Nederlands Google Assistent Voice Search SEO Onderzoek 2019
Google Assistent Voice Search SEO Onderzoek
In de afgelopen 3 maanden hebben we een uitgebreid onderzoek gedaan naar de voice resultaten van zowel de Google Assistent via de Google Home Mini als via de app op IOS.
In totaal hebben we 3.784 vragen gesteld aan de Google Assistent. Hieronder staat de verdeling van de vragen die we hebben gesteld:
Er zijn 3 soorten antwoorden die de Google Assistent kan geven:
- Het antwoord is ‘geen antwoord’.
- Het antwoord wordt direct uitgesproken met daarbij een verwijzing naar een website.
- Het antwoord is een verwijzing naar een website of lokaal bedrijf.
Uit dit onderzoek zijn vele interessante inzichten gekomen waarvan hier de samenvatting staat:
Samenvatting Resultaten
1. Via de smart speaker zijn de antwoorden:
- 6% direct antwoord
- 20% verwijzing naar een website
- 74% geen antwoord
2. Via de Google Assistent smartphone app zijn de resultaten:
- 7% direct antwoord
- 86% verwijzing naar een website
- 7% geen antwoord
3. In slechts 25,67% van alle zoekopdrachten is het antwoord via de Google Home Mini en via de smartphone app hetzelfde. Dit is alleen gemeten in de zoekopdrachten waar beide een antwoord gaven.
4. Bij lokale zoekopdrachten is het antwoord in 66% van de gevallen via de smart speaker hetzelfde als via de smartphone app.
5. Als er een featured snippet in de zoekresultaten staat is dat in 86% van de gevallen ook het antwoord dat je via de Google Assistent smartphone app ontvangt.
6. Als er een featured snippet in de zoekresultaten staat is 69% van de gevallen ook het antwoord dat je via de Google Home Mini smart speaker ontvangt.
7. Als er wel een featured snippet aanwezig is dan is dat slechts in 53% ook het bovenste organische resultaat op desktop.
8. 91% van alle zoekopdrachten zonder featured snippet is het voice antwoord ook het eerste organische zoekresultaat.
9. Minstens 91% van alle ‘lokale’ zoekwoorden geeft een website of GMB profiel als antwoord via de Google Assistent.
10. 61% van alle ‘kopen’ zoekwoorden geeft geen antwoord via de Google Home Mini.
11. 100% van alle ‘kopen’ zoekwoorden via de Google Assistent smartphone app geeft een website of GMB profiel weer.
12. 90%+ van de ‘lokale’ en ‘kopen’ antwoorden via de Google Assistent smartphone app staat ook organische op nummer 1 of bovenaan in Google maps.
13. Voor geen enkel resultaat is een “voice invocation” geactiveerd. Een voice invocation is een vraag + antwoord die staat ingesteld in een Google Action.
Samenvatting Conclusies
1. Toegang en uiting van informatie
Het is extreem opvallend dat de Google Home Mini smart speaker op 74% van alle gestelde vragen geen antwoord geeft.
Als je dat combineert met het feit via de Google Assistent smartphone app op slechts 7% van alle gestelde vragen geen antwoord geeft en slechts 26% van alle antwoorden hetzelfde zijn op allebei de apparaten, dan lijkt 1 conclusie voor de hand liggend.
Om wat voor reden dan ook heeft de Google Assistent via de Google Home Mini niet dezelfde toegang tot de info van Google als diezelfde assistent heeft via de smartphone app
Of de Google Assistent heeft wel toegang tot die informatie, maar deelt deze info niet via de smart speaker. Bijvoorbeeld, omdat het de informatie niet goed converteert naar een voice antwoord.
2. Beantwoording vragen
Het is opvallend dat de Google Assistent niet beter of slechter is in het beantwoorden van eenvoudige vragen als wat is dan complexere vragen als hoe werkt.
3. Lokale zoekopdrachten
De Google Assistent snapt lokale zoekopdrachten relatief goed en het antwoord is ook vaak lokaal. Dat is een uitdaging voor landelijke websites of shops die nu afhankelijk zijn van lokale organische zoekresultaten in Google. Die bestaan niet via voice.
4. Invocations
Via Google Assistent Actions kan je invocations instellen. Een invocation is een vraag + antwoord die je instelt in een Google Action. Wanneer een gebruiker die vraag stelt aan de Google Assistant kan daardoor de Google Action worden geactiveerd en wordt jouw antwoord gegeven.
Dit is hetzelfde idee als een website inrichten op een bepaalde groep zoekwoorden en als iemand op dat zoekwoord zoekt, wil je dat jouw pagina bovenaan komt te staan.
We zijn 0 keer deze invocations tegengekomen in ons onderzoek.
Dat betekent dat er 2 opties zijn:
- Er zijn geen Google Actions die antwoord geven op de door ons gestelde vragen. Dat betekent dat er nog ongelofelijk ruimte is om te scoren via voice voor bedrijven.
- De Google Assistent heeft geen goed toegang tot de invocations met de antwoorden en daarom worden ze niet gebruikt. Dat betekent dat invocations instellen (nog) geen zin heeft.
Dit vraagt om een vervolg onderzoek.
5. Directe antwoorden
Verrassend genoeg wordt minder dan 10% van alle vragen direct beantwoord. Dat betekent dat er nog volop ruimte is voor websites om een kant-en-klaar antwoord te geven.
6. Featured snippets
Als er een featured snippet aanwezig is op een zoekopdracht, dan is de kans meer dan 70% dat dit antwoord ook via de Google Assistent wordt gegeven.
Verover dus die featured snippet! Deze is cruciaal en naarmate de techniek van voice beter wordt, neemt de kracht hiervan alleen maar toe.
7. Nummer 1 positie
91% van de zoekopdrachten zonder featured snippet is het voice antwoord hetzelfde antwoord als de organische nummer één positie.
Die nummer één positie is daarmee echt cruciaal en is het een complete alles of niets situatie geworden.
Ook helpt de nummer één positie doorgaans om de featured snippet te veroveren.
Dat geldt ook voor zoekopdrachten waarbij het Google Mijn Bedrijf profiel wordt getoond. In circa 90% van de gevallen is het GMB profiel dat wordt genoemd het nummer één resultaat.
Voor voice is het dus belangrijker dan ooit om nummer één te staan. Zowel organisch als via de Google maps.
De gedetailleerde uitleg van onze bevindingen staan hieronder:
Ik hoop dat je iets aan dit onderzoek hebt!
Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat die hieronder achter en je krijgt altijd antwoord!
Succes met voice 🙂