Subjective validation (Personal Validation Effect)

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]
Gebruik subjective validation om Jouw Conversies te Verhogen
Een subjective validation is een van de velen denkfouten die wij als mens kunnen maken. Als ondernemer kun je deze denkfout in je voordeel laten werken.
Wat is subjective validation
Een subjective validation wordt ook vaak een personal validation effect genoemd. Het gaat hierbij om een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om een statement of informatie als de waarheid te interpreteren, wanneer deze een persoonlijke betekenis heeft. Met andere woorden, wanneer de mening van een persoon wordt beïnvloed door subjectieve validatie, zal deze twee niet-gerelateerde gebeurtenissen zien als verwant. Dit komt doordat de persoonlijke overtuiging van de persoon vereist dat zij verwant zijn.
Een subjective validation voorbeeld
Dit komt vaak voor bij mediums van TV die de toekomst voorspellen of juist luisteren naar de mensen die zijn heengegaan. Ze laten je allerlei dingen vertellen en zorgen er voor dat jij alles aan elkaar knoopt. Want jij hebt de neiging om de informatie als de waarheid te interpreteren en zorgt ervoor dat de informatie een persoonlijke betekenis heeft. Dit doen wij mensen ook als wij een horoscoop lezen en we proberen om hem te laten aansluiten op ons leven. In theorie hebben symbolen, tekens, geluiden, gebaren geen betekenis op zichzelf. Wij mensen geven ze een betekenis, vaak een persoonlijke betekenis wanneer dit niet de bedoeling.
Tips hoe je subjective validation toepast om conversies te verhogen
Het is dus belangrijk dat mensen de verhalen op zichzelf kunnen toepassen. Hierbij zijn de volgende punten belangrijk:
- Mensen moeten zich herkennen in jouw websiteteksten, zorg dat je jezelf goed verdiept in je doelgroep.
- Vertel vooral algemene dingen en ga niet op details in.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]