Adverteren via Voice Search – SEA, PPC of Iets Anders?

by Bart van der Meer november 05, 2018
Adverteren via voice voorkant
De kans dat je in de toekomst kunt adverteren via voice Search is groot. Extreem groot. Zo heeft Amazon al bekend gemaakt, dat adverteren eraan komt. Maar op dit moment kun je nog niet adverteren via voice search.

Waarom Voice SEA er Voorlopig Niet Inzit

Op dit moment zijn alle grote techbedrijven de strijd aan het aangaan om voice search marktaandeel. Om dit te winnen moet de digitale voice assistent zo goed mogelijk zijn. Alles wat niet goed gaat of een reden is voor bezoekers om te stoppen met het gebruik van de assistent staat de strijd om marktaandeel in de weg. Alles moet daarom wijken. Advertenties zijn daar een onderdeel van. De meeste gebruikers zitten niet te wachten op advertenties die hun dag onderbreken met een niet-relevante boodschap. Zolang de strijd om marktaandeel voortduurt zal adverteren geen optie zijn of andere zaken die de gebruiksvriendelijkheid in de weg staan. Wij schatten in dat in 2019 of 2020 adverteren op grote schaal mogelijk wordt. Hoewel de mogelijkheden dus nog niet bestaan kan je in dit artikel alles lezen over wat er mogelijk is, zodat je een idee hebt van wat er kan komen. Maar voordat je dat leest, eerst een stuk over waarom adverteren via voice zo potentieel krachtig is.

Waarom Voice Search de Droom van Elke Marketeer is

Via voice gebeurd er eindelijk wat de natte droom is van elke marketeer: Letterlijk zijn in het huis van je doelgroep, weet wat die wilt, wat er in zijn leven speelt en in welke stemming diegene is. Niet alleen biedt dat ongelofelijk kansen, dit is de meest persoonlijke manier waarop je ooit producten aan zult kunnen bieden. Daarnaast geven bezoekers aan graag advertenties te willen ontvangen in specifieke gevallen.
“Voice activated speaker owners would like to receive the following from brands;
  • deals, sales and promos (52%)
  • personalised tips and info (48%)
  • events and activity information (42%)
  • business information such as store location (39%)
  • and customer service support (38%).”
via Think with Google
Daarnaast zitten de kansen hem in de manier waarop je kan targetten:

Doelgroep Targetting Voice Search

De kans is groot dat advertenties zeer exact kunnen worden afgesteld, denk aan een combinatie van tussen de interesses van Facebook en de zoekwoorden van Google. Een digitale assistent weet namelijk alles van je. Dat maakt een digitale assistent en voice de ultieme manier om op te adverteren. Je kunt waarschijnlijk kiezen uit: Profiel van de gebruiker Voice Search
  • Leeftijd
  • Plaats
  • Relatie
  • Functie
  • Interesses
  • Geslacht
  • Kinderen
  • Etc.
Activiteiten
  • Uur van de dag
  • Waar je bent: in de auto, thuis of op kantoor
  • Alleen voice of ook een scherm
  • Wat je aan het doen bent met de assistent
  • Zoekopdrachten die je op dat moment aan het doen bent
  • Zoekopdrachten die je in het verleden hebt gedaan
  • In de markt voor…
Conversie Targetting Net al op websites kan je instellen waarschijnlijk instellen dat je betaald per conversie of per aantal keer dat je genoemd bent. Wat ook een optie kan worden is dat je betaald per installatie van je app, skill of action. Wanneer je precies je voice of beeld advertentie kan invoegen is de volgende vraag.

Wanneer Kan Je Adverteren via Voice Search?

Er is onderzoek gedaan naar het moment dat bezoekers openstaan voor advertenties (bron):
  • Net voordat je een aankoop maakt (16,5%)
  • Wanneer er om advies wordt gevraagd over producten of diensten (22,4%)
  • Wanneer ik informatie opzoek over producten of diensten (25,3%)
  • Als ze relevant zijn voor mij als klant (38,2%)
De ideeën die hieronder staan zijn mogelijkheden wanneer je exact een advertentie kan laten zien of horen:

Na Een Aantal Zoekopdrachten of Commando’s

Het zou kunnen dat voice gaat werken, zoals TV en YouTube nu ook werken. Namelijk dat je na een bepaald aantal zoekopdrachten een advertentie te horen krijgt. Bijvoorbeeld na 10 commando’s en vragen, of 20 of 100. Deze berichten zijn sterk te personaliseren op basis van het gebruik. Zowel via de ingevoerde zoekopdrachten of commando’s als het profiel van de gebruiker wat daaraan hangt. Denk bijvoorbeeld aan de instelling:
  • Geslacht: vrouw
  • Leeftijd: 18 – 25 jaar
  • Interesse: Fashion en beauty
  • Zoekopdrachten: Lange en korte broeken
  • Locatie: Thuis

Eigen App (Skill)

Een voor de hand liggende methode is het opzetten van je eigen app, skill of action waar je je veel ruimte hebt om je eigen advertenties erin te verwerken. Er zijn 2 soorten apps mogelijk 1. Commerce Een app op zich is al een advertenties. Wanneer gebruikers bezig zijn met jouw merk en jouw app gebruiken om antwoorden te krijgen is dat perfect. Vergelijkbaar met huidige website en SEO verkeer. Ook kan een eigen app het mogelijk maken om direct producten of diensten te kopen. Als het ware je e-commerce omgeving werkend via voice. 2. Branding De andere optie is dat een bedrijf of merk een app maakt. Dat kan alleen zijn of met een aantal bedrijven of merken samen. Deze app is niet specifiek gericht op de verkoop van producten. Maar de app is gericht op de interesses van de doelgroep, waar de doelgroep met veel plezier vrijwillig naar luistert. Bijvoorbeeld met nieuws over fashion, make-up, fitness, voeding, noem het maar op.
  • De Media Markt die een app ontwikkeld waarop elke dag tech nieuws te horen is.
  • L’oréal Paris over beauty nieuws.
  • Vogue over fashion
  • Whey eiwitten over fitness
  • AH over recepten
Als mensen (dagelijks) naar je app luisteren, dan kan je makkelijk een boodschap overbrengen. Iets waar nu gigantisch voor betaald moet worden in de vorm van ADWords, radio of tv reclame.

Daily Briefing

Het is mogelijk dat de daily briefing optie van digitale assistenten heel populair gaan worden. Een daily briefing is een instelling van bepaalde acties, die je elke dag op een bepaald moment wilt afspelen of wanneer je er specifiek om vraagt. Bijvoorbeeld elke ochtend als je in de auto stapt. Iedereen kan zijn eigen daily briefing instellen. Dat doe je door commando’s toe te voegen of daily briefings van andere apps in te laden. Voorbeeld de daily briefing van iemand die werkt in de financiele sector:
  • Algemene nieuws van NOS
  • Update cijfers en prestaties kinderen
  • Reminders voor de dag
  • Financiële nieuws NOS
  • Financiële nieuws BNR
  • Financiële nieuws AD
  • Financiële app X
  • Financiële app Y
Je wilt dan dat een consument instelt dat jouw “daily update” moet worden ingeladen bij zijn/haar dagelijkse daily briefing. Dat betekent dat je elke dag te horen bent en elke dag iets van je kan laten horen. Het zou logisch zijn dat je kan adverteren om jouw daily update aan de daily briefing te laten toevoegen. Deze eenmalige investering zorgt ervoor dat jouw doelgroep dagelijks naar je luistert. Maar een daily briefing is ook een goede plek om advertenties af te laten spelen. Bijvoorbeeld aan het begin of aan het eind van de daily briefing. Of om de zoveel berichten. Bijvoorbeeld om de 5 of 10. Een mooi moment om voor jou als merk te laten horen dat je een promotie hebt voor die dag: alles met 10% korting.

Updates

Wat je ook kan instellen via je digitale assistent zijn “updates”. Deze lijken op daily briefings . Hiermee ontvang je alleen “nieuw” nieuws, terwijl je met de daily briefing waarschijnlijk de nieuwste daily briefing afspeelt van alle apps, ongeacht of je deze al beluistert hebt of Net als met de daily briefing kunnen er advertenties vooraf, tussendoor of achteraf worden afgespeeld.

Na een Aantal Minuten

In plaats van tussen de zoekopdrachten door is het ook een optie dat je elke zoveel minuten een advertentie te horen krijgt. Bijvoorbeeld elke 5 of 10 minuten actief gebruik.

Opstarten en Afsluiten Voice

Iedere ochtend start je jouw digitale assistent en elke avond sluit je hem af. Bijvoorbeeld door te zeggen goedemorgen Siri of goedenavond Alexa. Dat kan hét moment zijn om een advertentie te triggeren.

Alternatief Aanbieden als Selectie Compleet is

Het is mogelijk dat je een alternatief kan aanbieden wanneer een gebruiker precies heeft gevonden wat die zoekt. Bijvoorbeeld wanneer deze aangeeft te willen bestellen, bellen, een offerte aanvragen of een andere actie die geld oplevert (transactioneel). Precies op dat moment kan de digitale assistent je een alternatief aanbieden. Bijvoorbeeld:
Wil je de Levis spijkerbroek van 120 euro kopen? Ik heb een alternatief gevonden: G-Star heeft een vergelijkbare broek voor 100 euro en die is ook morgen geleverd. Wil je de Levis spijkerbroek of de G-Star spijkerbroek bestellen?
Als je op dat moment kan adverteren is het voor zowel de gebruiker als adverteerder perfect. Jouw product wordt sowieso genoemd bij elke concurrent, je hebt een gouden kans een concurrent af te troeven en de kans op een conversie is minstens 50%.

Benoeming bij Algemene Zoekopdracht

Wanneer iemand zoekt op een algemeen product als laptop, spijkerbroek of plant, dan kan de digitale assistent je een betaalde suggestie geven. Hier een aantal voorbeelden:
Ik: Hoi Siri, ik zoek een laptop. Siri: Ok, wil je dat ik zoek op een specifiek merk als ACER?
Ik: Hoi Siri, ik zoek een laptop Siri: Ok, wil je dat ik zoek op prijs, inches van het scherm of een specifiek merk als ACER? Zeg maar hoe je wilt zoeken.
Ik: Hoi Siri, ik zoek een laptop Siri: Wat vind je belangrijk aan een laptop? Ik: Hij moet snel opstarten Siri: Ok, dan moet je een SSD kaart in de laptop hebben, ACER heeft een aantal laptops die dit hebben, Wil je wat prijzen horen van Acer laptops?

Overslaan van Advertenties Voice Search

De kans is groot dan je advertenties niet kan overslaan via voice. Tenzij er commando’s worden ingebouwd, zodat je het weet wanneer een advertentie begint en je die kan overslaan door iets te zeggen als: sla advertentie over. Het is wel een kunst voor adverteerders om een advertentie te maken die gedurende langere tijd aantrekkelijk blijft. Je hebt immers geen beeld ter ondersteuning. Daarom denken we dat de kans groot is dat de advertenties kort blijven: max 15-20 seconden. Meer richting radio, maar dan wel gepersonaliseerd op een persoon of doelgroep.

App Installeer Advertenties

Het is waarschijnlijk dat er mogelijkheden komen om je app, skill of action te promoten via voice. Zeker, omdat dit extreem waardevol kan zijn voor het bedrijf. Bijvoorbeeld wanneer je een product of zoekopdracht zoekt, waar die app je bij kan helpen. Daarnaast kan je natuurlijk je app promoten via andere kanalen als offline of Facebook.

Remarketing

Het meest effectieve gebruik van voice adverteren wordt misschien wel remarketing. De mogelijkheid om mensen die een app, product, dienst of zoekopdracht hebben gezocht te targetten. Iemand die gezocht heeft op auto kopen, heeft gezocht via een auto kopen app, gedrag vertoont wat lijkt op het kopen van een nieuwe auto of iemand waarvan voorspelt kan worden dat een nieuwe auto eraan zit te komen. Bijvoorbeeld, omdat de laatste aankoop een x aantal jaar geleden is. Of omdat de gezinssituatie veranderd. Je kan deze persoon exact targetten en elke dag jouw advertentie laten luisteren. Dit zijn alle ideeën die wij hebben over het adverteren via voice search. Over welk idee ben jij het meest enthousiast? Waar kan je niet op wachten of wat zie je totaal niet zitten? Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het weten in de reacties hieronder!
Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *