Wat is het Split-Attention Effect en Hoe Je Dit Gebruikt Voor Conversies

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]
Gebruik Split-attention effect om Jouw Conversies te Verhogen
Het split-attention effect is belangrijk als je je website specifiek wilt inrichten voor goede conversies. Hieronder leggen wij uit wat het effect inhoudt en hoe je dit correct kunt inzetten.
Wat is Split-attention effect
Het split-attention effect verklaart dat wanneer hetzelfde medium in een kleine ruimte wordt gebruikt om meerdere stukken info te communiceren (bijv. in 1 afbeelding) de aandacht van de leerling verdeeld moet worden en dat maakt het leren moeilijker. Wanneer aandacht wordt verdeeld tussen twee punten, worden aandacht en focus negatief beïnvloed. Het is belangrijk dat we niet worden afgeleid bij het uitvoeren van een taak. Het leidt tot verlies van informatie, waardoor het wordt moeilijker om die informatie te integreren en te verwerken.
Een Split-attention effect voorbeeld
Het split-attention effect werd voor het eerst geconstateerd bij het lesgeven aan studenten. Twee groepen studenten kregen op een verschillende manier les. Aan groep 1 werd een afbeelding van een driehoek weergegeven waarbij alle benodigde informatie over de driehoek eronder werd weergegeven. Aan groep 2 werd een afbeelding van een driehoek weergegeven waarbij alle benodigde informatie over de driehoek, in de driehoek zelf stond. Je zou verwachten dat groep 2 het beter zou begrijpen door de aanwijzingen in de afbeelding, maar het tegenovergestelde was waar. Groep 1 kon de informatie beter verwerken en onthouden.
Tips hoe je Split-attention effect toepast om conversies te verhogen
We mensen zijn dus snel afgeleid, maar het betekent ook dat wij informatie heel goed zelf weten af te lezen en te combineren. Dit is belangrijke informatie bij het opbouwen en indelen van een website. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het zoveel mogelijk gebruiken van 1 kolom (hooguit 2)
- Tekstverwerking bij productafbeeldingen of aanbiedingen
- Het gebruik van verschillende afbeeldingen op een webpagina
- De hoeveelheid aanwijzingen en uitleg kritisch bekijken en eventueel minimaliseren.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]