Wat is Social Comparison en Hoe Gebruik Je het Voor Conversies
[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]
Gebruik social comparison bias om Jouw Conversies te Verhogen
Social comparison is een menselijke denkfout die ingezet kan worden voor het verhogen van het aantal conversies. Door slim en effectief om te gaan met deze denkfout wordt er een hogere omzet gerealiseerd.
Wat is social comparison bias
De Social comparison is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben voor het hebben van haatgevoelens en competitiviteit met iemand die fysiek of mentaal beter is dan jij zelf.
Vooroordelen van sociale vergelijkingen kunnen voorkomen in het dagelijks leven van mensen. Of het nu op sociale netwerksites is, in de media, in de maatschappij met betrekking tot rijkdom en sociale status of in het schoolsysteem.
Het kan negatief zijn voor iemands geestelijke gezondheid vanwege de toenemende risico’s van depressie, zelfmoordgedachten en andere psychische stoornissen.
Social comparison in deze generatie is overal en de samenleving draait om het vergelijken van onszelf als het is om een hoger zelfrespect te hebben of om zichzelf als geheel te proberen te verbeteren. Omdat sociale vergelijking zo belangrijk is, zal dit leiden tot een verstoorde sociale vergelijking en negatieve effecten veroorzaken in het leven van een persoon. Met het gevonden onderzoek werd de hypothese correct bevonden met de bewering dat depressie een relatie heeft met de sociale vergelijking waaraan mensen in de samenleving deelnemen.
Social comparison bias voorbeeld
Social comparison vindt op dit moment veel plaats op Instagram. Dit is hét social media kanaal waar jij jezelf van je beste kant laat zien. Althans, zo wordt het gebruikt, daar is het medium natuurlijk niet voor opgericht. Instagram zorgt er dus voor dat we onszelf steeds met anderen gaan vergelijken. We kijken naar de spullen/luxe van iemand anders, we vergelijken onze lichamen met die van anderen en we kijken hoeveel likes en comments iemand krijgt.
Tips hoe je social comparison bias toepast om conversies te verhogen
Doordat je nu weet wat social comparison precies inhoudt, kun je het ook beter toepassen op je website. Dit kan op de volgende manieren worden gedaan:
- Laat zien welke BN’ers of bekende mensen ook gebruik maken van de dienst of het product.
- Zorg ervoor dat mensen dat mensen het producten taggen op Instagram en Facebook. Deze afbeeldingen kun je vervolgens gebruiken op je website om aan te tonen wie het product allemaal gebruiken.
- Zorg ervoor dat jouw website een statussymbool wordt door de juiste doelgroep aan te spreken.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]