Bovenaan in YouTube Ranking? Complete Uitleg!
Wil Je Bovenaan Staan in YouTube Als Iemand Zoekt? Ik Leg Je Exact Uit Hoe Je Dat Aanpakt Met Tips en Voorbeelden.
Transcriptie: Bovenaan in YouTube Ranking? Complete Uitleg!
He mijn naam is Bart van klik proces, en als jij hoger wilt scoren in de ranking van YouTube dan is dit helemaal perfect voor jou.
Want ik ga jou precies uitleggen hoe je hoger scoort in de ranking van YouTube, hoe je bovenaan komt te staan met je video en je toppositie ook daadwerkelijk vasthoud.
Ik ga jou precies vertellen hoe het precies werkt, wat je ervoor moet doen, hoe je dat doet en natuurlijk specifieke tips om het zo goed en snel mogelijk te doen.
Welkom bij klik proces met informatie voor betere rankings meer bezoekers en een hogere omzet.
Elke werkdag praktisch advies voor meer organische groei via SEO, CRO, YouTube en voice.
Nou voor alle duidelijkheid wat is het ranken in YouTube? Dat gaat erom dat als iemand naar YouTube gaat en die toetst iets in in de zoekbalk in de resultaten die je dan krijgt de YouTube zoekresultaat dat je daar bovenaan komt te staan.
Dus niet als jij een video zit te kijken en dan de suggesties die aan de rechterkant komen. Daar helpt het wel bij om daar ook bij te verschijnen maar dat is toch echt iets anders.
Dus wij gaan ons focussen in dit geval op de YouTube ranking als iemand zoekt.
Nou dan kan je je afvragen: Waarom wil je daar staan? Maar ja dat antwoord is natuurlijk ja net als bij Google : Als iemand gewoon in YouTube iets zoekt en het is relevant voor jouw en je kan er geld mee verdienen dan wil je daar natuurlijk staan.
En vergeet niet dat voor ongeveer elke zoekopdracht in Google er ook een YouTube video bekeken wordt.
Dus het potentieel maar ook echt de markt in YouTube om je content te verspreiden is gigantisch. Onderschat dat niet. Dus zorg ervoor dat je bovenaan komt staan in YouTube.
Maar er is wel een goede, belangrijke maar hieraan. Want één niet alle video’s zijn geschikt om bovenaan te komen in de YouTube zoekresultaten. En niet alle zoekwoorden zijn daar ook voor geschikt.
Want je wilt het nu echt hebben over mensen die daar iets zoeken en vervolgens een video willen bekijken en dat ook doen om op consistente basis en daarbij niet zoeken op jouw bedrijfsnaam of op een specifieke video een soort navigatie zoekopdracht in YouTube maar echt mensen die zoeken op een bepaalt probleem of op een bepaalde handleiding of oplossing en dan jouw video zien zonder dat ze van jouw video of jouw merk gehoord hebben.
En daarmee kan je bijvoorbeeld al meteen zien dat heel veel video’s die grote YouTube kanalen maken veel vloggers, veel fulltime YouTubers, veel gamers dus helemaal niet geschikt zijn voor die YouTube ranking voor dat dat zij verschijnen bovenaan YouTube als iemand iets zoekt.
Want de meeste vloggers die maken titels of die maken video’s voor hun kanaal voor de mensen die kijken zodat abonnees een seintje krijgen en hun video gaan kijken als die geüpload wordt.
De meeste YouTubers, de meeste vloggers houden dus niet rekening met de YouTube ranking dus laat je niet misleiden in te denken dat zei daar heel druk en heel goed mee bezig zijn want dat zijn ze over het algemeen niet.
Zei moeten het gewoon hebben van een soort viral gaan en rechts als suggestie worden getoond op het moment dat je een video zit te kijken, en gewoon gaan op hun naam en hun abonnees. En dus niet op die YouTube ranking dat is belangrijk om te weten.
Wat echt ideaal is om te ranken in YouTube dat zijn video’s die gaan over specifieke producten, over software, eigenlijk alle vormen van reviews of handleidingen of op een andere manier uitleg geven van iets, en onderwerpen die goed visueel zijn denk bijvoorbeeld aan auto’s, aan pranks, het spelen van spelletjes of dat nou een bordspel is of een online game dus dat is lang niet alle onderwerpen.
Op dezelfde manier waarop niet alle blog posts daadwerkelijk kunnen ranken in Google en daar zoekwoorden voor hebben en op die manier verkeer aan kunnen trekken.
Niet elke blog posts is daar geschikt voor met name als daar gewoon niemand op zoekt. Gelukkig is het vrij makkelijk om erachter te komen waar zoeken mensen daadwerkelijk nou in YouTube op en hoe kan ik daar op inspelen?
Want zoals je bij normale CO een zoekwoorden onderzoek hebt heb je ook bij YouTube een zoekwoorden onderzoek.
Je hebt specifieke tools die je kunnen vertellen wat is het zoekvolume op bepaalde woorden of bepaalde topics in YouTube. En daarnaast kunnen die tools jou vaak helpen om te bepalen hoe goed is de concurrentie en hoe groot is de kans dat mijn kanaal met een goede video gaat scoren op dit zoekwoord.
Hoe je in YouTube zoekwoorden onderzoek doet heb ik een andere video over gemaakt waarin ik ook vijf verschillende tools of misschien wel meer geef om dat te doen en de voor en nadelen van die tools.
Dus daar ga ik niet over uitweiden maar dit begint met het doen van een zoekwoorden onderzoek voor YouTube.
En als je weet waar mensen naar zoeken, waar je op wilt scoren dan kan je dus ook gaan beginnen met het proces.
En ik zal je een voorbeeld geven van één van klik proces’ eigen video’s. Ik heb bijvoorbeeld een video gemaakt hoe je een CO-check doet bij je concurrenten, of hoe je een Google-mijn-bedrijf pagina aanmaakt.
Dat zijn zoekopdrachten waarvan ik weet dat erop gezocht wordt en allebei die video’s krijgen langzaam maar zeker meer views en meer views omdat ze zeg maar elke dag een keer bekeken worden voor iemand die een makkelijke handleiding zoekt.
Deze twee video’s zijn ook specifiek instructievideo’s waarbij het helpt dat je gewoon beeld en geluid hebt van iemand die alles exact voordoet zodat je op je tweede beeldscherm dat allemaal na kan doen.
Ik zal ook even de views van die video’s laten zien en dan kun je zien dat er heel consistent views bij komen en dat is het perfecte teken dat hij geschikt is voor YouTube ranking want net als met normale zoekopdrachten in Google elke dag of elke week of elke maand zoeken er mensen op die vinden je video bekijken hem en die zijn geholpen.
Oké Bart dat snap ik heel leuk, maar lieve jongen hoe kom ik nou bovenaan te staan? Nou en eigenlijk is het antwoord daarop heel simpel: Als zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk jouw video bekijken dat is het.
Dat is het enige wat je hoeft te doen je moet gewoon heel veel mensen heel lang jouw video laten bekijken als ze dan nog heel veel reageren op jouw video dan is het kat-in-het-bakkie. Zo simpel is het. Mooi gaan we naar huis.
YouTube wil namelijk maar 1 ding en dat is aandacht vasthouden dus als je veel mensen hebt die jouw video kijken, en die kijken hem lang, en die reageren er veel op dan is dat het ultieme doel wat YouTube wil namelijk dat je de aandacht hebt.
Dus dat moet je gaan doen en ik zal die drie stukken even opbreken.
Dus één is hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen jouw video gaan kijken? Het allereerste is dat het er op lijkt na mijn ervaring maar ook de ervaring van andere YouTubers dat de eerste vierentwintig of achtenveertig uur een belangrijke rol spelen waarin Google bepaald van hoe belangrijk is deze video en hoe hoe hoog moet ik die ergens gaan plaatsen.
Dus heeft die video een bepaalt momentum, of niet. Dus wat je ook gaat doen aan promotie aan die video ik raad je aan als je hem online hebt om dat zo snel mogelijk zo groot mogelijk aan te pakken.
Want die eerste vierentwintig tot achtenveertig uur die lijken echt wel heel belangrijk te zijn of YouTube jouw video een beetje momentum gaat geven of die jou bereik gaat vergroten of niet.
Nou uiteraard helpt het als je veel abonnees hebt want als je veel abonnees hebt en zeker als ze het belletje hebben aangeklikt dat ze ook meteen jouw video’s zien dan heb je natuurlijk de grote kans het hebben van veel abonnees helpt natuurlijk logischer wijs want een abonnee ziet jouw video sneller, en als die dat belletje heeft aangeklikt naast de abonneer knop dan krijgt die zelfs een melding als er een video online staat is de kans groter dat hij gaat kijken meteen als hij online gaat, en is daarmee de kans groter dat YouTube je gaat belonen.
Dus een open deur : Hoe meer abonnees je hebt hoe beter dat is.
Daarnaast heb je natuurlijk nog heel veel mogelijkheden om jouw video te promoten. En een paar voor de hand liggende: Zorg ervoor dat je jouw video meteen verspreid via jouw e-mail. Zorg ervoor dat je meteen een e-mail stuurt. Ik heb net een nieuwe video online gezet die gaat hier en hierover klik op de link om hem te bekijken. Dat kan je natuurlijk ook via jouw social media doen wat je weer kan promoten. Dat kan je doen op forums, op Slack, op Discord, via WhatsApp kan je het in al die groepsappen sturen of de groepsapp van je vrienden zelfs.
Je kan zelfs een adwords advertentie opstellen die linkt naar een pagina en dat je jouw YouTube video op die pagina zet. Alles wat je kan doen om meer views te krijgen zeker in het begin zou ik aanraden. En er zijn natuurlijk verschillende manieren van hoe je dat dan praktisch aanpakt want als je je video bijvoorbeeld wil promoten via Linkedin, of via Facebook, of via Instagram of op zo’n manier ja dan kan je weer bepaalde advertenties instellen, en nou ja dat is een beetje te diepgaand voor deze video maar wat ik al eerder zij alles voor de views met name in die eerste achtenveertig uur want die zijn echt heel belangrijk.
En dan puntje twee namelijk je kan wel veel mensen hebben die kijken maar ze moeten ook lang kijken.
Want heel veel mensen die na tien seconde afhaken ja dat schiet niet echt op. Dus hoe zorg je ervoor dat mensen jouw video lang gaan kijken.
Nou het eerste is dat je dus even kan nadenken van oke hoe lang ga ik mijn video maken?
Want hoe langer die is hoe meer minuten aandacht je kan verzamelen, en hoe meer YouTube jou dus kan gaan belonen.
Dus in theorie zijn langere video’s beter zolang mensen maar wel blijven kijken.
Want als je een video van tien minuten hebt die mensen helemaal afkijken of dat je een video hebt van dertig minuten waar mensen alleen maar de eerste drie minuten van kijken.
Hè dat is natuurlijk een stuk slechter dat tweede is slechter, want mensen kijken maar een klein percentage van je video.
Dus aan de ene kant wil je je video zo lang mogelijk hebben maar tegelijkertijd moet je ook voor zorgen dat mensen hem wel helemaal af zover mogelijk uitkijken.
En ik heb niet een specifieke tip van hoeveel minuten jouw video dan moet zijn want afhankelijk van je onderwerp en je branche en je niche kunnen er heel veel verschillen zijn dus dat moet je even voor jezelf bedenken maar maak hem zolang als dat jij denkt dat je hem kan maken want dat helpt je heel erg.
Wat ik je met name aanraad is om elke twintig tot dertig seconden die aandacht weer even beet te pakken.
En dat is door eigenlijk je video even en nieuwe dynamiek te geven. Dus door het geluid omhoog te of omlaag te doen door je beelden te veranderen door weer een teaser te geven of een tip te geven zoals ik net deed.
Er zijn verschillende manieren om dat te doen maar zorg ervoor dat je elke twintig tot dertig seconden die aandacht weer even pakt want dat maakt de kans zo groot mogelijk dat mensen jou video helemaal uitkijken.
En dan het derde belangrijke punt ja heel voor de hand liggend maar interactie wil je hebben het is niet voor niks dat elke fucking YouTuber tijdens z’n video en aan het einde van de video vraagt om te liken om te subscribe om een een comment achter te laten dat ze een vraag stellen van he wat vond je ervan of wat is het antwoord op deze vraag of weet ik veel als je een spelletje doet van nou welke karakter moet ik in de volgende game spelen dan krijgen ze allemaal comments krijgen ze allemaal likes of dislikes maar eigenlijk maakt dat niet eens uit want ze willen vooral interactie hebben hoe meer interactie hoe meer het YouTube algoritme jou beloond.
En als je dat dus wilt betekend dat dat je dus om likes moet vragen dat je een vraag kan stellen tijdens je video of aan het einde van je video waar mensen waarschijnlijk antwoord op geven bijvoorbeeld waar je volgende video over gaat, maar het kan ook zijn gewoon wat heb je vandaag gedaan, ik weet dat sommige YouTubers hebben gewoon een vraag van de dag die eigenlijk helemaal geen verband houdt met hun video maar ja het wekt wel interactie op.
Je kan een wedstrijd organiseren onder iedereen die een reactie onderlaat dus iedereen die een achterlaat die kan wat winnen op die specifieke video, of je kan ook zeggen laat een reactie achter op een video op mijn kanaal en dan maak je kans.
Je kan natuurlijk ook zeggen dat je als iemand een vraag stelt of een reactie achterlaat dat je daar persoonlijk antwoord op geeft naarmate je populairder wordt vinden mensen het steeds toffer als je ja specifiek met hun een interactie hebt dus geef aan dat je de vragen en de comments zelf beantwoord en eigenlijk alles wat jij nog verder kan verzinnen om reacties te krijgen.
En ik weet dat dat natuurlijk ook meet het onderwerp van je video te maken heeft en met de topics en hoe je het insteekt daar kan je natuurlijk ook heel veel reacties door krijgen, maar alles wat je kan doen om meer reacties te krijgen is dus goed voor het YouTube algoritme.
En dat is het in feite maar ik heb nog een hele toffe bonus tip voor je, want het kan nog helpen als andere websites jouw video en bedden bij hun op de website.
Dus als je actief bent op een bepaald forum kopieer gewoon jouw video en plaats die gewoon op het forum op het moment dat dat relevant is.
Plaats hem op jouw website of probeer jouw video op bijvoorbeeld nieuwswebsites of op lokale websites te krijgen.
Dus als er een mogelijkheid is om te zorgen dat andere websites jouw video opnemen is dus één de kans groter dat andere mensen het zien want je staat op een andere website, maar twee gewoon puur het feit dat jouw website wordt opgenomen door een andere website kan je al weer net even helpen om hoger te in dat YouTube algoritme.
En dat is het dus dat is in feite alles wat nodig is om te scoren hè.
Je hoeft ”alleen maar” te zorgen dat heel veel mensen jouw video heel lang bekijken en dat er veel interactie is.
En als je dat goed voor elkaar krijgt en consistent doet dan beloond het YouTube algoritme jou met hoge posities en steeds hogere posities totdat al jouw video’s bovenaan staan in YouTube dat zou toch mooi zijn.
Ik hoop dat je er wat aan hebt ik hoop zeker dat je er wat mee gaat doen ik hoop natuurlijk ook absoluut dat je als dank voor deze prachtige video even de video wilt liken of een comment wilt achterlaten want zoals ik net heb verteld helpt het iedereen dus ook mij om hoger te scoren in het YouTube algoritme.