Gebruik een Split test om Jouw Conversies te Verhogen

by Marc Schlingmann februari 02, 2018

Gebruik een Split test om Jouw Conversies te Verhogen

Een Split test is een veel gebruikte analyse in de onlinemarketingwereld.
De uitslagen van de Split test helpen bij het verhogen van de conversies.

Wat is een Split test?

Een Split test kan een A/B test zijn of een Multivariate test. Het is een methode om gecontroleerde en gerandomiseerde experimenten uit te voeren. Hierdoor worden website-statistieken verbeterd, zoals het aantal klikken, het invullen van formulieren of het doen van aankopen. Inkomend verkeer van de website wordt verdeeld tussen de originele pagina en de verschillende varianten van deze pagina.

Bezoekers weten vooraf niet dat ze deel uitmaken van een onderzoek. De resultaten van elke variant worden vergeleken zodat er bepaald kan worden welke versie van de pagina de hoogste conversie behaalde.

Een Split test voorbeeld

Een Split test wordt vaak gebruikt om wijzigingen in een aanmeldingsformulier een registratiepagina, een call-to-action of een ander deel van de website te testen.
Hierdoor kunnen meetbare doelen worden verbeterd. Stel je hebt wijzigingen doorgevoerd in een online uitcheckflow dan kun je door middel van deze test meten of factoren de conversies beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de kleur knop voor het winkelwagentje. Of het aantal velden dat moet worden ingevuld bij het aanmeldingsformulier.

Tips hoe je een Split test toepast om conversies te verhogen

Een Split test kan waardevolle informatie geven over de gebruiksvriendelijkheid van de website.
Deze gegevens moeten goed worden geanalyseerd en op een correcte wijze moeten worden doorgevoerd.

– Wanneer uit de Split test blijkt dat Versie A met een blauwe knop beter
werkt dan versie B met een rode knop, voer Versie A door op de website.

– Wanneer blijkt dat de tekst “50% korting op het tweede product” beter
werkt dan “Het tweede product voor de helft van de prijs”, voer deze
manier van schrijven dan door in alle acties op de website.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *