Yoast SEO Plugin voor WordPress Heeft 1 Gigantisch SEO Probleem

by Bart van der Meer april 19, 2018

Gebruik je de Yoast SEO Plugin Voor WordPress? Zet je graag alle bolletjes op groen? Weet dan dat de plugin 1 gigantisch SEO probleem heeft. Wat dat probleem is en hoe je het oplost leer je in dit artikel.

Transcriptie 1 Gigantisch Probleem met de Yoast SEO Plugin

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies vertellen hoe je jouw SEO op een hoger niveau brengt dan alleen maar het gebruiken van de Yoast SEO plugin. Ik ga je precies vertellen waarom Yoast SEO niet gelijk is aan echte SEO.

Ik ga je daarnaast ook vertellen waarom dat zo’n rare gedachte is en waarom die groene bolletjes niet betekenen dat alles perfect is en daarna ga ik je precies vertellen hoe je verder denkt en jouw SEO tot een hoger niveau brengt met meer inhoud, betere inhoud, meer bezoekers uit Google, hogere posities, kortom: alles wordt beter.

Wat gaan we leren?

  • Wat is Yoast SEO?
  • Het Probleem
  • Een Voorbeeld

Ik hoor heel vaak bedrijven en bloggers zeggen: ja, maar ik heb mijn SEO goed op orde, want alle bolletjes van de Yoast SEO plugin staan op groen. En het enige wat ik dan denk is: nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee. Nee. Dat is niet hoe het werkt.

De Yoast SEO plugin staat niet gelijk aan goede SEO, aan je SEO 100% op orde hebben. Het is een minimum, maar niet een maximum en in heel veel branches en op heel veel zoekwoorden ga je echt tekort schieten als je alleen maar denkt aan die groene bolletjes.

Mocht je ‘m niet kennen, hier kan je ‘m zien. Het is misschien wel de meest gedownloade plugin ter wereld voor WordPress om je te helpen. En je hebt een gratis versie en een premium versie.

De meeste mensen gebruiken alleen maar de gratis versie, dus daar gaan we het met name over hebben. Eigenlijk helpt dit hulpmiddel je om te bepalen: staat mijn titel redelijk goed, is de focus op mijn zoekwoorden goed, heb ik wat interne linken, staat mijn zoekwoord op de juiste plekken.

En als je die plugin invult en je hebt een zoekwoord ingevuld, dan gaat eigenlijk die plugin je langzaam aan groene bolletjes geven als hij vindt, als die plugin vindt dat je het goed doet. En op zich is daar niks verkeerd mee en het is een goede manier om een basis te krijgen voor SEO.

Je kan er nog veel meer mee doen, dus ook je kruimelpad kan je ermee regelen, je sitemaps en je xml sitemaps kan je ermee regelen, heel handig. Kortom: een heel goed hulpmiddel.

Waarom die zo goed gebruikt wordt, die Yoast SEO plugin, is eigenlijk: hij is gratis, heel belangrijk, hij is heel makkelijk in gebruik, hij is heel simpel te installeren, dus het is eigenlijk niet zo gek dat je die waarschijnlijk ook op je WordPress site of op je Woo commerce webshop hebt staan.

Het Probleem

Maar het grote probleem met de Yoast SEO plugin is het volgende.

Dus hoe die Yoast SEO plugin werkt, mocht je ‘m niet kennen, is eigenlijk als volgt. Je installeert ‘m en dan zie je dit staan op elke pagina.

En daar kan je je SEO-titel invullen,

kan je je meta description invullen,

je kan een focus zoekwoord kan je invullen en als je premium hebt kan je er een paar invullen. En dan gaat die plugin eigenlijk kijken of alles goed staat op je pagina qua zoekwoordverdeling, qua keyword density, of het goed leesbaar is, etcetera. Het makkelijke van de plugin, dat zie je eigenlijk hier,

het is gewoon een stoplicht.

Iets is rood of oranje of groen. En als alles groen is, dan weet je dat je goed zit. Het probleem met deze plugin is eigenlijk dat die alleen het minimum toont.

Dus allereerst kan het voorkomen dat die niet goed staat geïnstalleerd, waardoor die eigenlijk niet alle content die op een pagina staat meeweegt.

Hij ziet niet alle content, die plugin. Dus hij ziet bepaalde afbeeldingen niet of bepaalde teksten niet. En daardoor geeft  ‘ie de groene bolletjes niet goed weer.

En het tweede, misschien wel grotere probleem, is dat de plugin absoluut niet kan inschatten wat voor soort SEO-pagina tekst, wat voor soort antwoord er hoort op het zoekwoord dat jij invult. Dus als ik bijvoorbeeld de vraag stel: wat is SEO? Wat is internetmarketing?

Dat zijn hele grote, uitgebreide, algemene vragen. Denk bijvoorbeeld als je aan de politiek denkt, hoe zit het met de gezondheidszorg of hoe zit het met scholen of subsidies.

Dat zijn grote, ingewikkelde vragen waar heel veel uitleg voor nodig is.

Terwijl als ik de vraag stel: een bepaalde schoen kopen of misschien wel een bepaald product kopen, dat is altijd een klein antwoord.

Of misschien een simpele vraag als: ik zoek een loodgieter bij mij in de buurt.

Dan is het antwoord dat je nodig hebt eigenlijk veel korter, want je weet al veel specifieker wat je zoekt, dus veel minder informatie nodig. En dat kan die Yoast SEO plugin niet voor jou bepalen of meegeven of advies in brengen.

In de gratis versie kan je ook maar één zoekwoord invoeren, terwijl als je onze blog een beetje volgt, weet je dat je een pagina nooit voor één zoekwoord maakt, het zijn er altijd meerdere. Nou weet ik dat de premium versie kan wel tot vijf zoekwoorden supporten, maar zelfs dat kan niet genoeg zijn.

Dus je kan ook nog eens niet al je zoekwoorden makkelijk volgen. Dan moet je de hele tijd alles verwijderen en weer terugzetten, maar dat is ook vervelend.

Dus als we voorbij de groene bolletjes gaan denken of eigenlijk die groene bolletjes helemaal links laten liggen, waar moet je dan nog meer over na gaan denken? Dat is vooral: wat voor zoekwoord probeer ik op te scoren, wat is de intentie van de bezoeker en hoe kan ik het ultieme antwoord maken op die vraag.

En dat betekent dat je waarschijnlijk meer content moet gaan maken dan je op dit moment doet. De kans dat ik kan scoren op een woord als SEO of internetmarketing met zo’n kleine pagina, die kans is extreem klein.

Een Voorbeeld

Dus als ik als voorbeeld pak, we gaan iets schrijven over hooikoorts. Of sterker gezegd, we gaan de ultieme gids over hooikoorts maken.

Een standaard antwoord waarbij ik alle bolletjes op groen krijg is bijvoorbeeld als ik invul: wat is het, wat zijn veelvoorkomende symptomen en wat zijn misschien wat oplossingen of wat middeltjes om er vanaf te komen. En in het kort is dat misschien ook wel een goed antwoord.

Maar er zijn nog veel meer vragen waar mensen mee kunnen zitten. Bijvoorbeeld: kan je mij een kalender tonen met de grote waarschijnlijkheid dat ik last heb van mijn hooikoorts. Wanneer komen de pollen op en wanneer niet.

Kan ik eigenlijk hooikoorts voorkomen, compleet, dat ik er gewoon helemaal geen last meer van heb. Als je oplossingen aanbiedt of behandelingen aanbiedt, wil je die dan ook groot en duidelijk toelichten. Dus niet kort van: wat voor behandelingen zijn er, je kan een pilletje halen bij de dokter en je hebt nog dit en je hebt nog dat.

Maar alle oplossingen die er zijn compleet toegelicht met werkt dit wel, werkt dit niet. Hoe werkt het, waar kan ik het halen, hoe zit het precies. Dus dan krijg je in plaats van de drie gangbare oplossingen misschien wel tien oplossingen.

Waarvan er misschien drie helemaal niet werken, maar het kan voorkomen dat mensen denken dat het werkt. En dan wil jij als autoriteit op het gebied van hooikoorts wil je mensen informeren dat het niet werkt en waarom.

Ook de symptomen van hooikoorts wil je misschien uitgebreid beschrijven en duidelijk maken wanneer is het wel belangrijk en wanneer niet en welke symptomen houden vaak verband met elkaar. En als ik alleen last heb van mijn ogen, heb ik dan meteen hooikoorts of niet.

Dus je wilt dat veel uitgebreider maken dan simpelweg een opsomming met dit zijn de tien symptomen die je kan hebben, wat kan betekenen dat je hooikoorts hebt.

Je wilt het gaan hebben over handige hooikoortsapps, bijvoorbeeld die gaan voorspellen wanneer er pollen opkomen of die heel veel meldingen weergeven of die iets anders zinnigs doen waar je iets aan hebt. Je wilt de behandelingen om het probleem op te lossen misschien wel opdelen.

Je hebt, je kan een pil nemen, je hebt deze en deze en deze en dit is er goed aan en dit is er slecht aan. En je hebt oogdruppels en dan heb je weer deze en deze en deze.

Om bepaalde redenen neem je oogdruppels wel en om bepaalde niet en dan kan je ze weer per specifiek productsoort kan je weer toelichten van: van de oogdruppels zijn dit goede en zijn dit slechte.   Dus je kan het veel uitgebreider doen dan dat de meeste mensen op dit moment doen.

En geloof me: mensen lezen dat echt. Als jij met een goed probleem zit, dan wil je daar ook een goede oplossing voor hebben die het permanent oplost of zo permanent mogelijk en dan ben je best bereid daar wat meer over te lezen als je dat wordt aangeboden

Je kan ook nog tips geven wat betreft hooikoorts om het te voorkomen of om het op te lossen. Je kan uitleggen hoelang het duurt, hoelang gaat zo’n hooikoortscyclus of als je een soort pol hebt opgesnoven, ik weet niet precies hoe het werkt, hoelang blijf je daar dan last van houden.

Je kan ook nog speciale omstandigheden benoemen. Dus bijvoorbeeld hoe werkt hooikoorts bij baby’s of bij oudere mensen of bij zwangere vrouwen of bij mensen met een bepaalde ziekte of een bepaalde allergie. Zijn er nog speciale dingen die je moet overwegen of kan je daar bepaalde behandelingen wel of niet voor gebruiken.

Dus je kan veel en veel meer benoemen dan simpelweg wat is het, wat zijn simpelweg de symptomen en de behandelingen.

En op het moment dat je je pagina goed en makkelijk te navigeren maakt, kunnen mensen ook snel gaan naar het deel wat ze willen lezen, dus dat is alleen maar gebruiksvriendelijker en dat zorgt er wel voor dat in plaats van dat je pagina een paar honderd woorden wordt, dat die waarschijnlijk een paar duizend woorden wordt.

Wat je daar heel erg bij kan helpen, is het toevoegen van gerelateerde of synonieme zoekwoorden.

Dus als je op jouw zoekwoord googelt, scrol dan naar beneden zoals je hier kan zien en dan vind je onderaan de twee, vier, zes, acht of tien meest gerelateerde zoekopdrachten en die helpen je om inspiratie op te doen om dat te verwerken in jouw blogpost.

Daarnaast zijn er nog heel veel sites zoals Yoast suggest. Ook weer van de Yoast plugin, die maker heeft ook een suggest gemaakt.

Answer the public. Uber suggest. En zo zijn er nog meer. We hebben op onze site een heel lijstje met allemaal van zulke ideeën generatoren.

En die kunnen je helpen om dieper na te denken over je onderwerp, zodat je veel meer diepgaande informatie geeft en als het ware echt de bronvermelding wordt als het gaat om in dit geval hooikoorts.

Iedereen die iets van hooikoorts wilt weten, die weet: op jouw pagina kunnen we altijd vinden wat we zoeken.

En wat is wat je wilt. En dan kan Google absoluut niet meer om jou heen. Ongeacht of je nou een beginner bent of een grotere site hebt, als je het ultieme antwoord hebt, ga je verkeer trekken en ga je hoog in Google eindigen.

Dus wil je betere SEO beoefenen dan alleen maar de groene bolletjes van Yoast, denk dan heel goed na over wat je bezoeker wil. Denk aan zijn vragen, denk aan zijn frustraties, aan zijn problemen, denk aan alle verschillende oplossingen.

Denk ook aan dingen die mensen overwegen of denken die niet kloppen.

Maar ga verder dan de standaard antwoorden of dan de standaard vragen en antwoorden die mensen doen en gegarandeerd dat jij dan hoog in Google gaat scoren, dat je veel verkeer naar je site gaat trekken en dat je zal merken dat je eigenlijk je hele business daar ontzettend van gaat groeien door simpelweg verder te denken dan de Yoast SEO plugin.

Ik wens je heel veel succes met het verbeteren van je huidige pagina’s en het gaan opzetten van nieuwe en betere pagina’s, waarbij je die groene bolletjes op een gegeven moment helemaal links laat liggen. Ik wens je heel veel succes.

Als je nog vragen hebt, laat een opmerking hieronder achter in de video, laat een opmerking op ons blog achter of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord. En ik zie je heel graag terug bij de volgende video.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *