Adverteren via Voice Search – SEA, PPC of Iets Anders?
by Bart van der Meer
november 05, 2018
De kans dat je in de toekomst kunt adverteren via voice Search is groot.
Extreem groot.
Zo heeft Amazon al bekend gemaakt, dat adverteren eraan komt.
Maar op dit moment kun je nog niet adverteren via voice search.
Wil je de Levis spijkerbroek van 120 euro kopen? Ik heb een alternatief gevonden: G-Star heeft een vergelijkbare broek voor 100 euro en die is ook morgen geleverd. Wil je de Levis spijkerbroek of de G-Star spijkerbroek bestellen?
Als je op dat moment kan adverteren is het voor zowel de gebruiker als adverteerder perfect. Jouw product wordt sowieso genoemd bij elke concurrent, je hebt een gouden kans een concurrent af te troeven en de kans op een conversie is minstens 50%.
Ik: Hoi Siri, ik zoek een laptop. Siri: Ok, wil je dat ik zoek op een specifiek merk als ACER?
Ik: Hoi Siri, ik zoek een laptop Siri: Ok, wil je dat ik zoek op prijs, inches van het scherm of een specifiek merk als ACER? Zeg maar hoe je wilt zoeken.
Ik: Hoi Siri, ik zoek een laptop Siri: Wat vind je belangrijk aan een laptop? Ik: Hij moet snel opstarten Siri: Ok, dan moet je een SSD kaart in de laptop hebben, ACER heeft een aantal laptops die dit hebben, Wil je wat prijzen horen van Acer laptops?
Waarom Voice SEA er Voorlopig Niet Inzit
Op dit moment zijn alle grote techbedrijven de strijd aan het aangaan om voice search marktaandeel. Om dit te winnen moet de digitale voice assistent zo goed mogelijk zijn. Alles wat niet goed gaat of een reden is voor bezoekers om te stoppen met het gebruik van de assistent staat de strijd om marktaandeel in de weg. Alles moet daarom wijken. Advertenties zijn daar een onderdeel van. De meeste gebruikers zitten niet te wachten op advertenties die hun dag onderbreken met een niet-relevante boodschap. Zolang de strijd om marktaandeel voortduurt zal adverteren geen optie zijn of andere zaken die de gebruiksvriendelijkheid in de weg staan. Wij schatten in dat in 2019 of 2020 adverteren op grote schaal mogelijk wordt. Hoewel de mogelijkheden dus nog niet bestaan kan je in dit artikel alles lezen over wat er mogelijk is, zodat je een idee hebt van wat er kan komen. Maar voordat je dat leest, eerst een stuk over waarom adverteren via voice zo potentieel krachtig is.Waarom Voice Search de Droom van Elke Marketeer is
Via voice gebeurd er eindelijk wat de natte droom is van elke marketeer: Letterlijk zijn in het huis van je doelgroep, weet wat die wilt, wat er in zijn leven speelt en in welke stemming diegene is. Niet alleen biedt dat ongelofelijk kansen, dit is de meest persoonlijke manier waarop je ooit producten aan zult kunnen bieden. Daarnaast geven bezoekers aan graag advertenties te willen ontvangen in specifieke gevallen.“Voice activated speaker owners would like to receive the following from brands;Daarnaast zitten de kansen hem in de manier waarop je kan targetten:via Think with Google
- deals, sales and promos (52%)
- personalised tips and info (48%)
- events and activity information (42%)
- business information such as store location (39%)
- and customer service support (38%).”
Doelgroep Targetting Voice Search
De kans is groot dat advertenties zeer exact kunnen worden afgesteld, denk aan een combinatie van tussen de interesses van Facebook en de zoekwoorden van Google. Een digitale assistent weet namelijk alles van je. Dat maakt een digitale assistent en voice de ultieme manier om op te adverteren. Je kunt waarschijnlijk kiezen uit: Profiel van de gebruiker Voice Search- Leeftijd
- Plaats
- Relatie
- Functie
- Interesses
- Geslacht
- Kinderen
- Etc.
- Uur van de dag
- Waar je bent: in de auto, thuis of op kantoor
- Alleen voice of ook een scherm
- Wat je aan het doen bent met de assistent
- Zoekopdrachten die je op dat moment aan het doen bent
- Zoekopdrachten die je in het verleden hebt gedaan
- In de markt voor…
Wanneer Kan Je Adverteren via Voice Search?
Er is onderzoek gedaan naar het moment dat bezoekers openstaan voor advertenties (bron):- Net voordat je een aankoop maakt (16,5%)
- Wanneer er om advies wordt gevraagd over producten of diensten (22,4%)
- Wanneer ik informatie opzoek over producten of diensten (25,3%)
- Als ze relevant zijn voor mij als klant (38,2%)
Na Een Aantal Zoekopdrachten of Commando’s
Het zou kunnen dat voice gaat werken, zoals TV en YouTube nu ook werken. Namelijk dat je na een bepaald aantal zoekopdrachten een advertentie te horen krijgt. Bijvoorbeeld na 10 commando’s en vragen, of 20 of 100. Deze berichten zijn sterk te personaliseren op basis van het gebruik. Zowel via de ingevoerde zoekopdrachten of commando’s als het profiel van de gebruiker wat daaraan hangt. Denk bijvoorbeeld aan de instelling:- Geslacht: vrouw
- Leeftijd: 18 – 25 jaar
- Interesse: Fashion en beauty
- Zoekopdrachten: Lange en korte broeken
- Locatie: Thuis
Eigen App (Skill)
Een voor de hand liggende methode is het opzetten van je eigen app, skill of action waar je je veel ruimte hebt om je eigen advertenties erin te verwerken. Er zijn 2 soorten apps mogelijk 1. Commerce Een app op zich is al een advertenties. Wanneer gebruikers bezig zijn met jouw merk en jouw app gebruiken om antwoorden te krijgen is dat perfect. Vergelijkbaar met huidige website en SEO verkeer. Ook kan een eigen app het mogelijk maken om direct producten of diensten te kopen. Als het ware je e-commerce omgeving werkend via voice. 2. Branding De andere optie is dat een bedrijf of merk een app maakt. Dat kan alleen zijn of met een aantal bedrijven of merken samen. Deze app is niet specifiek gericht op de verkoop van producten. Maar de app is gericht op de interesses van de doelgroep, waar de doelgroep met veel plezier vrijwillig naar luistert. Bijvoorbeeld met nieuws over fashion, make-up, fitness, voeding, noem het maar op.- De Media Markt die een app ontwikkeld waarop elke dag tech nieuws te horen is.
- L’oréal Paris over beauty nieuws.
- Vogue over fashion
- Whey eiwitten over fitness
- AH over recepten
Daily Briefing
Het is mogelijk dat de daily briefing optie van digitale assistenten heel populair gaan worden. Een daily briefing is een instelling van bepaalde acties, die je elke dag op een bepaald moment wilt afspelen of wanneer je er specifiek om vraagt. Bijvoorbeeld elke ochtend als je in de auto stapt. Iedereen kan zijn eigen daily briefing instellen. Dat doe je door commando’s toe te voegen of daily briefings van andere apps in te laden. Voorbeeld de daily briefing van iemand die werkt in de financiele sector:- Algemene nieuws van NOS
- Update cijfers en prestaties kinderen
- Reminders voor de dag
- Financiële nieuws NOS
- Financiële nieuws BNR
- Financiële nieuws AD
- Financiële app X
- Financiële app Y
Updates
Wat je ook kan instellen via je digitale assistent zijn “updates”. Deze lijken op daily briefings . Hiermee ontvang je alleen “nieuw” nieuws, terwijl je met de daily briefing waarschijnlijk de nieuwste daily briefing afspeelt van alle apps, ongeacht of je deze al beluistert hebt of Net als met de daily briefing kunnen er advertenties vooraf, tussendoor of achteraf worden afgespeeld.Na een Aantal Minuten
In plaats van tussen de zoekopdrachten door is het ook een optie dat je elke zoveel minuten een advertentie te horen krijgt. Bijvoorbeeld elke 5 of 10 minuten actief gebruik.Opstarten en Afsluiten Voice
Iedere ochtend start je jouw digitale assistent en elke avond sluit je hem af. Bijvoorbeeld door te zeggen goedemorgen Siri of goedenavond Alexa. Dat kan hét moment zijn om een advertentie te triggeren.Alternatief Aanbieden als Selectie Compleet is
Het is mogelijk dat je een alternatief kan aanbieden wanneer een gebruiker precies heeft gevonden wat die zoekt. Bijvoorbeeld wanneer deze aangeeft te willen bestellen, bellen, een offerte aanvragen of een andere actie die geld oplevert (transactioneel). Precies op dat moment kan de digitale assistent je een alternatief aanbieden. Bijvoorbeeld:Wil je de Levis spijkerbroek van 120 euro kopen? Ik heb een alternatief gevonden: G-Star heeft een vergelijkbare broek voor 100 euro en die is ook morgen geleverd. Wil je de Levis spijkerbroek of de G-Star spijkerbroek bestellen?
Als je op dat moment kan adverteren is het voor zowel de gebruiker als adverteerder perfect. Jouw product wordt sowieso genoemd bij elke concurrent, je hebt een gouden kans een concurrent af te troeven en de kans op een conversie is minstens 50%.
Benoeming bij Algemene Zoekopdracht
Wanneer iemand zoekt op een algemeen product als laptop, spijkerbroek of plant, dan kan de digitale assistent je een betaalde suggestie geven. Hier een aantal voorbeelden:Ik: Hoi Siri, ik zoek een laptop. Siri: Ok, wil je dat ik zoek op een specifiek merk als ACER?
Ik: Hoi Siri, ik zoek een laptop Siri: Ok, wil je dat ik zoek op prijs, inches van het scherm of een specifiek merk als ACER? Zeg maar hoe je wilt zoeken.
Ik: Hoi Siri, ik zoek een laptop Siri: Wat vind je belangrijk aan een laptop? Ik: Hij moet snel opstarten Siri: Ok, dan moet je een SSD kaart in de laptop hebben, ACER heeft een aantal laptops die dit hebben, Wil je wat prijzen horen van Acer laptops?