Website Verbeteren: Van Tonnen Naar Miljoenen Via SEO en CRO

by Bart van der Meer september 01, 2018
Website verbeteren van tonnen naar miljoenen

Website Verbeteren: Van Tonnen Naar Miljoenen Via SEO en CRO

Ontdek dé Verschillen Tussen Websites of Shops die Tonnen Draaien en Degene die Miljoenen Omzetten als het gaat om SEO en CRO.

Transcriptie: Website Verbeteren: Van Tonnen Naar Miljoenen Via SEO en CRO

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies uitleggen hoe je een website of webshop die tonnen omzet draait laat doorgroeien naar een website of webshop die miljoenen omzet draait.

En daarmee ga ik het wel heel erg afbakenen want ik ga het alleen hebben over de SEO en de conversie optimalisatie van zulke sites dus ik begrijp dat heel veel sites groeien door e-mailmarketing, door social media, door allerlei advertenties maar daar gaan we het niet over hebben.

Als je zelf een website of webshop hebt die in de tonnen omzet draait dan weet je dat je daar heel veel mee bezig bent en dat is ook de bedoeling want websites die miljoenen draaien zijn natuurlijk ook continu bezig met hun shop maar er zijn wel een paar belangrijke dingen die meestal de grotere sites die miljoenen draaien anders doen dan sites die blijven hangen op die tonnen en dat ga ik je nu uitleggen.

Ik ga beginnen met de SEO activiteiten want daar zit een ontzettend belangrijk verschil.

En het allerbelangrijkste is dat een site die miljoenen draait altijd op zoek is naar nieuwe zoekwoorden om voor te ranken.

Altijd, dat houdt nooit op, er is altijd meer, er is altijd een volgend niveau dus altijd meer verkeer en wat bedrijven die tonnen draaien vaak doen, is die scoren op de naam van de diensten of van de producten of van de categorieën en daar blijft het op een gegeven moment hangen en dat betekent dat je jezelf beperkt tot een bepaalde markt en dat je daarmee ook je omzet beperkt.

Dus blijf altijd op zoek naar nieuwe zoekwoorden om voor te scoren.

En ik zal je een paar tips geven waar je aan moet denken:

blijf altijd nadenken over met welke problemen zit mijn doelgroep?

Welke middelen gebruiken ze om die op te lossen en hoe zouden ze een oplossing omschrijven?

En als je bijvoorbeeld boekhoudsoftware verkoopt kan dat zo klein zijn als ik wil een bepaalde uitdraai hebben want dat heb ik nodig voor de accountant tot een zo grote vraag als hoe kan ik mijn software integreren met mijn ERP systeem zodat alles naadloos op elkaar aansluit?’

Blijf altijd nadenken over waar zijn klanten mee bezig en hoe moeten ze ons vinden.

En in feite betekent dat dat elke vraag die een klant ooit gesteld heeft aan jouw bedrijf beantwoord zou moeten worden op je website, door een blog, op een product pagina, op een categoriepagina, op een diensten pagina, maakt niet uit precies waar maar elke vraag die mensen hebben waarvoor ze eigenlijk jouw producten of diensten nodig hebben dat moet te vinden zijn op je website of shop.

Een andere manier om erover na te denken is te kijken of je jouw dienst of producten verder kan opbreken in kleine stukjes dus als jij bijvoorbeeld sportschoenen verkoopt kan je dat verder opbreken in bepaalde stukken, denk bijvoorbeeld aan de soorten sporten die je kan beoefenen maar misschien gaat dat nog verder dus stel dat je sportschoenen hebt en daarbinnen heb je hardloop schoenen maar dan heb je misschien hardloopschoenen voor korte afstanden en voor lange afstanden en je hebt voetbalschoenen en voetbalschoenen heb je misschien weer voor verschillende typen velden of die heb je voor verschillende mate van professionaliteit van de speler.

Probeer altijd na te denken, kan ik mijn producten of diensten verder verkleinen en verkleinen en spreekt het dan nog steeds een interessante doelgroep aan?

Zijn de zoekwoorden die we eigenlijk vooraf hebben afgewezen omdat ze niet helemaal bij ons producten of bij onze diensten of bij ons merk passen.

En een heel goed voorbeeld daarvan zijn bedrijven die bijvoorbeeld een hoge kwaliteit product of dienst leveren.

Die willen vaak niks te maken hebben met woorden als goedkoop, korting, aanbieding of iets in die zin en dat is op zich fijn want het is een voorselectie van een publiek zelf, dat je die waarschijnlijk niet wilt hebben maar die zoekwoorden kan je ook niet negeren.

Want bijvoorbeeld het woord ‘goedkoop’ is best subjectief en wat goedkoop is voor de één hoeft niet goedkoop te zijn voor een ander.

Als jij schoenen verkoopt van 300 euro dan kan het nog steeds zijn dat iemand dat als goedkoop ziet of niet per sé als heel duur dus ga op zoekwoorden scoren die misschien niet 100% bij je dienst of producten passen maar wel 90% of dat je in elk geval weet dat je bij het goede publiek zit.

Bijvoorbeeld omdat ik hardloop schoenen verkoop en ik weet wel dat ze hardloop schoenen zoeken.

Het enige wat je dan moet doen is de mensen overtuigen van hey je zoekt op product x, of je zoekt op dit zoekwoord nou dat hebben we niet maar we hebben een veel beter alternatief wat eigenlijk veel beter bij je past om deze en deze reden.

Dus je moet iemand zien te overtuigen op zo’n moment.

Een ander mooi voorbeeld daarvan is als je gaat scoren op de termen van concurrenten of de merken van concurrenten, of merken die je gewoon simpelweg niet verkoopt.

In de software zie je dat heel erg, dat mensen proberen te scoren op de term van een ander software product dat er op lijkt.

Door bijvoorbeeld een vergelijkingspagina te maken, boekhoudsoftware A in vergelijking met boekhoudsoftware B, wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen en als het goed is en je hebt goede software dan zijn er bepaalde redenen om voor jou te kiezen en soms ga je mensen daarmee overhalen om toch bij jou aan de slag te gaan, een offerte aan te vragen of jouw product te kopen.

Dus blijf continu nadenken over zoekwoorden die niet 100% passend zijn maar die wel een goede doelgroep aanspreken en hoe kan ik daar op scoren en toch mensen overtuigen om bij mij iets te kopen en sla daarbij woorden als ‘gratis’ zeker niet over.

Maar je kan nog verder nadenken over je zoekwoorden en dat is namelijk dat je niet per s√© gaat scoren op zoekwoorden die jouw product of dienst meteen reflecteren maar dat je meer gaat nadenken over wie is mijn doelgroep? en wat voor dingen zoeken zij?

Je hebt bijvoorbeeld een webshop, die verkoopt producten voor mensen met een gezonde levensstijl dus eigenlijk wil je gevonden worden op dingen als ‘proteïne shake’ of op ‘superfoods’ of op zulk soort woorden.

Nou dan ga je nadenken ‘waar is die doelgroep nog meer mee bezig?’

nou ze zijn vaak bezig met sporten, ze zijn vaak bezig met shakes en smoothies, ze zijn vaak bezig met heel veel dingen anders dan alleen maar dat eten wat je verkoopt en om die doelgroep aan te spreken, om de mensen waarvan je redelijk kan inschatten dat ze een keer eigenlijk jouw producten willen kopen en misschien nu dat wel veel bij concurrenten doen omdat ze jou niet kennen, om die aan te spreken kan je dus gaan scoren op zoekwoorden waar het publiek wel op zoekt alleen willen ze misschien niet meteen iets kopen.

Meestal gebruik je daarvoor e-mailmarketing of social media om te zorgen dat je met ze in contact blijft en als ze dan willen kopen dan ben je er, maar probeer dus goed na te denken

  • waar zoekt mijn doelgroep nog meer op?
  • Waar zijn ze mee bezig?
  • Waar hebben ze interesse in?
  • en zijn dat zoekwoorden waar ik ook als merk op kan scoren?

Dan gaat het soms voor merken te ver, als je bijvoorbeeld weet dat je gezonde voedingsproducten verkoopt en jouw complete doelgroep of een groot deel van je doelgroep doet aan paardrijden, dan willen merken soms niet gaan schrijven over paardrijden want zeggen ze

ja maar daar weet ik niks van af dus waarom moet ik dat doen?

Maar probeer echt creatief te zijn want je kan heel makkelijk misschien samenwerken met iemand anders of met een paarden expert of je kan een interview afnemen met een expert of met meerdere experts. Er zijn heel veel creatieve manieren om te scoren op een zoekwoord waar je misschien niet in eerste instantie aan zou denken.

Wat ook een goede manier is, is het matchen van jouw zoekwoorden met dingen die nu heel actueel zijn.

Dus als je sportschoenen verkoopt en we hebben bijvoorbeeld pas het WK gehad, ga dan nadenken over wat kunnen we in het WK doen met die sportschoenen?

En dan bedoel ik niet mee dat je alleen maar nadenkt over een 10% kortingsactie wegens oranje’s afwezigheid dit jaar.

Nee, daar bedoel ik mee op wat voor soorten woorden gaan mensen Googlen en kunnen we daar op scoren?

Bijvoorbeeld:

Ga mensen scoren op het woord voetbalschoen plus de naam van bekende spelers of de naam van een team, op wat voor voetbalschoenen voetbalt Engeland? Of wat voor voetbalschoenen draagt Ronaldo?

Zulk soort zoekwoorden nemen een enorme vlucht tijdens belangrijke actualiteiten en zorgen ervoor dat jij er op kan scoren want dat is wel jouw doelgroep en ook als je die voetbalschoenen niet verkoopt kan je ze misschien een alternatief aanbieden of kan je ze vragen of ze op de wachtlijst willen staan zodat je ze kan na bestellen en alsnog kan leveren.

Er zijn heel veel manieren om op de actualiteit in te spelen, denk ook aan dingen waar je in eerste instantie misschien niet aan zou denken zoals de politiek, iets met milieu, leuke sportdagen, denk ook lokaal, lokale evenementen en als je weet dat mensen er op gaan Googlen en bijvoorbeeld via Google trends kan je dat allemaal uitzoeken dan is dat ideaal om daarop in te haken.

Wij hebben bijvoorbeeld ooit een voorspelling gedaan van de verkiezingsuitslag op basis van bepaalde Google data.

Nou die uitslag die sloeg nergens op, we konden het niet voorspellen de manier waarop we het deden maar nog steeds krijgen we verkeer op het zoekwoord voorspelling, verkiezing, 2016.

Als je je zoekwoorden gevonden hebt, dan moet je natuurlijk aan de slag om een goede pagina te maken.

Nou soms is het heel makkelijk, moet je gewoon een dienst aanbieden of een product of een nieuwe categorie pagina aanmaken en soms is dat wat lastiger. Eigenlijk hoe meer het zoekwoord van jouw bedrijf af staat voor je gevoel, hoe lastiger het is.

Dus ik zal je een paar tips geven met soorten content die je kan maken wat eigenlijk voor elke branche wel gaat.

Een hele duidelijke uitleg over iets is eigenlijk wat je in elke branche wel kan doen ook al is het niet zo gerelateerd aan jou, als jij iets duidelijk uitlegt zijn mensen daar blij mee dus als je gezonde voeding verkoopt en je legt een bepaalde paardrijd techniek uit, dan zijn mensen daar blij mee ook al verkoop je geen paardrijd dingen.

Je kan altijd je mening ook geven over iets, ook dat is iets wat je over alles eigenlijk wel kan doen en je kan altijd een expert interviewen om zijn of haar mening te vragen, ook kan je een inspiratie verhaal aanbieden of een motiverend verhaal van iemand die een bepaalde uitdaging is overkomen of iemand die heel erg gegroeid is in een bepaalde branche en denk goed of je misschien niet een klein stukje software kan bouwen voor bepaalde zoekwoorden denk bijvoorbeeld aan een calculator of een makkelijk te downloaden schema dat soort dingen zijn niet zo heel ingewikkeld om te maken en kan je eigenlijk op heel veel zoekwoorden wel toepassen ook al ligt het iets verder van je merk af.

Maar wat voor content je ook gaat maken zorg ervoor dat het de zoek intentie van de bezoeker goed ondersteunt, dus geef een bezoeker wat die wil en zorg ervoor dat je content maakt die tien keer beter is dan alle content die er nu staat als het gaat om de intentie van je bezoeker bedienen.

De laatste dat gaat zorgen voor een enorme groei is zorg dat je consistent gaat linkbuilden.

Nou weet ik dat link builden niet de favoriete hobby is van veel bedrijven en daar schuilen ook potentiële gevaren in link builden maar het staat nog steeds in de top drie belangrijkste ranking factoren van Google en daar gaat ‘ie voorlopig ook echt niet uitkomen.

Dus als je wil groeien, als je hoger wil komen te staan en dat is een algemene betere score, als je wil dat nieuwe pagina’s en zoekwoorden die je aanspreekt ook makkelijker en sneller omhoog gaan dan moet je met linkbuilden aan de slag.

En ik heb hier een voorbeeld van een ontzettend competitief zoekwoord waar heel veel mensen per maand op zoeken en het verschil in omzet alleen daarop is al gigantisch dus je moet met linkbuilding aan de slag en als je niet weet hoe het werkt of het niet zo leuk vindt of het moeilijk vindt, dan moet je of ons inhuren, da’s altijd goed of je moet je echt gaan verdiepen in hoe het werkt, bijvoorbeeld door meer filmpjes op dit kanaal te kijken maar je komt er niet onderuit om linkbuilding te gaan doen.

Hoe goed je content ook is en hoe goed die de zoekintentie van de bezoeker ook bevredigt, zorg ervoor dat dat een proces wordt in het bedrijf, ook al is het maar één link in de week, dat zijn er toch weer 52 in een jaar dus zorg ervoor dat linkbuilding, wat cruciaal is, consistent gebeurt bij elk stukje content wat je doet, wees altijd op zoek naar partnerships geef kortingen of producten weg om te zorgen dat je meer linking krijgt, maar je moet consistent gaan linkbuilden want helaas heb je niet de luxe wat heel veel grote merken hebben namelijk dat die automatisch linken naar zich krijgen omdat ze al groot zijn.

Als het gaat om conversie optimalisatie dan is eigenlijk het consistent bezig zijn op basis van data met je website, dat is eigenlijk de belangrijkste tip die ik je kan geven en dat is eigenlijk het verschil tussen bedrijven die blijven hangen en bedrijven die doorgroeien.

Het is altijd kijken naar de data, wat zegt de klant, wat zegt de bezoeker en op basis daarvan je website verbeteren en dat doe je elke dag, elke week, elke maand, dat doe je zo veel mogelijk als dat jouw budget toelaat maar zorg ervoor dat je het consistent blijft doen.

En dat betekent dat je niks aanneemt voor wat het is, dat altijd alles beter kan en dat je het van die twee of drie procent conversie echt een target zet dat je daar 5% van gaat maken en dat het je ook niet moet uitmaken hoe je dat moet doen, je moet niet bang zijn om opeens ‘abandonment’ emails te gaan versturen omdat je niet weet wat het is of omdat je dat nog nooit gedaan hebt.

Je moet niet bang zijn om uüberhaupt ander soort e-mails te gaan sturen of om een nieuw blog te maken of om wat dan ook te doen, je moet continu kijken waar zitten de pijnpunten in de site, zitten ze op de productpagina’s, op de categorie, zitten ze in de navigatie, zitten ze in de interne zoekmachine en dat continu blijven verbeteren zodat je aan het einde van het jaar heel tevreden naar je shop kan kijken en kan zeggen; ja, dit is echt een heel stuk beter voor te gebruiken nu en ook daar weer een belangrijke tip:

Conversie verbeteringen zitten vaak niet zomaar in design, het zit niet in die call-to-action knop groter, kleiner of een andere kleur geven en het zit vaak ook niet persé in foto’s.

Dus zorg er echt voor dat je een prioriteitenlijst maakt van alle problemen op basis van data en veel vaker gaat het over copywriting, het geven van voordelen en het geven van features en de algehele navigatie door de site heen.

Bijvoorbeeld een checkout proces werkt vaak tien keer slechter dan dat eigenaren van webshops zelf denken.

Als u op basis van data een lijst met problemen hebt, ga hier dan gestructureerd mee aan de slag, prioriteer ze op basis van iets wat makkelijk is op te lossen en potentieel veel geld oplevert omdat er veel verkeer over gaat, omdat het dure producten zijn of omdat het goede leads zijn en je begint met degene die natuurlijk het minste kost en het meeste oplevert en zo werk je de lijst langzaam af.

Ik kan je ook beloven dat als je echt gestructureerd en via data problemen gaat zoeken en oplossen dat die lijst alleen maar groeit en eigenlijk nooit klaar zal zijn en dat is goed want dat betekent dat er altijd groei mogelijk is.

Dat is het in een notendop, heb je specifieke vragen over jouw website of webshop stuur dan een berichtje naar bart@klikproces.nl of laat een reactie hieronder achter op de site of op de YouTube comments en als je daar je website bij zet dan ga ik je zeker advies geven.

Ik wens je heel veel succes met het verbeteren van je SEO, van je conversies en dat je echt van die tonnen miljoenen gaat maken.

Ik zie je graag bij de volgende video want je krijgt hier nog meer advies over SEO, conversies, Youtube of Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *