Wat is het Wederkerigheid Principe en Hoe Pas Je Dit Online Toe?
Gebruik Wederkerigheid Principe om Jouw Conversies te Verhogen
Het wederkerigheid principe (ookwel reciprocity principle genoemd) is een effect dat heel veel op kan leveren als je het op een goede manier inzet. Op een eenvoudige manier kun je denkwijze van iemand beïnvloeden.
Wat is Wederkerigheid Principe
Het reciprocity principle of wederkerigheids principe is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om wanneer iemand iets positiefs voor jou doet, je sneller geneigd bent een wederdienst te doen. Die wederdienst kan zelfs groter zijn dan verleende gunst.
Wederkerigheid Principe voorbeeld
Een voorbeeld hieran zijn de gratis weggevers die op dit moment erg populair zijn in de online wereld. Door je in te schrijven voor een nieuwsbrief krijg je een gratis whitepaper, infographic of iets dergelijks. Mensen zijn eerder geneigd om hun gegevens in te vullen om dat ze er iets voor terugkrijgen. Een ander voorbeeld is dat je bij het invullen van een enquête u een waardebon krijgt. Je zul dan eerder geneigd zijn om de enquête in te vullen.
Wederkerigheid Principe Tips
Het gaat er dus om dat je mensen motiveert om iets voor je te doen.
- Maak een gratis weggever om mensen te motiveren hun gegevens achter te laten. Hierdoor kun je starten met e-mailmarketing en bouw je een fanbase op, uiteraard komen hier in een later stadium klanten uit.
- Geef een waardecheque, waardebon of ander cadeautje weg wanneer mensen zich aanmelden voor een nieuwsbrief of een enquête invullen.
- De welbekende pop-up van webshops, zodra je je gegevens invult krijg je 10% korting op je eerste aankoop.