SEO en CRO voor Affiliate Websites met Jacko Meijaard [Podcast]

by Bart van der Meer april 08, 2019
SEO en CRO Affiliate websites met Jacko Meijaard

Heb Je een Affiliate Website of Blog? Ik Spreek met Jacko Meijaard Over SEO en Zijn Hilarische Kijk op Conversie Optimalisatie voor Affiliate Websites

Transcript: SEO en CRO voor Affiliate Websites met Jacko Meijaard [Podcast]

Welkom bij de eerste podcast van Klik Proces! We gaan het hebben over SEO en conversie optimalisatie voor affiliate marketingwebsites. En dat doe ik natuurlijk niet alleen, zoals het in een goeie podcast behoort, maar dat doe ik in dit geval met onze gast, Jacko Meijaard. Jacko, welkom!

– Ja, leuk, goeiemiddag Bart. Leuk dat ik te gast mag zijn in de eerste podcast.

-Ja, zeker weten! Wij kennen mekaar een heel klein beetje via LinkedIn en via het internet, we hebben mekaar nog nooit ontmoet. Dus ik zou zeggen, vertel even wie ben je en wat doe je?

– Ja, ik ben dus Jacko, Jacko Meijaard en ik van 28 jaar oud en ik ben op m’n 18e, 19e een beetje ben ik begonnen met affiliate marketing. En ja, ik zal gewoon op school zat ik een beetje te Googelen naar termen om online geld te verdienen zeg maar. Zo kwam ik de term affiliate marketing tegen en ja, ik was eigenlijk niet iets van plan om met m’n opleiding journalistiek te doen. Dus ik dacht van hé misschien is dit wel een leuke manier om gewoon geld te gaan verdienen en inmiddels tien jaar verder, ja, verdien ik er goed geld mee om zomaar te zeggen dus dat is, ja een beetje kort gezegd wat ik doe.

– Dus helemaal diep into affiliate marketing? – Ja. – En dan is natuurlijk de algemene vraag even, wat is affiliate marketing?

– Ja, affiliate marketing is eigenlijk goed gezegd het promoten van andermans producten of diensten voor commissie. Dus, je krijgt als affiliate, krijg je commissie als je iemand succesvol doorverwijst.

– Juist, en een groot voorbeeld van een site is dan bijvoorbeeld beslist.nl.

-Ja.

– Dat is in feite een gigantische affiliate marketingwebsite.

– Ja klopt eigenlijk, je ziet heel veel van dat soort vergelijkingswebsites, je hebt beslist, kieskeurig, volgens mij heb je natuurlijk ook dat soort websites, dat zijn gewoon hele grote affiliate websites.

– Ja, en dat is de ene kant van affiliate marketing. Maar je hebt ook de andere kant en die doe je ook als ik het goed heb?

-Ja, klopt als je over de andere kant gaat spreken dan heb je dus zelf een product, dus je hebt zelf een product of een dienst en dan keer je commissie uit aan mensen die jouw product of dienst promoten en ja natuurlijk ook, ik heb een eigen videotraining over affiliate marketing dus ik leer andere mensen affiliate marketing en ja mensen kunnen ook die cursus promoten en als ze dat dan succesvol doen dan krijgen ze 27 euro commissie.

– En is dat eenmalig? Is dat maandelijks, hoe werkt dat?

– Ja dat is eenmalig, ik heb ook programma’s dat het wederkerend is.

– Precies, dus als je een product ontwikkelt voor affiliate marketing dan kan je dat als het ware zelf bepalen?

– Ja, klopt ja, je kunt het als producteigenaar kun je het natuurlijk bepalen of het eenmalig is ofdat het wederkerend is. Je ziet bij heel veel softwareproducten dat het gewoon wederkerend is dus bijvoorbeeld e-mailmarketingsoftware, dat zo lang de klant lid blijft, dat je dan ook commissie over blijft krijgen. Da’s natuurlijk heel erg interessant want dan kun je heel goed, ja een mooi aantal abonnementen opstapelen zoals ik het noem. En dus gewoon ja een wederkerend inkomsten “systeem” voor jezelf opbouwen.

– Juist, en is dat nog ergens aan gebonden, zowel als je affiliate wil worden of een affiliate product wil ontwikkelen. Kan dat alleen in bepaalde markten of zitten daar nog restricties aan?

– Nee, ja eigenlijk niet, je kunt eigenlijk elk product wel promoten. Je kunt eigenlijk in elke markt kun je wel een affiliate model op gaan zetten, om een voorbeeld te geven, ja bol.com heeft ook een affiliate programma. Ja dus je kunt elk product wat je op bol.com ziet staan, kun je ook gewoon promoten voor commissie.

– Juist, dus het is maar net waar je zelf op wil focussen en waar je zelf je eigen grenzen trekt.

– Ja, klopt ja, eigenlijk in elke markt is er wel iets van affiliate te bedenken.

– Juist, duidelijk. Nou, er komt natuurlijk heel veel kijken bij affiliate marketing, ongetwijfeld dat zaken als social media en e-mailmarketing daar een belangrijke rol in spreken, of in speelt, maar daar gaan we het niet over hebben, we gaan het echt hebben over SEO en conversie optimalisatie. Dus laten we beginnen met SEO en dan hoor ik graag van je, wat is jouw visie op de rol van SEO binnen affiliate marketing?

– Ja, goed ik moet eerst zeggen, ik heb vrijwel alle bezoekers die ik op mijn affiliate websites krijg, die komen via SEO. Dus die komen echt via de gratis zoekresultaten uit Google. Ik heb eigenlijk nog nooit iets met adverteren gedaan of wat dan ook dus ik kan je daar veel weinig over vertellen. Dus ik ben eigenlijk al vanaf m’n 18e, 19e ben ik al bezig met SEO en daarvoor m’n websites te optimaliseren. Ik weet nog dat m’n eerste affiliate website, dat was een website over een IPhone kopen. Dus dan had ik gewoon een website opgezet over goedkope IPhone kopen en dan had ik allemaal vergelijkingstabellen en ja, toen echt na een half jaar ofzo scoorde ik toen redelijk goed op de term IPhone kopen dus ik scoorde echt onder iculture, ik weet niet of die website je wat zegt?

– Ja, zeker, zeker, heel groot!

– Ja en toen heette die nog anders, was het volgens mij Iphoneclub.nl en dat was echt nog een gevecht zeg maar of ik boven hun stond en af en toe stond je daar weer onder. En ik stond er eigenlijk toen al van te kijken hoe simpel dat toen ging. En nu is dat een stuk moeilijker want Google die beloont meer de grotere websites, dus echt de authority websites dan de wat kleinere websites en ik was toen een wat meer kleinere website. Maar ik denk dus ja, qua visie dat het telkens belangrijker wordt om echt een merk op te gaan zetten, weet je wel, om echt een authority binnen een bepaald merk of niche te gaan worden. En dat je daarmee makkelijker kan gaan scoren in Google.

– Juist, maar als het dus gaat om bezoekers zeg je, de eerste keer dat mensen in contact komen met mijn affiliate sites is eigenlijk vrijwel altijd via SEO.

– Ja.

– En wat is er dan volgens jou het belangrijkste? Want als dat min of meer je enige verkeersbron is of je grootste startende verkeersbron, wat is dan belangrijk om te regelen op je site zodat je goed gevonden wordt?

– Ja, goed, eerst nog eventjes waarom ik mijn focus op SEO leg, dat is omdat het dag en nacht voor jou werkt. En ik ken genoeg voorbeelden van mensen die echt puur afhankelijk waren van Facebook Ads en wat er met die mensen gebeurde na het Cambridge schandaal om het zo maar te zeggen is dat heel hun business, ja een beetje weg aan het vagen was want Facebook werd strenger in de advertenties, mocht minder en dat was moeilijker om ja, dus goeie clicks te gaan krijgen, dat soort dingen. En SEO blijft gewoon, het blijft werken als je je gewoon aan de regels van Google houdt. Dan blijf je daar dus dag en nacht blijf je gratis bezoekers krijgen. En dat is voor mij heel belangrijk, dat het gewoon dag en nacht, dat het gewoon doorloopt en dat ik niet per se afhankelijk ben van Facebook. Sorry, wat was precies je vraag ook weer?

– De vraag die daar dan op volgt van hé, dus dat is duidelijk, dat is de reden waarom je daarvoor kiest. Maar, hoe doe je dat dan? Hé als we ervan uitgaan dat je niet zoveel kennis hebt van SEO, misschien wel helemaal geen kennis, hoe start je daar dan mee? Wat zijn belangrijke dingen om voor je affiliate site te regelen.

– Ja het belangrijkste is, naar mijn idee om altijd de waardevolste speler in de markt te zijn. Dus als jij content maakt over een bepaald onderwerp, als jij een website maakt over een bepaald onderwerp. Zorg ervoor dat jouw website de beste is in die markt. Dat jouw website de beste informatie bevat over die markt. Ik denk dat als je dat hebt, dat je al een heel eind bent. Ik zie heel veel mensen die zo zichzelf bezighouden met sitemaps en met dat soort dingen terwijl ik dat, ik ben daar misschien heel slordig in hoor, ik zou misschien veel meer kunnen behalen maar ik heb me altijd al gefocust op de bezoeker. Het moet goed zijn voor de bezoeker, het moet volledig zijn, het moet gewoon een goeie website zijn en ik zie gewoon dat Google je dan gewoon beloont.

 – Dus de kwaliteit van de ervaring van de bezoeker boven de techniek, zogezegd?

– Ja, zo zie ik het wel.

– Ok.

– Gewoon hele goeie informatie op je website, echt een authority website.

– Een echte autoriteit worden. En kan je dat vertalen in iets praktisch? Want dit is zeg maar algemeen strategisch advies. Maar hoe pas je dat heel specifiek toe, ik zit naar een prachtige Samsung koelkast te kijken bijvoorbeeld, stel dat wij een affiliate site hebben over koelkasten. Hoe word ik een autoriteit op het gebied van koelkasten.

– Ja, heel goed wat je zegt, ik denk ten eerste dat een goeie domeinnaam, dat dat al heel belangrijk is. Dus als jij bijvoorbeeld een domeinnaam hebt, wat koelkastcenter.nl om eventjes iets te noemen, dat dat beter is dan dat je een domeinnaam hebt wat goedkopekoelkastkopen.nl of zoiets, weet je wel, een goeie authority website of domeinnaam kan daarin al een heel goed verschil maken, heel groot verschil maken.

– Maar bedoel je dat voor zoekmachine technisch of bedoel je dat eigenlijk voor de gebruiker meer?

– Nee, ik denk voor allebei, ik denk dat Google meer waarde geeft aan een domeinnaam wat korter is en wat je ook daarin vaak ziet is dat een korte domeinnaam, een autoriteit domeinnaam, dat het veel meer branding met zich meebrengt, hé dat je het makkelijker kunt branden.

– In plaats van de allerbestekoelkasten.nl?

-Ja, dus ik denk voor de bezoeker is het makkelijker te onthouden, voor de bezoeker is het duidelijker en dus indirect ook weer voor Google want Google wil de beste zoekmachine ter wereld blijven dus wat moet Google doen. Die moet goede websites naar voren brengen, dus als jij gaat zoeken naar een goedkope koelkast, moet simpelweg de beste websites met de beste goedkoopste koelkasten moet naar voren komen want als Google dat niet doet, gaan mensen Google niet meer gebruiken. Dat heb je zwart op wit.

– Ja en daarmee niet meer op advertenties klikken en daarmee geen inkomsten.

– Ja dus Google die moet de beste websites, de beste informatie naar voren blijven brengen en de beste informatie, beste website is wat het beste is voor de gebruikers. Maar goed, hoe zet je zo’n website op of wat is dat, hoe kun je dat zien? Als je een website gaat bouwen, het is een kwestie denk ik van heel compleet zijn, als ik naar m’n eigen websites kijk. Het eerste wat ik doe met die websites is dat ze heel compleet zijn, dat ze kennisbanken hebben, dat ze begrippenlijsten hebben, dat ze een blog hebben, dat ze vergelijkingstabellen hebben, dat soort dingen.

– Ja, dus daarmee bedoel je dat je je pagina of je website zo opzet dat ik zeg maar wat, als je uitlegt hoe een koelkast precies in elkaar zit, hé dus een soort de technische uitleg dan moet je misschien een video hebben en als je koelkasten met mekaar vergelijkt dan moet je een tabel hebben, ook weer met in gedachten van, wat wil de bezoeker? Wat is handig?

– Ja, want als een bezoeker gaat zoeken in Google naar wat is de goedkoopste koelkast. Dan wil die natuurlijk op een pagina komen met goedkope koelkasten. Wil een zoeker informatie hebben over welke koelkast moet ik kopen, zijn het natuurlijk weer andere pagina’s want dan kun je gaan kijken van, nou welke informatie moet ik op mijn website daarvoor hebben? Wat voor koelkasten zijn er, waar wordt er op gelet, dat soort dingen.

– Ja, wat maakt een koelkast nou eigenlijk duurder dan een andere koelkast.

– Ja.

– Ja, en als je begint met zo’n website, is het dan ook dat je bijvoorbeeld zegt hé in dit geval, hebben we het over de koelkast, hé die site gaat alleen maar over de koelkasten dus ik noem ‘m koelkastencenter en ik ga een soort mindmap of een structuur van de site al van tevoren opzetten zodat ik precies weet wat erop gaat komen. En dan ga ik er invulling aan geven. Of zit je er meer in van nou, ik pak een algemener domein want dan kan ik ook nog uitbreiden naar weet ik veel, van koelkasten ook naar vriezers en dat je gewoon begint en ziet waar het schip strandt. Hoe pak je die start aan?

– Nee sorry, je kunt heel klein beginnen en later gaan uitbreiden of je kunt heel specifiek zijn en wat ik doe is dat ik heel specifiek werk. Dus bijvoorbeeld ik ga, ik noem even, om even een voorbeeld in die koelkasten dingen te blijven, ik maak een website over een koelkast en ik ga daar zo heel specifiek in een bepaalde niche zitten dus bijvoorbeeld een niche in een koelkast, dus wat heb je, ik heb zo geen idee wat je van koelkasten hebt maar er zullen vast wel verschillen zitten in koelkasten, weet je wel, Amerikaanse koelkasten op eventjes iets te noemen. En ik ga daarzo juist inzetten, ik zou in de Amerikaanse koelkast gaan zitten. Waarom? Is omdat je zo gemakkelijker kunt gaan ranken in Google want je bent heel specifiek dus er is minder concurrentie. Plus de bezoekers die je gaat krijgen zijn ook heel specifiek want die weten al van ik wil een Amerikaanse koelkast in plaats van dat ze een normale koelkast willen of dat ze nog gaan oriënteren wat voor koelkasten er zijn, weten ze dus al van ik wil dus echt die Amerikaanse koelkast. Dus ik heb veel minder bezoekers nodig om verkopen of commissies te scoren.

– Ja, dus klein beginnen, specifiek beginnen en vanuit daar uitbouwen als het allemaal naar je zin gaat.

– Ja, dat is mijn manier, er zijn ook genoeg mensen die het op een andere manier zouden doen.

– En is er dan nog een speciale manier of tactiek die je gebruikt om te bepalen van is m’n niche groot genoeg of klein genoeg of doe je daar een zoekwoordenonderzoek voor?

-Ja, inderdaad, ik ga heel erg goed kijken naar zoekwoordenonderzoek, ik ga kijken wat de al bestaande websites in die markt doen, ik ga kijken naar concurrenten, hoeveel traffic ze halen, wat voor keywords zijn er waar nog weinig concurrentie op is, dat soort dingen.

– En hoe doe je dat, heb je daar bepaalde tools voor die je favoriet zijn of doe je dat met de hand zeg maar?

– Nee, wat ik gebruik, Semrush, de bekendste en wat ik ook echt heel erg doe is gewoon zelf echt op Google gaan zoeken, dus ik ga echt gewoon zelf ja, zelf “handmatig” gewoon zoeken op Google naar koelkasten, kijken wat voor websites er scoren, kijken wat de relevante zoektermen zijn.

– En wat zijn dan voor jou indicaties dat je goed zit of juist niet?

– Ja, liefst natuurlijk zo hoog mogelijk zoekvolume en zo weinig mogelijk concurrentie.

– Ja, voor de hand liggend inderdaad. Maar is dat het enige?

– Ja dat is wel een van de belangrijkste dingen en je staat er echt gewoon versteld van hoe, ja welke markten er eigenlijk nog openliggen. En kan je zo’n voorbeeld geven van markten die juist wel of juist niet interessant zijn want ik denk dat even uit m’n hoofd hoor, elektronica dan zit je natuurlijk tegen Coolblue, MediaMarkt, bol, elektronica dat zal niet geweldig zijn bijvoorbeeld?

– Ja, toch ik kan zo geen websites opnoemen, dat ga ik niet doen maar toch zijn er echt nog hele goeie markten waar ook echt een bol.com en een Coolblue en een Wehkamp in zitten maar waar je toch relatief makkelijk op kunt gaan scoren en dat kun je echt doen door een hele goeie autoriteitswebsite op te zetten. Dus bijvoorbeeld een website over sporthorloges vs. elektronica, een hele complete website opzetten over sporthorloges en ga daar zo producten in reviewen, ga daar zo informatie opzetten van wat is een goed sporthorloge, wat zijn de beste sporthorloges van 2019, waar moet ik op letten met het kopen van een sporthorloge, dat soort dingen. Ga daar zo hele goeie informatie opzetten, dan weet ik zeker dat je echt ja, relatief simpel is niet het juiste woord maar dat je echt binnen één, twee jaar, echt makkelijk boven een Coolblue kunt gaan staan. Sporthorloge kopen.

– Juist, als je maar specifiek genoeg bent met je site.

– Ja.

– En heb je zelf eigenlijk een voorkeur voor affiliate sites voor producten of bijvoorbeeld voor wat je net zei, voor softwarebedrijven of voor informatieproducten?

– Ja, ik hou zelf heel erg dus van softwareproducten omdat die commissie dus wederkerend is, elke maand weer verlening van de commissie. En ik zit ook heel erg in de digitale producten, dus e-books, videotrainingen, dat soort dingen omdat de commissie heel hoog is. Want een videotraining hoeft maar één keer gemaakt te worden en kan onbeperkt aantal keer verkocht worden dus die commissie kan heel hoog liggen omdat, alles is eigenlijk winst.

– Precies. Dus ja, hoge commissies, wederkerig, hoe goed wil je het hebben eigenlijk. En nu zijn er waarschijnlijk ook affiliates die jouw product, hé de affiliate marketing revolutie succesvol in de markt zetten als het ware? Is je nog iets opgevallen aan de affiliates die het goed doen ten op zichte van de affiliates die het minder goed doen?

– Ja de affiliates die het goed doen, en dan kom je eigenlijk gewoon telkens een beetje in herhaling is gewoon dat ze gewoon een hele goeie website hebben. Dat ze daar ook gewoon een website hebben over bijvoorbeeld geld verdienen op het internet. En dat ze die gewoon continu aan blijven vullen en dat ze continu nieuwe artikelen erop zetten, wat ik dan ook zie is dat sommige het weer breder trekken, weet je wel, dat ze ook YouTube video’s gaan opnemen, dat ze op Facebook actief zijn, dat ze ook weer op social media actief zijn. Dus hoe meer tijd en energie ze erin steken, hoe meer geld je daarmee gaat verdienen.

– Klinkt als een goeie formule.

– Ja het is ook eigenlijk heel logisch.

– Ja het is wel opvallen dat je dus ook zowel voor je eigen business als voor de mensen die eigenlijk jouw business promoten wel hetzelfde verhaal ziet. Dus wat dat betreft is dat consistent.

– Ja, klopt. Ik denk dat het in heel veel dingen in het leven zo is. Dat het op eigenlijk bijna alles wel door te trekken is. Bijvoorbeeld, wil je gaan afvallen, nou, hoe meer tijd en energie je steekt in sporten, hoe meer je gaat afvallen en in gezond eten.

– Ja, helder. Wat ook nog wel interessant is, maar ik weet niet of je daar iets over wil zeggen, volgende week geloof ik hebben wij een video over de meest winstgevende zoekwoorden. Dus dat sommige zoekwoorden converteren gewoon veel beter dan een ander type zoekwoorden. Wat is jouw ervaring daarin?

– Ja absoluut, dat is heel simpel, om even terug te komen op het voorbeeld van de koelkasten. Als jij het zoekwoord hebt koelkast kopen, dat zal beter converteren dan alleen de term koelkast, hé want je hebt natuurlijk een koperspubliek en je hebt een soort van informatief publiek. En ik probeer echt altijd op die kopers te zitten dus echt al mensen die al willen kopen. En ja dat converteert gewoon stukken beter dan dat je mensen hebt of dat je keywords hebt die gewoon nog te breed zijn, die nog te oriënterend zijn. Misschien ook een leuk voorbeeld, dat kan ik misschien wel zeggen, ik ben een, ik denk in september ben ik een case study ben ik gestart over ja een nieuwe website die ik in het ledengedeelte ben gestart om te laten zien van hé hoe kun je nou de affiliate marketing revolutie goed promoten. Hoe werkt het nou eigenlijk precies, het affiliate marketing, dat soort dingen. En ik ging heel erg kijken naar wat zijn nou leuke markten om te beginnen want eigenlijk iedereen die de affiliate marketing revolutie promoot, die begint een soort van blog over geld verdienen, weet je wel dat doet eigenlijk iedereen. Maar ik dacht van hé dat kun je misschien dus anders gaan aanpakken. Dus ik deed een beetje marktonderzoek en ik kwam terecht op een markt en het is een markt die inkomens van bepaalde beroepen en van bepaalde mensen ja online plaatst. Dus dat je een artikel schrijft van wat verdient een conciërge of wat verdient een tuinman, wat verdient enzovoorts enzovoort. En onder in elk artikel ging ik een affiliate link plaatsen naar de affiliate marketing revolutie en wat ik zag is dat ik echt in hele korte tijd dat ik heel veel bezoekers kreeg, er was gewoon bijna geen concurrentie op. En dan vooral bij bekende voetballers, blijkbaar wil iedereen weten wat bijvoorbeeld een Hakim Ziyech of een Ronaldo verdient. Dus, en zeker in die transferperiode dat Frankie de Jong verkocht was naar Barcelona, had ik echt 1000 bezoekers op één dag, alleen al via SEO. Alleen, die mensen die waren alleen maar benieuwd naar het inkomen van Frankie de Jong en die wilden niet nog weten van hoe kan ik nou geld gaan verdienen op het internet. Dus ik kan wel heel veel bezoekers gaan krijgen maar hoe kan ik die gaan monetizen, weet je wel, dat is natuurlijk weer een compleet ander verhaal.

– Je bent nu gestopt met de site of?

– Nee ik vind het op zich wel een leuke case study om gewoon eens te gaan kijken van hoe kan ik dat nou echt goed gaan monetizen en ik ben er nog niet precies over uit hoe ik dat wil gaan doen. Misschien dat ik een vacature of een link naar een vacature website erop ga zetten. Maar ik vind het op zich wel leuk om een website te hebben wat gewoon echt relatief simpel, gewoon heel veel traffic hebt, want ik heb nou stabiel iets van 500 bezoekers per dag. En ja, het is gewoon elke dag, elke week één artikeltje erop plaatsen van wat verdient een bepaald beroep en wat verdient een bepaald persoon en klaar.

– En daarmee dus ook het punt waar we het net over hadden, van het is belangrijk om goed na te denken over welke zoekwoorden zijn er in je branche of in je markt, maar welke gaan ook daadwerkelijk geld opleveren of in elk geval het snelste het meeste geld opleveren.

– Ja klopt dus het is veel bezoekers staan nog niet gelijk aan ook daadwerkelijk veel geld verdienen ermee. Nee, wat ik wel opvallend vind is we hebben het nu al, we zitten al bijna op een halfuur dat we eigenlijk over SEO praten en ik heb het woord linkbuilding nog niet gehoord. – Ja dat is ook omdat ik daar zo eigenlijk niks van kan.

– Ok (lacht)

– En ik weet dat het heel goed is voor je websites maar ik ben me er nog nooit mee bezig gehouden. Ik kan daar zo echt niks over vertellen.

– En dus eigenlijk zeg je, volgens mij doet het wel wat maar ik zou niet weten hoe of hoe het werkt of wat het doet en hoe je dat toepast.

– Ja goed ik weet natuurlijk wel dat je het goed moet doen, een linkpakket kopen van 1000 links die dan op Amerikaanse websites geplaatst worden, dat zal waarschijnlijk niet echt ten goede komen.

– Nee, dat zou ik niet aanbevelen in elk geval.

– Maar goed ik denk inderdaad, ja goed, dat als je daar zo goed in bent en ook op het internetsuccesgids forum zitten daar ook genoeg mensen die daarzo goed mee bezig zijn. Ik heb mezelf er nog nooit mee bezig gehouden dus ik kan er eigenlijk heel weinig over zeggen.

– En is daar een specifieke reden voor dat je, vind je het niet leuk of gaat het goed genoeg zo? Want de meeste mensen leggen SEO uit als in, je hebt je techniek, hé je website moet gewoon goed en indexeerbaar zijn, je moet goeie content hebben en je moet goeie linken hebben. En jij zegt van dat laatste stuk, ja nooit wat mee gedaan. En toch grote sites gebouwd.

– Ja klopt, dus voor mij werkt de content gewoon heel erg goed en ik denk inderdaad dat als ik mezelf bezig zou houden met linkbuilding dat het misschien nog een keer tien zou gaan maar het is gewoon iets van ja, ik weet niet, je moet er net even aan gaan beginnen en ligt op het moment even niet heel veel prioriteit om het zo maar eventjes te zeggen.

– Nee, nee helder, ja dan is het ook moeilijk om daar advies over te geven voor affiliate sites want ik weet uit ervaring, we hebben affiliate marketing klanten, maar we spreken ook regelmatig affiliate marketeers dat die linkbuilding heel moeilijk vinden, maar ik denk dat dat ook een beetje terugslaat op, ja waar je het net eigenlijk al over hebt is dat, als de content eigenlijk niet goed genoeg is en het is ook nog hele commerciële content dus een review pagina bijvoorbeeld, dus al pagina’s die niet per se automatisch al aantrekkelijk zijn om linken naar te krijgen. Ja dan is het zeker als je geen ervaring hebt een heel moeilijk verhaal, als je site eigenlijk al niet zo goed is, waarom zou iemand dan naar jou gaan linken überhaupt.

– Ja het moet denk ik ook heel natuurlijk zijn hé, dat je inderdaad echt een goeie pagina hebt en dat je een heel natuurlijk linkprofiel gaat krijgen.

– Nou daar ben ik het niet helemaal met je eens, omdat zeg maar in heel veel markten is dat gewoon een beetje naïef dat als je het echt op wil nemen tegen grote merken die wel misschien van nature linken aantrekken die eigenlijk vanuit alle kranten die je kan bedenken of vanuit alle forums automatisch al linken aantrekken als je daar als nieuwkomer tegenop wil boksen, dan maak je het jezelf wel extreem moeilijk als je weigert aan linkbuilding te doen. En vergis je er niet in, hoeveel geld, zeker de grote merken daar ook echt daadwerkelijk instoppen.

– Nou ja goed ik heb genoeg verhalen gehoord inderdaad en ik denk dat het vooral ook in bepaalde markten, volgens mij in de casino markt, online casinomarkt.

– Ja daar noem je er een ja.

– Dat daar heel veel geld in omgaat in linkbuilding dus ja.

– Maar gelukkig voor jou, het betekent dus ook, dus niet alleen voor jou maar ook voor iedereen die luistert, er zijn dus nog altijd markten zat waarin goeie content op een goeie website genoeg kan zijn en natuurlijk tijd, want dat is natuurlijk een belangrijke factor, dat je het tijd geeft.

– Ja, dat je het inderdaad tijd geeft, het zal waarschijnlijk ook tien keer zo langzaam gaan zonder linkbuilding maar ik geloof ook heel erg in geduld hebben en ik denk ook altijd heel erg lange termijn als ik een website opstart, dan doe ik dat echt niet voor een jaar, dan doe ik dat echt voor vijf, tien jaar ofzo dat ik echt ga denken van, nu kan ik er echt goed geld mee verdienen zeg maar. En dat is eigenlijk een beetje hoe ik op heel veel dingen in het leven kijk. Gewoon heel veel geduld hebben, elke dag een beetje eraan werken en dan op den duur dan komt het dat het omslaat.

– Ja, mooi! Nou dat is het SEO-gedeelte maar we hadden het eigenlijk net al over ja, weet je veel bezoekers betekent niet automatisch veel sales of veel inkomsten want als een bezoeker eenmaal op je website is dan moet je er wel iets aan doen om ‘m zover te krijgen je product te kopen of ergens op te klikken of je in te schrijven voor je emailmarketing lijst en dat is eigenlijk waar het stukje conversie optimalisatie bij komt kijken. En nou hadden we het van tevoren al kort over dat is ook iets waar je niet echt mee bezig bent, begrijp ik.

– Nee, klopt. Nou ja wat dat betreft ben ik misschien heel erg lui. Er zou veel meer uit kunnen gehaald worden maar ik heb altijd zoiets van weet je wel, het gaat goed, en dan is het voor mij ook een soort van goed, en dan hou ik me niet zo heel erg bezig met het optimaliseren van content en van conversie.

– Nou, maar ik hoorde je net toch al een paar dingen zeggen die op z’n minst een beetje de basisgedachte van conversie optimalisatie zijn. Namelijk, wat komt een bezoeker doen, en wat voor informatie wil die hebben en hoe kan ik dat het beste aan ‘m voorleggen.

– Ja dat zijn wel dingen waar ik mezelf wel mee bezig hou, maar niet met dingen als ja, dat is ook nog heel basic hoor maar split testing en dat soort dingen zeg maar.

– Ok, dus maar hoe denk je dan over een pagina na als je die ontwikkelt? Dus bijvoorbeeld als je hé als je bij jou op de site kijkt dan kom je meteen op een pagina binnen waarin je toch een verhaal vertelt en mensen wil overtuigen om actie te ondernemen, hoe ben je daar dan mee bezig om ja, om iemand te overtuigen want dat is natuurlijk in feite conversie optimalisatie.

– Nou ja tuurlijk in dat opzicht, ik hou me wel bezig met copywriting en dat soort technieken zeg maar. Dan staat die pagina en natuurlijk het is niet in één keer perfect, het is ook echt nog wel dat ik eraan blijf sleutelen. Maar het is niet zo dat ik echt actief ga split testen en echt bepaalde elementen en kleuren en zo ga aanpassen, zeg maar. Ik zie wat voor procent conversie een bepaalde pagina hebt, nou is dat gewoon acceptabel, dan is dat gewoon goed voor mij. En dan, ja en dan ben ik daar heel lui in en dan ben ik daar dus niet meer actief mee bezig.

– Ga je door naar het volgende. Kan je dan wat vertellen over het copywriten, misschien als je een leeg vel voor je hebt, hoe denk je daarover na of wat voor technieken gebruik je of hoe zet je je koptekst of je afbeeldingen in om bezoekers te helpen?

– Ja daar kan ik eerlijk gezegd echt heel weinig over vertellen. Het is niet direct iets waar m’n expertise ligt en het is niet echt iets waar ik mezelf echt heel erg veel mee bezig hou ofzo. Dus ja, wat ik weet en waar ik mezelf aan blijf houden is dat het moet over de bezoeker gaan, het moet niet over mij gaan of over het product.

– Ja?

– Wat kan het doen voor de bezoeker? Dus niet van het heeft 100 video’s of het heeft 100 schroeven en het kan zo koud gaan en dit en dat, maar dat het echt vertaald wordt naar de menselijke kant. Van ik heb een koelkast en die kan superkoud dus dat is heel goed om een feestje te geven want daar kunnen tien flesjes bier in, om eventjes een voorbeeld te geven.

– Het benadrukken van de voordelen ten opzichte van de eigenschappen.

– Ja, features vs. de benefits, volgens mij hebben we daar deze week toevallig een video over online gezet. Maar goed, maar dat is dus al een heel belangrijk conversie element wat bijvoorbeeld op veel webshops nogal eens ontbreekt.

– Ja, op zich natuurlijk, je ziet het bij een webshop, als ik bijvoorbeeld naar bol.com kijk of een Coolblue, zie je heel vaak een omschrijving en je ziet een soort van producteigenschappenlijst en vaak goede productomschrijvingen die zie ik wel steeds meer echt gaan naar dus soort van benefits voor de consument zeg maar. En wat je bij Coolblue ook heel vaak ziet is dat ze natuurlijk ook die video’s gaan opnemen, de product reviews gaan doen en dat ze ‘m ook weer laten zien en ja dat soort dingen.

– Ja, ik vind het altijd opvallend of je nu bij dienstverlenende bedrijven of bij webshops kijkt, mij valt het dus altijd een soort van tegen, tuurlijk heb je een Coolblue en een bol.com die natuurlijk daar heel erg mee bezig zijn. Ik bedoel het is hun business maar zeker als je naar bedrijven gaat die ook offline bestaan, dus misschien zelfs al een MediaMarkt of misschien een minder grote keten of gewoon een enkele winkel, dan zie je nog heel veel dat bijvoorbeeld de beschrijvingen van de fabrikanten worden overgenomen en als we het dan weer over het koelkastvoorbeeld hebben, we hebben hier een Samsung koelkast staan zie ik. En dan staat er bijvoorbeeld, inhoud: 1000 liter, dan denk ik ja, wat moet ik daarmee? Dat zegt mij toch niks.

– Nee, op zich, ik denk heel veel mensen die komen natuurlijk op een site van een MediaMarkt of van een bol.com ook al met die koopintentie zeg maar. Dus die hebben misschien al ergens anders of weet ik veel wat hebben al een beetje de voordelen en dat soort dingen al gezien. Ik denk ook dat er ook hel erg veel verschil in zit, als je bijvoorbeeld een affiliate website is vaak heel erg geïnformeerd, je verkoopt natuurlijk niet echt de producten zelf. Maar als je dan naar zo’n webshop toegaat dan is het vaak van ja, dit is het product en je kunt het kopen en klaar. Bijvoorbeeld dat als je naar een tweakers.net ofzo kijkt, dat mensen juist daarzo al de andere informatie lezen.

– Ja maar dan laat je als dat natuurlijk, dus ik ben het niet helemaal met je eens maar ook als dat soort de instelling van de webshop is dan laat je dus eigenlijk het verkopen over aan een andere site en dan ben je als het ware niks anders dan het managementsysteem wat de orders regelt.

– Ja maar ik denk dat dat ook bij heel veel webshops ook zo is.

– Ja misschien wel maar dat is juist denk ik, een probleem. Tenminste wat je zei ook van ja je wil, hé je moet iemand informeren, iemand zoekt bepaalde informatie, anders kan die ook niks kopen want als die niet weet waar die uit moet kiezen en wat belangrijk is dan valt het niet mee. En dan zou je toch zeggen dat je als shop die functie, wat je net aanhaalde van de affiliate site, die zou je als webshop toch ook willen hebben, denk ik.

– Ja maar ik denk dat dat nog niet heel vaak gebeurt, tenminste ik zou zo niet heel snel veel voorbeelden kunnen noemen, ik zie wel dat bijvoorbeeld de Coolblue daar wel heel erg mee bezig is.

– Ja, ja zeker. Ja de grote jongens hé Coolblue, bol.com ook zeker maar ook Zalando bijvoorbeeld met hun fashion blog als het ware, wat eraan zit. Wat is er in in het seizoen etcetera. Omoda doet dat volgens mij ook heel veel.

– Ja maar dan nog denk ik dat er nog heel erg veel te winnen is en ik denk dat dat vooral kan met echt content breed trekken, dus YouTube inzetten, door een Instagram goed in te zetten en dat soort dingen.

– Ja dus wat dat betreft, als het inderdaad zo is dat de meeste shops of sites dat nog niet hebben, nog kansen zat voor affiliate marketeers.

– Ja absoluut, ja.

– Helemaal goed! Dat waren eigenlijk de belangrijkste dingen die ik met je wilde doornemen. Heb jij nog dingen op het gebied van SEO of conversie optimalisatie die je mee wil geven aan mensen die nu zitten te luisteren en misschien wel zelf willen starten?

– Ja nou ik denk dat het nogmaals het belangrijkste is om altijd de bezoeker in het achterhoofd te hebben. En ook om heel veel geduld te hebben, als jij een nieuwe website gaat starten dan ga je niet al direct in zeven dagen, ga je al heel veel bezoekers krijgen. Een business opstarten doe je ook niet in zeven dagen of een week of wat dan ook. Als ik kijk naar mezelf, ik ben op m’n 18e leeftijd ben ik begonnen, ik heb altijd het idee in m’n achterhoofd gehad dat het echt gewoon een meerdere jaar proces was en als ik dan naar m’n cursisten kijk, wat ik heel vaak zie is dat ze al binnen twee weken stoppen want ze hebben nog geen bezoekers of ze hebben nog geen verkopen. En dat vind ik altijd heel zonde om te zien want ja, we leven in de tijd van het internet en we leven ook direct in de tijd van instant gratisfaction, hé dat is ook waarom de meeste mensen daarmee falen want ze willen geld verdienen of ze willen succes en door die eerste gratisfaction willen ze direct succes hebben en valt het tegen als ze niet binnen een X-aantal dagen dat succes hebben.

– Alles is on demand behalve geld binnenkrijgen.

– Ja, precies. Ja het is toch iets wat je zelf moet doen en wat je zelf moet opbouwen. De meeste mensen hebben daar zo niet het geduld voor en dat zul je zelf ook kunnen bevestigen denk ik.

– Ja, dat sowieso, inmiddels bestaat Klik Proces alweer bijna negen jaar en vallen en opstaan zeker maar wat je, ja ik heb meer, mijn ervaring is meer zeker met affiliate marketeers die je wel eens spreekt is niet zo zeer dat ze het per se nu willen hebben maar meer dat als ze bijvoorbeeld drie maanden bezig zijn en dan gebeurt er iets wat niet in hun plan past, dat ze dan zeggen van ja, maar, hé ik had nu al verwacht hier te zijn of dit valt tegen of dit werkt niet goed technisch met m’n site, wat nu? Dan denk ik, ja wat nu, oplossen en verder gaan. Ja dat is het enige antwoord. Vol blijven houden.

– Ja absoluut, vol blijven houden. Door blijven gaan.

– Top! Heel erg bedankt voor dit advies, voor de uitleg over affiliate marketing. Als mensen met jou in contact willen komen of meer willen weten over de affiliate marketing revolutie waarin je eigenlijk affiliate marketing uitlegt, wat moeten mensen dan doen?

– Ik zou zeggen ga Googelen op Jacko Meijaard of op internetsuccesgids.nl en en dan kom je vast wel op een website of een LinkedIn profiel of wat dan ook van me terecht en dan vinden ze wel de contact knop.

– Ja want je bent in elk geval ook erg actief op LinkedIn, op Instagram volgens mij ook?

– Ja niet zo heel erg, het meeste wel op LinkedIn.

– Op LinkedIn vooral, helemaal goed, super! Bedankt voor je tijd!

– Ja, jij ook Bart!

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *