Wat een Slider is en Hoe Deze Jouw Website Conversies Kapot Maakt

by Bart van der Meer June 24, 2018

Wil je een Slider Toevoegen op je (WordPress) Website?

Slecht Idee!

Sliders Zijn Echte Conversie Killers, Maar Gelukkig Zijn er Alternatieven!

Transcriptie van de Video

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies uitleggen waarom sliders op je website zo ontzettend conversiedodend zijn en waarom je ze nooit moet gebruiken, ongeacht of jij of je manager of de directeur van het bedrijf het wel graag wil. Ik ga je precies vertellen wat voor soorten sliders er allemaal zijn, waarom ze precies zo conversiedodend zijn en wat je wel kan doen om dezelfde informatie op een goede manier kwijt te kunnen.

 

Een slider is een plek op je website waar je een stukje informatie ziet, bijvoorbeeld een afbeelding en die kan wisselen zodat je een andere afbeelding ziet. En dat wisselen, dat doet die meestal automatisch of je kan op een pijltje klikken of op een bolletje, er zijn verschillende manieren, waardoor je een nieuw stukje informatie te zien krijgt.

 

Er zijn een aantal pagina’s waar sliders heel veel voorkomen. En een ervan, de allerbelangrijkste, dat is de home page. Daar staat bijna altijd een slider. Maar het kan ook op een categoriepagina voorkomen, het kan helemaal bovenaan de website in de header voorkomen. En het kan eigenlijk op elke andere pagina voorkomen, maar dan is het meestal niet zo’n grote slider, dan is het een andere vorm van slider.

 

De meest bekende is die op de homepage waar je vaak een product of een kortingsactie ziet in het geval van de webshop of een aanbieding of belangrijke info op een website. Maar er zijn heel veel verschillende. Je kan bijvoorbeeld verschillende projecten hebben die elkaar afwisselen, je kan reviews hebben die elkaar afwisselen. Je kan belangrijke bedrijfsinformatie, bijvoorbeeld projecten die je hebt gedaan afwisselen met een award die je hebt gewonnen of met een nieuwsbericht. Of wat voor informatie dan ook waarvan het bedrijf vaak vindt dat het gepusht moet worden.

 

Het probleem waar de meeste bedrijven dan tegenaan lopen is dat ze eigenlijk te weinig ruimte hebben op de pagina waarop ze het willen. Dus ze willen bijvoorbeeld vijf reviews laten zien, maar ze hebben maar plek voor een of twee. Of ze willen drie acties laten zien op de homepage, maar ze hebben maar plek voor een. En de oplossing die dan vanuit het bedrijf vaak komt is: dan zetten we het toch in een slider, dan kan je er zo doorheen klikken, leuk voor de bezoeker om te zien, komt het helemaal goed.

 

Maar het komt niet goed. Want bezoekers hebben een ontzettende hekel aan sliders. En ik ga je nu twaalf redenen geven waarom je dus nooit een slider moet gebruiken. En daarna ga ik je de oplossing geven wat je dan wel moet doen.

 

De allerbelangrijkste reden waarom je nooit een slider moet gebruiken in welke vorm dan ook is omdat het beeldmateriaal wat als eerste te zien is, dat krijgt 90 procent of meer van alle aandacht en van alle klikken. Dus als je de illusie hebt dat bezoekers graag door een slider heen klikken of dat ze wachten totdat die automatisch afspeelt of dat ze iets wat dat betreft doen, kan je dat bij deze vergeten. Het is absoluut niet waar. Als je een slider hebt, dan is het beeld dat toevallig op dat moment in beeld is, dat krijgt de aandacht, dat zien bezoekers, daar klikken ze soms op en dat is het.

 

Een tweede hele belangrijke reden is dat de timing van die sliders bijna nooit klopt. Want die slides die verwisselen om de zoveel seconden. En dat kan zijn na twee seconden of dat kan zijn na tien seconden. Maar dat matcht bijna nooit met de informatie die op de slide staat. Als gevolg daarvan is dat bijvoorbeeld de informatie veel te langzaam verwisselt, dus je hebt allang de informatie opgenomen in jezelf, je weet al wat er staat, maar je moet nog steeds wachten totdat die slide verwisselt. Of de informatie gaat te snel, waardoor de slide al verwisselt, terwijl je nog niet alle.

 

De andere reden is eigenlijk de denkwijze die jij vanuit jouw site stuurt naar de bezoeker. En die denkwijze is namelijk het volgende. Je komt binnen op de homepage en ik wil als bedrijf jou vier hele belangrijke stukken informatie geven. Maar in plaats van dat ik die meteen aan je geef, ga ik het volgende aan je vragen. Ik wil graag dat je een stukje leest en dan wil ik graag dat je gaat wachten. Acht seconden bijvoorbeeld. Terwijl je het in twee seconden al gelezen hebt, wil ik dat je acht seconden gaat wachten. En dan ga ik je het volgende stukje info geven. En dan moet je weer acht seconden wachten en dan pas ga ik je het volgende geven. Denk je nou echt dat bezoekers: 1) daarop zitten te wachten en 2) dat ze zich daaraan gaan aanpassen aan wat jij wilt? Absoluut niet. En dat blijkt wel, want 90 procent van de klikken komt op die eerste en daarna zijn bezoekers gewoon weg.

 

Daarnaast leidt de beweging van die slides leidt vaak af. Als je die slide eenmaal voorbij bent, maar je hebt ‘m bijvoorbeeld nog een stukje bovenaan je scherm of aan de zijkant staan en je probeert iets te lezen, wat jij als website of webshop ook graag wilt, want je wil graag dat ze de content op je site lezen, dan is het heel irritant dat je de hele tijd nog iets ziet bewegen ergens aan de zijkant. En bezoekers irriteren zich daaraan en in het slechtste geval zeggen ze daardoor: ik ga er vandoor, ik ga wel naar een site waar ik niet gestoord word.

 

Ook is het zo dat de beweging van die slides het eruit laten zien alsof het een advertentie is. En mensen hebben van nature een aversie tegen advertenties, dus de kans dat ze het daarmee skippen is nog groter. En dat betekent dat ze de cruciale informatie die jij ze eigenlijk wil geven, dat ze die eigenlijk een soort uit principe overslaan. Met een mooi woord wordt het ook wel banner blankness genoemd.

 

Als je het slecht treft en de banner is niet helemaal goed ontwikkeld, dan kan het schermvullend worden. Dus je complete scherm is dan een banner. Met name op de mobiele telefoon gebeurt dat nog weleens. En dat heeft hele grote gevolgen, want dat betekent dat bezoekers vaak niet snappen dat ze naar beneden kunnen scrollen op de website en dat er meer te zien is dan alleen maar die ene banner.

 

Maar wat er ook kan gebeuren is dat bezoekers wel snappen dat ze naar een andere pagina kunnen, waar ze vervolgens diezelfde banner nog een keer te zien krijgen en dus niet snappen dat ze genavigeerd hebben naar een andere pagina en als ze naar beneden scrollen, dat ze dan nieuwe info vinden. Omdat die banner zo groot is en op elke pagina hetzelfde, denken ze dat ze niet verplaatst zijn en dat die website niet goed werkt.

 

En als je het dan slecht treft, is die banner ook nog eens moeilijk te lezen, bijvoorbeeld omdat de afbeelding en de tekst die erop staat niet met elkaar matcht. En zit er geen call to action in of zit er geen goede knop in of is de knop niet te lezen, zodat bezoekers dus ook niet snappen dat ze erop kunnen klikken. En dan zijn ze het spoor qua navigeren helemaal bijster en dan is er maar een oplossing: weg van jouw site, naar je concurrent en daar maar een offerte gaan aanvragen.

 

Wat ook een groot probleem is, is dat de banner afbeelding eigenlijk helemaal nergens op slaat. Dat je een willekeurige stock foto pakt van een blauwe lucht of van twee mensen die blij kijken, maar dat het eigenlijk niks te maken heeft met het product of de dienst die je verkoopt. Dus als je zo’n grote afbeelding wil, dan moet je wel zorgen dat die heel erg relevant is. Want een slider is al vervelend, laat staan vol met afbeeldingen die eigenlijk niks te maken hebben met wat je als bezoeker verwacht of wat je als bedrijf doet.

 

En als je een afbeelding uitzoekt, moet je wel zorgen dat de tekst die je erop zet, dat die goed te lezen is. En het komt ontzettend vaak voor dat door die afbeelding of doordat de afbeelding op de achtergrond wisselt, die tekst die in de banner staat heel moeilijk te lezen is.

 

Wat ook heel  vervelend kan zijn is dat je laadsnelheid daardoor naar beneden gaat. Want in feite heb je bovenaan je website een aantal hele grote afbeeldingen. En die moeten wel geladen worden voordat de rest van de site laadt. Dus het kan je laadsnelheid enorm negatief beïnvloeden.

 

Ook haalt zo’n slideshow de focus weg van de koptekst als je die hebt. Dus in het slechtste geval heb je door zo’n slide zo helemaal geen koptekst en als je het goed doet heb je wel een koptekst, maar die wordt vaak weer gemist, omdat die afbeeldingen zo afleiden. Terwijl die koptekst is waar je die bezoeker moet beginnen met overtuigen. En dat is het eerste moment waarop je de bezoeker kan gaan beïnvloeden en waardoor die meer van je content gaat lezen of waardoor die sneller die offerte gaat aanvragen. Dus je wilt helemaal de focus niet weg hebben van die koptekst op je pagina.

 

Maar misschien wel de aller-, aller-, allerbelangrijkste reden is dit: als je meerdere belangrijke stukken informatie hebt waarvan jij denkt dat een klant daar wat aan heeft en dat die dat echt moet zien, zorg er dan voor dat dat ook direct beschikbaar is.

 

En omdat onze klanten zo vaak refereren naar bol.com of Coolblue, hebben we hier maar even de voorbeelden erbij gepakt: zij hebben ook geen sliders meer. Zij hebben geen carrousel die ronddraait om verschillende afbeeldingen te laten zien. Je kan het hier zien. Ze hebben wel een aantal afbeeldingen groot op de homepage, maar die zijn direct te zien en direct aanklikbaar.

 

Dus we weten dat zulke carrousels ontzettend conversiedodend zijn. Dan is eigenlijk alleen de vraag: waarom worden ze dan nog zoveel gebruikt? En daar zijn eigenlijk drie antwoorden op die we elke keer weer tegenkomen. De eerste is dat verschillende afdelingen binnen een bedrijf vechten om de aandacht. En om die afdelingen tevreden te stellen zegt het bedrijf heel simpel: prima, dan krijgt iedereen een stukje op die slideshow, iedereen krijgt een pagina in de carrousel, is iedereen tevreden. Maar we zijn hier niet bezig om de afdelingen van je bedrijf tevreden te maken. We zijn hier om te zorgen dat jouw webshop of website verkoopt. En dat betekent dat je eraan moet wennen dat sliders op je website geen optie meer zijn in wat voor geval dan ook.

 

De tweede reden is dezelfde opmerking die we elke keer horen. En dat is dat de CEO of de e-commerce manager of de marketingmedewerker zegt: ja, maar dan ziet de website er lekker dynamisch uit. Wat dynamisch dan ook precies betekent. Of die houden ervan dat het beweegt, want dat straalt energie uit en daar worden klanten blij van. Nou, zoals ik je al verteld heb, klanten worden daar helemaal niet blij van, dus die opmerking is totaal ongefundeerd. Het leidt bezoekers af van het bereiken van het doel, dus die opmerking mag je nooit meer gebruiken.

 

En eigenlijk de derde opmerking die we steeds horen is dat vooral de eigenaren van de website het er mooi uit vinden zien. Maar dat is hetzelfde als dat je vindt dat het er dynamisch uitziet: daar hebben we niks mee te maken. Die site is er om te verkopen. En de bezoeker laat duidelijk zien dat die zo’n carrousel niet wil hebben, dus moet je ervoor zorgen dat je het niet meer doet. Of jij dat nou mooi vindt of niet. Want de website is er niet voor jou, hij is er voor je bezoekers.

 

En nou hoor ik je denken: oké, als we dus niet meer zo’n carrousel kunnen gebruiken, wat kunnen we dan wel doen? Waar worden bezoekers dan wel blij van en hoe helpt zo’n grote afbeelding dan om producten te verkopen of offerteaanvragen te krijgen? Er zijn eigenlijk vier opties die je wel kan doen.

 

Optie een is dat je gewoon een grote foto of banner toont met een duidelijke tekst en een duidelijke call to action en daarop kunnen bezoekers klikken en zo niet, dan scrollen ze automatisch door naar de rest van de website.

 

Mocht je toch echt meer dan een stuk informatie kwijt willen, dan kan je bijvoorbeeld een grote afbeelding hebben met daaronder drie kleine. Maar hoe dan ook, alle afbeeldingen zijn meteen te zien als je op de pagina komt.

 

Wat kan werken is dat je in plaats van een grote slideshow een video er bovenaan zet. Want in een video kan je best wel veel informatie kwijt. In bijvoorbeeld een video van een minuut of 90 seconden. Zorg er wel voor dat die video niet beeldvullend is, zodat iemand duidelijk ziet dat die ook naar beneden kan scrollen en ga er niet vanuit dat alle bezoekers zo maar die video zien en aanklikken.

 

En nummer vier is misschien wel de belangrijkste die ik je mee kan geven. Wees extreem kritisch in jezelf de vraag te stellen: is die informatie die wij willen pushen nu wel zo belangrijk voor klanten en kunnen we het niet gewoon helemaal weglaten? En in mijn ervaring is dat het gebruik van een bannerafbeelding of het gebruik van geen banner afbeeldingen vaak beter werkt.

 

Dus nu is mijn vraag aan jou: ik hoop dat het duidelijk is dat het gebruik van sliders absoluut conversiedodend is, al is het alleen maar omdat gewoon iedereen klikt op de allereerste. Ga je de slideshow er nu uit halen? En zo ja, wat ga je er dan voor in de plaats doen? Laat het weten in de reacties en laat een reactie op ons blog achter. Heb je nog vragen of opmerkingen, kan je die daar ook kwijt. Of stuur een mailtje naar bart@klikproces, sta ik je graag te woord. En ik zie je graag bij de volgende video.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *