Wat is de Stereotypical Bias en Hoe Je Dit Toepast

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]
Gebruik stereotypical bias om Jouw Conversies te Verhogen
Een stereotypical bias is een van de velen cognitieve denkfouten die wij mensen hebben. Deze denkfout kan er voor zorgen dat je veel conversies misloopt.
Wat is stereotypical bias
De stereotypical bias legt uit dat mensen de neiging hebben om het geloof over een specifieke categorie mensen te generaliseren. Hoewel dergelijke generalisaties handig kunnen zijn bij het nemen van snelle beslissingen, kunnen ze onjuist zijn wanneer ze worden toegepast op bepaalde personen. Stereotypen stimuleren vooroordelen en kunnen om verschillende redenen ontstaan.
Een stereotypical bias voorbeeld
Bijna ieder mens heeft wel vooroordelen tegenover anderen. Het hebben van een vooroordeel wordt vaak gebaseerd op de geloofsovertuiging, het ras, de politieke overtuiging, de voorliefde voor een voetbalclub, geboorteplaats etc. Rotterdammers worden vaak als recht voor z’n raap gezien, mensen die zeggen wat ze denken terwijl de Brabanders vaak gezien worden als levensgenieters, lang leven de lol. Onze vooroordelen worden vaak gevormd door het nieuws wat we horen, de roddels die worden verspreid en ervaringen die worden gedeeld.
Tips hoe je stereotypical bias toepast om conversies te verhogen
Als ondernemer en webdesigner is het belangrijk om geen stereotypes te vormen maar beslissingen te nemen op basis van feiten en cijfers.
- Maak bij het bouwen van de website gebruik van analyse programma’s om het gebruik van de website kunnen analysen.
- Door A/B testen uit te voeren kom je erachter welke versie van de website het beste werkt qua webdesign.
- Door middel van eyetracking is te achterhalen hoe mensen van jouw doelgroep kijken naar de website.
Daarnaast is het belangrijk te weten of er bepaalde vooroordelen leven bij jouw website bezoekers, zodat je hierop in kan spelen in je teksten en afbeeldingen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]