Best Converterende Website Achtergrond

by Bart van der Meer juli 12, 2018
Website Achtergrond

Ontdek Welke Soort Website Achtergrond het Beste Converteert. Een Beeldvullende Afbeelding, Video, Patronen of een Specifieke Kleur?

Transcriptie van de Video:

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video gaan we het hebben over de achtergrond van je website. Want de achtergrond van je website speelt een veel grotere rol bij conversies dan je misschien wel denkt. En daarom is het extreem belangrijk om de juiste achtergrond te hebben en bepaalde cruciale fouten te vermijden. Maar maak je niet druk, in deze video leg ik je alles uit wat je moet weten.

Nou, met de achtergrond van je website bedoelen we eigenlijk de afbeelding of de kleur of de video waar alle tekst en alle andere afbeeldingen en je header en je footer overheen gaan. En er zijn een paar verschillende soorten achtergronden die je kan hebben. Meestal zie je gewoon een egale kleur of soms twee kleuren. Een kleur aan de zijkant en een kleur in het midden van je site. Maar je kan ook een videoachtergrond hebben. Of bijvoorbeeld een hele grote afbeelding die meegaat.

Nou, waarom is die achtergrond nou zo cruciaal. Nou, allereerst bepaalt de achtergrond voor een heel groot deel hoe leesbaar jouw website is. En als mensen niks kunnen lezen op je website of niet goed kunnen lezen of niet goed genoeg kunnen lezen, dan haken ze automatisch sneller af dan dat je wil en dus converteren ze niet. Dus de achtergrond zorgt ervoor dat jouw website duidelijk wordt.

Daarnaast kan de achtergrond heel erg de aandacht sturen. Dus het kan afleiden. En dat is bijna altijd negatief. Want je wil niet dat mensen kijken naar je achtergrond, je wil dat mensen naar de content kijken die je op dat moment ze hebt voorgeschoteld.

Maar als laatste, en dat is iets minder goed tastbaar, geeft de achtergrond van je site een bepaald gevoel. En dat merk je vooral eigenlijk als je een achtergrond hebt die totaal niet bevalt. Denk bijvoorbeeld als je op nu.nl komt en je ziet van die hele vervelende banners overal, bovenaan en aan de zijkanten. Ontzettend afleidend, heel erg irritant. Of als je een grote video achtergrond hebt. Dus een achtergrond zorgt er eigenlijk voor of je rustig een site bekijkt of dat je gehaast hebt of geïrriteerd wordt. En zoals je begrijpt, wil je vooral dat een bezoeker rust heeft, dat die de tijd neemt om bij jou rond te kijken.

Dus wat je vooral niet moet doen zijn een aantal best wel voor de hand liggende dingen. Je wil absoluut geen bewegende achtergrond hebben. Dus een video achtergrond raad ik absoluut niet aan. Ook niet alleen maar de bovenkant van je website een video maken. Het is ontzettend afleidend, het vertraagt vaak de website, dus de laadsnelheid wordt heel groot. En het leidt af en we willen niet dat mensen afgeleid worden van de producten of diensten die je aanbiedt.

Los van dat het niet beweegt mag het ook niet druk zijn. Stel dat je overal kleine stippeltjes hebt of een bepaald patroontje of iets wat beweging of snelheid uit. Heel erg irritant, waardoor een bezoeker zich gehaast gaat voelen. En een bezoeker moet zich niet gehaast voelen. Als die op jouw site komt, is het net alsof die thuiskomt, dan moet die lekker zijn tijd nemen. En eigenlijk elke vorm van een bepaald patroon kan heel erg afleidend zijn.

Denk maar eens aan het volgende. Een aantal jaar geleden had mijn vader thuis bepaald behang en als je daarnaar keek, dan leek het net alsof het bewoog. Op zich heel grappig, maar wat je merkte, is dat iedereen die thuiskwam, die keek er even naar, die moest erom lachen. Maar als ze vervolgens in de eetkamer gingen zitten, dan bleven ze maar naar dat behang staren. Omdat het zo erg je aandacht opzoog. Wat ervoor zorgde dat het moeilijker was om een gesprek met ze te voeren aan tafel, want je zag ze steeds met een schuin oog zo naar dat behang kijken.

Nou, dat is op je website precies hetzelfde. Je wil die aandacht op de content hebben en niet op de achterkant. Dus het mag niet afleiden en patroontjes doen dat gewoon snel.

Nou, als laatste wil je niet een achtergrond hebben waarbij de kleur dusdanig fel of donker is, zodat de tekst en de afbeeldingen die op de site staan heel moeilijk te lezen zijn. En een heel typisch voorbeeld is grijs op zwart. Dat komt nog steeds veel voor omdat het blijkbaar design technisch interessant is. Maar qua leesbaarheid is het ontzettend vervelend. Doe dat dus niet.

Dus ik ga je nu ook vertellen wat je wel moet doen. En het allerbeste, is al heel vaak uit testen bewezen, is een witte achtergrond met een zwarte tekst. Saai, standaard, maar het werkt voor conversies absoluut het beste. Een hele bekende test daarvan is Dell en die had eerst een zwarte achtergrond met witte tekst, die veranderde dat naar een witte achtergrond met zwarte tekst. En de conversie steeg met 10% op de hele website. Dat is niet niks voor een kleine wijziging van de kleuren.

Daarnaast moeten achtergrond en de tekst heel erg in contrast staan. Dus zelfs als je niet voor wit en zwart gaat, dan moet de tekst heel duidelijk leesbaar zijn en dat kan alleen maar door te zorgen dat er veel contrast is.

Ook moet de achtergrond in contrast staan met de call to action. Dus als je een witte achtergrond hebt met zwarte tekst, maar vervolgens maak je de call to actions ook wit, ja, dan schiet het nog niet op. Dus je moet contrast hebben met de tekst en met je call to action knop.

En het allerbelangrijkste is dat een goede achtergrond ervoor zorgt dat je focus hebt op de content. Ga maar eens kijken naar de grote en bekende websites. Meestal wordt Coolblue genoemd of bol.com of Wehkamp of Fonq. Open ze maar eens en je zal zien, allemaal een witte of een redelijk witte achtergrond met zwarte of redelijk zwarte tekst.

En dan ga ik je nu een paar voorbeelden laten zien van wat je dus absoluut niet wil. En de eerste is eigenlijk deze site, die wij veel gebruiken, Answer the Public, geweldige site, handige functies, maar god, wat is die video achtergrond irritant, zeg. Daardoor kan je in het begin eigenlijk de balk en wat je precies moet doen kan je helemaal niet lezen en helemaal niet begrijpen. Doe dit dus alsjeblieft niet, hoe grappig en leuk het er ook uitziet. Maar dit is dan specifiek een video, maar ook een GIF-je of een ander bewegend iets wil je absoluut niet.

En dit wil je dus ook niet, hè. Een achtergrond die ervoor zorgt dat de tekst en de foto’s eigenlijk veel minder goed te lezen zijn. En heel erg afleiden van wat je daar komt doen. Dus zulk soort achtergronden, vermijd ze absoluut.

En ik garandeer je, als jij een achtergrond hebt die dus niet goed is en je gaat die veranderen naar een achtergrond die wel goed is, je zorgt voor rust, je zorgt ervoor dat de bezoeker zich kan focussen op de content, dan gaan je conversies omhoog. Ik zal niet beloven dat het meteen die 10% is die Dell zag, maar gegarandeerd dat jouw conversies omhoog gaan.

Dus ik zou zeggen: start er vandaag mee, dan heb je morgen al meer omzet. Heel veel succes. Als je nog vragen hebt of nog advies wil hebben, laat een reactie achter op het blog, op de video of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl, krijg je van mij persoonlijk antwoord. En ik zie je graag bij de volgende video met nog meer SEO- en conversieadvies.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *