Hoe Je Bezoekers van YouTube Naar Jouw Site Krijgt

Wil Je Bezoekers Doorsturen van Jouw YouTube Video’s Naar Jouw Website, Webshop of Laten Klikken op een Affiliate Link? Ontdek Dan Hier Hoe Je Dat Doet.
Transcriptie: Hoe Je Bezoekers van YouTube Naar Jouw Site Krijgt
Hey mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga het met je hebben over hoe je mensen vanuit YouTube naar jouw website of shop krijgt. Dat geldt niet voor iedereen maar een gedeelte van de YouTube kanalen wil graag dat mensen na het kijken van de video klikken op een link en gaan naar een webshop om iets te kopen, klik op een affiliate link om een stukje software te schaffen of ook van je webshop iets te kopen of zich misschien in te schrijven voor je nieuwsbrief. Hoe dan ook, een gedeelte van de YouTube-kanalen wil graag dat hun lezers een bepaalde actie onderneemt om naar je website of shop te gaan.
En als je een YouTube kanaal hebt dan zal je misschien merken dat het niet zo veel gebeurt. Het is echt heel moeilijk om mensen vanuit een YouTube filmpje te laten klikken op een link. En de reden daarvoor is eigenlijk dat YouTube is ingesteld als één groot afleidingssysteem. Het is zo gebouwd om jou zo lang mogelijk binnen YouTube te houden. Dan ook niet zo gek dat een gemiddelde sessieduur 40 minuten duurt. Dus YouTube doet er alles aan om die bezoeker daar te houden en jij wil ‘m eigenlijk ergens anders heen sturen, een voorbeeld van hoe moeilijk het is kan je bijvoorbeeld zien bij ons eigen kanaal. Hier kan je zien hoe laag het percentage is van mensen die doorklikt naar onze website vanuit YouTube. Maar al wil je toch graag dat mensen klikken op jouw link naar jouw website of shop gaan, dan is er dus één manier om dat voor mekaar te krijgen.
En dat is door ze iets extreem concreets aan te bieden aan het begin van de film, in het midden van het filmpje, achteraan van het filmpje, zoveel mogelijk benoemen en als je ze dan één concreet ding aanbiedt en zegt waar ze dat kunnen halen door te klikken op een bepaalde link, dan is de kans het allergrootst dat ze dat daadwerkelijk gaan doen. Dan moet je nog steeds denken aan conversiepercentages in de enkele procenten en meestal aan de onderkant, maar dat is al een stuk beter dan het lage percentage wat je net zag. En die ene manier om mensen op die link te laten klikken, dat noemen we een content upgrade. En het werkt op verschillende manieren, dus ik ga een paar voorbeelden geven.
Bijvoorbeeld, je hebt een vide waarin je tien tips geeft aan degene die zit te kijken over een bepaald onderwerp. En in jouw video benoem je vervolgens dat je nog één superbonus tip hebt maar die kunnen ze alleen downloaden op de website. Of je hebt nog tien extra tips die ze kunnen downloaden op de website. Dus om die extra content te krijgen moeten ze klikken op de link en moeten ze iets downloaden of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Dat is zo concreet, dat is zo tastbaar en als het goed is hebben ze ook genoten van de content die je gemaakt hebt, van de video die online staat en hebben ze alle tien tips afgekeken en hebben ze er wat aan gehad. Dus dan willen ze die andere tien tips ook hebben of die ene tip of da ene speciale geheim. Dus dan is het een goeie incentive om mensen daar te krijgen. En dan moet je nog steeds heel duidelijk zijn, dan moet je zeggen dus stop nu met wat je aan het doen bent, klik op de link hier beneden in de beschrijving en download direct jouw tien extra tips.
Maar dat hoeven natuurlijk niet per se tips te zijn, maar dat sluit in dit geval wel goed aan als je een tips video maakt. Maar het kan ook een stappenplan zijn die misschien nog heel duidelijk uitlegt wat je beschrijft of een pdf-formaat van je video, het kan ook een lijst met voorbeelden zijn, bijvoorbeeld als je uitlegt hoe je je make-up wel moet doen of niet moet doen. Nou dan heb je misschien voorbeelden van celebrities die het goed hebben gedaan of die het slecht hebben gedaan. Of van modellen op de catwalk bijvoorbeeld. Je kan mensen ook een lijst geven die ze bijvoorbeeld direct kunnen toepassen. Wij hebben bijvoorbeeld een link partner video en als je dan doorklikt naar onze website dan kan je een lijst downloaden met uit m’n hoofd even iets van 1000 verschillende link partners.
Dus iets heel concreets, ik heb ze een uitleg gegeven over hoe link partner linkbuilding werkt en als je naar een website gaat kan je meteen iets downloaden om je eerste stap te zetten om met die tactiek aan de gang te gaan. Maar het kan ook een calculator zijn, een checklist, een samenvatting maar alles wat eigenlijk heel erg goed aansluit bij je content of wat eigenlijk een andere versie van diezelfde content is, die mensen heel graag willen hebben als ze geïnteresseerd zijn in de video die ze zitten te kijken. Dus het liefst wil je eigenlijk een soort een verlengstuk hebben van wat je allemaal al hebt verteld.
Een andere effectieve manier kan zijn om gewoon een keiharde korting aan te bieden, in geld, dus 10 euro, 20 euro of 100 euro of in een bepaald percentage, 5%, 10%, 20%, dat is iets heel concreets, iets heel tastbaars en ook daardoor kan je heel makkelijk zeggen, als je die korting wil hebben moet je nu op de link klikken en dan kan je meteen dingen kopen met die korting. Dus korting is niet altijd toepasbaar maar wel heel concreet en duidelijk en maakt het daarmee aantrekkelijk om op die link te klikken.
En de laatste manier hoe je iets heel concreets aan kan bieden is door iets schaars te maken of exclusief te maken. Bijvoorbeeld door te zeggen dat je maar 100 stuks van een bepaald product hebt wat je misschien in je video hebt aangeprezen dus alleen de eerste 100 mensen die dat kopen, die, ja die kunnen het kopen want daarna is het op, op is op als het ware. En als je een informatieproduct aanbiedt kan je bijvoorbeeld zeggen nou, dit is maar 7 dagen te downloaden of dit is maar duizend keer te downloaden, door op die manier schaarste en exclusiviteit te gebruiken kan je die urgentie kweken die mensen nodig hebben om een actie te ondernemen dat ze denken ja, dit wil ik echt niet missen, dus ik ga toch maar klikken en ik ga toch maar actie ondernemen.
En dat is het, dat is de enige manier hoe je mensen echt vanuit je YouTube kanaal meteen kan laten klikken op een link naar je website of shop. Je moet ze concreet iets aanbieden wat ze direct kunnen toepassen, direct kunnen gebruiken en wat zeer goed aansluit bij de content die ze net gezien hebben. Dus ik wens je heel veel succes met het aanbieden van jouw content upgrades of het nalopen van je website of shop om te kijken of je die wel hebt. En ik zie je natuurlijk terug de volgende keer of je hoort me de volgende keer op onze podcast en dan gaan we nog veel meer advies geven over SEO, over conversie optimalisatie, over YouTube en over Voice.