Webshop Beginnen: 0 naar 2.100 Bezoekers en 40K Omzet [Case Study]

by Bart van der Meer juli 17, 2019
Webshop Beginnen

Ga Je een Nieuwe Webshop Beginnen of Ben Je Net Begonnen? Leer dan Van Deze Case Study Hoe Je Snel Naar 2.000+ Bezoekers Gaat en Tienduizenden Euro’s Omzet.

Transcriptie: Webshop Beginnen: 0 naar 2.100 Bezoekers en 40K Omzet [Case Study]

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je exact uitleggen hoe je een webshop kan beginnen en laten groeien via SEO. En het is een casestudie waarin we een klant vanaf 0 naar ongeveer 2100 bezoekers per maand hebben laten groeien en de substantiële omzet die daaraan samenhangt. Ik ga je alles uitleggen wat je moet weten om jouw webshop dit ook te laten doen en natuurlijk veel verder te laten groeien dan die 2100 bezoekers. Dus ik ga uitleggen wat daarvoor nodig is, hoe je dat precies moet doen en eigenlijk alle handvaten en tips geven om dit zelf toe te passen.

Ik ga even het scenario schetsen van deze specifieke casestudie. Dus deze klant kwam bij ons toen ze al een webshop hadden, die was ook al gevuld met een aantal producten en met een aantal categorieteksten en er stond al wat maar het was niet echt geoptimaliseerd voor SEO, ze scoorden ook nog niet echt in Google. Misschien 100 bezoekers maar daarvan komt ook weer een deel binnen omdat ze gewoon zoeken op je naam en vervolgens op de site komen dus het was praktisch niks. Omdat de productomschrijvingen al redelijk waren zijn we gestart met het aanpassen van de categoriepagina’s.

Webshop Startpunt

En voor heel veel webshops is dat het beste startpunt. Want op categorieën wordt vaak redelijk veel gezocht en ook al wisselen de producten die eronder hangen, bedenk nog steeds dat jouw categorie relevant blijft. En dat is bijvoorbeeld het verschil tussen of je gevonden wordt op een specifieke tafel, dus de tafel X6 Turbo of gewoon in z’n algemeenheid op het zoekwoord tafel of kantoortafel of mooie tafel of goedkope tafel of tafel bureau of sta bureau of noem het maar op. In elk geval het verschil tussen word je gevonden op een categorie, los van welk specifiek product het is of op het specifiek product. En je wil bijna altijd beginnen dus bij die categorieën omdat ze conversiegericht zijn, omdat er altijd wel zoekvolume op zit, dus dat je er altijd omzet uit kan halen, ook als bepaalde producten opeens niet meer op voorraad zijn.

SEO Voor Categoriepagina’s

In de basis is de optimalisatie van de categoriepagina als volgt, je voegt 300 – 500 woorden content toe, afhankelijk van je product en hoeveel erover te vertellen is en hoeveel een bezoeker ook echt helpt. Wil je een hele kopersgids maken dan zet je die meestal op een andere URL, dus de categoriepagina’s hou je doorgaans kort. Je zorgt dat er een aantal producten zijn waar mensen meteen op door kunnen klikken, dus dat kunnen er drie zijn op de pagina, of zes of negen of 20. En zorg ervoor dat je die op een slimme manier indeelt. Dus dat je niet de automatische sortering van de webshop aanhoudt maar dat je bijvoorbeeld bovenaan de sale artikelen zet of een aantal dure, een aantal goedkope, misschien wil je een diversiteit aan opties dus zorg ervoor dat je die categoriepagina goed inricht om verschillende soorten bezoekers goed te helpen.

Ook voeg je een aantal afbeeldingen toe specifiek voor die categorie en als je bovenaan de pagina een afbeelding kwijt kan, kan je bijvoorbeeld verschillende modellen laten zien of verschillende formaten of kleuren of noem maar op. En als je afbeeldingen onderaan toevoegt kan je die bijvoorbeeld toevoegen om bepaalde maten aan te geven of bepaalde tips weer te geven. Maar zorg ervoor dat je een aantal afbeeldingen toevoegt die een bezoeker eigenlijk helpen om een keuze te maken binnen die categoriepagina. En zorg ervoor dat de namen van die afbeeldingen zoekwoordgerelateerd zijn. Als ons zoekwoord eetkamertafel is, dan wil je eigenlijk het allerliefst dat één specifieke afbeelding gewoon eetkamertafel heet en dat die andere afbeelding bijvoorbeeld heette voorbeeld van eetkamertafel of groene eetkamertafel of blauwe eetkamertafel of goedkope eetkamertafel, maar in elk geval zoekwoordgerelateerd.

Zorg er ook voor als je net nieuw bent dat je die categoriepagina’s zoveel mogelijk longtail inricht. En wat dat eigenlijk inhoudt is het volgende, als wij een categoriepagina hebben die gericht is op tafels. Er is gewoon geen enkel scenario denkbaar waarin wij met een nieuwe webshop gaan scoren op het woord tafels, daar is het veel te competitief voor, dan neem je het op tegen IKEA, tegen Leen Bakker, noem het maar op, scoren op dat zoekwoord, kan je voorlopig wel vergeten. Dus wat je eigenlijk wil is je wil, langere versies hebben van het hoofdzoekwoord.

Dus bijvoorbeeld niet tafels maar het kan bijvoorbeeld zijn tafels kopen, maar tafels kopen is aan de ene kant niet echt nog heel veel langer, da’s maar één woord erbij en aan de andere kant is er niet zo heel veel verschil tussen de intentie van tafel of tafel kopen. Het komt redelijk op hetzelfde neer. Dus je moet wat langer gaan denken. Dus dan kan je bijvoorbeeld denken goedkoopste tafels van Nederland of tafels vandaag besteld, vandaag bezorgd of andere zoekwoorden waar relatief weinig mensen op zoeken maar waarbij de kans dus groter is dat jij er op kan scoren.

Voorbeelden

En ik zal even een aantal voorbeelden voorbij laten komen van tafel zoekwoorden die wat meer longtail zijn, dus waar je in eerste instantie bijvoorbeeld je pagina goed op kan inrichten. En dit verschilt natuurlijk een beetje per productsoort, maar doorgaans is het toevoegen van jaartallen of het toevoegen van een bepaald budget een goed idee. Bijvoorbeeld tafels onder de 100 euro. Of beste tafels van 2019 of mooiste tafels van 2019, woorden die niet alleen het zoekwoord langer maken maar ook specifieker maken en op die specificiteit, daar kunnen wij de pagina weer net wat beter op inrichten. En op die manier begin je veel sneller met het genereren van verkeer. En dat hebben we voor deze klant dus ook gedaan.

Webshop Linkbuilding

Daarnaast zijn we ook meteen gaan starten met het linkbuilden naar die verschillende categorieën. Dus elke maand zorgen we ervoor dat één à twee linken naar die categorie erbij kwamen. En wat dat doet is dat het eigenlijk aan Google aantoont dat die categorie een soort populair is, mensen hebben het erover. En als je op een structurele basis, elke maand, één of twee of misschien wel meer linken naar zo’n categoriepagina gaan, bijvoorbeeld vanuit bloggers, bijvoorbeeld vanuit magazines, vanuit nieuwswebsites.

Dus wederom we gaan weer naar het tafel voorbeeld, als wij tafels verkopen en we hebben een categoriepagina met mooiste tafels onder de 100 euro, dan gaan we proberen om elke maand één of twee bloggers een stuk te laten schrijven over die tafels en te laten linken naar onze categoriepagina. En op die manier tonen we eigenlijk bij Google aan, hey aan de ene kant is het duidelijk waar die pagina over gaat want er staat een stukje tekst op, er staat een product op, er staat een afbeelding op en aan de andere kant krijgt die elke maand wat linken binnen dus dat betekent dat die een bepaalde populariteit heeft. En daarmee ga ik de pagina beetje bij beetje omhoog zetten.

Wil je meer weten over wat die linken precies inhouden, wat het doet of wat linkbuilding überhaupt is, dan verwijs ik je even door naar onze andere pagina met een complete uitleg over linkbuilding. Wat ik je daarbij als tip kan geven qua linkbuilding is dat je eigenlijk de top 5 op je zoekwoord probeert te kopiëren. En in ons geval ging dat dus vooral om linken vanuit directories, dus startpagina’s of startpagina klonen, vanuit forums en een aantal bedrijfsprofielen zoals telefoonboek.nl.

Dus daar zijn we mee gestart en toen we eigenlijk de concurrenten min of meer hadden gekopieerd of redelijk mee op een lijn lagen zijn we daarna qua linkbuilding er overheen gegaan door veel betere kwalitatievere linken toe te voegen. Onder andere dus vanuit bloggers en vanuit magazines. Een van de problemen die we wel hadden is dat er niet echt bloggers waren die direct over onze producten of productcategorieën schreven. Wat je doet in zo’n geval is dat je eigenlijk op zoek gaat naar websites die het over de overkoepelende of gerelateerde niche hebben van waarin je actief bent.

Dus als we het bijvoorbeeld weer hebben over tafels, ja niemand schrijft over tafels. Maar er zijn wel bloggen die gaan over bijvoorbeeld woning inrichting of over het inrichten van kantoren. Wat we ook hebben gevonden is een gerelateerde niche, dus als we het tafel voorbeeld aanhouden, bijvoorbeeld sites die schreven over stoelen, wat wel gerelateerd is aan tafels of dat je hele slimme tafels hebt, hé die je hoog kan zetten en laag kan zetten en kan kantelen op verschillende manieren.

Dus wij hebben gekeken naar wat voor soort bloggen of magazines of wat voor soort websites hebben het misschien niet over tafels maar wel over een overkoepelend geheel van tafels. Daar hebben we outreach naar gedaan, verschillende stukken content voor ze gemaakt en daar hebben we backlinks van verzameld. En zo is eigenlijk de site structureel gaan groeien in de categorieën en in de backlinks die de website ontvangt. En dat is genoeg om in eerste instantie je webshop flink te laten groeien.

Want vergis je niet, in wat 2100 bezoekers aan omzet op kan leveren, met name als je order bedrag wat hoger is dan een paar tientjes per product. En hier kan je precies in de analytics zien hoe die webshop is gaan stijgen qua bezoekersaantallen. Waarbij die vrijwel elke maand hoger is dan de maand daarop en waar we op een gegeven moment op de 2100 bezoekers terechtkwamen. En voor je beeldvorming, dit staat gelijk aan enkele tienduizenden euro’s omzet per maand.

En dat is in de basis hoe je dus een webshop kan laten groeien vanaf 0 naar 2100 bezoekers en natuurlijk meer want we blijven verbeteren en die bezoekers en de omzet blijven stijgen. En categoriepagina’s kunnen daar echt een sleutelrol in spelen. Als je eenmaal klaar bent met die categoriepagina’s of die heb je allemaal uitgezocht, dan raad ik je aan om op jacht te gaan naar nieuwe zoekwoorden om de producten ook eventueel nog te verbeteren om je shop uit te blijven bouwen. Maar dat hebben we voor deze klant, voor deze casestudie nog niet gedaan.

Ik hoop dat dit je heeft geholpen. Ik zou zeggen zet ‘m op, blijf je shop verbeteren, blijf nieuwe zoekwoorden vinden, blijf nieuwe content maken, blijf nieuwe pagina’s maken om ‘m te laten groeien en ik hoop de volgende keer dat je natuurlijk weer kijkt of leest of luistert. Dan geef ik je nog veel meer advies, tips, handleidingen en casestudies over SEO, conversie optimalisatie, YouTube en Voice.

Social Shares

2 Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Anneke

    Ik kan echt niet geloven dat ik nu pas je blog heb gevonden. Je hebt zeker nog een trouwe lezer 🙂

    Beantwoorden
    • Hoi Annene,

      Bedankt voor de mooie woorden 🙂

      Je kan ons vinden via het blog, YouTube en podcast en er komt nog heel veel gave informatie aan 🙂