Wat is Lokale SEO? Waarom is het Belangrijk (Deel 1)

by Bart van der Meer januari 30, 2018
Wat is Lokale SEO en Waarom voorkant

Dit is is deel 1 in onze serie over lokale SEO. In deze serie leg ik je uit wat lokale SEO is en waarom het zo belangrijk is voor jouw site. Ook ga ik je uitleggen hoe je een eigen lokale SEO strategie ontwikkelt voor jouw website of webshop.

Wil je de andere delen over lokale SEO ook bekijken? Klik dan op de link.

 

Wat en Waarom Lokale SEO

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je alles vertellen over wat lokale SEO is en waarom het belangrijk is voor jouw website of webshop.

Ik ga je daarnaast ook vertellen hoe het klikgedrag van mensen werkt als het gaat om lokale SEO en ik ga je uitleggen hoe je een SEO strategie ontwikkelt die voor jouw website of webshop zorgt voor heel veel lokale bezoekers.

Dus wat is lokale SEO? Of lokale vindbaarheid in Google? Dat betekent dat de bezoeker zoekt op een zoekwoord plus een geografische locatie. Of dat de bezoeker zoekt op een zoekwoord waarvan Google weet dat het vaak lokaal is en hij weet waar de bezoeker zich bevindt. 

[list type=”list-type1″ title=””]

Wat Ga Je Leren

[/list]

 

Ik zal even een voorbeeld laten zien. Dit gaat een hele serie worden en tijdens deze serie gaan wij steeds een autodealer als voorbeeld nemen. Ik heb nu even gegoogeld op occasions Utrecht en dan kom je op een lokaal zoekresultaat terecht, omdat ik hier als mijn zoekwoord occasion heb en mijn geografische locatie is Utrecht.

Dan zie je hier het volgende resultaat. Dat is typerend voor een lokaal resultaat.

Je ziet hier Google Maps, drie resultaten die lokaal in Utrecht aanwezig zijn en daaronder verschijnen allemaal organische resultaten die ook lokaal georiënteerd zijn en dat betekent dat deze bedrijven hoogstwaarschijnlijk in Utrecht zitten of in Utrecht hun dienst leveren.

Dat kan allebei, in dit geval zie ik hier bijvoorbeeld Autoscout24 staan. Die zijn ook actief in regio Utrecht, maar hebben geen fysieke locatie in Utrecht.

Geografische Locatie

Een geografische locatie kan van alles zijn. Ik kan ook zoeken op occasions randstad bijvoorbeeld (de randstad is een gebied, ook een geografische locatie). Je kan ook zoeken op een wijk, Amsterdam-Westpoort bijvoorbeeld. Je kan ook op een straatnaam zoeken.

Alles wat een gebied aangeeft een geografisch afgebakend iets. Dat is een lokale zoekopdracht, of alles waarvan Google ziet “Hey, die persoon loopt met z’n mobiel in de buurt”. Of Google ziet aan zijn Wifi waar hij zich bevindt, dus ik ga de zoekopdracht lokaal maken.

Dat kan ik bijvoorbeeld laten zien door alleen te zoeken op occasions. Dan zie je dat ik toch een lokaal resultaat krijg. Google heeft bepaald dat als iemand zoekt op ‘occasions’, dan zoekt hij dat hoogstwaarschijnlijk in de buurt.

Dus ga ik het lokale resultaat laten zien als ik weet waar diegene zich bevindt. Dat is dus lokale SEO of lokale vindbaarheid. Dan gaat het dus om vindbaar zijn in dit kaartje, in de lokale zoekopdrachten. Het gaat daarnaast ook om het vindbaar zijn in het organische.

[list type=”list-type1″ title=””]

Ik heb hier een rijtje met alle soorten locaties

  • Land
  • Provincie
  • Gebied
  • Gemeente
  • Stad
  • Wijk
  • Straat

[/list]

 

Belangrijkste Lokale SEO Trend

Een van de belangrijkste trends die je kan zien is dat Google het steeds meer lokaal maakt. Het belangrijkste waaraan je dat kan zien is dat steeds meer zoekwoorden van webshops lokaal zijn gemaakt.

Als ik nu Google op ‘auto’, dan zie je hier al dat ik van alles heb over auto. Daarnaast heb ik hier ook het kaartje, omdat Google verwacht dat ik op zoek ben om een auto te kopen dichtbij.

Zo maakt Google steeds meer termen lokaal. Bijvoorbeeld dus ook ‘fiets kopen’. Dan zie je hier weer het kaartje, deze heeft hij dus ook lokaal gemaakt. Terwijl je zou zeggen, ‘Waarom is het niet een webshop resultaat?’

Zo is Google steeds meer resultaten lokaal aan het maken. Dat betekent dus ook als webshop zijnde dat het belangrijk is dat je jouw lokale vindbaarheid goed op orde hebt.

De tweede reden is dat de afgelopen jaren het percentage mobiel verkeer enorm gestegen is. Bij de meeste webshops is het totale verkeer minimaal 50%, meestal is het zelfs 70% procent van mobiel afkomstig.

Iemand die op zijn mobiel zit is meestal onderweg, buiten, in het openbaar vervoer of ergens anders waar Google heel makkelijk de locatie vandaan kan halen omdat de telefoon verbinding maakt met de Wifi of een mast.

Door een mobiel is het dus makkelijk te bepalen waar iemand zich bevindt. Google kan het daarnaast ook gebruiken als context, bijvoorbeeld als ik zoek op het zoekwoord ‘ijs’.

Dan zie ik hier een lokaal resultaat, daarnaast krijg ik een Wikipedia, school-tv over hoe ze ijs maken en een encyclopedie. Ik krijg van alles wat, omdat ik achter een desktop zit.

De kans is groot dat wanneer je loopt met je mobiel middenin Amsterdam en op ijs zoekt, dat je dan alleen maar ijssalons ziet.

Waarom? Omdat Google bepaalt, ‘Die persoon bevindt zich midden in Amsterdam, zit op zijn mobiel, de kans is groot dat diegene op zoek is naar ijssalons. Dus ga ik ijssalons tonen.’ De kans dat degene zoekt naar een recept is niet zo groot.

Steeds meer zoekwoorden worden lokaal, als Google dat goed kan bepalen. Daarom moet je echt zorgen als website en webshop dat je lokale vindbaarheid goed in orde is.

Een van de belangrijkste redenen waarom Google zoveel meer zoekopdrachten lokaal maakt is omdat er steeds meer lokaal wordt gezocht.

Ik heb hier in het Engels bijvoorbeeld de term ‘Near me’, dat is wat mensen invullen als ze iets dichtbij willen zoeken. In het duits ‘In der Nähe’, betekent precies hetzelfde.

Beide hebben een een sterke opgaande trend, grofweg sinds 2014. Dat is een trend die je in zo’n beetje elk land ziet, behalve Nederland. Dat is weer een indicatie dat Google en bezoekers steeds meer lokaal gericht worden.

Er is vrijwel geen branche te vinden, waarbij lokale vindbaarheid geen rol speelt. Kleding wordt veel online gekocht, maar ook daar is een gedeelte van de zoekresultaten lokaal gemaakt.

Je moet er echt voor zorgen dat je in die lokale drie pack komt te staan, want uiteindelijk zijn er heel veel spullen die mensen als ze kunnen kiezen het liefst lokaal kopen.

Daardoor gaat Google ook lokale resultaten tonen, ongeacht in welke branche, niche, website of webshop. Lokale vindbaarheid is belangrijk voor je website.

Klikgedrag Lokale Zoekresultaten

Nu is een hele belangrijke vraag, waar klikken mensen op?

Als dit je resultaat is, klikken ze dan hier?

Of skippen ze daar overheen? Of beginnen ze hier met klikken?

Of klikken ze eventueel hier als ze iets zien.

Al onze ervaringen met lokale zoekwoorden zijn dat dit over het algemeen geen resultaat heeft.

Dan zitten de klikken echt heel duidelijk bij het Google maps gedeelte .

Het kaartje is waar het geld zit. Dus nu zie je hier nog geen call-buttons. 

Maar als ik zoek op hovenier Utrecht, dan verwacht ik het wel. Dan zie je hier zo de website staan, hier de route en het telefoonnummer.

Je ziet ook dat het kaartje bovenaan staat. Normaal gesproken staat het kaartje altijd bovenaan, het is dus niet gek dat deze resultaten vooral de klikken en de telefoontjes verzorgen.

Dit resultaat ziet er op de mobiele telefoon hetzelfde uit, maar dan is je scherm veel kleiner. Dus dan kom je weer als eerste Google maps tegen en daarna de andere resultaten.

Omdat je scherm veel kleiner is, is het nog veel extremer dat je als eerste klikt op de Google maps resultaten. Dus als je organisch vindbaar wilt zijn, dan moet je ook zeker hier komen te staan.

Met name hoe waardevoller het gene is wat je verkoopt, nu gaat het bijvoorbeeld over een hovenier. Maar wij gaan het vooral over een autodealer hebben.

Je bekijkt meestal heel veel auto’s, dus dan klik je wel meerdere resultaten aan. Maar hoe urgenter het is, hoe minder resultaten mensen aanklikken. Hoe belangrijker het wordt om hier bovenin Google maps te staan, want dat is simpelweg waar het geld verdiend wordt.

 

Dus hoe je precies in die Google maps komt te staan en hoe je precies in die lokale zoekresultaten komt te staan, dat ga ik jou in deze minicursus uitleggen.

Ik ga je precies vertellen hoe je jouw website moet inregelen, hoe je teksten moet schrijven, wat voor zoekwoorden je moet vinden en nog allerlei speciale dingen met name om in de ‘local drie pack’ te komen.

Ik ga je daarnaast ook vertellen over belangrijke algoritme updates, ik ga je vertellen of het nou echt heel belangrijks is dat je in het centrum zit van een stad of juist niet. Kortom, alles wat je nodig hebt om lokaal gevonden te worden ga ik je uitleggen in de volgende video’s. Zodat jij jouw website echt perfect kan optimaliseren om lokaal gevonden te worden.

Heb je nog vragen of opmerkingen of kom je ergens niet uit, laat een comment onder de video achter of op de site, en dan krijg je van ons persoonlijk antwoord.  Dan krijg je van mij een persoonlijk antwoord en ik dan zie ik jou graag bij de volgende video. Denk echt maar zo, d’r zijn bijna geen branches of niches waar lokale vindbaarheid geen rol in speelt.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *