Wat is de Time-Saving Bias en Hoe Gebruik Je Dit Voor Conversies

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]
Gebruik Time-saving bias om Jouw Conversies te Verhogen
De time-saving bias is een cognitieve denkfout die door ieder mens wordt gemaakt. Door erachter te komen wat deze bias inhoudt en hoe je deze het beste inzet, worden conversies verhoogd.
Wat is Time-saving bias
De time-saving bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen niet goed kunnen inschatten hoeveel tijd er gewonnen of verloren gaat door de snelheid te verhogen of verlagen. Mensen onderschatten het verschil bij lage snelheid en overschatten het bij hoge snelheid.
Een Time-saving bias voorbeeld
In een ander onderzoek werd aan bestuurders gevraagd om aan te geven hoeveel tijd ze voelen dat kan worden bespaard wanneer ze stijgen van ofwel een lage (30 km/uur) of hoge (60 km/uur) snelheid. Aan deelnemers werd bijvoorbeeld de volgende vraag gesteld: ” Hoeveel tijd denk je dat je zou winnen als je 10 kilometer zou rijden bij 40 km/uur in plaats van 30 km/uur?”. Een andere vraag had een hogere startsnelheid (60 km/uur) en twee andere vragen over het verliezen van tijd bij een afnemende snelheid (van 60 naar 30 km/uur).
De resultaten ondersteunden de voorspellingen van de tijdsbesparing, omdat deelnemers de bespaarde tijd bij het stijgen van een lage snelheid onderschatten en de bespaarde tijd bij het stijgen van een relatief hoge snelheid overschatten. Bovendien hebben deelnemers ook de tijd verloren die ze hadden verloren bij het verlagen van de snelheid: ze onderschatten over het algemeen de verloren tijd bij een lagere snelheid en overschatten de verloren tijd bij een relatief hoge snelheid.
Tips hoe je Time-saving bias toepast om conversies te verhogen
Mensen hebben dus moeite met het inschatten van de hoeveelheid tijd die er gewonnen of verloren gaat door de snelheid aan te passen. Wanneer jouw product hier mee te maken heeft is het belangrijk om dit duidelijk in kaart te brengen.
- Laat duidelijk een berekening zien zodat mensen begrijpen hoe de versnelling of vertraging werkt
- Gebruik beeldmateriaal zoals video’s of afbeeldingen om uitleg te geven.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]