WordPress Pagina’s of Berichten Voor SEO? Verschil + Tips

by Bart van der Meer januari 13, 2020
wordpress pagina's of berichten

Gebruik je WordPress Pagina’s of Berichten om te Scoren in Google? Ontdek Hier de Verschillen en Hoe Je Beide Toepast.

Transcriptie: WordPress Pagina’s of Berichten Voor SEO?

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video geef ik je heel kort antwoord op een vrij eenvoudige maar veelgestelde vraag. Namelijk ik heb een WordPress site, ik wil scoren in Google, moet ik mijn pagina’s aanmaken onder het kopje pagina’s of onder het kopje berichten?

En in deze video ga ik je precies uitleggen hoe dat zit. Dus heel simpel, je hebt eigenlijk twee manieren om content online te zetten in WordPress. Je kan het via berichten doen, dat worden ook wel blogposts of posts genoemd of je kan het aanmaken bij de pagina’s die soms ook pages heten.

verschil berichten en pagina's wordpress

Verschil (Blog)Berichten & Pagina’s

En die twee soorten pagina’s die er soms zelfs exact hetzelfde uitzien, die dienen een iets ander doel.

(Blog)Berichten

Berichten of blogberichten zijn bedoeld om je blog mee te vullen en hoewel dat redelijk hetzelfde is als een normale pagina, omdat het doel iets anders is, zijn er wat extra’s aan toegevoegd. Zo zijn zulke berichten heel makkelijk te categoriseren, om een overkoepelend geheel te krijgen.

berichten wordpress

Bijvoorbeeld op onze site hebben we de overkoepelende categorieën conversie optimalisatie, SEO, Voice, dus alle berichten die met Voice te maken hebben vinken we Voice aan en dan staat die daaronder.

Ook kan je onder berichten meestal reacties achterlaten, kan je vaak makkelijk doorverwijzen naar andere berichten dus dat hele ecosysteem van nieuwe blogposts en informatie delen, dat zit helemaal in het berichtgedeelte.

Pagina’s

De pagina’s zijn veel meer bedoeld voor de statische pagina’s, het uitleggen van je diensten, een over ons pagina, een contact pagina, eigenlijk de basispagina’s die vrij tijdloos zijn en die niet per se een grote relatie hebben met andere blogberichten of met ander nieuws wat er uitkomt. Dus dat is het grote verschil.

Verschil Scoren in Google

Dus wat is het verschil om te scoren in Google? Moet je daarvoor een pagina of een bericht hebben? Nou het simpele antwoord is, het kan allebei, het maakt echt niet uit.

Ze kunnen allebei net zo goed scoren, je kan ze dezelfde eigenschappen meegeven, in principe zit er niet of nauwelijks verschil tussen. Pagina’s zijn sowieso goed, bij berichten zijn er een paar kleine dingen waar je op moet letten.

pagina's wordpress

En één is dat de URL-structuur standaard vaak niet zo ideaal is. Want als je de URL-structuur standaard laat staan, dan verschijnen er namelijk jaartallen en maanden in de URL-structuur en je kan hier een voorbeeld zien, dan zie je dan wordt die erg lang, dat is nergens voor nodig, dus je moet de URL-structuur even aanpassen zodat die die gewoon doet op de naam van het bericht. En als je dat hebt aangepast dan is een belangrijk verschil tussen de pagina’s en de berichten eigenlijk al weg.

Ook staat bij berichten standaard de datum van wanneer de blogpost is gemaakt op de pagina, dus je moet je afvragen of je dat wilt hebben of niet en als je dat niet wilt, kan je misschien beter een pagina maken of je moet even zorgen dat die technisch gezien, dat die datum eruit wordt gehaald. Een groot voordeel van de berichten is dus dat je ze kan hangen aan verschillende categorieën en verschillende tags en die pagina’s kan je ook weer opmaken zodat die scoren in Google.

Dus het is iets makkelijker om je informatie te ordenen en dat kan in sommige gevallen een voordeel zijn om te scoren op een overkoepelend zoekwoord. Maar dat voordeel is relatief klein en om eerlijk te zijn doen de meeste bedrijven daar eigenlijk niks mee.

Dus mijn advies is heel simpel: het kan allebei scoren, dus gebruik het vooral waar het voor bedoeld is. De pagina’s of de pages voor de statische content, content die niet zoveel verandert, gericht op diensten, sommige producten, over ons, contact, zulke pagina’s. En gebruik je berichtensectie voor blogposts, voor nieuwsartikelen, voor informatie die wel kan wijzigen, die je ook kan moeten updaten en waarvan het handig is als je die kan categoriseren. Kan allebei scoren in Google, geen enkel probleem, dus ik zou zeggen zet ‘m op.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *