Wat Zijn de Meest Winstgevende Zoekwoorden in Google?

by Bart van der Meer april 09, 2019
Meest winstgevende zoekwoorden

Zowel Voor SEO en Ads zijn Sommige Zoekwoorden Veel Beter Dan Andere om te Gebruiken. In Deze Video Ontdek Je Precies Hoe Dit Zit.

Transcriptie: Wat Zijn de Meest Winstgevende Zoekwoorden in Google?

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en we gaan het hebben over de meest winstgevende zoekwoorden. En daarmee bedoel ik de zoekwoorden die het snelste echt omzet opleveren.

Dus ik ga je precies vertellen wat die zoekwoorden zijn, en waarom het die zoekwoorden zijn. Ik ga je precies vertellen welke voor de webshops en welke voor de websites geschikt zijn.

En ik ga je een aantal voorbeelden geven zodat je in de praktijk kan zien wat het verschil is tussen die zoekwoorden, maar bijvoorbeeld ook dat meestal de kosten per zoekwoord in Adwords duurder zijn voor de winstgevende zoekwoorden ten opzichte van de algemenere zoekwoorden.

Hoe wordt Bepaalt wat de Meest Winstgevende Zoekwoorden zijn?

Maar vooraf eerst even een uitleg met hoe we nu hebben bepaald wat de meest winstgevende zoekwoorden zijn.

En dat hebben we eigenlijk op drie manieren gedaan, we hebben dat gedaan op basis van eigen ervaring die we hebben met de inmiddels meer dan 200 klanten.

We hebben gekeken naar de kosten per klik vanuit Google Ads, want Google Ads mensen die meten doorgaans heel erg goed hun ROI, die meten precies waar conversies uitkomen, waar omzet uitkomt, dus een hoge kost per klik is een indicatie dat het een winstgevend zoekwoord is of dat er in elk geval snel op geacteerd wordt.

En daarnaast hebben we veel gesproken met mensen die geen klant zijn maar wel actief zijn in de internet marketing en die hebben ook een uitleg gegeven over wat nu slimme zoekwoorden zijn om op te targetten.

Winstgevende Zoekwoorden Website & Webshop

En we gaan even beginnen met de zoekwoorden die zowel voor een website als voor een webshop heel winstgevend kunnen zijn.

Vergelijkingszoekwoorden

En het eerste zoekwoord daarvan, dat zijn vergelijkingszoekwoorden.

Dus product A vs. product B, merk A in vergelijking met merk B, een bepaald formaat ten opzichte van een bepaald formaat, dus zoekwoorden waarin een vergelijking wordt gezocht tussen twee of meer keuzes.

En de reden dat die zo winstgevend zijn is omdat mensen net als bij de meeste zoekwoorden die we nu gaan doornemen heel ver in de aankoopcyclus zitten, ze weten al heel specifiek, ja ik wil iets kopen maar ik weet nog niet of ik A of B wil. Dus als je mij goed uitlegt waarom ik de één of de ander moet kopen, of een offerte voor moet aanvragen, dan ga ik dat doen.

Dus als je in je branche een vergelijking kan maken tussen producten, tussen merken, tussen diensten, tussen iets waar mensen op zoeken en waar ze naar op zoek zijn, dan zijn dat doorgaans hele winstgevende pagina’s.

En we hebben bijvoorbeeld dienstenpagina’s ontwikkeld voor klanten die ik helaas niet mag laten zien, die soms wel acht of negen verschillende methodes of verschillende diensten met elkaar vergelijken en die pagina’s converteren met tussen de 10 en de 15%.

Een enorm conversie percentage dus waar je direct omzet uithaalt en in feite doe je niks anders dan aan de klanten uitleggen, twijfel je tussen deze opties, dan moet je die nemen om die reden en die nemen om die reden.

Het valt ons altijd op dat we die vergelijkingspagina’s eigenlijk wel veel zien in de SaaSmarkt, hé in de softwaremarkt, dat je bijvoorbeeld e-mailproviders zoals MailChimp en Drip met elkaar vergelijkt. Maar in andere branches gebeurt het niet zoveel.

Reviews/Ervaringen

Het tweede belangrijke zoekwoord, dat is als mensen Googelen op een woord als review of ervaringen. Want in feite zijn ze dan op zoek naar iets of iemand die ze bevestigt in hun keuze.

En op het moment dat iemand zoekt op een product plus het woord review of plus het woord ervaringen, dan is de kans groot dat als die review of die ervaring goed is, en mensen positief over je schrijven of eerlijk ook zijn over de eventuele minpunten, dat ze dat product kopen. Da’s bijvoorbeeld de reden waarom affiliate marketeers daar heel graag op inzetten.

Dus kijk in jouw branche of je producten of diensten hebt waar mensen Googelen op review of op ervaringen, want dat is gegarandeerd een gigantische omzettrekker.

In sommige gevallen kan het slim zijn om te scoren op hele specifieke producten. En of je nu een webshop of een website heeft, dat kan bij allebei maar dan gaat het vooral om producten die een bepaalde eigenschap hebben die het heel winstgevend maakt. Dus dat kan zijn een bepaald formaat, die niet standaard is, een bepaalde kleur, van een bepaald materiaal, van een bepaald merk wat niet overal te verkrijgen is.

Dus dat verschilt echt per branche of per markt, wat daar interessant van is en wat niet.

Maar denk eens goed na, zijn er niet specifieke producten of specifieke diensten en als mensen daarnaar op zoek zijn dan levert het eigenlijk niet alleen direct omzet op maar vaak ook een hoge winstmarge omdat niet iedereen dat doet.

Dus kijk goed of er bepaalde specificaties zijn waar jij gebruik van kan maken. En daarbij raad ik aan om je niet blind te staren op het zoekvolume. Want zeker als je een dienst verleent, kan het soms zo zijn dat er maar een paar mensen per jaar zoeken op die dienst. Maar dat de winst of de omzet die daaruit komt heel erg groot is. Dus staar je niet blind op zoekvolume, misschien dat er maar tien mensen per maand op zoeken of 20 of misschien zelfs niet eens, maar als er een klant komt is het een goeie. En bedenk dus wat voor product of diensten dat zijn en ga daar pagina’s voor maken.

Prijzen/Kosten/Tarieven

Niet geheel onverwacht is een zoekwoord als prijzen of kosten of tarieven, eigenlijk in elke branche heel interessant. Dus wat je ook verkoopt of wat je ook voor dienst verleent, of je nou hovenier bent of een schilder of een consultancy of een belastingadviseur, het maakt niet uit, als er iemand Googelt op een bepaalde dienst of product plus het woord prijs, prijzen, tarieven, kosten, noem het maar op, dan is dat een heel goed zoekwoord om op in te zetten.

En zelfs als je je prijzen niet wil vrijgeven op de site kan je altijd op dat zoekwoord scoren en vervolgens zeggen; wil je de exacte prijzen weten, nou dat hangt af van heel veel factoren, die kan ik je nu niet zomaar geven maar als je een offerte aanvraagt dan kan je de prijs wel op maat ontvangen.

Dus prijzen en kosten altijd een heel interessant zoekwoord en daar wordt op vrijwel elke branche en elk product op gegoogeld, hoef je eigenlijk niet eens op te zoeken.

Specifieke Wensen

Het kan soms heel interessant zijn om te scoren op specifieke wensen van mensen. En dan zoeken ze op woorden die’ die wens duidelijk maken.

Denk bijvoorbeeld aan goedkope of hele snelle of misschien juist een goeie prijs-kwaliteit verhouding of de meest professionele.

Dus sommige wensen zijn echt op zoek naar een bepaald product of dienst en dan een bepaald gedeelte van de markt daarvan, dus de bovenkant of de onderkant of juist het mooie middensegment. En afhankelijk van de diensten of producten die je levert kan dat heel erg interessant zijn. Maar het is voor jou om te bepalen waar je op wil scoren.

Wat je in elk geval kan doen als je zegt, ja ik wil eigenlijk overal op scoren, is proberen die pagina om te draaien naar de diensten of producten die je verleent. Dus als je vooral op kwaliteit zit, dan wil je waarschijnlijk sowieso scoren op professioneel, maar als je dan op goedkope ook wil scoren dan kan je het gaan ombuigen en dan moet je dus gaan uitleggen waarom die van jou niet weliswaar het minste kost, hé de prijs is niet het laagst maar in verhouding met de kwaliteit die je ontvangt bijvoorbeeld is die nog steeds goedkoop.

Daar moet ik wel meteen bijzeggen dat doorgaans de conversiepercentages en de omzet die daaruit komt wel een heel stuk lager is dan als je ook het product of dienst levert die de intentie vervult. Hé het goedkoopste product als iemand zoekt op goedkoop. Maar dat lijkt me wel logisch.

Aanbiedingen/Korting

Vergeet ook de zoekwoorden niet als aanbiedingen of kortingscode, kortingscoupon, kortingsvoucher, er zijn hele sites ingericht om specifiek daarop te scoren. En dan zit iemand wel heel erg dicht in de aankoop of hij zit misschien zelfs al in z’n winkelmandje.

Dus als je op die termen kan scoren, op producten, of op specifieke merken, raad ik dat zeker aan, want die zijn extreem conversie gericht.

Doe dat ook als het jouw merk is of jouw product. Want als iemand Googelt op jouw merk plus het woord kortingsvoucher of kortingscode, dan wil je natuurlijk niet dat die bij iemand anders uitkomt.

Dus maak dan een pagina aan met kortingscode waar gewoon alle actuele kortingscodes opstaan. Want als je dat niet doet, dan gaan ze naar een andere willekeurige site en dan gaan ze het daar proberen te halen.

Specifiek Doel

En het laatste algemene winstgevende zoekwoord, dat is een zoekwoord met een specifiek doel. Dus hoe specifieker iemand iets beschrijft, of ze daar een bepaald product of dienst voor nodig hebben of een bepaald probleem dat ze hebben, hoe beter het is. Dus ook daarvoor geldt, staar je niet blind op de zoekvolumes en zeker niets als een product of dienst echt heel veel omzet of heel veel winst genereert. Maar hoe specifieker ze zijn in het doel wat ze hebben of de oplossing die ze zoeken, hoe beter dat voor jou is en hoe groter de kans is op een conversie.

Winstgevende Zoekwoorden Websites

Dan gaan we nu over naar de specifiek winstgevende zoekwoorden voor websites. Of in elk geval waar een website zich doorgaans meer voor leent. En daarbij kan je het bijvoorbeeld hebben over drie belangrijke stukken van de dienst of het product die je verkoopt.

En dat is de oplossing die het uiteindelijk biedt, het middel om dat te bereiken en het probleem die dat product of dienst oplost. En vaak heb je daar op e-commerce sites niet heel veel ruimte voor om dat allemaal te beschrijven maar op websites wel. Bijvoorbeeld in het blog.

En hoe specifieker dat wordt, hoe groter de kans is dat je een sale maakt.

Dus als je vanuit klanten bijvoorbeeld weet of vanuit een zoekwoordenonderzoek weet dat bepaalde specifieke problemen er regelmatig op wordt gezocht, dan raad ik je zeker aan om daarop te scoren want ook als het zoekvolume laag is, iedereen die daarop zoekt is heel dicht bij een sale.

Dus ga is goed nadenken, wat zijn heel veel voorkomende problemen waar mensen mee zitten. Wat zijn hele specifieke problemen waar we wel eens een klant uit hebben gehaald en hoe kunnen we dat ook gebruiken om het middel uit te leggen of om de eindoplossingen uit te leggen. Maak daar pagina’s voor en je zal zien dat daar elk jaar een behoorlijke omzet uitkomt.

Winstgevende Zoekwoorden Websites

Locatiepagina’s

En specifiek voor websites is het toch wel echt het maken van locatiepagina’s. En dat geldt ook dus niet voor elke dienst maar het maken van een locatiepagina, en dat is dus zoekwoord plus je plaatsnaam, dus bijvoorbeeld belastingadviseur + Bodegraven, waar wij gevestigd zijn, dat is namelijk zo dichtbij, dat is heel duidelijk in wat iemand zoekt en de kans dat je daar een telefoontje uitkrijgt of een offerte aanvraagt is ongelooflijk groot.

Specifieke Diensten

En welke klant we ook hebben, als ze een website hebben of een dienst verlenen, proberen we altijd lokaal te scoren als daar maar een beetje op gezocht wordt. Want die plaatsnaam plus dat zoekwoord levert altijd een heel hoog conversiepercentage.

Bij de diensten heb je het ook nog dat soms mensen diensten heel specifiek maken.

En een makkelijk voorbeeld daarbij is bijvoorbeeld een belastingadviseur, want er zoeken heel veel mensen op belastingadviseur, maar dat kan je weer onder gaan verdelen in heel veel categorieën of specialisaties. Bijvoorbeeld een belastingadviseur voor internationale handel of een belastingadvsieur voor het handelen met Duitsland.

En op die manier moet je goed nadenken, kan ik eigenlijk mijn dienst nog opbreken in kleine stukjes, in specifieke vragen of specifieke vakgebieden. En hoe beter je dat kan, hoe groter de kans is dat als iemand je daarop vindt, dat die ook daadwerkelijk meteen een offerte aanvraagt en dat je überhaupt handel kan gaan drijven met zo iemand. Dus als je een website hebt, breek je dienst op in kleine stukjes en probeer op al die kleine stukjes te scoren.

Ja en dan heb ik nog drie hele voor de hand liggende. Als mensen Googelen op offerte aanvragen, dan is dat denk ik wel een duidelijke indicatie dat het conversiepercentage waarschijnlijk hoog is want ze zijn echt op zoek naar een offerte.

Als mensen andere actie zoekwoorden erbij hebben, dus bijvoorbeeld huren of leasen, in sommige gevallen kopen of bestellen, dus echt het actiegerichte van, ik wil het nu hebben. Ja, dat converteert uiteraard erg goed.

En niet geheel verrassend, elk zoekwoord waar het woord laten inzit. Dus x laten doen, laten maken, laten bewerken, laten ontwikkelen. Dus overal waar het woord laten inzit en je verleent een dienst dan is de kans ontzettend groot dat je daar een conversie uit gaat krijgen. Dus dat is zeker slim om je op te richten.

Winstgevende Zoekwoorden Webshop Tips

En dan hebben we er al heel veel gehad maar voor de webshop hebben we ook toch nog drie hele specifieke. En ik noemde ‘m net al bij de diensten maar kopen en bestellen gaat meestal om een webshop.

Dus als je een webshop hebt, met e-commerce bezig bent, let dan op woorden met kopen en met bestellen erin want ja, niet geheel verrassend converteren die zoekwoorden doorgaans goed.

Ook een zoekwoord als beste, ik noemde ‘m in het algemene stuk al even maar specifiek voor webshops, hé beste laptop, beste stoel, beste X en soms is het nog eens beste X voor Y. Dus een beste laptop voor gaming, een beste camera voor een videostudio. Dus als iemand Googelt op een beste X-product voor een Y-situatie, is dat altijd een heel conversiegericht zoekwoord.

Wat wel specifiek voor webshops is, is het woord nieuw, dus als iemand Googelt op nieuw of nieuwste of nieuwe, dat zie je bij diensten niet zo vaak maar bij producten heel erg vaak.

Hé de nieuwe, nieuwste IPhone is een heel typisch voorbeeld. Maar mensen zijn in elke markt eigenlijk altijd wel op zoek naar de nieuwste versie van iets.

Dus als er maar enigszins een nieuwe versie ergens van is, zorg dat je scoort op dat zoekwoord. Want niet alleen zoeken mensen eigenlijk bijna bij elk product of elk merk wel op het nieuwste, ook blijft dat nieuwste maar tijdelijk nieuw en dat is wel de periode waarin mensen het willen hebben. Dus hoewel het verkeer van een nieuw zoekwoord vaak wel afsterft naarmate de tijd vordert, kan je er wel de eerste initiële hype mee hebben. Dus zet altijd in op nieuwe zoekwoorden.

En de laatste tip die ik je wil geven is, als je sommige producten hebt die specifieke eigenschappen hebben waarvan jij weet dat het belangrijk is voor bepaalde typen klanten.

En dan heb ik het meestal over klanten die niet voor het eerst kopen in een branche, maar die leren over de branche, die er al een aantal jaar actief zijn of 10 of 20 jaar al en die weten dan, ik moet X-product hebben en die moet Y kunnen.

Daar moet een specifieke koppeling aanzitten, d’r moet een specifieke aansluiting opzitten, hij moet een bepaalde snelheid hebben.

Als je weet dat die eigenschap heel belangrijk is voor een bepaalde doelgroep, voor een volwassene doelgroep, soms ook voor de professionele doelgroep in je markt, zorg er dan voor dat als iemand daarop Googelt dat je goed gevonden wordt. En dat is per product ontzettend verschillend, hé voor een boormachine is dat anders als voor een gordijn, maar bijna elk bedrijf weet wel wat die zoekwoorden zijn.

Daar krijg je vaak ook de fijnste klanten van want die klanten weten precies wat ze willen, doen vaak niet moeilijk over de prijs want ze hebben exact dat nodig en je hoeft er verder niet mee te onderhandelen, je hoeft er geen klantenservice aan te geven, want ze zijn volwassen en ze weten gewoon dat is wat ik wil hebben.

Dus denk daar goed over na en als je die eigenschappen enigszins naar voren kan laten komen in Google, raad ik dat ten zeerste aan.

En ter illustratie van het verschil van winstgevende voorbeelden en hoe bijvoorbeeld de kosten per klik daar een hele goeie indicatie van is, heb ik even drie voorbeelden uitgezocht, twee producten en één dienst. En we beginnen even met de wasmachines en als je gewoon Googelt op wasmachine, dan zit het gemiddelde kost per klik zit net iets onder de euro. En dat is als je op wat algemenere zoekwoorden zoekt met het woord wasmachine erin. Ga je een merk toevoegen aan het woord wasmachine, dan gaat die kost per klik al iets omhoog hé, het is ietsje specifieker. Bijvoorbeeld Zanussi of nou ja, noem maar een merk. Dus je ziet al, het is nog niet heel erg koopgericht maar wel iets meer koopgericht. Je ziet dus ook als je de hele algemene zoekwoorden pakt die totaal niet koopgericht zijn, bijvoorbeeld de wat is, of de hoe werkt, dat je kijkt naar montage handleidingen of instructies, ja dan zakt die kost per klik meteen helemaal in naar 65 cent en dat is misschien zelfs nog omdat sommige Google Ads campagnes niet helemaal goed staan ingesteld. Want de kans dat mensen op zulke zoekwoorden converteren is gewoon heer erg klein.

Maar je ziet het andere uiterste meteen als je dus echt de koopgerichte zoekwoorden hebt, hé woorden met kopen of bestellen erin bijvoorbeeld. Of met hele specifieke eigenschappen. Die kost per klik schiet omhoog naar wel boven de 2 euro. Dus dat is meer dan het dubbele van eigenlijk de norm. Omdat de kans op conversie zoveel groter is.  Dus hierbij kan je ook zien dat de kost per klik een goeie indicator is van of een woord winstgevend is of niet. Een ander leuk voorbeeld is als je kijkt naar afzuigkap. Dan zie je dat de algemene zoekwoorden qua prijs nog iets lager zitten dan de wasmachines, ongeveer 80 cent. Maar zodra je gaat kijken naar een afzuigkap en mensen voegen daar een woord toe als zwaar verbruik of horeca of groot vermogen, dan schiet die kost per klik meteen omhoog. Want dat is een specifieke wens van het product, hij moet namelijk veel aankunnen, daardoor zal die waarschijnlijk duurder zijn en waarschijnlijk valt er veel te verdienen.

En Adwords specialisten spelen daar meteen op in door er hoger op in te zetten. De kans is ook nog groot dat de concurrentie daar misschien minder op is want dat niet iedereen ze kan leveren. Opvallend dat als je Googelt op afzuigkap met prijzen of kosten, dat die kosten per klik maar iets hoger liggen, waarom weet ik niet. Dat kan zijn omdat de shopping bijvoorbeeld is ingezet, dus misschien converteert dat beter. Het werkt ook meestal beter bij diensten, hé de prijzen of de kosten. Maar toch zie je dat het wel boven de norm ligt. Wel opvallend dat hier specifieke maten of bepaalde merken heel erg onder eigenlijk de norm liggen. Waarom dat is weet ik niet, misschien dat sommige merken gewoon niet goed leverbaar zijn, misschien dat er niet veel aan verdiend wordt, waar het precies aan ligt weet ik niet.

Zo zie je ook maar weer, het is niet een regel, je moet zelf goed je eigen onderzoek doen. Maar dit is dus wel een indicatie met hoe goed iets gaat converteren. En als laatste heb ik even een dienst gepakt, in dit geval de hoveniers. En dan zie je dat de algemene kost per klik op ongeveer een euro ligt, net iets eronder. Zodra je Googelt op kost dan gaat die prijs al ietsjes omhoog maar als je dus echt op zoek gaat naar een hele specifieke hoveniersdienst, bijvoorbeeld hovenier kunstgras leggen of een specifiek soort tuin, volgens mij had je een Japanse tuin en je had met een vijver erin, er waren allemaal verschillende soorten specifieke doeleinden. Dan schiet die kost per klik meteen omhoog, want dat is heel duidelijk dat iemand dat wil en daarmee is die heel dichtbij een conversie. Ik kan me ook voorstellen dat niet alle hoveniers dat kunnen doen en dat betekent dat de concurrentie minder is. En ook hier, zodra het woord laten erin zit, dus een tuin laten aanleggen bijvoorbeeld of een gazon laten aanleggen, dan schiet die kost per klik omhoog naar 2 euro omdat dat echt de goeie converterende woorden zijn.

Maar let op dat je je niet 100% laat leiden door de kost per klik. Soms hebben Google Ads campagnes gewoon geen goeie landingspagina’s, soms willen eigenaren het niet, soms zit Google Ads ernaast, dus als je denkt dat een zoekwoord wel geschikt is, probeer er dan toch voor te scoren of gebruik Adwords om eerst te testen of het goed converteert. Laat je daar niet door gek maken of door leiden en probeer zelf dingen uit want misschien wat andere hebben geprobeerd kan jij beter omdat bijvoorbeeld je landingspagina beter is. Maar over het algemeen is je kost per klik een goeie indicatie met wat je kan verwachten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Ik daag je uit om goed na te denken wat zijn de meest converterende zoekwoorden in jouw branche. Heb je niet wat gemist, ligt er niet nog een markt open en zou je toch niet meer aandacht moeten geven aan die woorden die doorgaans heel snel kopen of offerte aanvragen opleveren. Ik zie je graag de volgende keer terug, waarin ik nog veel meer advies ga geven over SEO, over conversie optimalisatie, over YouTube en over Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *