Wat is het Spotlight Effect en Hoe Je Dit Gebruikt Voor Conversies

by roos september 18, 2018
Spotlight effect

Gebruik Spotlight effect om Jouw Conversies te Verhogen

Het Spotlight effect is waarschijnlijk voor veel mensen herkenbaar. Hierdoor is het ook goed toepasbaar op websites.

 

Wat is Spotlight effect

Het spotlight effect (ookwel schijnwerper effect genoemd) is het fenomeen dat verklaart wanneer mensen het idee hebben dat ze meer bekeken worden dan daadwerkelijk het geval is. De reden achter het schijnwerper effect komt van de aangeboren neiging om te vergeten dat, hoewel iemand het centrum is van zijn eigen wereld, men niet het centrum is van de rest van de ander. Deze tendens is vooral prominent wanneer iemand iets ongewoons doet.

 

Een Spotlight effect voorbeeld

Vooral veel vrouwen hebben last van het spotlight effect. Vrouwen willen weleens opvallen door het dragen van de laatste trends of een andere kleur lippenstift. Doordat ze een keer voor iets gewaagds kiezen, hebben ze het gevoel dat ze enorm worden bekeken. Het spotlight effect komt veel voor wanneer er nieuwe producten worden gelanceerd in de modebranche. Maar het effect kan ook optreden wanneer je onzeker bent over je eigen uiterlijk. Tegelijkertijd kan het voor sommige mensen juist een fijn gevoel geven dat ze in de spotlight staan, zij willen juist gezien worden.

 

Tips hoe je Spotlight effect toepast om conversies te verhogen

Er zijn verschillende manieren waarop je het spotlight effect kan omzeilen of juist kunt benadrukken. De volgende elementen zijn hierbij van belang.

  • Breng je doelgroep duidelijk in beeld is het voor het belangrijk dat ze opvallen of willen ze juist niet gezien worden.
  • Als copywriter is het de kunst om een nieuw artikel zo goed mogelijk te verkopen door middel van tekst.
  • De foto’s van het artikel zijn ook erg belangrijk, mensen moeten het gevoel hebben dat zij niet de enige zijn.
Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *