Hoe Krijg ik Sterren in Google? (35% Meer Klikken)
In deze video ontdek je precies: Wat die sterren in Google zijn, waarom die zo belangrijk zijn en hoe je de sterren in Google krijgt.
Onderzoek van ConversionXL: Do Review Stars on Google Help Click-Through Rate? [Original Study]
Transcriptie: Hoe krijg ik sterren in Google? (35% meer klikken)
Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je alles vertellen over de sterren in Google die je soms weleens voorbij ziet komen.
Ik ga je precies vertellen wat die sterren zijn, bijvoorbeeld dat het eigenlijk star rating heet. Ik ga je vertellen waarom en wanneer het heel belangrijk is op basis van onderzoek wat is gedaan naar die sterren.
Daarna ga ik je vertellen hoe je dit voor je eigen website implementeert. En ik zal je alvast een hint geven: als je dit goed implementeert kan je tot wel 35% meer klikken naar je website krijgen zonder dat je iets hoeft te wijzigen aan je website, aan je content of iets aan linkbuilding te doen. Dat lijkt me de moeite waard.
Wat zijn de sterren in Google?
De eerste vraag: wat zijn die sterren in Google precies? Met een mooi woord noem je het de Google Star Rating. En die sterren zijn reviews. Er zijn eigenlijk drie versies van de Google Star Rating.
1): is voor adverts, daar ga ik het niet over hebben, want we gaan het hebben over de organische vindbaarheid.
2): daar zie je hier een voorbeeld van. En dan zie je in de zoekresultaten dat je de sterren ziet, zoals hier en bij ons eigen resultaat zie je hier ook de sterren. Dus deze sterren noemen we de Google Star Rating. Voorbeeld:
3): lokale sterren. En die zie je hier. En dit zijn reviews die gedaan zijn over het bedrijf. Ik heb hier gezocht op hovenier Utrecht en dan zie je dat de Tuinrijk vijf sterren review heeft gehad, eentje en hier de Hovenier Utrecht boom en groenverzorging heeft acht reviews met gemiddeld een 4,8. De derde heeft geen reviews. Dus dit zijn die sterren in Google. En dit zijn lokale reviews. En dit zijn ook sterren in Google en dit zijn reviews van een specifieke pagina. Voorbeeld:
Waar staan de sterren in Google voor?
De sterren die je in het organische resultaat ziet, die kunnen van van alles zijn. Dus dat kan zijn van een product, dat heb je ongetwijfeld weleens gezien bij bol.com. Het kan zijn over een film, het kan zijn over een recept dat op die pagina staat.
Dat is bijvoorbeeld wat je hier bij Klik Proces ook ziet. Wij hebben hier een lijst gemaakt met 103 Nederlandse linkbuilding strategieën en die is met één stem beoordeeld en die heeft een vijf sterren review afgegeven. Dus dat zijn de sterren in Google.
Positief effect sterren in Google
Dan is de tweede vraag: zijn die sterren dan belangrijk en zo ja, hoe belangrijk zijn ze dan? Die vraag wil ik beantwoorden aan de hand van een onderzoek dat is gedaan.
Onderzoek conversieoptimalisatie
Dat onderzoek is gedaan door Ben Labay en die werkt bij Conversion XL en Conversion XL is een ontzettend goed blog over conversieoptimalisatie opgericht door Peep Laja. Ik hoop dat ik het goed zeg. Het is sowieso een ontzettend interessant blog, dus als je het blog nog niet kent: er staat een link in de beschrijving, zou ik zeker even heen gaan.
Maar Ben heeft een specifiek onderzoek gedaan naar star rating en hoe dat je resultaten en/of je klikken beïnvloedt. En het idee erachter is als volgt: op het moment dat je sterren ziet staan, dan brengt dat een bepaalde zekerheid en een bepaald social proof teweeg. Want mensen die dat artikel of dat product of dat recept al eerder hebben gezien en hebben gebruikt hebben een beoordeling gegeven en daarmee geeft het jou meer zekerheid dat je vindt wat je zoekt en dat je goed zit.
Als ik weer even deze resultaten pak. Hier heb je van Saleswizard heb je 81 reviews met gemiddeld een 9,2. Als je dat ziet, denk je: dit zal wel goed zitten. Deze pagina zal mij wel een antwoord geven op mijn vraag. En dat zorgt er dus eigenlijk voor dat je heel makkelijk klikken kan gaan wegstelen bij concurrenten.
De reden daarvoor is eigenlijk als volgt: op het moment dat je bijvoorbeeld dit resultaat hebt en wij als Klik Proces zijnde zouden hier bijvoorbeeld iets meer stemmen en iets meer beoordelingen krijgen. Dan zoek je op het zoekwoord “linkbuilding strategieën” en dan zie je hier dit resultaat staan. Interessant. En dan zie je twee, drie resultaten staan zonder sterren en ons weer met veel. Dan is de kans groot dat die sterren je aandacht trekken en dat je denkt: weet je wat, ik klik hierop en vanaf hier klik ik daarop. En als genoeg mensen dat doen, dan zal je heel snel zien dat ons resultaat omhoog gaat, omdat Google dat als een belangrijk signaal ziet dat ons resultaat blijkbaar interessanter is dan het resultaat van iemand anders.
Dus het is ongelofelijk belangrijk om die sterren te implementeren en te zorgen dat je meer klikken krijgt. Nee, want dat zorgt ervoor dat je meer klikken krijgt. En hoe veel meer klikken, dat heeft Ben dus onderzocht. En hij zegt in zijn onderzoek: tussen de resultaten met sterren levert tussen de 13 en 35% meer klikken op, op het moment dat niet alle resultaten sterren hebben.
Insteek onderzoek conversieoptimalisatie
En dat onderzoek zat als volgt in elkaar: Elke bezoeker kreeg een taak. Bijvoorbeeld de taak: je hebt de behoefte aan een voorruitreparatie. Dit is het resultaat wat je in Google te zien krijgt. Vertel ons: waar klik je op of klik ergens op en vertel ons dan waarom klikte je daar precies op.
Tegelijkertijd stond er ook een eye-tracking aan, zodat ze konden zien waar mensen keken. En daar kwamen eigenlijk twee conclusies uit. Dus één: je kan tussen de 13 en 35% meer klikken krijgen. Met name wanneer je op nummer één staat organisch, dan is echt je click-through-rate aanzienlijk hoger. En daarnaast krijg je gewoon meer klikken op het moment dat niet iedereen klikken heeft.
Je ziet hier dat aan de linker kant heeft dit resultaat en dit resultaat heb je review sterren. En aan deze kant heeft geen resultaat review sterren en daar zie je dat mensen dus meer naar beneden kijken omdat die sterren niet je blik vasthouden.
Wel belangrijk is het om daar een kleine kanttekening bij te maken. De eerste is: er is niet meegenomen hoeveel sterren en wat de rating precies was. Dus of dat een positief of een negatief eindsaldo was of als dat zodoende werd ervaren. En het tweede is, zoals met alles met marketing: marketeers maken altijd alles kapot. Op het moment dat iedereen die sterren in gaat voegen, dan daalt natuurlijk de effectiviteit en dan is de kans groot dat je niet meer zo veel extra klikken krijgt. Des te meer reden om te zorgen dat jij de eerste bent die die sterren implementeert, zodat jij nu nog die klikken weg kan pakken.
Hoe krijg ik sterren in Google?
Maar dan is het natuurlijk de vraag: hoe krijg ik die sterren in Google? Hoe implementeer ik dat voor mijn website? Ik liet al zien dat er eigenlijk twee versies zijn. Je hebt de organische resultaten en je hebt de lokale resultaten.
Google sterren in de organische resultaten
Als je het hebt over de organische. Dan heb je eigenlijk ook weer twee versies. De eerste is namelijk dat iedereen de sterren kan invullen. En dat kan je bijvoorbeeld bij ons zien. Wij hebben helemaal onderaan hebben we een aantal sterren staan en iedereen kan hier zonder in te loggen of iets kan hier zo op stemmen. Voorbeeld:
De tweede versie, en dit zie je met name bij webshops, is dat je moet inloggen en dat je dan een review achter kan laten. Maar dat heb je ook bij tools als klantenvertellen.nl, dan is het eigenlijk een geverifieerde review, want men weet zeker dat je het product hebt gekocht of dat je van de dienst gebruik hebt gemaakt.
De versie welke je kiest maakt niet uit voor de beoordeling die je in Google ziet. En er zijn drie manieren om het te implementeren.
De eerste is dat je gaat naar de site van schema.org. En op die site staat eigenlijk alles wat je nodig hebt om het te implementeren op je website. Dus ik heb het hier even erbij gepakt. Het is een heel erg technisch document, dus het is niet voor iedereen interessant. Maar als je gaat naar schema.org/rating vind je hier alle informatie die je nodig hebt om het te implementeren op jouw website. Voorbeeld:
Het tweede is: je kan het ook bijvoorbeeld afkijken bij iemand. En dat kan bijvoorbeeld op onze website. Want wij hebben die star rating geïmplementeerd. Als je dan klikt op rechtermuisknop en dan element inspecteren, dan krijg je dit te zien wat je hier ziet en dan krijg je hier precies de code te zien hoe je het implementeert op jouw website (bij stap 2). Simpel, maar wel technisch. Dus niet voor iedereen simpel. Voorbeeld:
De laatste en eigenlijk de makkelijkste manier is door simpelweg een WordPress plugin te downloaden die het allemaal voor je regelt. Er vanuit gaande dat je WordPress gebruikt. Op het moment dat je Magento gebruikt of een ander webshopsysteem hebt, dan zijn daar weer andere plugins voor. Als je het niet zelf wilt coderen. Ik heb hier een voorbeeld van de WordPress plugin die wij gebruiken, dat is namelijk WP PostRatings. Er zijn voor verschillende platformen verschillende plugins die je kan downloaden en die het goed doen. Dus wat dat betreft is het implementeren niet zo ingewikkeld.
Wat je ook kan doen is dat je eigenlijk op elke pagina de score te zien krijgt van de beoordeling van je hele website. En dat zie je heel veel bij bedrijven die diensten verlenen. Zoals wij. Zoekmachine optimalisatie en conversieoptimalisatie. Maar ook bijvoorbeeld bij advocaten, bij juristen, bij belastingconsultants. Die hebben eigenlijk niet een beoordeling per dienst of dat geven ze in elk geval vaak niet aan, nee, die hebben een beoordeling voor de hele site.
En daarvoor is het slim om gebruik te maken van externe tools. Dus een externe beoordelingstool zoals klantenvertellen.nl, feedbackcompany, kiyoh, die tools hebben allemaal hun eigen integratie met sites, met webshops, met alle mogelijke manieren. Ze hebben ook altijd een uitleg opgesteld per tool, dus dat is voor iedereen te realiseren. En wat je dan krijgt is niet een beoordeling per pagina, per product of per recept, maar op elke pagina geeft ‘ie dezelfde beoordeling weer.
Google sterren in de lokale resultaten
Als je lokaal de reviews erbij wilt hebben, dus op het moment dat je ergens op zoekt, hovenier Utrecht, en je wilt hier sterren erbij hebben, dan moet je zorgen dat mensen reviews achterlaten. En ik heb hier even het account van Klik Proces erbij gepakt. Als je zoekt op de naam van je bedrijf, krijg je dat account. En dan zie je hieronder zie je dan staan “een review schrijven”. Als mensen daarop klikken en ze vullen die review in, dan krijg je hier sterren erbij. Zo simpel is het. Voorbeeld:
Heb je hier nog vragen over? Zijn er nog dingen niet duidelijk? Laat het weten in de opmerkingen hieronder op YouTube of laat een reactie achter op de site, dan krijg je antwoord van me. Zorg dat je dit implementeert. Het is een raadsel waarom nog niet iedereen dit doet. Als je tot wel 35% meer klikken kan krijgen zonder dat je eigenlijk verder iets aan je website hoeft te doen, is het gewoon geld weggooien als je dat niet direct implementeert.