Webteksten: Complete Uitleg + 7 Killer Tips
Met Rutger van SEO Zwolle en Michiel van Tekstmeester spreek ik over hoe een goede webtekst in elkaar zit + 7 killer tips om jouw teksten nog beter vindbaar te maken EN meer conversie te laten opleveren.
Transcriptie: Webteksten: Complete Uitleg + 7 Killer Tips
Hallo, mijn naam is Bart van Klik Proces en vandaag gaan we het hebben over 7 killer tips om webteksten te schrijven. Goeie webteksten schrijven is zo ongelofelijk cruciaal dat ik versterking mee heb gebracht om 7 goeie tips te geven.
Dus voordat ik die tips geef en andere dingen over webteksten uitleg, wil ik die versterking even aan je voorstellen. De eerste is Michiel Brand van tekstmeester. Hij is bezig met online marketing, maar dan meer content gericht, met specialisatie in SEO en copywriting.
En de tweede gast is Rutger Steenbergen van SEO Zwolle. Na jaren lang in de journalistiek gewerkt te hebben, trok een andere kant hem toch meer aan: (online) marketing. Sinds 10 jaar is hij nu volop bezig met SEO, waarbij hij het content gedeelte van SEO het meest interessant vindt.
Het is dan ook geen toeval dat deze mannen hier gezamenlijk aanschuiven bij de podcast. Samen organiseren zijn namelijk 1 keer per week 2 een SEO podcast. Zij zijn dan ook als aller eerst in Nederland begonnen met podcasts over SEO. (De eerste Nederlandstalige).
Wat is een Webtekst?
We gaan het dus hebben over webteksten en 7 killer tips. Maar voordat we hiermee beginnen, lijkt het mij een goed idee dat we eerst even uitleggen wat een webtekst nu precies is.
Een webtekst, de naam zegt het eigenlijk al, het is eigenlijk gewoon een tekst voor online, voor wat je op internet publiceert. Het lijkt misschien niet zo heel spannend te zijn, maar het is toch wel heel wat anders dan een tekst op papier. Mensen lezen namelijk op een andere manier online en daardoor moet je webtekst aan hele andere eigenschappen voldoen.
En ook qua content zit een webtekst compleet ander in elkaar, want je hebt ruimte voor audio, video, afbeeldingen en links. Daarnaast kan je gebruik maken van speciale opmaken zoals bijvoorbeeld ‘dropdowns’ of content met tabjes waar je op moet klikken als je naar het volgende stukje wilt gaan. En er zijn natuurlijk ontzettend veel meer mogelijkheden dan als je alleen op papier bezig bent, wat het weer een heel vak apart maakt.
Zo zijn er schrijvers die zich alleen maar op webteksten richten, die daarin specifiek gespecialiseerd zijn en die veel minder met teksten op papier doen. Dus er zit echt wel enorm veel verschil tussen.
Het duurt dan ook wel even voordat je de mogelijkheden van webteksten goed in de gaten hebt en van alles goed gebruik kunt maken. Het is echt een kunst op zichzelf om webteksten te schrijven.
Daarbij heeft online een hele andere dynamiek als op papier. Je leest slechter vanaf een beeldscherm (20%-25% slechter). Je bent heel erg gericht op scrollen. Mensen willen vaak online ook klikken en doordat je ogen daardoor alle kanten op gaan en je niet chronologisch leest, lees je daardoor slechter.
Je ogen worden nu helemaal getriggerd door tussenkopjes, door linkjes en door bepaalde woorden die eruit springen. Daarbij is scrollen ook vaak lastiger, dit doen mensen niet. Er was laatst een usability onderzoek waaruit bleek dat je na 3 alinea’s al 2/3 van je lezers kwijt bent.
Dus: Mensen kijken nog steeds vooral bovenaan de pagina, scrollen misschien een stukje naar beneden, maar dan houdt het verder ook wel op. Ook in een webtekst: als je je belangrijkste informatie pas onderaan de tekst plaats en verwacht dat mensen dan daar naartoe gaan lezen, dan kom je van een koude kermis thuis.
Dat doen internetters niet, je moet meteen ter zaken komen en duidelijk zijn anders haken bezoekers af.
Verschillende Soorten Webteksten
En dan heb je natuurlijk ook nog verschillende soorten pagina’s die verschillende vormen van teksten vragen en daarin bepaalde slimmigheden die je kan gebruiken of juist niet. En denk bij een webshop aan categoriepagina’s en productpagina’s die in de beleving van de bezoeker totaal anders zijn en voor een ander doel dienen en daarom dus ook een andere soort tekst dragen.
En op een gewone website is dit niet anders, of je nu een blogpost leest of een salespagina of een over-ons pagina. Dat zijn gewoon compleet andere soorten teksten die nodig zijn om de bezoeker te helpen en jou als eigenaar geld op te laten leveren.
Dus het “doel gerichte” is dus erg cruciaal online. Internetters zijn lui en ongeduldig en willen snel ter zake komen. Iedereen is druk, dus je moet de kostbare tijd van je lezers echt verdienen. Dus dat kun je alleen maar doen door heel doelgericht te zijn. Dus door je af te vragen: Wat wil iemand op dit moment op deze pagina? En hoe kan ik ervoor zorgen dat deze persoon dat zo makkelijk mogelijk bereikt?
En op een blogpost heeft dat dus weer een ander doel dan op een categoriepagina of op een productpagina, waar je wilt dat de bezoeker het product zo makkelijk mogelijk kan bestellen. Doelgericht is dus zeker essentieel.
Verschil Normale Webtekst en SEO Tekst
Een SEO-tekst is eigenlijk weer een aparte variant op een normale webtekst. Een webtekst hoeft natuurlijk niet per se voor zoekwoorden geoptimaliseerd te zijn.
Dus eigenlijk is een SEO-tekst gewoon een webtekst die zich richt op bepaalde zoekwoorden waar je graag op zou willen scoren. Dus dat is in grote lijnen het verschil.
En om aan te haken op specifieke karakteristieken van een webtekst, is dat het een beetje op het kruisvlak zit tussen design en content. Vooral bij sales pages moet je vooral ook veel aandacht besteden aan design en bijvoorbeeld de kleuren van de achtergrondsecties, video’s, maar ook hoe is de pagina opgemaakt qua verschillende type content, zoals stukjes tekst die uitgelicht worden met andere achtergrond kleuren, dat soort zaken. Dus soms gaat het echt meer richting webdesign.
Dus als webtekst schrijven dien je daar ook een beetje extra aandacht aan te besteden, zodat de teksten en het design overeen komen.
En gelukkig is Google steeds slimmer, waardoor het verschil tussen een normale webtekst en een SEO webtekst steeds een stuk kleiner en kleiner wordt. Een SEO tekst heeft nog wel een bepaalde groep zoekwoorden en het strategisch plaatsen van je zoekwoorden, maar daarnaast lijkt het gelukkig wel steeds meer op een normale webtekst die iedereen eigenlijk zou schrijven.
Wat je bij een SEO tekst doet is dus wel echt rekening houden met een bepaalde zoekterm en vooral ook de intentie achter een zoekterm. Dus waarom tikt iemand deze zoekterm in en wat wilt iemand bereiken op deze pagina, daar wil je zo goed mogelijk op inspelen.
Je moet ook wel rekening houden met hoe zoekmachines webteksten en pagina’s analyseren, waar ze naar kijken. Dit houdt in dat je bepaalde woorden strategisch in de pagina kunt verwerken.
Maar voor de rest, wat je vroeger deed, dat echte “keyword stuffing”: het spammen van zoektermen in de pagina in de hoop maar hoger te komen in de resultaten van Google, dat gaat er echt wel vanaf. Google is echt steeds slimmer en begrijpen woorden ook steeds beter.
Google is nu zelfs zo ver dat het pagina’s rankt op zoekwoorden die niet eens één keer voorkomen op de pagina. Zo herkent het synoniemen en varianten op de zoekterm, waardoor het de pagina rankt. Dus het benoemen van zoekwoorden op de pagina is soms dus zelfs niet eens meer nodig.
Wat kost een tekst nu precies?
En dan gaan we het voordat we de tips benoemen, het toch nog even hebben over geld. Want dat is een vraag die erg vaak gesteld wordt: Wat kost een tekst nu precies? Wat kost een goede webtekst nou?
Michiel: Eigenlijk verkoop ik nooit zomaar webteksten, ik ga eigenlijk altijd in samenwerking met opdrachtgevers voor projecten, zodat ik ook echt kwaliteit kan leveren.
Wat je vaak ziet bij opdrachtgevers is dat ze dan naar het aantal woorden gaan kijken of hoelang zo een tekst nou moet zijn en daar geloof ik niet in. Een tekst moet zo lang zijn als dat die nodig is, als dat die noodzakelijk is. Je kan 500 woorden schrijven over ervaringen met een bepaald product, maar waarschijnlijk is een video of een foto veel krachtiger dan 500 woorden.
Dus waar ik in de praktijk aan werk is dat ik echt mee denk met opdrachtgevers, gewoon zeggen van: dit en dat moet er komen qua pagina, die gaan we zo goed mogelijk invullen en daar staat x-bedrag voor. Sommige pagina’s krijgen wat meer tekst dan andere pagina’s en weer andere pagina’s misschien meer video of meer visueel ingericht, maar op die manier kom ik dan op een project prijs.
Rutger: Ja, zo werk ik ook meestal, met projectprijzen is toch wel het handigste. En over het algemeen zijn toch mensen vaak een beetje terughoudend om te investeren in webteksten, om dat ze toch vaak denken ja dat kan ik zelf wel, ik kan zelf wel een verhaaltje op papier zetten. En dat kan ook zeker, er zijn zeker mensen die vanuit huis uit al redelijk wat schrijftalent hebben en daarbij is het ook iets wat je kunt leren natuurlijk, maar het is niet altijd verstandig om te doen.
Een goede webtekst die betaald zich toch wel weer terug, omdat als je hele goeie content hebt, krijg je wel meer klanten. Dus investeren is altijd wel de moeite waard, of je het nou zelf doet of het uitbesteed. Maar goeie teksten zijn echt iets waar je in moet investeren.
En zoals wij alle 3 hebben is dat wij meer dan alleen gespecialiseerd zijn in webteksten, waardoor het ook sneller een pakketprijs wordt. En afhankelijk van het soort project/pakket wordt de prijs bepaalt.
Een tekst die simpelweg 100 woorden is kan je makkelijk voor 50 euro maken, maar wij hebben ook teksten op websites staan waar duizende en duizende euro’s is gegaan in één pagina. Omdat de pagina bijvoorbeeld al goed scoorde in Google, maar nog beter wilde scoren en converteren. Dus als je het hebt over verschillende webteksten of pagina’s is het ook niet zo dat die in een keer af zijn. Je wil de conversie blijven verhogen en je wilt er nog meer uithalen en dat betekend eigenlijk gewoon dat je er misschien wel jaren mee bezig blijft om hem toch elke keer weer een stukje beter te maken.
Een goede webtekst/pagina is dus ook nooit af, je kan het eigenlijk altijd blijven verbeteren, zeker als er conversie op de pagina zit, is het zeer waardevol om te proberen de conversie te verhogen, zodat je steeds meer rendement haalt uit bepaalde pagina’s.
En iets wat ik daaraan nog wil toevoegen is, iets wat voor veel mensen onduidelijk is: naarmate een tekst langer wordt, wordt die eigenlijk exponentieel duurder. Want als ik ergens over moet schrijven, dan zijn de eerste 500 woorden doorgaans het makkelijkste, want die zijn oppervlakkig, wat kun je dan ook precies vertellen in 500 woorden? Wanneer ik een tekst van 3000 woorden schrijf, dan betekend dat dat je hele diepgaande informatie moet geven over een bepaald onderwerp. En dat betekend dat ik waarschijnlijk met bedrijven moet gaan praten. Past dit in jullie strategie of hoe willen jullie dit uiten? Je moet veel meer onderzoek en informatie op doen.
Dus naarmate de tekst langer wordt, wordt de tekst gewoon duurder, omdat er meer tijd en moeite in zit de tekst goed te krijgen.
En wat ik toch vaak hoor vanuit webdesigner is dat content niet belangrijk is, maar dat is in tegen deel: content is vaak nog belangrijker dan het design. Je kunt namelijk een hele simpele website hebben, basic functionaliteit en dat is al genoeg. Dus begrijp goed de waarde van content voor een website of webshop!
7 Tips voor Schrijven van Webteksten
En dan wil ik doorgaan naar de tips. Want we hebben 7 belangrijke tips die interessant zijn voor mensen die of zelf aan de slag willen of die voor mensen die beter willen begrijpen hoe een goede webtekst nu in elkaar zit.
Tip 1: Belangrijkste Info als Eerste
En de eerste tip is: De belangrijkste informatie plaats je als eerste. En dat is een beetje tegenstrijdig met het geen wat we allemaal wel op school geleerd hebben: Je begint met een inleiding, dan een middenstuk en een conclusie en je werkt een beetje de hele tekst naar een conclusie toe.
Bij een webtekst is het eigenlijk andersom. De omgekeerde piramide heet dat. Je begint met de belangrijkste info en vervolgens wordt dat eigenlijk steeds minder. En dat komt omdat je eigenlijk meteen de volle aandacht moet pakken. Met de koptekst en ook zeker met de intro moet je de aandacht van de mensen zien te grijpen.
Dus de belangrijkste info: Wat ga je hier leren? Wat staat er in de tekst? Waar is het goed voor? Dat stop je eigenlijk allemaal in de bovenkant van de tekst. En daardoor pak je eigenlijk de aandacht van de lezer. Dus belangrijkste info als eerste!
81% leest ook echt de eerste alinea (blijkt uit een usability onderzoek), dus 81% van de mensen ziet meteen het gedeelte bovenaan de pagina.
Op sommige pagina’s zie je wel eens dat er gelijk bovenaan een hele grote foto te zien is, en dat is zonde. Want dan dwing je eigenlijk al mensen een bepaalde actie uit te voeren, namelijk scrollen, terwijl je beter direct ter zaken kan komen. Zodat je daarbij ook de bezoeker het gevoel geeft dat hij/zij op de juiste plek zit.
En heb dus niet de illusie dat een webtekst werkt zoals een film of een boek die je min of meer van voor tot eind moet doorgaan om het te begrijpen, want lezers doen dit gewoon simpelweg niet online.
Dus op het moment dat je niet al je beste informatie, je best feature bovenaan zet, dan gaan ze of weg of ze gaan heel snel scrollen opzoek naar waar ze voor kwamen.
Noem dus een leuke of belangrijker teaser aan het begin van je verhaal, bijvoorbeeld de conclusie of andere belangrijke informatie, waardoor je je bezoekers kan verleiden het artikel te lezen.
Een mooie kapstok daarvoor is: Probleem>Consequenties>Oplossingen. Dan verleid je mensen echt je tekst te gaan lezen.
Daarnaast blijkt uit onderzoek dat artikelen met de omgekeerde piramide vaker gedeeld worden door mensen dan andersom. En dat komt doordat veel mensen vaak alleen de kop en de eerste paar regels tekst lezen voordat ze een artikel al delen.
En daarbij is er ook onderzocht dat als mensen titels scannen op webpagina’s ze ook vaak niet verder kijken dan de eerste 11 à 12 karakters. Dus daarmee ook als je de belangrijke informatie aan het begin van de titel zet, dan lezen en delen mensen het dus ook sneller. Dus belangrijkste informatie eerst is de key.
Tip 2: Wat en Waarom
Dus hoe bouw je nu een goede tekst op? Als lijdraad zou ik willen geven dat je een tekst eigenlijk altijd begint met uit te leggen “wat” en “waarom”. Dus je verteld iemand heel duidelijk wat kan ik hier lezen, wat kan ik hier doen en of waarom is dat belangrijk (dat je de samenvatting geeft) of je verteld waarom moet je dit artikel lezen (in feite de teaser). Zodat mensen heel snel kunnen snappen wat kan ik hier doen, zit ik hier goed en waarom is dit zo een belangrijke pagina.
En als je daarmee begint qua opbouw en daarna heb je allerlei verschillende versies van pagina’s dan heb je eigenlijk al een vliegende start om de aandacht van mensen vast te houden.
Michiel: “Wat levert het mij op?” is een goed punt. Iedereen is tegenwoordig druk, je moet vechten online om aandacht. Er is nu eenmaal verschrikkelijk veel, dus als je begint met het ‘waarom’ en “wat levert het mij op als ik op deze pagina blijf?” dan is dat zeer zeker een goede start om bezoekers vast te houden op de pagina.
Rutger: Een leuke tip die je daar goed bij kan gebruiken is gewoon heel veel vragen te verzinnen die een lezer zou kunnen hebben bij een bepaald onderwerp. Dus als je schrijft over een bepaald onderwerp, probeer dan is voor jezelf op papier te zetten welke vragen iemand zou hebben die meer over het onderwerp zou willen weten. Aan de hand van die vragen heb je eigenlijk meteen een goede structuur voor je content voor je artikel en daar kan je misschien al een beetje een indeling in kopjes uithalen.
Dus het idee is dat je eigenlijk al alle vragen, alle informatie die iemand graag zou willen weten, dat je die een beetje centraal stelt. Dat zal je helpen je content vorm te geven.
Voor de bedenken van mogelijke vragen kan je Google gebruiken of bijvoorbeeld tools zoals Answer The Public, waar je een zoekwoord invoert en waar je alle gerelateerde vragen over een onderwerp kunt zien. Dat is eigenlijk al een goede methode om jezelf te dwingen te focussen op de meest belangrijke info en vragen die mensen hebben. 2533
Michiel: Structuur is cruciaal, ook op een webpagina, dus het is goed daar van te voren over na te denken en dat zou ik ook altijd doen voordat je gaat schrijven. Bijvoorbeeld op papier of via een mindmap programma (waar ik zelf groot fan van ben). Maar dus echt de structuur van de pagina alvast uitdenken en dit zou je ook alvast kunnen doen voor de koppen en tussenkoppen, dat vindt Google weer fijn. Maar dat je dus in ieder geval in hoofdlijnen op basis van de titel en tussenkoppen al een beetje snapt waar het artikel over gaat.
Tip 3: Voordelen en Eigenschappen
Maar als je dan dus vervolgens met de tekst aan de slag gaat, dan is tip 3 zeker cruciaal, dat is in elk geval iets wat ik heel vaak fout zie gaan, zeker bij business to business, dan komt er een bepaald vakjargon in. En dan ontstaat er een probleem bij het benoemen van eigenschappen en het gebruiken van voordelen.
Als beeldvorming: Ik ga aan jullie een auto verkopen en deze auto heeft 200pk, of deze auto rijdt in 2 seconde 100 km per uur. Dat is nog al een verschil in hoe ik de informatie opvat en wat ik er mee kan, of ik er een beslissing op kan baseren.
En daarmee is het dus cruciaal te realiseren: Wanneer gebruik je voordelen en wanneer gebruik je eigenschappen van het product?
Michiel: Eigenlijk is in 2 seconde 100 km ook nog geen voordeel. Een voordeel is bijvoorbeeld snel op je bestemming zijn.
Dus wanneer gebruik je eigenschappen en voordelen precies? En wat is zo belangrijk aan die twee?
Rutger: Een ander voorbeeld tussen eigenschappen en voordelen is bijvoorbeeld: Stel dat je een kussen hebt met zijde zacht dons van Chinese Peking eenden, dan kan je dat prominent op je website zetten van nou “Dit is mijn kussen, het is geweldig, geen andere fabrikant heeft dit.” Dus dan heb je het over een feature, een eigenschap van het kussen. Maar een lezer zal misschien denken ja dit is wel heel erg leuk en uniek, maar wat heb ik er aan?
Dus daar komt het eigenlijk altijd op neer bij voordelen: wat heeft de lezer of iemand die een product koopt, wat heeft die precies eraan. En dan zou je het dus meer kunnen draaien naar een benefit, een voordeel.
Dan zou je dus kunnen zeggen: Dankzij dit kussen slaap je beter dan ooit te voren, het vormt zich naar de contouren van je hoofd, dat zorgt voor zijdezacht slaapcomfort, het neemt transpiratievocht op, nou al dat soort dingen. Dat zijn dus allemaal voordelen.
En daarna zou je dan bijvoorbeeld de features kunnen noemen, van waarom is het nou zo. En dan kan je zeggen nou ons kunnen is gemaakt van zijdezacht donsveer van onze pekingeenden, dat is uniek, geen enkel ander kussen heeft dat en dat is de reden dat je al die voordelen hebt.
Maar die voordelen zijn eigenlijk de dingen waar de lezers het meest interesse in heeft. Dus die zou je echt prominent centraal moet stellen.
Een leuke en handige oefening is bijvoorbeeld: “…. waardoor je….” en “….. zodat je…..”. Dus dan stel je een hele lijst met eigenschappen om. Dit kussen kan dit of dat of zus en zo, waardoor je…. of zodat je…..
Een voorbeeld is online software. Online software waardoor je op elke apparaat deze cursus kan volgen of deze online app kunt gebruiken. Dus benoem dit echt in voordelen, mensen kopen nou eenmaal op basis van voordelen en niet op basis van eigenschappen.
En daar kun je ook mee spelen. Een groene waterkoker noem je dan bijvoorbeeld trendy waterkoker en een grijze waterkoker noem je bijvoorbeeld ‘past in ieder interieur’ dus je kunt het ook gewoon draaien.
Bart: Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. 29.54