Complete Uitleg van Voordelen (Benefits) en Eigenschappen (Features) + Voorbeelden en Tips
Wil Je Weten Hoe Je Eigenschappen en Voordelen Effectief Inzet op je Website of Shop? Het Exacte Stappenplan op Deze Pagina
Complete Uitleg van Voordelen (Benefits) en Eigenschappen (Features) + Voorbeelden en Tips
Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik wil het met je hebben over hoe je voordelen ofwel benefits en eigenschappen, ook wel features genoemd conversie gericht inzet voor je website of webshop.
Verschil Eigenschappen en Voordelen
En laten we beginnen met de basis en dat is uit te leggen wat het verschil is tussen eigenschappen en voordelen.
Eigenschap/features product of dienst
Dus wat is een eigenschap van een product of dienst? Nou dat is eigenlijk de feitelijke informatie die aan dat product of dienst vasthangt. Bijvoorbeeld de kleur van het product, de maat, de snelheid, het aantal pk’s in een auto. Al zulke feitelijke waarden dat zijn de eigenschappen van een product. En dit is bijvoorbeeld iets wat je doorgaans vanuit de leverancier al meekrijgt.
Eigenschap/features bedrijf
Maar je kan ook eigenschappen of features van een bedrijf hebben, bijvoorbeeld hoeveel mensen er werken, hoeveel vierkante meter winkelruimte er is of hoeveel modellen er in de winkel staan. Dat zijn allemaal feitelijke waarden, allemaal eigenschappen van die specifieke winkel.
Direct 100+ voorbeelden downloaden
Voordelen/Benefits
En dan heb je de voordelen of benefits. Nou een voordeel is eigenlijk een vertaling van de eigenschap of van de feature naar de waarde van de klant of voor de gebruiker. Dus hier heb je een eigenschap en dat ga je omdraaien in dus dit betekent dit voor jou als klant of als eindgebruiker.
En een aantal voorbeelden van voordelen, bijvoorbeeld gegarandeerd scheren zonder je te snijden, automatisch maatwerk maandelijkse rapportages, prachtige foto’s met één druk op de knop, nooit meer rugpijn.
Dat zijn een aantal voorbeelden van voordelen en het beste om te onthouden of je een voordeel te pakken hebt is dat als je dat vertelt tegen een klant of tegen een eindgebruiker, dan hoeft die dat niet meer verder te vertalen of dan hoeft die niet te bedenken van oke, wat betekent dit nu voor mij? Als ik tegen je zeg; deze auto heeft 100pk, dan moet ik gaan denken van oke, zoveel pk, deze motor zit erin, zoveel weegt de auto, oh dus ik zal waarschijnlijk zo snel gaan. En die snelheid die je kan bereiken, bijvoorbeeld van 0 tot 100 in 3 seconden, dat is het voordeel. Je pk’s is de eigenschap en dat is het voordeel.
En in hele zeldzame gevallen kan het wel eens voorkomen dat een voordeel en een feature ongeveer hetzelfde is. Bijvoorbeeld tien jaar garantie. Tien jaar garantie kan je zowel zien als een eigenschap, het is een eigenschap van een bepaald product maar je kan het ook zien als voordeel als andere merken bijvoorbeeld minder lang garantie geven.
Die zijn zeldzaam maar soms is een feature eigenlijk hetzelfde als een voordeel.
Dat gebeurt ook als je met mensen praat die wat meer kennis hebben van bepaalde producten of bepaalde diensten. Die zijn dan soms echt op zoek naar een bepaald specifiek feature om dat dat een voordeel is en ze weten al dat het een voordeel is.
Dus het is niet zo dat je vanaf nu nooit meer feature hoeft te communiceren en alleen maar voordelen. Nee, je moet ze allebei communiceren. Maar het kan dus voorkomen dat een feature en een voordeel ongeveer hetzelfde is.
Eigenschappen/Features Omzetten in Voordelen/Benefits
Nou die lijst met features die heb je eigenlijk altijd wel of die kan je zelf bedenken. Maar die lijst met voordelen niet.
En er is een hele simpele manier om je features om te zetten in voordelen. En dat is door de vraag te stellen; dus? En soms moet je die vraag één keer stellen en soms moet je ‘m meerdere keren stellen om tot een goed voordeel te komen.
Maar als je een eigenschap noemt en je blijft daarbij de dus vraag stellen, kom je altijd uit tot het voordeel of de voordelen. Want dat kunnen er natuurlijk ook meerdere zijn.
Voorbeeld 1
Eén feature kan soms wel heel veel voordelen hebben dus we hebben een voorbeeld van een geheugenkaart en daar zit 100GB geheugen op. Nou 100GB dat zegt een klant of een eindgebruiker niks.
Dus we gaan de dus-methode toepassen. Dus 100GB, ja dus? Nou dus, je kan er 100000 foto’s op kwijt. Ok, 100000 foto’s, dat is nog steeds niet echt een voordeel maar je voelt al dat het iets dichter in de buurt zit, hé want bij 100GB heb je geen voorstelling, bij 100000 foto’s heb je wel een voorstelling. Maar we gaan de vraag nog een keer stellen.
Ok, 100000 foto’s, dus? Dus je hoeft eigenlijk nooit foto’s te wissen en je kan eigenlijk altijd doorgaan met je werk. Nou dat lijkt al een beetje op een voordeel, hé je kan altijd doorgaan met je werk, je hoeft nooit foto’s te wissen en dat kan het ook zijn maar je kan in dit geval nog een keer de dus-vraag stellen.
Ok, dus ik kan altijd doorgaan en ik hoef nooit iets te wissen, dus? Dus hoef je je nooit zorgen te maken over het geheugen van je camera. En dat is het echte uiteindelijke voordeel. Het nooit meer zorgen hoeven maken om iets.
En je zou de vorige dus eventueel ook kunnen gebruiken als voordeel, zeker voor de iets volwassenere klanten. En zo zie je dat je eigenlijk uit één feature al meerdere voordelen kan halen. En dat zijn nog meerdere voordelen gericht op hetzelfde stukje.
Voorbeeld 2
Ander voorbeeld, we hebben een softwarepakket en dat softwarepakket daar kunnen alle medewerkers eigenlijk hun taken in kwijt en daar kunnen ze prioritering van die taken in kwijt en de datum waarop iets gedaan is en dat systeem kan ook een notificatie tevoorschijn toveren bij medewerkers als er iets met die taak aan de hand is.
Dus gewoon een overzicht van wat iedereen aan het doen is binnen het bedrijf. Ok, da’s leuk, dus? Nou ja dus, vergeet jij of vergeten je medewerkers eigenlijk nooit meer om een bepaalde taak uit te voeren dankzij die notificatie en dankzij die prioritering die erin zit.
Nou dat kan al een voordeel zijn, hé nooit meer iets vergeten maar je kan nog een stap verder gaan.
We stellen weer de vraag; ja, niemand vergeet nooit iets meer, jij kan het altijd inzien, ja dus? Nou, dus er worden nooit meer werkzaamheden vergeten, er is minder overleg nodig, de facturatie klopt altijd, klanten zijn meer tevreden want die zijn altijd op tijd geholpen en alles wordt bijgehouden in één simpel systeem.
Dat zijn de echte voordelen, de voordelen dat je klanten meer tevreden zijn, en dat de facturatie altijd klopt. Dat zijn de echte voordelen.
Dus je ziet door simpelweg de vraag dus? te stellen bij bepaalde eigenschappen kom je vanzelf tot de voordelen die ze eventueel hebben.
Eigenschappen/Features Combineren
En vergeet natuurlijk niet dat je verschillende features of eigenschappen ook kan combineren om soms tot een nieuw voordeel te komen.
Dus hoe pas je dit nu toe op je website of webshop? Nou één is belangrijk om te weten en te onthouden, dat je ze allebei nodig hebt. Zowel de voordelen als de features want je klant kan op zoek zijn naar specifieke voordelen of specifieke features, afhankelijk van hoeveel ze al weten van het product of van de dienst en wat voor soort oplossing ze zoeken. Afhankelijk van heel veel factoren. Dus benoem ze allebei.
Maar doorgaans als regel kan je zeggen dat je begint met de voordelen en dat de eigenschappen daarna komen.
Onthoud daarbij ook dat sommige producten heel veel eigenschappen hebben, dus soms moet je even een lijstje maken met de vijf of tien belangrijkste eigenschappen en die toon je als eerste. En later verderop op de pagina toon je een lijst met alle eigenschappen, dan kan iemand precies filteren op wat die zoekt.
Hier zie je bijvoorbeeld bij computers waar het normale geheugen, het ramgeheugen en de processorsnelheid bijvoorbeeld belangrijker zijn dan andere eigenschappen.
Maar dat geldt natuurlijk ook voor voordelen. Want sommige producten hebben immens veel voordelen en die moet je niet allemaal klakkeloos op je pagina kwakken.
Dus zowel bij de voordelen als de features, pak de belangrijkste en toon die zo snel mogelijk en beginnen met de voordelen, dan de features. En later op je pagina zorg dat je ze allemaal benoemt, want je klant zal maar net op zoek zijn naar die ene eigenschap of dat ene voordeel wat jij wel benoemt en je concurrenten niet en dan is de kans dat je datgene verkoopt heel erg groot.
Dus benoem zowel de voordelen als de features maar prioriteer ze goed. Als je nou nog meer voorbeelden wil hebben van eigenschappen en van voordelen, dan hebben we op ons blog hebben we eigenlijk een lijstje gemaakt, die kan je gratis downloaden.
Direct 100+ voorbeelden downloaden
En daar staan heel veel, wel meer dan 100 verschillende eigenschappen en voordelen voorbeelden, dus die kan je gratis downloaden en dat kan je misschien ook weer tot inspiratie brengen.
Ik zie je graag terug bij de volgende video met natuurlijk nog veel meer conversie advies maar ook SEO-advies, YouTube en Voice.