Webshop SEO URL Structuur Bepalen? Voorbeelden, Problemen en Oplossingen
De URL structuur van een webshop is cruciaal voor een hoge omzet. Voornamelijk, omdat je SEO afhankelijk is van de webshop URL structuur. Een URL structuur geeft weer welke pagina “onder” welke andere pagina vallen. Bijvoorbeeld dit:
www.website.nl/pagina-1/pagina-2/pagina-3.
Bijvoorbeeld www.klikproces.nl/linkbuilding of www.klikproces.nl/linkbuilding/slimme-linkbuilding-strategie/
Hierover zijn veel vragen als:
In dit artikel vind je alles over de URL opbouw van je webshop om deze te laten scoren in Google. Hieronder kan je de complete uitleg vinden omtrent de volgende onderwerpen:
- Waarom Webshop URL Structuur Cruciaal is
- Effect URL Structuur op SEO
- Voorbeeld Ideale Webshop SEO Structuur
- URL lengte? Kort en beschrijvend
- 4 Zaken om te Vermijden in URL’s
- Verschil Vaste en Dynamische URL’s
- Zinloze Lagen in Structuur
- Maximale Diepte URL Structuur
- Effect Diepe URL Structuur op Crawlen
- Vermijd Non-SEO Mappen Waar Mogelijk
- Webshop Structuur Mythe
- URL’s Aanmaken Automatiseren
Waarom Webshop URL Structuur Cruciaal is voor SEO
De structuur en navigatie van jouw webshop is cruciaal voor SEO.
Maar de webshop URL structuur is om nog een belangrijke reden cruciaal. Namelijk dat een verkeerde structuur ervoor kan zorgen dat er extreem veel zinloze pagina’s op je webshop komen te staan die je vindbaarheid dwarsbomen als je dronken vriend die je wingman probeert te zijn.
Pagina’s die niets toevoegen, maar wel de gehele SEO van je website ondermijnen.
De reden dat deze vele zinloze pagina’s je SEO ondermijnen, komt doordat Google een groot deel van jouw crawlbudget verspilt aan pagina’s die er niet toe doen. Google kent een crawl budget toe aan elke website en webshop.
Dit crawl budget houdt de tijd in die Google neemt om jouw webshop door te nemen, alle pagina’s te indexeren, up-te-daten en jouw Google positie te bepalen.
Hoe groter je website is, hoe meer budget je nodig hebt om jouw webshop goed in Google te laten scoren. Je wilt namelijk dat Google altijd voldoende budget heeft om jouw volledige webshop door te nemen. Op die manier wordt alle gewijzigde data aangevuld en blijven jouw scores in Google omhoog gaan.
Hoe vaker en sneller de crawl software door jouw webshop heen kan gaan, hoe beter.
Om dat te doen, moet jouw webshop dus zo min mogelijk pagina’s hebben. Daarnaast moet de software van Google om te crawlen zo goed mogelijk geholpen worden. Er zijn verschillende factoren die hier een belangrijke rol in spelen. Het goed instellen van je robots.txt bestand bijvoorbeeld.
Effect van de Webshop URL Structuur Op SEO
De URL structuur van een webshop wordt weergegeven door de / die je tegenkomt in de URL. Iedere keer dat er een / in de URL staat, ga je een laag dieper. De meeste webshops delen hun structuur logisch in. Volgens categorie, geslacht of merk.
Bijvoorbeeld:
- allesvoorbbq.nl/weber.html
- leenbakker.nl/tuin-en-buiten/loungesets
- omoda.nl/dames/sandalen/
Daarom moet je vooraf goed bedenken hoe jouw webshop URL structuur in elkaar moet zitten.
Kies een manier die zowel voor jouw bezoekers als voor SEO goed is.
In veel gevallen vormt het zoekwoordenonderzoek hier al de basis voor. Structureer deze pagina’s, verwijder pagina’s die dubbel zijn en voeg pagina’s toe die bezoekers willen zien. Bijvoorbeeld een uitgelicht pagina.
1 belangrijk feit waar je wel rekening moet houden is het volgende: Wanneer je geen categorie pagina aanmaakt voor een bepaalde groep, dan heb je ook geen pagina om te scoren in Google daarop.
Dit is een reden dat webshops ervoor kiezen om veel categorie en subcategorieën op te nemen. Bezoekers vinden het fijn en het geeft je de mogelijkheid om op veel meer zoekwoorden te scoren.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar bol.com als je zoekt op lampen kopen hoeveel subcategorieën er zijn. Soorten lampen, ruimte om ze in te plaatsen, onderdelen. Zo uitgebreid mogelijk. Een aanrader om het ook zo te doen!
Daarnaast gaat de Google autoriteit en relevantie omhoog in de URL structuur.
Bijvoorbeeld: Onze webshop heeft een categorie /sneakers/ op de webshop en daar hangen 10 sneaker producten onder. /sneakers/product1/, /sneakers/product2/, enzovoort.
Wanneer deze producten scoren in Google, dan profiteert de overkoepelende categorie daar ook een stukje van. Alle backlinks die gestuurd worden naar de producten, versterken ook de kracht van de categorie waar ze onder vallen.
De keuzes van de categorieën op je webshop hebben dus een extreem groot effect op je totale vindbaarheid.
Voorbeeld Ideale Webshop SEO Structuur
De ideale webshop SEO structuur is eenvoudig om uit te leggen. Je wilt de opbouw hebben:
homepage > categorie pagina > product pagina.
Het aantal categorie pagina’s kan hierin toenemen afhankelijk van je webshop. Bijvoorbeeld
homepage > categorie pagina > subcategorie pagina > product pagina.
Of
homepage > categorie pagina > subcategorie pagina > sub-subcategorie pagina > product pagina.
Dit is sterk afhankelijk van het aantal producten, de categorieën waar die producten onder vallen en op welke zoekwoorden er gezocht wordt.
URL Lengte? Kort en Beschrijvend
De lengte van een individuele URL heeft effect op je SEO. Wanneer een URL langer wordt, stopt Google na ongeveer een woord of 5 met het wegen van de woorden in de URL om de pagina een zoekwoord positie te geven.
De meest simpele tip is om je URL’s kort te houden, maar wel beschrijvend.
Zo kort mogelijk. Zo duidelijk mogelijk.
Meestal is alleen je grootste zoekwoord gebruiken voldoende. /damesschoenen/ of /naam-product/ en niet /product-naam-allerlei-eigenschappen/
Bijvoorbeeld: /turbo-schoenen-met-rubberen-zolen-zwart-grijs-wit/
Adidas heeft bijvoorbeeld deze schoen:
NEMEZIZ 17+ 360 AGILITY FIRM GROUND VOETBALSCHOENEN
En de URL die daarbij hoort is:
Zo heeft de URL het stuk 360-agility in zich. Ik weet niet zeker of dit onderdeel is van de productnaam, maar aangezien alle Nemeziz-17 een 360-agility specificatie hebben, lijkt het irrelevant.
Daarnaast staat er in de URL firm-ground-voetbalschoenen .
Iets wat waarschijnlijk ook niet nodig is. Tenzij dit een hele belangrijke eigenschap van die specifieke schoen is.
Gebruik in plaats daarvan de URL:
of
De URL structuur van de webshop heeft een significante positieve of negatieve invloed op je SEO. De URL structuur vormt de fundering van je webshop om duidelijk te maken hoe pagina’s met elkaar verbonden zijn.
4 Zaken om te Vermijden in URL’s
Er zijn 3 belangrijke zaken om te vermijden in URL’s. Hieronder staan ze opgesomd en uitgelegd.
Vermijd Jaartallen
Een andere tip is deze: vermijd jaartallen in URL’s. Stel dat een schoen in 2017 uitkomt en het is 2018, dan knappen veel bezoekers daarop af. Bang dat de producten niet meer in zijn, dat de garantie misschien niet meer goed is, dat het product misschien binnenkort uit het assortiment gaat, etc.
Als je elk jaar een nieuwe URL aanmaakt, dan moet je elk jaar de oude URL 301 redirecten. Niet alleen moet je dat niet vergeten, ook kunnen er allerlei andere problemen door ontstaan, meer daarover kan je hier lezen: 301 redirect tunnels.
Vermijd Herhalingen
Vermijd naast jaartallen ook herhalingen in je URL. Het helpt je niet met scoren in Google, maakt de URL’s onnodig lang en ziet er spam-achtig uit.
Bijvoorbeeld: klikproces.nl/seo/seo-teksten/seo-teksten-voor-webshops/. Maak daarvan klikproces.nl/seo/teksten/webshops/.
Hieronder een voorbeeld van Wehkamp:
Vermijd dit waar mogelijk.
Vermijd _ (underscores) of andere speciale tekens
In veel programmeertalen betekent een underscore _ iets. Wat precies verschilt sterk, maar bijna altijd wel iets. Daardoor zijn er veel talen en systemen die moeite hebben om dit teken te verwerken. Vermijd het daarom zo veel mogelijk.
Google heeft dit zelf ook bevestigd:
Wanneer je meerdere woorden wilt schrijven, laat deze dan aan elkaar (klikproces.nl/seocopywriting) of gebruikt het – koppelteken
(klikproces.nl/seo-copywriting)
Ditzelfde geldt voor vele andere speciale tekens zoals #, $, % of &.
Deze tekens kunnen hel erg veel problemen opleveren in de webshop. Vermijd ze simpelweg. Gebruik getallen, cijfers en het koppelteken – .
Nu weet je hoe je individuele URL’s moet opbouwen. Hieronder wordt uitgelegd hoe je al deze URL’s op de juiste manier structureert voor SEO.
Vermijd hoofdletter gebruik
Er is een belangrijk verschil tussen een URL met of zonder hoofdletter. Het maakt dus uit of je klikproces.nl/linkbuilding/ of klikproces.nl/LINKBUILDING/ of klikproces.nl/LINKbuilding/schrijft.
Technische gezien zijn dit 3 verschillende soorten URL’s. Afhankelijk van je webshop platform en server kan dit een probleem vormen.
Het kan zijn dat je URL automatisch wordt doorgestuurd naar de juiste of dat Google heel makkelijk de echte URL van de niet-kloppende URL onderscheid.
Daarnaast vinden bezoekers het er vaak heel raar uitzien als je een webshop URL beschrijft met hoofdletters erin.
Gebruik daarom altijd alleen maar kleine letters in je URL.
Verschil Vaste en Dynamische URL’s
Elke webshops heeft 2 soorten URL’s die verschillende doelen hebben en het is cruciaal om het verschil te weten voor SEO.
Vaste URL’s
Een vaste URL is een URL waarvan je wilt dat deze door Google geïndexeerd wordt en waar bezoekers op terecht kunnen komen.
Een vaste URL heeft alleen maar /, –, _ en letters of cijfers in de URL.
Bijvoorbeeld wanneer je een aparte pagina wilt hebben op je webshop voor rode dames tops. De URL komt er dan bijvoorbeeld zo uit te zien:
Op deze manier is de URL een apart gedeelte van je website, kan Google de URL indexeren en kunnen bezoekers hierop landen als ze in Google zoeken op rode dames tops.
Dynamische Gegenereerde URL’s
Dynamisch gegenereerde URL’s zijn URL’s die de webshop automatisch aanmaakt door het gebruik van de webshop door gebruikers.
Een voorbeeld hiervan zijn URL’s met een ‘?’ in je URL na een /. Dit gebeurt meestal als een website ergens een zoekresultaat van maakt. Dit is geen vaste URL en hier kunnen dus ook geen bezoekers via Google op belanden.
Dit zie je bijvoorbeeld wanneer je op Zalando in de zoekbalk zoekt op rode tops.
Je krijgt dan deze URL:
En deze URL vind je ook niet terug in Google:
Dat doet Zalando expres.
Als er bij iedere interne zoekopdracht die wordt gedaan er een aparte indexeerbare pagina wordt aangemaakt, dan bestaat de website in no-time uit tienduizenden extra pagina’s.
En dat wil je niet, want je hebt al een goed zoekresultaat waar je mensen heen wilt sturen. Namelijk de pagina’s met je vaste URL.
Daarnaast wil je controle houden over het totaal aantal pagina’s in je webshop die geïndexeerd worden door Google en niet dat er, zonder dat je het weet, heel veel extra pagina’s zijn.
Zinloze URL Lagen
Het kan voorkomen dat er URL lagen in je webshop staan die niet echt belangrijk zijn voor een bezoeker, maar er zijn vanwege technische redenen. Dit zie je bijvoorbeeld op mediamarkt.nl.
Een voorbeeld URL is: www.mediamarkt.nl/nl/category/_spiegelreflexcamera-s-483435.html . De laag /category/ is zinloos voor een bezoeker. Het lijkt op een technische benaming.
Dit kan een probleem zijn om de volgende reden:
Iedere keer wanneer er een / in de URL voorkomt, betekent dit dat je een map dieper gaat in de database.
Dat geeft voor Google extreem duidelijk aan welke pagina’s onderdeel uitmaken van welke andere pagina’s. En daarmee ook welke pagina’s bij elkaar horen.
Stel dat jouw webshop 5 categorieën heeft. Onder 4 categorieën hangen 10 producten en onder de 5e categorie 1000 producten, dan bepaalt Google dat jouw webshop voor die 5e categorie waarschijnlijk veel relevanter is voor bezoekers.
Tenminste, wanneer je het goed structureert.
Wanneer er in die structurering lagen zitten die niets toevoegen, dan wordt als het ware je mate van autoriteit onderbroken.
Zonde.
Vermijd dit wanneer mogelijk.
Hoe ‘Diep’ Mag Je Webshop Structuur Zijn Voor SEO?
De diepte van je URL structuur heeft geen direct effect op je vindbaarheid. Het is nog nooit aangetoond dat pagina’s die hoger in de URL hiërarchie zitten, beter scoren dan pagina’s die dieper zijn.
Als je wilt dat product X goed vindbaar is in je webshop, maakt het voor Google niet uit of deze op URL
webshop.nl/product-x staat
of op
webshop.nl/categorie/subcategorie/product-x/
of nog dieper, bijvoorbeeld:
webshop.nl/categorie/subcategorie/subcategorie/subcategorie/subcategorie/product-x/
Maar hoe langer een URL is, hoe minder gebruiksvriendelijk deze is. Dat kan wel gevolgen hebben. Bijvoorbeeld op de snelheid waarmee mensen de URL delen via social media of opnemen als backlink.
Als vuistregel kan je zeggen dat minder mappen en kortere URL’s beter is. Hoe minder / er in je URL zitten, hoe beter.
Wanneer jouw webshop een bepaalde opbouw van je URL structuur als voorkeur heeft en het heel veel tijd en geld kost om dit wijzigen, dan is dat zeker geen verplichting om te scoren in Google.
Effect Diepe URL Structuur Op Crawlen
Een diepe URL structuur kan een zeer negatieve invloed hebben op je URL structuur wanneer dit het crawlen van je website beperkt.
Dit betekent dat de software van Google je webshop niet goed kan doorzoeken. Dat kan gebeuren wanneer het volgende het geval is:
Je webshop heeft relatief diepe lagen. Bijvoorbeeld 5 of 6 lagen diep, zoals: klikproces.nl/categorie/subcategorie/subcategorie/subcategorie/paginanaam/en je hebt aan Google geen duidelijk uitleg gegevens hoe jouw webshop in elkaar steekt. Je hebt geen (XML) sitemaps aangeboden, geen robots.txt ingesteld.
Dan stuit Google op het probleem dat deze begint met crawlen op de homepage en 6 lagen diep moet gaan totdat hij de pagina heeft gevonden.
Het kan heel goed zo zijn dat tegen die tijd het crawlbudget van jouw webshop op is. Hierdoor mist Google een pagina of complete lagen met pagina’s.
Onderaan de lagen zitten in webshops altijd producten. Google die complete categorieën met producten niet indexeert.
Een ramp!
Wederom een belangrijk aanmoediging om je (XML) sitemaps op orde te hebben.
Vermijd Non-SEO Mappen Waar Mogelijk
Omdat de kracht van Google omhoog stroomt in de URL structuur wil je zoveel mogelijk mappen in je URL structuur vermijden die geen SEO doel hebben.
Bol.com heeft dit heel erg veel (vermoedelijk vanwege technische vereisten).
Wanneer je kijkt naar de volgende URL: bol.com/nl/l/mobiele-telefoons/N/4003/
Dan zie je hier 2 mappen in de URL structuur die geen SEO waarde hebben (rood gemarkeerd) bol.com/nl/l/mobiele-telefoons/N/4003/.
Geen mega ramp voor je SEO, maar vermijd het als het mogelijk is. Dat scheelt vaak ook crawl budget.
Webshop Structuur Mythe
Er is een hardnekkige mythe die rondgaat in SEO land dat je jouw URL structuur per sé zo kort mogelijk moet houden.
De mythe dat je zo min mogelijk mappen moet aanmaken, mythe dat je URL structuur maximaal 2 lagen mag zijn of nog meer van zulke ongefundeerde onzin.
We hebben meegemaakt dat dit leidt tot bizarre eisen van opdrachtgevers die per sé willen dat er maar maximaal 2 lagen in de webshop voorkomen. Alle categorieën, subcategorieën en producten moeten direct na het hoofddomein komen (klikproces.nl/categorie).
Technisch gezien vaak enorm veel werk om voor elkaar te krijgen en het dient geen enkel doel.
Maak je hier dus niet druk om.
URL’s Automatiseren voor SEO
Voor een webshop kan je URL’s handmatig instellen, maar vrijwel altijd volgt de shop een duidelijk patroon.
We raden je daarom sterk aan om vooraf goed te bedenken hoe je jouw URL’s wilt hebben en dit voor te leggen aan de developer.
Beschrijf hierin hoe een URL eruit ziet voor
- Categorieën
- Subcategorieën
- sub-subcategorieën
- producten
- eventuele filter pagina’s
Ik hoop dat dit je helpt met het opzetten van een perfecte webshop SEO structuur. Heb je nog vragen of opmerkingen, laat hieronder een reactie achter!