Wat is de Social Desirability Bias en Hoe Je Dit Gebruikt Voor Conversies
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Gebruik Social desirability bias om Jouw Conversies te Verhogen
Social desirability is een belangrijke factor waar op gelet moet worden wanneer je als ondernemer vragenlijsten wilt afnemen.
Wat is Social desirability bias
Social desirability bias is de neiging voor survey respondenten om vragen te beantwoorden die als wenselijk worden gezien door anderen. Hierdoor kan het er voor zorgen dat mensen voornamelijk goed gedrag laten zien en weinig melden over slecht of goed gedrag. Dit zorgt voor een groot probleem bij het uitvoeren van onderzoek.
Een Social desirability bias voorbeeld
Social desirability komt voor bij het beantwoorden van vragen. Wanneer je onderzoek zou doen naar het aantal glazen wijn dat iemand drinkt in een week, is dit een zeer persoonlijke kwestie. Iedereen weet dat te veel alcohol slecht is voor je, mensen die meer dan het gemiddelde drinken zullen naar grote waarschijnlijk niet eerlijk antwoorden. Zij zullen aangeven dat ze de gemiddelde hoeveelheid drinken of zeggen dat ze het niet bijhouden of dat het verschilt per week. Ze zorgen dat het sociaal wenselijke antwoord wordt gegeven. Dit kan ook voorkomen bij vragen over inkomen, geloof, politieke voorkeur, behaalde diploma’s etc.
Tips hoe je Social desirability bias toepast om conversies te verhogen
Je wilt natuurlijk voorkomen dat een vragenlijst niet naar waarheid wordt ingevuld.
- Daarom is het altijd verstandig om een vragenlijst anoniem af te nemen, hierdoor wordt de drempel verlaagd.
- Maar je kunt er ook voor kiezen om alleen meerkeuze vragen te stellen, hierdoor moeten mensen een keuze maken.
- Maar je kunt er ook voor zorgen dat dezelfde soort vraag op verschillende manieren wordt gesteld. Door deze vragen te verspreiden over de vragenlijst, wordt de betrouwbaarheid getest.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]