Hoe SEO en SEA en Elkaar Versterken en Wanneer Je Welke Gebruikt

by Bart van der Meer maart 04, 2020
SEO en SEA

Ontdek Exact Hoe SEO en SEA Elkaar Versterken, Wanneer Je Welke Techniek Inzet en Wanneer Ze Samen op Hun Best Zijn.

Transcriptie: Hoe SEO en SEA en Elkaar Versterken en Wanneer Je Welke Gebruikt

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze toffe video ga ik je precies vertellen wat de verschillen zijn tussen SEO en SEA.

ga je vertellen wat de overeenkomsten zijn tussen SEO en SEA en ik ga je vertellen hoe SEO en SEA mekaar kunnen versterken. En daar ga ik meteen een kleine disclaimer bij geven, want ik ga wel de boel een klein beetje over-simplificeren anders wordt het een video van vijf uur.

Dus sommige dingen kunnen in de praktijk wat genuanceerder zijn of die kunnen voor sommige branches wel werken, voor sommige niet. Maar ik ga je vooral de belangrijkste strategische redenen geven waarom je voor het één kiest of voor het ander kiest en als je voor allebei kiest hoe je kan zorgen dat ze mekaar zo goed mogelijk helpen.

Wat is SEO?

Dus eerst even voor de duidelijkheid. Wat is SEO? Nou SEO is search engine optimization en dat betekent eigenlijk hoog staan in de resultaten van Google waar je niet voor betaalt.

Dus als mensen erop klikken dan kost het niks en om er te komen kost het in theorie ook niks.

Je komt hoog door je plek te verdienen en dat kan zowel zijn in de normale zoekresultaten, dat kan zijn in de video resultaten, in de afbeeldingen, of in de lokale Google Maps.

Wat is SEA?

Dus wat is SEA? Nou SEA staat voor search engine advertising. En dat zijn eigenlijk de betaalde resultaten in Google. En dat kan zijn de standaard advertenties die je misschien wel kent, die altijd bovenaan staan, dat zijn er inmiddels vier op een rij doorgaans.

sea

Het kan gaan om Google Shopping dat je meteen de producten ziet en het kan gaan om display campagnes die meestal vooral te maken hebben met remarketing.

Maar het belangrijkste kenmerk van SEA is dat als er iemand klikt op het resultaat, dat je dan een bepaald bedrag aan Google betaalt. En hoe dat bedrag is opgebouwd dat ligt aan heel veel factoren maar je betaalt per klik.

Overeenkomsten SEO en SEA

En dan ga ik beginnen met de dingen waar zowel SEO als SEA heel veel profijt van hebben.

Zoekwoordonderzoek

En het allereerste en meteen het allerbelangrijkste is dat ze super veel baat hebben bij een extreem uitgebreid, goed geprioriteerd zoekwoordenonderzoek. Want zowel SEO als SEA zijn gebaseerd op zoekwoorden. En hoe beter je dat uitzoekt, en hoe beter je het prioriteert en hoe beter je snapt, bijvoorbeeld hoever mensen in hun sales cyclus zijn voor een bepaald zoekwoord, hoe beter het is.

Dus als je aan de gang wil met SEO of SEA is een uitgebreid professioneel zoekwoordenonderzoek een absolute must. Het gaat je kost heel erg drukken en je ROI heel snel verhogen.

Maximaal Profijt kost Tijd

Daarnaast kosten ze allebei tijd om er maximaal profijt van te hebben. En bij SEA is dat veel sneller als bij SEO, daar kom ik nog op terug.

Maar het is niet zo dat als je de eerste dag dat je begint of het nou SEO of SEA is, dat het meteen al het maximale oplevert. Beide vragen om bepaalde manieren van optimaliseren dus hou er rekening mee dat als je begint, dat eigenlijk je ROI altijd lager is dan naarmate de tijd vordert omdat zowel SEO als SEA beter gaan presteren als je er meer aandacht aan geeft en bepaalde technieken uitvoert om wat te verbeteren.

Goede Website Vereist

En het allerlaatste is dat zowel SEO als SEA een goeie, snelle website nodig hebben die prettig is voor gebruikers, uiteraard op mobiel en op desktop.

En dat ze sterke content nodig hebben. Content die mensen overtuigt, content die mensen verkoopt, de content op de pagina waar mensen gebruik van gaan maken, wat ze gaan lezen, wat ze gaan bekijken, wat ze gaan horen, dat moet goed zijn.

Het maakt niet uit of je nou SEA of SEO hebt, als de pagina waar die mensen op terechtkomen niet goed is, dan ga je nooit een goeie conversie eruit halen.

Hou er rekening mee dat je investeert in de landingspagina waar mensen op terechtkomen als jij ze naar die pagina wil hebben. Een goeie landingspagina, cruciaal voor zowel SEA als SEO. Dus dat zijn de overeenkomsten.

Verschil SEO en SEA

Maar wat zijn nou de verschillen tussen die twee?

Campagne Tijd

Een van de meest kenmerkende verschillen is eigenlijk dat SEA-search engine advertising is direct, als ik nu een campagne opzet, dan is binnen twee minuten staat die advertentie online, als die helemaal is goedgekeurd en kan ik beginnen met bezoekers naar m’n website te trekken.

Bij SEO kan dat in theorie wel maar kan dat in de praktijk eigenlijk alleen maar bij hele lage concurrentie zoekwoorden. Dus doorgaans kost SEO veel langer om er profijt van te hebben.

En dan heb ik het op z’n minst over een aantal maanden, doorgaans, maar hoe competitiever de markt is, hoe langer die tijd wordt en dan kan je het ook wel over een jaar of over twee jaar hebben.

Dus wil je snel aan de slag, SEA zit je meer op de lange termijn, SEO.

Onbetaald en Betaald

Het andere belangrijke verschil en ik noemde het eigenlijk al in het begin, is dat SEO onbetaald is in de zin dat je niet betaalt als iemand klikt op je zoekresultaat. En bij elke vorm van SEA betaal je wel als er iemand op jouw zoekresultaat klikt. En dat betekent daarmee ook, dat de budgetten eigenlijk op korte en lange termijn andere resultaten opleveren.

Dus stel dat je duizend euro per maand uitgeeft aan SEA en duizend euro per maand aan SEO. In het begin is je ROI van SEA veel hoger dan dat van SEO. Maar wat je zal merken is dat als dat budget hetzelfde blijft eigenlijk je ROI al vrij snel op z’n maximum zit. Het kan op een gegeven moment niet meer doorgroeien want je moet nou eenmaal per klik betalen.

Investeringen

En wat ook lastig is is dat Adwords doorgaans elk jaar wat duurder wordt. Dus elk jaar betaal je meestal iets meer voor een klik dan het jaar ervoor. En dan kan je dus eigenlijk minder bereiken met hetzelfde budget.

SEO daarentegen levert in het begin helemaal niks op, geen bezoekers, geen niks want het duurt lang voordat je hoog scoort in Google. En wat ik net zei, dat kan al een jaar duren als je in een competitieve markt zit. Maar met het budget wat je elke maand hebt, bijvoorbeeld die duizend euro, bouw je eigenlijk elke maand een stukje aan je website, en dat betekent dat met diezelfde investering je blijft groeien en groeien en groeien tot in de lengte der dagen.

Dus waar SEA op een gegeven moment ophoudt, blijft SEO onbeperkt doorgroeien.

Positieve ROI

Een ander verschil maar eigenlijk ook een overeenkomst is dat zowel SEO als SEA niet altijd haalbaar is in de zin dat je een positieve ROI eruit krijgt.

Voor SEA geldt het dat de klikken gewoon te duur kunnen zijn, dus dat je eigenlijk gewoon geen winst meer kan maken op de producten of diensten die je verkoopt.

En voor SEO geldt het dat de concurrentie zo heftig kan zijn dat jij het met jouw budget of met jouw bedrijf gewoon echt niet gaat halen om bovenaan te staan in Google. Voor allebei geldt dat er bepaalde gevallen zijn waarin het gewoon niet handig is om één van die twee te gebruiken.

Meetbaarheid Resultaten

Een heel groot voordeel van SEA is dat je alles exact kan meten vanaf een bepaald zoekwoord. En daar is SEA echt perfect voor, dus je kan precies weten hoe vaak is er op een bepaald zoekwoord geklikt, op welke pagina kwamen ze terecht, hoeveel hebben ze gekocht, wanneer hebben ze gekocht, alles is echt meetbaar, inclusief de telefoontjes die daar dan uitkomen.

Voor SEO is dat veel lastiger, sowieso zie je geen zoekwoorden, dus je kan hooguit vanaf een bepaalde pagina meten, dat je een bepaalde pagina veel of weinig bezoekers trekt. Maar het is heel moeilijk om exact te weten op welke zoekwoorden je scoort in Google vanaf die pagina en daarnaast is het vervolg ook veel lastiger te meten.

Dus als je perfect wil weten hoe iets zit dan is SEA echt de manier om te gaan. En als je niet zo precies wil meten of dat je het goed vindt dat je vanaf een bepaalde pagina, vanaf een bepaald onderwerp kan meten, dan kan SEO geschikt zijn.

Soort Zoekwoorden

Ook goed om te weten dat je met SEA doorgaans alleen adverteert op zoekwoorden die aan het einde van de aankoopcyclus zitten. Dus geen informatieve vragen of vaak zelfs niet eens vergelijkingsvragen maar alleen maar als iemand zegt, ik wil dit kopen of huren of leasen, er moet echt een hele duidelijke koopintentie achter zitten.

Wat je vaak ziet als mensen adverteren op algemenere woorden dat daar niet echt een positieve ROI uitkomt maar dat ze dat bijvoorbeeld doen voor hun branding.

Simpel voorbeeld is dat bij producten vaak wordt geadverteerd op woorden als kopen en bestellen en niet altijd op het zoekwoord zelf.

Dus bijvoorbeeld niet op het woord schoenen maar wel op schoenen kopen of herenschoenen kopen. Omdat het specifiek genoeg is en omdat nou ja, SEA adverteerders weten dat de kans dat een verkoop eruit komt veel groter is. En dat kunnen ze natuurlijk ook precies meten wat ik net vertel.

Bij SEO heb je daarom automatisch veel meer zoekwoorden want niet alleen heb je de zoekwoorden aan het einde van de aankoopcyclus, hé dus het kopen, de bestellen, de leasen, maar alle andere woorden die in de aankoopcyclus zitten wil je eigenlijk ook hebben. En de reden daarvoor is dat je niet hoeft te betalen als iemand erop klikt. 

Dus als je scoort op een zoekwoord en iemand klik en hij converteert niet, dan geeft het niet want hé dat komt misschien later nog, maar hoe dan ook, je hebt er niet voor betaald.

Dus de selectie van zoekwoorden qua SEO is doorgaans veel en veel groter omdat mensen van SEA, van het betalen per klik ook meteen een ROI verwachten. Maar als je dus veel meer kan beschrijven over een onderwerp omdat je die hele aankoopcyclus eigenlijk wil beschrijven, betekent dat ook vaak dat als je SEO wil gaan doen over een onderwerp, dat je veel meer kennis moet hebben van dat onderwerp. Omdat je bij SEA alleen op het verkopen, op het eindstuk zit.

Flexibiliteit

Een ander belangrijk verschil is dat SEA veel flexibeler is want je kan met één druk op de knop campagnes aan- of uitzetten, biedingen verhogen of verlagen, bepaalde zoekwoorden veranderen en daarmee kan je van vandaag op morgen al op een compleet andere markt adverteren met precies hetzelfde budget.

Wat dat betreft is SEA eigenlijk een beetje een speedboot qua flexibiliteit en SEO een hele trage grote olietanker. Want daar kan je niet zo makkelijk mee switchen want als je wil switchen naar een ander gebied of een andere markt of andere producten, ja dan moet je daar content over gaan schrijven, dan moet je daar techniek voor op orde hebben, dan moet je daar gaan linkbuilden en dat kost gewoon tijd.

Dus SEO is wat dat betreft veel minder flexibel, dus als jouw markt heel snel verandert of als je producten snel wisselen is SEO misschien niet altijd perfect voor je.

Wanneer Gebruik je SEA?

Dus wanneer zet je SEA in? Als je direct een ROI of direct omzet wil hebben. Als je heel snel online wil zijn, als je heel blij bent met het feit dat je ergens bijvoorbeeld een euro instopt en twee euro uithaalt. En in feite als je meer geld hebt dan dat je tijd hebt. Als je wel geld hebt maar minder tijd hebt en je eigenlijk niet via SEO dingen langzaam wil gaan opbouwen, maar liever zegt nee, ik heb direct omzet door die campagne aan te zetten.

Oh en een goed argument is natuurlijk ook als je totaal geen kennis hebt van SEO, maar wel van SEA, dan is het natuurlijk veel makkelijker om daarmee te starten.

Wanneer Gebruik je SEO?

Voor SEO geldt eigenlijk als je van je site op lange termijn iets wil opbouwen, als je echt digitaal vastgoed wil ontwikkelen, dan is SEO de manier om dat te doen.

Dat betekent dat je bij de hele salesfunnel aanwezig kan zijn, van A tot Z en dat betekent dat je eigenlijk bereid bent om veel tijd te investeren zonder dat je daar de exacte ROI kan van berekenen per maand of per dag. En dat je in feite nadenkt over waar sta ik over vijf jaar en daar gaan we aan werken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad. Ik hoop dat het duidelijk is wat nu het verschil tussen SEA en SEO is en wanneer je de ene inzet en wanneer de ander.

Als je hier nog vragen over hebt dan kan je natuurlijk mij een mailtje sturen op bart@klikproces.nl of hieronder reageren op YouTube of op ons blog, krijg je van mij persoonlijk antwoord. En ik zie je heel graag terug bij de volgende video met nog weer een goeie uitleg met praktische tips en adviezen over conversie optimalisatie, over YouTube, over Voice en over SEO.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

[1.316 Abonnees]
[1.316 Abonnees]