Wat is het Serial Position Effect en Hoe Je Het Gebruikt Voor Conversies

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]
Gebruik serial position om Jouw Conversies te Verhogen
Serial position is een denkfout die foor de mens wordt gemaakt. Door slim en effectief in te spelen op deze denkfout, wordt het aantal conversies verhoogd.
Wat is serial position
Het serial position effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om het eerste en laatste ding in een opsomming het beste te onthouden en het middelste het slechtste. De term werd bedacht door Hermann Ebbinghaus door studies die hij zelf uitvoerde.
Serial position voorbeeld
Wanneer je aan mensen een boodschappenlijst telefonisch doorgeeft. Zullen zij alleen het eerste en het laatste product van de boodschappenlijst onthouden. De tussenliggende producten zullen zij vergeten zijn. Dit kan ook voorkomen wanneer op het nieuws verteld wordt welke landen de hoogste aantallen social media gebruikers heeft. Je zult hierbij het eerst genoemde land onthouden en het laatst genoemde land.
Tips hoe je serial position toepast om conversies te verhogen
Nu je weet dat het eerste en het laatste item uit een opsomming het beste worden onthouden, is het belangrijk om hier mee rekening te houden voor je eigen website. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt toepassen:
- Denk vooraf goed na hoe je opsommingen neerzet. Wanneer je voordelen van een product of dienst wilt toelichten, zet de belangrijksten dan bovenaan en onderaan.
- Wanneer je wilt dat de tussenliggende items ook goed worden onthouden, moet je iets opvallends doen met de tekst. Of je herhaalt het punt nog een keer op de website in de vorm van een afbeelding.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]