Wat is het Third-Person Effect en Hoe Gebruik Je Dit Voor Conversies

by roos november 05, 2018
Third-Person Effect

Gebruik Third-person effect om Jouw Conversies te Verhogen

Het Third-person effect is een interessante cognitieve denkfout die voor jouw onderneming veel kan opleveren.

 

Wat is Third-person effect

Het third-person effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om te denken dat massamedia een groter effect heeft op anderen mensen dan op zichzelf. Dit soort percepties komen voort uit zelfgemotiveerde sociale wenselijkheid. Als persoon wil je dan niet beïnvloed worden door massale boodschappen, dit bevordert het zelfrespect.

 

Een Third-person effect voorbeeld

Doelgroepen die zichzelf als immuun beschouwen, kijken naar de advertentie en denken: “Ik kan niet geloven dat ze hier voor vallen”. Nadat ze erkennen dat ze niet het doelwit zijn, maar anderen zijn, kopen ze wat de advertentie verkoopt. Eigenlijk vindt het third-person effect bij elke advertentie plaats, in welke vorm dan ook. Ieder mens ervaart het third-person effect alleen op een ander moment.

Hyundai doet dit de laatste tijd ook door de reclame te eindigen met de zin “Ziet u ook zoveel Hyundai ’s de laatste tijd?”. Je denkt in eerste instantie dat het een gekke vraag is. Maar zodra je in de auto zit en op de snelweg rijdt, ga je er toch op letten. Je aandacht is dus getrokken en voor je het weet sta je in de showroom te kijken naar het nieuwste model Tucson.

 

Tips hoe je Third-person effect toepast om conversies te verhogen

Het third-person effect toepassen is erg lastig maat niet onmogelijk, hier zijn een aantal tips:

  • Definieer heel goed de doelgroep die je wilt bereiken en zorg ervoor dat je deze op de juiste manier aanspreekt.
  • Maak iets opvallends, iets dat blijft hangen in de gedachte van de lezer. Hierdoor wordt hij/zij er steeds aan herinnerd bij het zien van het product.
Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *