Wat is Survivorship Bias en Hoe Gebruik Je Dit Voor Conversies

by Bart van der Meer november 11, 2018
Survivorship bias

Gebruik Survivorship bias om Jouw Conversies te Verhogen

Survivorship bias wordt ook wel survival bias genoemd is een menselijke denkfout. Deze bias kan voor jou als ondernemer in je voordeel werken met de juiste toepassingen.

 

Wat is Survivorship bias

Een survivorship bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om zich te concentreren op de mensen of dingen die een bepaald selectieproces hebben gehaald en niet kijken naar degenen die dat niet hebben gehaald. Hierdoor kan een survivorship bias zorgen voor overdreven optimistische overtuigingen, omdat mislukkingen worden genegeerd. Maar het kan ook leiden tot het verkeerd geloof, dat de successen in de groep een speciale eigenschap hebben in plaats van toeval.

 

Survivorship bias voorbeeld

Dit verschijnsel komt vaak voor wanneer er rapportages worden gemaakt over de prestaties van bedrijven. Bij deze rapportages wordt er vaak geen rekening gehouden met concurrenten en de bedrijven die inmiddels verdwenen zijn. Hierdoor ontstaat er een vertekend beeld van de organisatie. Dit wordt vaak gedaan om de aandelen van het bedrijf aantrekkelijker te maken.

 

Tips hoe je Survivorship bias toepast om conversies te verhogen

Nu je weet dat mensen vaak alleen kijken naar de dingen of mensen die door een selectieproces zijn gekomen, is het goed om hier rekening mee te houden bij je online marketing strategie. Dit kan als volgt:

  • Geef bij een product aan dat het “de beste uit de test” is. Hierdoor zullen mensen niet meer zo snel geneigd zijn om de hele test uit te gaan zoeken.
  • Wanneer je diensten aanbiedt is het belangrijk om aan te tonen dat je in het bezit bent van bepaalde diploma’s en certificaten. Mensen zien dan dat je door deze “tests” bent gegaan en beschikt over de benodigde kennis.
Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *