Perfecte SEO URL Structuur van een Lokale Website (Deel 7)

by Bart van der Meer februari 14, 2018

Perfecte SEO URL Structuur van een Lokale Website

Dit is deel 7 in onze serie over lokale SEO. In dit deel ga ik je onder andere uitleggen of je een URL van www. of dat je het zonder www. gebruikt. En ik ga je uitleggen over de woorden die je in de URL.

Wil jij de andere delen over lokale SEO ook bekijken? Of ben je op zoek naar het vorige deel over lokale SEO? Klik dan op de link.

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces. In deze video ga ik je precies vertellen wat de ideale URL structuur is van een lokale website afhankelijk van hoeveel diensten en op hoeveel locaties je actief bent.

Ik moet je wel een klein beetje waarschuwen. Deze blog wordt iets technischer dan dat je misschien van ons gewend bent. Maar dat is echt nodig om duidelijk en goed uit te leggen hoe het zit.

We gaan ook de moeilijkheid van de URL structuur opvoeren.

Want we gaan beginnen met de simpelste structuur, een website die een dienst verleent en die op één locatie actief is, helemaal naar een website die landelijk actief is en die heel veel diensten heeft.

Stukje bij beetje gaan we het opvoeren en ik ga mijn uiterste best doen in deze video om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ik ga je alles vertellen wat jij moet weten. We gaan het hebben over HTTPS, of je een URL van www. of dat je het zonder www. gebruikt, over de woorden die je in de URL gebruikt en hoe je een goede SEO hiërarchie opbouwt.

Als laatste behandelen we waarom het toekomstplan wat jij hebt met jouw website zo ongelofelijk belangrijk is om vooraf  te weten voordat je de URL structuur gaat opbouwen.

Want één ding kan ik je wel vertellen, het omgooien van je url structuur is doorgaans ongelofelijk moeilijk, ingewikkeld, risicovol en er kan veel fout gaan want Google scoort jou op basis van een specifieke URL.

Dus als jij jouw URL’s kan laten zoals ze zijn, heeft het altijd de voorkeur.

Wat gaan we leren?

Met www. of zonder www.

Over HTTPS kan ik vrij simpel zijn. Je HTTPS is de standaard verbinding, of was de standaard verbinding.

De S staat voor secure, veilig. Dus dan heb je een beveiligde verbinding. Er is een Google ranking factor, dus je scoort er iets hoger door. Het is beter voor de klant, beter voor de conversies. Dus ja, gebruik een HTTPS verbinding.

Als het gaat om met www. of zonder www punt.

Je hebt bijvoorbeeld www.occasionsutrecht.nl of je hebt gewoon occasionsutrecht.nl. Voor SEO, of voor je vindbaarheid of maps maakt het absoluut niks uit.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat ernaar uit om het zonder www. te doen. Maar dat is omdat de URL dan wat schoner is en net iets beter eruit ziet. Maar voor je SEO maakt het niets uit.

Wat wel belangrijk is, is dat je een keuze maakt tussen die of die.

En vervolgens instelt in Google search console welke keuze je hebt gemaakt, zodat Google weet of hij de www. versie of de zonder www. hebt.

Dus ongeacht welke je kiest, dat maakt voor SEO niet uit. Maar hoe je het doet en dat je het doet wel.

Ik ga je nu simpel uitleggen hoe je dat aan Google duidelijk maakt.

Je gaat namelijk naar ‘Google Search Console’ en dan ga je allebei de versies van je website aanmelden.

Dat doe je door op deze rode knop te drukken. Dan vul je hier jouw adres in, HTTPS:// en een keer met www. en een keer zonder www punt. En dat doe je allebei en dan voeg je ze allebei toe.

Op het moment dat je dat gedaan hebt, dan ga je naar een van de twee versies.

Je ziet hier, ik ben bij http Klik Proces.nl.

Ik moet ook nog naar https overgaan.

Dan klik je op het tandwiel, op site instellingen en dan krijg je een stukje te zien waarin je kan aangeven of je hem wilt weergeven als ‘www.’ of als  ‘zonder www.’.

Je ziet hier, wij geven hem weer als klikproces.nl, zonder ‘www.’.

Zo stel je het in, het maakt dus niet uit welke van de twee je kiest. Als je er maar wel een kiest.

Belangrijke Woorden in Je URL

Nou welke woorden moet je gebruiken in je URL om te scoren in Google. Dat is eigenlijk vrij simpel.

Je moet je URL zo kort mogelijk houden. Het toevoegen van zoekwoorden in je URL had vroeger best veel zin, en nu niet meer.

Oké, niet meer is wat overdreven. Het kan nog een klein beetje zin hebben, maar dat kleine beetje zin dat het kan hebben, staat eigenlijk niet tegenover een goed netjes uitziende URL die veel stuk korter is.

Dus als we het hebben over onze occasionsutrecht site en we gaan een ‘Golf’ verkopen.

Dan kan je bijvoorbeeld denken aan ‘Golf’, ‘Golf kopen’, ‘goedkope Golf kopen’ of ‘goedkope Volkswagen Golf kopen’. Doe dit alsjeblieft niet, hou het op die kleinste of misschien op ‘Golf kopen’.

Maar zo kort mogelijk en absoluut hoef je geen zoekwoorden te verwerken in je URL. Dat is echt niet nodig om te scoren in Google. Dat is iets van vroeger, vergeet dat alsjeblieft.

Hiërarchie

De hiërarchie, en de hiërarchie is je site indeling. Hoe staan pagina’s met elkaar in verbinding. Als dit de hiërarchie van je website is.

 

Dan is dit de homepage, occasionsutrecht.nl.

Dan is dit bijvoorbeeld de ‘/Golf’.

En is dit bijvoorbeeld de ‘/Golf/zwart’. Hier vallen alle zwarte Golfjes onder.

Idealiter wil je die structuur zo plat mogelijk houden. Dus je wilt niet laag, na laag, na laag hebben.

Dan krijg je dus een URL met ‘/dit/dat/dit/dat’. Je wilt het zo kort mogelijk houden, zo plat mogelijk.

Maar het is een mythe dat als je structuur wat dieper is, dat je bijvoorbeeld drie of vier lagen hebt en dat je daardoor ineens niet meer kan scoren op Google.

Of dat Google je site niet meer goed indexeert, of weet ik veel wat mensen allemaal verzinnen.

Dat is absoluut niet waar, dus laat je niet gek maken. Probeer het zo kort mogelijk te houden, dat heeft ook te maken met een stukje linkbuilden wat makkelijker is.

Op het moment dat jouw developer of ontwikkelaar van jouw shop of site aangeeft dat er best wel wat problemen zitten met het zo kort mogelijk maken, doe het dan gewoon niet.

Laat hem dan gewoon vier á vijf lagen diep, dat is echt geen probleem.

Wat veel belangrijker is, is dat je gaat zorgen dat je SILO’s vormt. Een SILO komt eigenlijk neer op dit.

Dit is mijn homepage, en dit is mijn Golf pagina. Alles wat met een Volkswagen Golf te maken heeft, valt hieronder.

Nou hoe meer onder de Golf pagina valt, ervan uitgaande dat ik dat intern op de juiste manier verbindt. Hoe belangrijker Google mijn website ziet op het gebied van ‘Gofjes’.

Want hij ziet, ik heb hier een SILO, namelijk dit gedeelte van de website, gaat alleen maar over golf.

Er zijn heel veel pagina’s en al die pagina’s trekken bezoekers aan en de bezoekers tonnen gedrag dat ze blij zijn. Dus op het gedeelte ‘Golf’ ga ik de website langzaam maar zeker iets groter zetten.

Daarnaast is het voor Google heel makkelijk te begrijpen dat jij groot of goed bent op het gebied van ‘Golf’ omdat je zo veel pagina’s hebt die daar over gaan.

En de SILO die je bijvoorbeeld daarnaast wilt hebben is over ‘Polo’s’ en de SILO die je daarnaast wilt hebben is over ander Volkswagen model.

Dit is gewoon even een voorbeeld, straks gaan we er even dieper op in. Maar je wilt dus zoveel mogelijk de relevante pagina’s met elkaar verbinden.

Ze noemen dat ook de ‘Wikipedia interne SILO structuur’, want je gaat alles met elkaar verbinden wat relevant is.

Nou en je weet ook dat Wikipedia het nogal goed doet.

Dus SILO vorming is wel belangrijk, hoe groter de SILO, hoe beter voor  de SEO doorgaans.

Je wilt het wel zo plat mogelijk houden. Maar als er vooral technische bezwaren tegen zijn, laat het dan gaan.

Want het is onzin dat het per se plat moet zijn om te scoren. Probeer daarentegen wel zo veel mogelijk onnodige lagen eruit te snijden.

Dus hier zie je bijvoorbeeld ‘occasionsutrecht Golf kopen’. Nou dat is een goede pagina.

Dit ‘/r’, is volledige techniek. Kan er eigenlijk uit vanuit SEO perspectief.

Heb je daarna ‘Volkswagen’, dat is goed.

Heb je hier weer iets raars, dat kan er eigenlijk uit.

Heb je daarna ‘Golf Turbo’, dat is weer wel goed.

Dus eigenlijk wil je zoveel mogelijk die lagen er tussenuit snijden.

Dat is vooral omdat Google dan veel meer pagina’s moet doorlopen, dan eigenlijk nodig is. En hoe meer Google zich bezighoudt met de pagina’s waarvan je wel wilt dat ze scoren, hoe beter.

Verschillende URL Structuren

Dus we gaan een structuur doornemen voor de volgende types website: als je een dienst hebt en een plaats, meerdere diensten en maar een plaats, een dienst en meerdere plaatsen en de meerdere diensten en meerdere plaatsen.

Dit is toch wel de meeste ingewikkelde.

Als dit jouw website gaat worden, dan moet je goed opletten.

Als je een dienst hebt en een plaats hebt. Dit komt bijna niet voor bij autodealers.

Dan heb je bijvoorbeeld de website occasionsutrecht.nl. En eigenlijk valt alles dan meteen achter deze slash.

Dus er komt hier occasionsutrecht.nl/over-ons, /contact, /offerte, /prijzen, /Volkswagen-Golf, /Volkswagen-Polo.

De website is zo klein en is zo beperkt in eigenlijk de diensten die hij heeft, dat dit het is.

Als ik heel strikt moet zijn, dan bestaat het aanbod eigenlijk nog niet eens.

Je hebt eigenlijk alleen maar ‘occasionsutrecht’. Dus dit is vrij simpel, hoef je niet moeilijk over te doen. Alles komt meteen achter de ‘slash’.

Nu gaan we naar een website die meerdere diensten heeft, maar in een plaats zit. Bijvoorbeeld in Utrecht, want daar hebben we het tot nu toe de hele tijd over in deze reeks. Dit komt bijvoorbeeld bij autodealers heel vaak voor.

Een autodealer is een lokaal bedrijf, bijvoorbeeld gevestigd in Utrecht. Maar biedt wel meerdere diensten aan, bijvoorbeeld een APK of een airco repareren. En ze verkopen en kopen auto’s van verschillende merken.

Dus ze hebben allerlei diensten, maar ze zitten maar in een plaats.

Nou dan zitten we op de URL ‘voertuigenutrecht’. Dan ziet de URL structuur er als volgt uit: je doet eerst /dienst en dan /je specificatie. Dus het plaats gedeelte laat je uit je URL structuur.

Bijvoorbeeld /auto, /bus, /vrachtwagen, /apk, /airconditioning. Als je dan eventueel dieper gaat, heb je bijvoorbeeld /auto/volkswagen/golf/specifiek type.

Mocht je nou bij een voertuig meerdere diensten hebben, bijvoorbeeld auto kopen en verkopen en bus kopen en verkopen, dan kan je daarachter verder gaan.

Best wel straightforward. Het enige waar je op moet letten is dat je in elke SEO titel eigenlijk de plaatsnaam plaatst.

Dus ‘2e Hands Volkswagen Golf in Utrecht Verkopen?’, je wilt zorgen dat overal in die SEO titels Utrecht terugkomt.

Want dat is de plaats waar je op gevonden wilt worden. Ook dit is best wel duidelijk en spreekt denk ik, hoop ik, redelijk voor zich.

Je ziet hier al wel dat ik er meerdere lagen in heb gedaan, dat is echt geen probleem.

Maar je doet ‘/je dienst’ en dan eventueel dingen die daaronder komen.

Dan gaan we naar als je maar een dienst hebt en op meerdere plaatsen actief bent. Dit komt eigenlijk bij autodealers, wat we tot nu toe hebben, niet voor. Maar ik ga toch even de autodealer als voorbeeld houden.

Dan hebben we de domeinnaam ‘occasionsnederland’, want we willen niet meer alleen in Utrecht zitten.

Dan is de opbouw doorgaans als volgt: /provincie/alle steden in die provincie/alle wijken in de stad/ alle straatnamen in de wijk.

Bij een autodealer komt een straatnaam en wijknaam eigenlijk niet voor. Dus dan heb je alleen een provincie en een stad, misschien dat je zelfs alleen een stad hebt.

Maar er zijn ook bedrijven voor wie een wijk of straatnaam wel belangrijk is.

Denk bijvoorbeeld aan een makelaar. Want een makelaar wilt niet alleen maar gevonden worden in zijn stad, ook in specifieke wijken of in specifieke straatnamen.

Dit is de algehele URL opbouw, pas ze toe op jouw website wat zinvol is.

Bijvoorbeeld: /utrecht/utrecht/utrechtse-wijk/utrechtlaan.

En in dit geval wil je niet de plaatsnaam, maar wil je elke keer de dienst in de SEO titel hebben. Dus ‘Occasion kopen Utrecht’, ‘Occasion kopen Utrechtse wijk’,  ‘Occasion kopen Utrechtlaan’.

Dus waar je hier zo bij de plaats steeds het woord ‘Utrecht’ terugkomt.

Komt bij deze steeds het woord ‘occasion’ terug (de dienst).

Dus dat zijn de drie simpele.

Dan gaan we nu naar de versie waarin je meerdere diensten verleent in meerdere plaatsen. Ook iets wat veel voorkomt bij autodealers.

Dit is best wel ingewikkeld, omdat je moet kiezen wat voor jou het belangrijkste is om mee te scoren in Google.

De reden daarvoor zijn die SILO’s die ik heb uitgelegd, namelijk dat je steeds meer dingen onder elkaar gaat plaatsen.

Want hoe meer eronder deze dienst komt, hoe meer slashes, hoe meer URL’s, hoe meer deze pagina ervan profiteert en hoe groter de kans is dat deze scoort in Google.

Hoe meer eronder hangt, hoe meer Google denkt dat jij een expert bent op dit specifieke gebied.

Dus als ik een provincie heb, Zuid-Holland, met een stad eronder en mijn concurrent heeft een provincie pagina met  wel 10 steden eronder.

De kans is groot dat op basis daarvan Google zegt ‘Als iemand zoekt op de provincie, dan toon ik degene die tien steden heeft, want hij lijkt groter of belangrijker te zijn in dat gebied’.

Zo stroomt je vindbaarheid eigenlijk een soort van omhoog in URL’s.

Dat is bijvoorbeeld een van de belangrijkste redenen waarom je homepage altijd de aller, aller, allerbelangrijkste pagina is die het hoogste scoort. Want dat is de ‘top doc’.

Dus als je meerdere diensten levert, in meerdere plaatsen. En jouw diensten zijn het belangrijkste, nog belangrijker dan je plaatsnamen. 

En als je mag kiezen, zou je eigenlijk best graag nationaal willen scoren op bepaalde dienst gerelateerde zoekwoorden.

Bijvoorbeeld: We hebben vught.nl en ik heb hier de dienst ‘auto kopen’. Als bedrijf zeg je ‘Ja we doen dat eigenlijk wel regionaal, maar als iemand landelijk intikt auto kopen wil ik daar heel graag tussen staan’.

Dan is deze opbouw het beste. Je zet eerst jouw dienst neer, dus auto kopen, vervolgens je provincie en daaronder je stad en eventueel daaronder je wijk en straatnaam als dat interessant is.

En dan gaat deze pagina, hier dus het meest van profiteren.

Landelijk scoren op het woord ‘Auto Kopen’.

Dat ziet het er als volgt uit.

Dit is je homepage.

Dit is je auto-kopen pagina.

Hier krijg je dan de pagina ‘Zuid-Holland’, ‘Noord-Brabant’. Alle provincies komen hieronder te hangen.

De structuur van je provincies gaat dus verder naar beneden want daaronder hangen weer je steden, etc. En alles zorgt ervoor dat deze dienst gaat scoren.

Maar je kan er ook voor kiezen ‘Mijn geografie, dus de locatie, en dienst vind ik eigenlijk allebei net zo belangrijk’.

Het maakt mij niet zoveel uit. Ik wil eigenlijk dat ze allebei scoren, dat is wel lastiger. Daar wordt je website groter van, maar het kan wel.

Wat je dan doet is dat je in elke URL je provincie met je dienst en je stad met je dienst gaat verbinden.

Dus dan krijg je lange URL’s, bijvoorbeeld zuid-holland-auto-kopen/utrecht-auto-kopen, noord-holland-bus-verkopen/Utrecht-bus-verkopen. Dus op die manier ga je ze allebei verbinden.

Waardoor je wel je website focus eigenlijk verspreidt.

De kans dat je landelijk gaat scoren op een woord als ‘Auto Kopen’, die kans is veel kleiner. Allereerst omdat je d’r geen goede pagina voor hebt in deze structuur om überhaupt te scoren.

Maar daarnaast, stel dat je zegt ‘Dan maken we toch een slash ‘auto-kopen’ pagina, dan is het toch goed?’

Nee, want al deze pagina’s hangen in de hiërarchie daar niet onder. Dat zorgt ervoor dat die veel minder makkelijk scoort.

Want dit is ‘Zuid-Holland Auto Kopen’ en daaronder hangen al die verschillende plaatsen. Dit is ‘Noord-Holland Auto Kopen’ en daaronder hangen de plaatsen en hier heb ik gewoon een losse ‘Auto Kopen’ pagina bedoeld om landelijk te scoren, maar daar hangt verder niks onder.

Dan is de kans dat die gaat scoren gewoon veel minder groot.

Dus hiermee verspreid je jouw focus.

Dat kan een goede keuze zijn op het moment dat het landelijk scoren eigenlijk niet zo veel zin heeft, dat je liever zegt ‘Nou, doe mij maar een dienst of specifieke locatie.

Als je zegt ik vind eigenlijk mijn geografie het belangrijkst, dus ik wil scoren op de naam van mijn provincie of stad.

Dan krijgt je de volgende opbouw; ‘/provincie en dan de diensten en provincie’.

Dus dit is bijvoorbeeld /zuid-holland/auto-kopen-zuid-holland, auto-verkopen-zuid-holland, bus-verkopen-zuid-holland, etc.

Daaronder komt dan weer een stad te liggen, bijvoorbeeld Utrecht, en daaronder weer de verschillende diensten. Dus auto-verkopen-utrecht, bus-verkopen-utrecht, etcetera.

Hierbij stroomt de kracht van Google weer omhoog en de nadruk ligt dan op de specifieke locatie, dus op de provincie of op de stad.

Het grote voordeel hiermee is dat je dus een hele sterke stad pagina krijgt die allemaal diensten onder zich heeft en een hele sterke provincie pagina die allemaal diensten en steden onder zich heeft.

Dus je kan hiermee je geografische pagina met een specifieke dienst, bijvoorbeeld occasions Amsterdam of occasions Zuid-Holland,  heel sterk maken. Dus dit is de nadruk op geografie.

Hier zie je dus alle drie onder elkaar samengevat.

Afhankelijk van of je wilt scoren op geografie, dus op een provincie of stad.

Of dat je liever nationaal wilt scoren op een dienst of dat je zegt ‘Ik doe eigenlijk een combinatie van en probeer het beste van beide werelden te krijgen wetende dat het daarbij allebei wel iets moeilijker wordt’.

Dus dat zijn de keuzes die je hebt op het moment dat jij meerdere diensten laat scoren op meerdere plaatsnamen.

De vraag die jij dus nu voor jezelf moet stellen is ‘Waar ben ik nu? Waar wil ik in de toekomst heen en wat is belangrijk op het gebied van zoekwoorden?’

Zoeken mensen eigenlijk vooral op geografie, zoeken ze vooral heel lokaal en moet je dus zorgen dat je lokaal goed scoort. Of zoeken ze wel een beetje lokaal, maar wil ik toch ook wel nationaal scoren.

Denk bijvoorbeeld aan het ‘Auto kopen’ zoekwoord. Of wil ik eigenlijk beide, wetende dat het dan lastiger wordt om zowel op die als op die te scoren, maar uiteindelijk kan het dan allebei.

Afhankelijk van jouw business nu en hoe je dat ziet in de toekomst, moet je hier een keuze in gaan maken.

Die keuze is heel erg bepalend voor je SEO. Dat kan ik niet genoeg benadrukken, je moet echt opletten.

De URL keuze die je nu neemt, die zou je waarschijnlijk jaren houden en dat bepaalt dus echt of je bepaalde woorden wel of niet überhaupt kan scoren en hoe snel het waarschijnlijk een succes wordt.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Heb je nog opmerkingen? Zijn er dingen niet duidelijk of wil je iets specifiek weten voor jouw site?

Laat hieronder in de YouTube video of bij ons op de blog een reactie achter. Dan krijg jij persoonlijk antwoord.

Ik neem je graag mee naar de volgende video, want daar gaan we laten zien dat als je deze URL structuur eenmaal hebt. Op welke manier je pagina’s onderling moet verbinden om het optimale resultaat voor SEO te krijgen.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *