Wat en Waarom zoekmachine Optimalisatie (SEO)?

Wat is Zoekmachine Optimalisatie?Het doel van zoekmachine optimalisatie is om meer bezoekers vanuit zoekmachines naar je website te halen.
Zoekmachine optimalisatie bestaat uit twee deelgebieden: niet-betaald zoekverkeer en betaald zoekverkeer. Niet-betaalde zoekmachine optimalisatie noemen we SEO, Search Engine Optimization. Betaalde zoekmachine optimalisatie staat bekend als SEA, Search Engine Advertising.
Betaalde Zoekmachine Optimalisatie (SEA)Betaalde zoekmachine optimalisatie, ook wel SEA genoemd bestaat uit het plaatsen van adverenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten. Het doel van SEA is om meer bezoekers te genereren uit zoekmachines. Hoe meer je voor je advertentie betaalt, hoe hoger je advertentie in de zoekresultaten terecht komt. 6% van alle klikken komt terecht op betaald zoekverkeer. SEA heeft zowel voor- als nadelen.
Voordelen SEA | Nadelen SEA |
Direct resultaat | Bezoekers hebben een natuurlijke afkeer om op advertenties te klikken |
Exact je zoekwoorden bepalen | Geen waardevaste investering |
Resultaat is exact meetbaar | Kosten voor SEA stijgen aanzienlijk |
Je kunt altijd bovenaan in de resultaten staan |
Direct resultaat
Met SEA heb je gegarandeerd snel resultaat. Op het moment dat je besluit om een advertentiecampagne in te zetten, dan staat deze binnen een minuut online. Er wordt op je advertentie geklikt, bezoekers komen direct op je website terecht en je verdient snel geld.
Exact je zoekwoorden bepalen
Met Search Engine Advertising geef je precies aan met welke zoekwoorden je wel of niet wilt dat de zoekmachine je vindt. Hierdoor haal je alleen die bezoekers binnen waarvan je ook echt wilt dat ze je website bezoeken.
Resultaat is exact meetbaar
Kies je voor SEA, dan is het exact te meten welk resultaat je campagne oplevert. Dit doe je door een analytisch programma als Google Analytics te gebruiken. Hiermee heb je onder andere meer inzicht in het websitebezoek en het aantal aanvragen dat je binnen hebt gekregen door de campagne.
Je kunt altijd bovenaan in de resultaten staan, ongeacht de concurrentie
De website die het meeste geld voor zijn advertentie neerlegt, komt automatisch bovenaan in de zoekresultaten te staan. Je kunt dus altijd bovenin staan, ongeacht de concurrentie. Als je maar genoeg betaalt.
Bezoekers hebben een natuurlijke afkeer om op advertenties te klikken
Een advertentie geeft je het gevoel dat iemand je iets probeert te verkopen. Dit is een onprettig gevoel. Dat bezoekers een natuurlijke afkeer hebben om advertenties aan te klikken blijkt uit het feit dat betaald zoekverkeer maar 6% van alle klikken omvat.
Geen waardevaste investering
Investeer je in een internetcampagne, dan doe je geen waardevaste investering. Dit komt doordat je voor elke klik blijft betalen. Na een klik is je geld weg. Je krijgt er niet altijd iets voor terug. Het enige wat je er misschien aan overhoudt, is een aanvraag.
Kosten voor SEA stijgen aanzienlijk
Adverteren in zoekmachines is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Doordat er meer vraag naar advertenties is, stijgt de prijs. Er zijn immers slechts 10 plekken te verdelen. Wil je 1 van die 10 plekken innemen, dan moet je daarvoor betalen.
Niet-Betaalde/Organische Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Niet-betaald zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, bestaat uit het verbeteren en promoten van je website met als doel meer bezoekers te genereren uit zoekmachines. Jouw website moet de meest relevante website zijn voor degene die in de zoekmachine zoekt. Dit doe je door je website waardevoller te maken dan andere websites. De zoekmachine beloont je door jouw website vervolgens als meest relevante te selecteren. 94% van alle klikken komt terecht op niet-betaald/organisch zoekverkeer. Er zitten zowel voor- en nadelen aan SEO.
Voordelen SEO | Nadelen SEO |
Het is gratis | Resultaat is niet meteen zichtbaar |
Zoekverkeer blijft binnenkomen | |
Verhoogde autoriteit op de gehele website | |
Hoge CTR | |
Snel bovenin de zoekmachine bij weinig concurrentie |
Het is gratis
SEO is altijd gratis. Het maakt niet uit hoe vaak bezoekers jouw website uitkiezen en aanklikken. je hoeft nooit te betalen voor een klik.
Zoekverkeer blijft binnenkomen
Je moet wat moeite doen om bovenin de zoekresultaten terecht te komen. Als je website eenmaal bovenaan in de zoekmachine staat dan blijft het zoekverkeer binnenkomen.
Verhoogde autoriteit op de gehele website
Scoort jouw website hoog in Google, dan ziet de zoekmachine dat als een signaal dat jouw website een autoriteit is op een bepaald gebied. De zoekmachine beloont alle pagina’s van je website met een hogere ranking.
Hoge CTR
CTR staat voor Click Through Rate. Het geeft het percentage aan van bezoekers dat jouw resultaat niet alleen ziet, maar ook daadwerkelijk op jouw website klikt. Omdat 94% van alle klikken naar onbetaald zoekverkeer gaat, heb je automatisch een hoge Click Through Rate. Let wel op dat CTR op betaalde en niet-betaalde zoekresultaten sterk verschillen per zoekwoord en branche.
Snel bovenin de zoekmachine bij weinig concurrentie
Het internet is een markt die nog vrij nieuw is. In vrijwel elk niche is nog weinig concurrentie. Hierdoor is het makkelijk om snel een hoge zoekpositie te veroveren. Sta je bovenin, dan haal je veel gratis zoekverkeer binnen.
Resultaat is niet meteen zichtbaar
Bij SEO is het effect van je zoekmachine optimalisatie niet direct zichtbaar. Op zijn vroegst zie je na enkele weken resultaat. Dit duurt een stuk langer dan bij SEA.
Waarom zoekmachine optimalisatie?
Een heel groot deel van het webverkeer wordt geleid door zoekmachines. Veel websitebezoekers komen via een zoekmachine op je website terecht. Dit is voor elke website het geval. Of je nou producten, diensten of informatie op je website hebt staan.
Internetgebruikers die gericht naar jouw product of dienst op zoek zijn, leveren meer op dan ieder ander marketing- of promotiekanaal. Wat zoekmachines zo bijzonder maakt, is dat zij bezoekers doelgericht naar websites doorverwijzen. Ze weten precies wat de internetgebruiker zoekt.
Als een zoekmachine jouw website niet kan vinden of als de inhoud niet in hun database past, dan loop je heel veel zoekverkeer mis. Onderzoek heeft uitgewezen dat zoekmachineverkeer een positieve of negatieve uitwerking heeft op het succes van je organisatie.
Zoekmachines zijn slim, maar ze vinden jouw website niet zonder zoekmachine optimalisatie. Alhoewel de grote zoekmachines constant in ontwikkeling zijn om de internetgebruiker nog betere resultaten te bieden, hebben ze hierbij toch wat hulp nodig.
De juiste zoekmachine optimalisatie levert veel bezoekers en aandacht op. De verkeerde acties zorgen ervoor dat je bezoekers misloopt omdat je website onderin de zoekresultaten staat.
Het is dus belangrijk om zoekmachines een handje te helpen door de juiste zoekmachine optimalisatie toe te passen. Daarmee blijf je de concurrentie voor.
Nu is mijn vraag aan jou, pas jij al SEO of SEA toe op je website? Zo ja levert het al wat op? Zo nee, waarom niet?