Sitelinks: De Linkjes Onder Je (AdWords) Resultaat in Google
Wat zijn Sitelinks?
Een veelgestelde vraag is hoe krijg ik die linkjes onder het Google resultaat?
Want een resultaat met linkjes daaronder is groter en meer opvallend dan een resultaat zonder linkjes.
De linkjes onder je resultaat noem je sitelinks.
Google zegt zelf over sitelinks:
We tonen alleen sitelinks voor resultaten wanneer we denken dat dit de bezoeker helpt. Als de website structuur het niet toestaat om geschikte sitelinks te vinden of we denken dat sitelinks de bezoeker niet helpen, tonen we ze niet.
Sitelinks hebben dus slechts 1 doel: Het helpen navigeren van bezoekers om snel het geschikte resultaat te vinden.
Ze verwijderen 1 stap voor de bezoeker om meteen tot het gewenste resultaat te komen.
3 Soorten Sitelinks:
Sitelinks zijn er in 3 vormen:
AdWords Sitelinks
De extra linken die soms onder de AdWords resultaten staan zie er als volgt uit:
De sitelinks van de nummer 1 advertentie krijgen meer ruimte dan de sitelinks van alle andere advertenties.
De sitelinks in je AdWords advertentie kan je zelf instellen.
Branded Sitelinks
Branded sitelinks zijn extra linken die in het organisch zoekresultaat verschijnen als je zoekt op de naam van een bedrijf of merk. Deze linken nemen in totaal 4 organische resultaten in beslag.
Op deze sitelinks kan je maar heel beperkt invloed uitoefenen. Google bepaald het grotendeels zelf.
Autoritaire Organische Sitelinks
Autoritaire organische sitelinks verschijnen onder zoekresultaten waarvan Google heeft “besloten” dat dit het beste resultaat is voor die zoekopdracht.
Dit kan verschijnen voor het eerste, tweede en maximaal derde zoekresultaat. Je kan deze sitelinks alleen verdienen door langere tijd op een hoge organische positie te staan.
Op deze sitelinks kan je maar heel beperkt invloed uitoefenen. Google bepaald het grotendeels zelf.
Waarom Sitelinks Zo Belangrijk Zijn
Sitelinks zijn belangrijk om 1 reden. Ze zorgen voor meer klikken naar jouw resultaat.
Dit kan zo extreem zijn als 64% meer klikken naar jouw resultaat.
Lees hier bijvoorbeeld de casestudy van sitelinks casestudy PPCHERO
AdWords Sitelinks Activeren
AdWords sitelinks zijn het meest voorkomend. Het zijn de linkjes onderaan het advertentie resultaat. Dit zijn er maximaal 4.
Afhankelijk van de positie van je advertentie zien de sitelinks er anders uit.
Het bovenste resultaat krijgt 2 linkjes naast elkaar en 2 onder elkaar. Deze linkjes nemen best veel ruimte in beslag en vallen sterk op.
Elke andere advertentie plaatst de sitelinks ook onder je resultaat, maar deze staan alle 4 op een rij. In vergelijking met het top resultaat nemen ze veel minder ruimte in beslag en vallen minder op.
Hieronder staat van beide een voorbeeld.
Het lastige aan de AdWords sitelinks is dat Google zelf bepaalt welke sitelinks op welk moment getoond worden. Je kan er meer dan 4 instellen, maar je hebt geen controle over wanneer welke linken er onder je resultaat geplaatst worden.
Welk Soort Linken Voeg Je Toe Als AdWords Sitelink Extensie?
Een AdWords sitelink is het meest effectief als het de juiste aanvulling is op de grote advertentie. Dat betekent dat een sitelink geen dubbele informatie moet geven. Bijvoorbeeld het vermelden van gratis verzending in de advertentie om vervolgens ook een sitelink aan te maken waarin gratis verzending staat, is niet handig.
Er zijn 2 soorten sitelinks:
Beschrijvende sitelinks
Beschrijvende sitelinks zijn duidelijk over de locatie waar de bezoeker heen wordt verwezen bij het klikken erop. Je gebruikt ze om bezoekers direct naar een pagina te sturen die dieper in de website ligt.
Wanneer iemand zoekt op een algemeen woord als herenbroek, dan is één van de opties om de bezoeker soorten herenbroeken te tonen, zoals De Bijenkorf en Wehkamp doen.
Je kan ook andere diepere categorieën tonen, zoals veel verkochte merken, maten, kleuren of speciale producten.
Ook servicegerichte bedrijven kunnen hier handig gebruik van maken. Wanneer een bezoeker een algemeen servicegericht zoekwoord intypt, ziet deze direct de dieper liggende opties. Bijvoorbeeld de services die onder dat specifieke woord hangen en waar de klant waarschijnlijk naar op zoek is.
Bijvoorbeeld wanneer iemand algemeen Googlet op loodgieter utrecht toont loodgietersbedrijf Zoofy direct de diensten waar een bezoeker waarschijnlijk naar op zoek is:
Leidingwerk, verstopte wc, sanitair vervangen of een lekkage oplossen.
Onderscheidende sitelinks
Optie 2 is om de sitelinks te gebruiken om USP’s op een opvallende manier te tonen. Hierdoor kan je een bezoeker overtuigen om te klikken op het hoofdresultaat of om meer te lezen over die specifieke USP.
Ook kan je alle USP’s simpelweg doorsturen naar hetzelfde resultaat als waar de hoofdadvertentie heengaat.
Hoe Plaats Je AdWords Sitelinks?
Het instellen van AdWords sitelinks is eenvoudig:
Log in op je AdWords account en klik op ad extensies.
Klik vervolgens op Bekijk: extensies en selecteer de sitelinks.
Klik vervolgens op +extensie om een extensie toe te voegen.
Voeg vervolgens een sitelink toe.
Voer hier de volgende informatie in:
De tekst in de link: link text (max. 25 karakters)
De URL: final URL waar die tekst de bezoeker heen moet sturen
Daaronder staan 2 regels: description waarin je extra informatie kan geven over de link. Er is ruimte voor 2 x 35 karakters.
Daaronder kan je de start en einddatum invullen van deze specifieke sitelink. Bijvoorbeeld wanneer een sitelink naar een actie verwijst die tijdelijk is.
De laatste optie maakt het mogelijk om klikken op deze specifieke sitelink te volgen. Bijvoorbeeld als je hier een speciale waarde aan toekent of je de klikken naar deze URL specifiek wilt meten los van de advertenties waar de sitelink in wordt toegevoegd.
Branded Sitelinks Activeren
Branded sitelinks worden getoond wanneer iemand zoekt op een bedrijfsnaam, merk of iets anders, waarvan Google heeft bepaald dat de bezoeker overduidelijk op zoek is naar 1 specifieke website. Meestal gaat het dan om navigatie zoekopdrachten. Bijvoorbeeld wanneer je zoekt op Wehkamp.
Deze linken nemen in totaal 4 organische resultaten in beslag. Onder het normale zoekresultaat worden 6 andere linken getoond. Helaas heb je 0 controle over welke linkjes er onder je zoekresultaat komen.
In de meeste gevallen worden er 6 sitelinks getoond, maar dit kunnen er ook 4 zijn.
Google bepaalt dit volledig zelf.
Voorheen kon je hierop in Google Webmaster Tools invloed uitoefenen. Je kon namelijk sitelinks degraderen, waardoor Google deze verving met andere links. Maar dat kan nu niet meer en er is geen vervanging voor.
De invloed die je uit kan oefenen is simpelweg beperkter.
3 Cruciale Stappen om Branded Sitelinks te Krijgen
Er zijn 3 stappen nodig om branded sitelinks te verkrijgen voor jouw Google resultaat:
1. Gebruikersgedrag
Het allerbelangrijkste is dat Google “erkend” dat de zoekterm die wordt ingetypt direct verbonden is met jouw website. Dat gaat het makkelijkst wanneer de zoekterm uniek is en zeer sterk overeenkomt met jouw URL of naam. Daarnaast moeten het overgrote deel van de bezoekers ook direct vanuit die term op jouw website klikken.
Dat is vrij lastig wanneer jouw bedrijf- of merknaam een algemene beschrijving is als laminaatvloer Tilburg en veel makkelijker wanneer het iets unieks is als Laminaatvloer Gigant of Coolblue.
Om een algemene zoekterm te koppelen aan jouw website moet je echt van goede huizen komen. Bijvoorbeeld als je Apple heet.
Een logische stap is daarmee ook dat jouw website op plek nummer 1 moet staan. Anders kan je nooit het antwoord zijn op die zoekopdracht.
2. Website Structuur
Meestal gebruikt Google de belangrijkste pagina’s van jouw website als sitelink. Pagina’s die in het menu voorkomen en/of veel naar gelinkt wordt intern.
Zorg ervoor dat jouw websitestructuur extreem helder is. Zowel voor je bezoekers als voor Google.
De belangrijkste reden waarom Google jouw websitestructuur niet begrijpt, is wanneer Google niet snapt welke pagina’s van jouw website het meest belangrijk zijn.
De makkelijkste stap om dit duidelijk te maken is het uploaden van een sitemap. Een sitemap is een eenvoudige weergave van alle pagina’s op jouw website.
Hier zijn 2 versies van: 1 op je website en 1 technische die je direct naar Google kan sturen. De technische sitemap die je direct naar Google kan sturen noem je de XML sitemap.
Die helpt het meest om jouw sitelinks goed te krijgen.
Het opsturen van een XML sitemap naar Google is eenvoudig. Vooral als je WordPress gebruikt.
WordPress maakt namelijk automatisch een XML sitemap aan, wanneer je een bekende SEO plugin installeert. Bijvoorbeeld de Yoast SEO Plugin.
Hierdoor vind je de XML sitemap door aan de websitenaam/sitemap.xml toe te voegen. Bijvoorbeeld www.klikproces.nl/sitemap.xml.
Als je naar deze URL gaat zie je het volgende staan:
Het enige wat je hoeft te doen is deze XML sitemap toe te voegen via Google Webmaster Tools.
Log in op jouw Google Webmaster Tools en selecteer jouw website.
Klik vervolgens aan de linkerkant op crawlen en sitemaps.
Aan de rechterkant verschijnt dan de knop sitemap toevoegen/testen.
Voeg vervolgens de URL toe en klik op verzenden.
Vernieuw daarna de pagina en je sitemap komt op in behandeling te staan. Binnen maximaal 24 uur wordt deze goedgekeurd.
En klaar!
Dat is alles wat je op jouw website kan doen.
3. Promotie
De laatste stap is het promoten van jouw bedrijf, persoon of merk om te zorgen dat iedereen meteen op jouw resultaat klikt.
Autoritaire Organische Sitelinks Activeren
De derde en laatste soort sitelinks zijn autoritaire organische sitelinks.
Deze linken krijg je wanneer Google jouw website als hét nummer 1 resultaat ziet of als een stabiele nummer 2 of 3. Ook kan je de sitelinks houden wanneer je van resultaat 1 zakt naar 2 of 3.
Jouw website moet wel geruime tijd bovenaan staan. In elk geval een aantal weken.
Je kan niet bepalen welke linkjes onderaan je zoekresultaat komen te staan. Dit bepaalt Google zelf aan de hand van gebruikersgedrag en websitestructuur, net als bij de branded sitelinks.
Heeft dit jou geholpen om sitelinks voor jouw website te krijgen? Of heb je nog vragen? Laat hieronder een reactie achter.