-serving bias komt ook vaak voor wanneer er naar de prestaties van het autorijden worden gevraagd. Veel mensen vinden van zichzelf dat ze uitstekend auto kunnen rijden. Dat is ook de reden waarom tegenwoordig zoveel mensen met een telefoon achter het stuur verschijnen, ze kunnen prima autorijden en whatsappen tegelijk. Wanneer er een ongeluk gebeurt of er gebeurt iets onverwachts op de weg, dan ligt dit altijd aan de ander.
Tips hoe je self-serving bias toepast om conversies te verhogen
Nu je weer iets meer te weten bent gekomen over de manier van denken door mensen, is het goed om hier rekening mee te houden. Dat kan op de volgende manieren:
- Zorg ervoor dat je dit gevoel van mensen niet gaat tegenspreken. Tenzij je je wilt inzetten voor het tegengaan van milieuvervuiling of iets degelijks. Dan is het goed om mensen bewust te maken van hun fout.
- Verplaats je in je doelgroep, zorg ervoor dat zij zich herkennen in jouw websiteteksten.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]