Meest Complete YouTube en Google Video SEO Handleiding
Meest Complete YouTube en Google Video SEO Handleiding
Dat de impact van YouTube en social media groot is, hoeft niemand meer te vertellen. We zien dat in ons dagelijks leven vaak genoeg voorbij komen.
YouTube heeft oneindig veel mogelijkheden en bereikt ook oneindig veel bezoekers. Een deel van deze bezoekers is ongetwijfeld geïnteresseerd in de diensten of producten die jouw bedrijf aanbiedt. Sommigen direct en andere op lange termijn. Hoe dan ook; de waarde van views is gigantisch.
Maar hoe bereik je deze bezoekers en hoe zorg je dat deze bezoekers jouw YouTube video bekijken en doorklikken naar jouw website? Hoe laat je bezoekers naar jouw video kijken en niet één van de miljoenen andere filmpjes?
Hoe kom je bij de aanbevolen (suggested) video’s en hoe zorg je ervoor dat bezoekers meer dan 1 video van jou bekijken? En misschien wel de belangrijkste: Hoe krijg je YouTube reacties, likes, shares en abonnees? Het antwoord is YouTube (of Video) SEO!
Doel YouTube SEO
Het doel van YouTube SEO is je video te laten scoren in de Google zoekresultaten (SERPS) en YouTube, net zoals je dit doet met een website. SEO oftewel zoekmachine optimalisatie kan uiteraard ook gebruikt worden voor YouTube video’s.
In dit artikel beschrijven we de ins en outs van YouTube SEO en laten we stap voor stap zien hoe je je eigen video laat scoren in Google en YouTube zonder giswerk of moeilijkheden.
2 Cruciale Fouten Die 99% Van Alle Bedrijven Maakt Op YouTube
Als je zelf via YouTube een video zoekt, wat voor video zoek je dan? Dansende katten, pratende vogels of die gloednieuwe Audi? Maar kijk je ook naar het filmpje van Loodgieter de Pijp over hun nieuwe leidingwerk?
Nee, dat wekt weinig interesse.
De cruciale fout van bedrijven op YouTube is dat ze de kijker kennis laten maken met hun super-de-luxe nieuwe product. Maar dat is nou juist waar Youtube kijkers niet op zitten te wachten.
Tenzij je Ferrari bent en een monster van een auto introduceert met allerlei nieuwe snufjes en technieken. Of als je in de gaming industrie zit en je de nieuwe graphics laat zien van een nieuw spel. Maar dat is meestal niet het geval.
Wat kijken YouTubers wel? Muziek, sport, tv shows en series, gaming en filmpjes van dieren. De kans is echter groot dat jouw bedrijf daar niets mee kan.
Maar er is nog een belangrijke categorie. Denk er maar eens over na wat je zelf kijkt via YouTube. Heb je een IKEA kast gekocht zonder handleiding? Wil je in Photoshop een logo ontwerpen? Wil je make-up opdoen? Of wil je exact weten hoe je een perfecte YouTube video maakt?
Deze video’s hebben allemaal één ding met elkaar gemeen: ze lossen een probleem op met de perfecte handleiding. De perfecte handleiding die jij als bedrijf als geen ander kan geven, omdat jij de expert op jouw gebied bent. Met de perfecte YouTube video trekt zelfs Loodgieter in Amsterdam meer views, reacties en likes naar zijn video’s.
Hieronder in het kort welk type YouTube video’s veel kijkers trekken en die bijna door elk bedrijf te gebruiken zijn:
- Uitleg (tutorial) video’s: het in elkaar zetten van een Ikea ladekastje
- Review en unboxing video’s: het uitpakken en uitleggen van producten
- Entertainment: extreem divers. Bijvoorbeeld: Will it blend?
Of je nu een bouwmarkt of sportzaak runt, elk bedrijf heeft de middelen om dit toe te passen. Jij kent jouw diensten en producten namelijk als geen ander. Jouw kennis deel je via een YouTube filmpje.
Daarmee maak je het gemakkelijk voor klanten om jouw producten te gebruiken en bouw je autoriteit op als merk of bedrijf.
Fout Nummer 2
Veel bedrijven hebben de verkeerde gedachte dat alle bezoekers binnenkomen via het zoeken in YouTube.
Fout.
Bezoekers komen binnen via:
- YouTube zoekopdrachten
- Aanbevolen of gesuggereerde video’s
- Social media
- Websites of blogs die jouw video embedden op hun website
- Een gedeelde video via WhatsApp of e-mail
- Video’s die in de Google zoekresultaten staan
Dus in deze handleiding kan je vinden hoe je:
- Bovenaan komt te staan bij YouTube zoekopdrachten
- Bovenaan komt te staan bij Google zoekresultaten
- Bovenaan komt te staan bij aanbevolen (gesuggereerde) video’s
- Zoveel mogelijk gedeeld wordt
YouTube Ranking Factoren
Google is de eigenaar van YouTube. We weten dat Google verschillende algoritmes en formules heeft voor het bepalen van de ranking van een website of video.
Hiermee bepalen ze welke video’s bovenaan staan en welke bij suggesties of aanbevolen komen te staan.
Stel, je wil voor het eerst mascara opdoen en je zoekt via YouTube naar mascara opdoen. Je krijgt nu een lijst met ongeveer 665 video’s. Als je dezelfde term intypt bij Google krijg je hele andere resultaten. De zoekresultaten bestaan nu uit geschreven artikelen, video’s en afbeeldingen.
Als jouw bedrijf de perfecte YouTube video heeft geplaatst, is de kans enorm groot dat je bij beide zoekresultaten bovenaan komt te staan. Zowel op YouTube als in Google.
Suggesties of aanbevolen video’s zijn de video’s die verschijnen onder aanbevolen als je YouTube opent. Dit zijn filmpjes die iets te maken hebben met de filmpjes die je al een keer hebt gekeken of worden aanbevolen op basis van het filmpje wat je nu bekijkt.
De belangrijkste factoren die YouTube en Google meewegen om te bepalen welke video bovenaan komt te staan zijn:
- Zoekwoorden
- Titel van de video
- Beschrijving
- Tags
- Aantal kijkers dat lang kijkt
- De duur van de video
- Het aantal reacties
- Likes en shares
Verderop in dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je deze punten gebruikt om zowel in YouTube als in Google te scoren.
Zoekwoorden als Fundament Voor Elke Video
Belangrijk punt om te beseffen: YouTube kan je video niet echt zien en horen. In elk geval niet zoals wij als bezoekers een video zien en horen. Dit betekent dat hoe meer YouTube weet over het onderwerp van je video, hoe sneller en hoger je scoort op jouw zoekwoorden.
YouTube baseert zich hiervoor voornamelijk op alle tekst in en rondom je video om te bepalen wat het onderwerp van je video is en wat de kijker tijdens de video ziet. Dus tekst in en rondom jouw YouTube video is cruciaal.
Dat brengt ons tot één van de belangrijkste factoren om bovenaan te staan in Google of YouTube: zoekwoorden. Gebruik zoekwoorden op de juiste manier. Verleid bezoekers om te klikken en geef ze waardevolle informatie. Zowel in de titel als in de beschrijving.
Daarmee bedoelen we niet dat je een lijst van woorden plaatst in de beschrijving of titel. Je doet dan aan keyword stuffing. Dit is het overmatig gebruik van zoekwoorden met als doel de zoekresultaten van Google en YouTube te manipuleren.
Dit is niet oké. Niet voor Google en niet voor je bezoekers.
Voorbeeld Hoe het Wel Moet
Stel, we zijn een bedrijf dat steigerhout verkoopt. Niet bepaald een sexy onderwerp. We willen onze klanten laten zien wat voor moois je zelf kan maken van steigerhout. Bijvoorbeeld door te laten zien hoe iemand zelf een steigerhouten tafel maakt.
Voor ons onderwerp hebben we zoekwoorden nodig. Hoe we aan deze zoekwoorden komen, staat uitgelegd in onze zoekwoordenonderzoek gids.
In totaal hebben we vijf zoekwoorden gevonden, met tussen de haakjes de maandelijkse zoekvolumes:
- Steigerhouten tafel maken (1000)
- Zelf steigerhouten tafel maken (90)
- Zelf tafel maken (390)
- Tuintafel zelf maken (90)
- Tafel van steigerhout maken (70)
Aanvullend daarop zoek je in YouTube op jouw belangrijkste zoekwoorden om te zien welke suggesties YouTube geeft.
Hoe Je de ‘Perfecte’ YouTube SEO Titel Maakt
Laten we eerlijk zijn: een perfecte YouTube titel bestaat niet. Maar de titel van de video is belangrijk. Echt extreem belangrijk. Zo belangrijk zelfs dat we je aanraden om het volgende te doen:
Bedenk hoe belangrijk jij op dit moment de titel van een video vindt. Vermenigvuldig dit getal met 10. Zo belangrijk is de titel. 10x belangrijker dan je op dit moment denkt.
Dit komt, doordat je in bijna 100% van de tijd alleen de titel en de thumbnail ziet, voordat je klikt.
Je bepaalt of je klikt op een video op basis van de titel, aantal weergaven en de afbeelding (thumbnail) van de video. Dat is alle informatie die een bezoeker heeft.
Of die nu zoekt in YouTube
Jouw video bij de suggesties ziet
De video deelt via social media
Of jouw video tegenkomt in Google.
Steek dus veel tijd in het ontwikkelen van je titel. De titel moet goed zijn en aantrekkelijk genoeg zijn om op te klikken.
Daarnaast moet de titel het belangrijkste zoekwoord bevatten, het zoekwoord met het hoogste zoekvolume waar jij op wilt scoren. In dit voorbeeld is ons grootste zoekwoord: steigerhouten tafel maken.
Een titel mag niet langer zijn dan 52 karakters. je kan wel een langere titel invoeren, maar dan valt deze deels weg bij de zoekresultaten. Als je titel niet langer is dan 52 karakters zorg je ervoor dat zowel op desktop, laptop, tablet en smartphone je titel altijd geheel zichtbaar is.
Hierboven heb je gelezen dat bezoekers naar bepaalde soorten filmpjes kijken. Bijvoorbeeld een uitleg video. Dit is ook wat we gaan gebruiken in ons voorbeeld.
Onze video krijgt de titel: Zelf Een Steigerhouten Tafel Maken In 30 Minuten.
Probeer in je titel altijd een voordeel voor de gebruiker te verwerken. Bijvoorbeeld dat iets snel gaat, makkelijk is of niets kost.
Zoals je kan zien, hebben we de vier zoekwoorden in onze titel verwerkt:
- Steigerhouten tafel maken
- Zelf steigerhouten tafel maken
- Zelf tafel maken
- Tafel van steigerhout maken
Je ziet dat we het zoekwoord tuintafel zelf maken missen in de titel. Dit woord gebruiken we niet omdat we dan gaan forceren. Hiermee bedoelen we dat als we het woord er wel in zetten, daarmee de titel niet meer lekker leest. YouTube kijkers knappen hier op af.
YouTube Thumbnails
De YouTube thumbnail is de afbeelding die je ziet wanneer je zoekt in Google, YouTube of die je ziet bij de aanbevolen video’s.
Hieronder een voorbeeld:
Het betoog over het belang van een effectieve thumbnail is al beschreven. Een effectieve thumbnail helpt de titel met het aantrekkelijk maken om te klikken.
7 Ingrediënten van een Effectieve Thumbnail:
1. Het moet je bezoeker enthousiast maken om het filmpje te gaan zien.
Fail filmpjes zijn hier sterk in. Je bent meteen benieuwd wat eraan vooraf gaat.
2. Gebruik opvallende kleuren die de aandacht trekken.
Meestal zijn dat felle kleuren op de achtergrond. Felle kleuren trekken de aandacht en werken goed voor consistente branding.
3. Gebruik een gezicht.
Bezoekers klikken sneller op een thumbnail met een gezicht erop.
Als je een gezicht gebruikt, zorg dan dat deze een emotie laat zien. Vreugde, woede, wat je ook maar wilt.
4. Ga voor een actieshot.
Laat een explosie zien, een knal, schreeuw, formule. Laat de climax zien van jouw filmpje.
Welk resultaat krijgt de bezoeker uiteindelijk als hij of zij jouw filmpje kijkt? Dit is waarom jouw bezoekers gaan kijken.
Bijvoorbeeld als je zoekt op: cake bakken.
5. Zorg voor consistente branding in al je thumbnails.
Bijvoorbeeld jouw gezicht op ieder filmpje, dezelfde dik gekleurde titels of een ander opvallend element.
In het onderstaande filmpje is dat het gezicht + het scherm aan de linkerkant.
6. Tekst
Als je tekst gebruikt, zorg dan dat het weinig is, dat het extreem goed leesbaar is en hou het kort.
7. Sex
Ja, laten we er niet omheen draaien. Voor bepaalde doelgroepen werkt het gebruik van sexy thumbnails heel erg goed. Niet voor iedereen en niet bij elke video.
Het is aan jouw om te bepalen of dit past bij jouw merk of bedrijf.
Voorbeeld Enzo Knol (grote Nederlandse YouTuber)
Of Calvin Klein
YouTube Beschrijving Vindbaar Maken
Het volgende dat belangrijk is, is de beschrijving.
De beschrijving zie je wanneer je zoekt in YouTube:
En wanneer je een video bekijkt.
Hier plaats je alleen tekst en geen afbeeldingen.
De beschrijving helpt de bezoeker om jouw YouTube video te vinden, te begrijpen en door te klikken naar gewenste websites. Dit is bijvoorbeeld de website van je bedrijf, je social media kanalen of de bronnen die je gebruikt hebt.
Let op: In de eerste instantie zijn alleen de eerste drie regels van de beschrijving te zien. Pas als bezoekers op meer weergeven klikken, kunnen ze de gehele tekst zien.
Wanneer je bezoekers naar jouw website wilt sturen, is het aan te raden de URL van de website op te nemen in de eerste twee regels van de beschrijving van je video. Zoals je ziet is dit wel gedaan in het voorbeeld hierboven.
Hierbij moet je de gehele URL plaatsen, dus ook met het http:// gedeelte.
Dus niet dit: www.klikproces.nl maar http://www.klikproces.nl of https://www.klikproces.nl .
Anders klikt de URL niet door naar jouw website.
De beschrijving moet de zoekwoorden bevatten, die we van tevoren hebben opgezocht. Dit waren onze zoekwoorden:
- Zelf steigerhouten tafel maken
- Zelf tafel maken
- Tuintafel zelf maken
- Tafel van steigerhout maken
Hieronder een voorbeeld van een YouTube beschrijving:
Zelf een tafel van steigerhout maken? Leer hier hoe je dat doet: http://www.zelfmakenvansteigerhout.nl/ ! Op http://www.zelfmakenvansteigerhout.nl/tafel-aflakken-tips/ staan ook nog zeven tips en tricks om je tafel goed af te lakken als je deze gemaakt hebt.
Altijd al zelf een tafel willen maken, maar heb je geen idee hoe? In deze video leggen we stap voor stap uit hoe je zelf een steigerhouten tafel kan maken voor in de tuin.
Zelf een tafel maken, begint met het zoeken van de juiste materialen. Allereerst hebben we uiteraard steigerhout en verschillende gereedschappen nodig. Dit kan je bij een bouwmarkt vinden of je vraagt je buren of zij je het gereedschap kunnen lenen.
Niet helemaal bekend in de doe-het-zelf-wereld? Lees alles over doe-het-zelven in onze gids voor DIY http://www.zelfmakenvansteigerhout.nl/DIY-gids/.
Een tuintafel zelf maken van steigerhout is misschien ook een leuke bezigheid om met je kinderen te doen. Zij hebben dan ook meegewerkt aan de tafel waar ze later aan kunnen eten.
Wat hebben we nodig?
10 steigerhouten planken van max. 20 breed en 2 meter lang
2 platte steunbalken
100 stuks zelfborende steigerhout schroeven
Handboor
Schroevendraaier
Houtlijm
We gaan beginnen!
Om een steigerhouten tafel te maken, moeten we de planken op maat zagen. Zaag vijf planken in een lengte van 160 cm.
Precies weten hoe je vijf exact gelijke planken kan zagen? Neem eens een kijkje in onze ultieme gids voor zagen!
Bewaar de overige delen van planken, deze komen van pas bij de binnenste delen van de poten van de tafel.
Zaag vervolgens acht gelijke stukken van 80 cm en twee gelijke stukken van 140 cm.
Leg de materialen in een logische volgorde neer, zodat je niet helemaal naar de andere kant van de tuin hoeft te lopen, om de planken te pakken die je als eerste nodig hebt.
Zoals je tot nu toe hebt kunnen lezen, is zelf een steigerhouten tafel maken geen klusje dat je even op een doordeweekse avond doet. Neem er daarom ook echt de tijd voor, zo heb je heel lang veel plezier van je eigen zelfgemaakte steigerhouten tuintafel.
Een tafel van steigerhout maken heeft verschillende voordelen, zoals:
Steigerhout heeft een ontzettend mooie uitstraling.
Het is bijna onderhoudsvrij, waardoor je je steigerhouten tuintafel zowel binnen als buiten kan plaatsen.
Dit is zowel een nadeel als een voordeel: steigerhouten meubels zijn zwaar. Het nadeel hiervan is dat ze niet zo makkelijk te verplaatsen zijn. Maar daarom kunnen de meubels ook niet zomaar uit je tuin gestolen worden.
Meer weten over steigerhout of steigerhouten meubels? Bezoek onze website: http://www.zelfmakenvansteigerhout.nl/
Zelf een tafel maken brengt ook een paar voor- en nadelen met zich mee. Een voordeel is dat je een geheel unieke en zelfgemaakte tafel in je tuin hebt staan, waar iedereen jaloers op kan zijn. Het nadeel van zelf een tafel van steigerhout maken, is dat je er lang mee bezig bent. Echter, je hebt daarna wel een hele mooie zelfgemaakte tafel, die niemand anders heeft.
De overige uitleg voor het zelf maken van een steigerhouten tuintafel kan je vinden op onze website: http://www.zelfmakenvansteigerhout.nl/ .
Nog een laatste opmerking: zelf een tuintafel maken is natuurlijk ontzettend leuk! Heb je nu helemaal de kriebels te pakken?
Wist je dat je op onze website: http://zelfmakenvansteigerhout.nl ook allerlei beschrijvingen kan vinden voor het zelf maken van steigerhouten stoelen en banken?
Like en share deze video en bekijk ook onze andere video’s. Of bezoek ons Facebook en Instagram account voor nuttige handleidingen voor het opleuken van je meubels!
Tags
Tags toevoegen aan je video is cruciaal. Dit zijn onderwerp tags die bezoekers niet zien, maar YouTube wel. Hiermee bepaalt YouTube tot welke categorie of tot welk onderwerp jouw video behoort.
Tags zorgen ervoor dat je bij de gesuggereerde video’s veel sneller naar voren komt.
Bij je eigen video’s,
maar ook bij die van anderen.
Om dit effectief te doen zijn er 4 stappen om door te lopen:
Stap 1: Tags die uniek zijn voor jouw bedrijf
Je voegt vier tags toe die uniek zijn voor jouw bedrijf. Dit zijn bijvoorbeeld de URL van de website en drie verbasteringen van je bedrijfsnaam, zoals bedrijfsnaam + plaatsnaam of andersom.
4 Unieke tags:
- Zelf Maken
- zelfmakenvansteigerhout.nl
- Zelf Maken Bodegraven
- Bodegraven Zelf Maken
Dit zorgt ervoor dat jouw eigen video’s sneller als suggestie naar voren komen wanneer iemand een video van jouw kanaal kijkt.
Door de 4 unieke tags koppelt YouTube de video’s veel makkelijker aan elkaar.
Stap 2: Tags om Views van Concurrenten te Stelen
Dit klinkt misschien raar want een concurrent is natuurlijk een concurrent. Maar het plaatsen van een tag van een concurrent heeft als voordeel dat je bij dat filmpje van de concurrent als suggestie naar voren komt.
Want wat doe je als je het antwoord op je vraag in een filmpje niet hebt gevonden? Juist! Je klikt een ander filmpje aan! En daarom is helemaal geen slecht idee om een tag van een concurrent te plaatsen:
- Praxis
- www.zoekhetop.nl
Er is ook een handige truc om de tags te zien die je concurrenten gebruiken:
Een Google Chrome extensie die bij elke video de gebruikte tags toont. Het installeren is simpel.
- Ga naar Tube Bubby
- Installeer de extensie
- Activeer de extensie
- Ga naar een YouTube video en bekijk het extra tabblad tags
Het groene getal wat je bij een tag ziet staan, geeft aan op welke positie de video scoort voor dat zoekwoord.
Stap 3: Tags om Aan te Sluiten op Bestaande Succesvolle Video’s
Om gebruik te maken van de kracht van bestaande video’s doe je het volgende:
- Zoek op je zoekwoorden naar video’s die al veel views hebben (per zoekwoord verschilt de betekenis van veel).
- Kijk wat er in de titel staat. Als deze unieke dingen bevat, zoals de merk – of bedrijfsnaam, datum, tijd of kanaalnaam, dan gebruik je deze als tag.
- Kijk wat er in de beschrijving staat. Worden hier unieke dingen genoemd zoals: De verwijzing naar een website of een specifieke naam of beschrijving van de video?
Voeg deze ook toe om beter aan te sluiten op gerelateerde video’s.
Stap 4: Zoekwoorden als Tags
De tags die we gaan toevoegen aan ons filmpje zijn onze zoekwoorden:
- Zelf steigerhouten tafel maken
- Zelf tafel maken
- Tuintafel zelf maken
- Tafel van steigerhout maken
Aantal Viewers die Lang Kijken
De belangrijkste factoren hierin zijn: hoeveel en hoe lang bekijken bezoekers je video. Lang kijken is een ratio die betrekking heeft op de lengte van de video. YouTube hanteert hierin:
- Slecht: weinig views en degenen die kijken, bekijken de video erg kort. Of er zijn veel bezoekers die kort kijken.
- Goed: weinig bezoekers die lang kijken.
- Beste: veel bezoekers die lang kijken.
Als bezoekers lang kijken naar een video gaat YouTube ervan uit dat de video interessant is en antwoord geeft op de vraag die de kijker heeft gesteld of dat het probleem wordt opgelost waar de kijker mee zat.
Hieronder een paar tips voor het maken van een lange video:
- Vertel in een inleiding waar je over gaat vertellen en het voordeel wat kijkers daaraan hebben. Op die manier weten bezoekers wat er gaat komen. Aan het eind van deze video weet je precies hoe je 10 kilo afvalt in 4 weken.
- Je bouwt je filmpje langzaam op, naar het beste toe. Bewaar je allerbeste content voor het eind van het filmpje.
- Zorg dat je tussendoor bezoekers triggert door een link te plaatsen of iets onverwachts te laten zien. Bijvoorbeeld een grapje of een nieuw camerashot. Dit houdt de aandacht erbij.
Aantal Reacties
Reacties worden ook wel comments genoemd. Onder je YouTube video kunnen andere YouTube gebruikers reageren op jouw filmpje. Het aantal comments neemt YouTube mee in het berekenen van de score van de video.
Het maakt niet uit wat de aard is van de comments. Zowel positieve als negatieve comments tellen mee bij het aantal comments. Raak dus niet gelijk in paniek als je een aantal negatieve comments krijgt. Deze bezoekers helpen jou juist beter te scoren in YouTube, doordat ze een reactie achterlaten.
Naast het liken van de video (zie hieronder), kunnen viewers ook de comments liken of disliken en erop reageren.
Likes, Shares & Embedden
Het aantal likes, maar ook dislikes zorgt ervoor dat de score van de video stijgt. Dus hoe meer likes en dislikes hoe beter je video scoort.
Het ziet er uiteraard beter uit als een video veel likes heeft en zo min mogelijk dislikes. Voor de kijker geeft het een positief beeld als de video veel likes heeft. Daarmee wordt ook de kans verhoogd dat ze de video lang zullen kijken.
Word niet gelijk zenuwachtig als je een aantal dislikes krijgt. Zo lang het merendeel like is, is het goed. Bedenk ook dat degene die vervelende reacties achterlaat, ook jouw video helpt scoren in YouTube en Google.
Daarnaast kunnen kijkers je video social sharen. Dit houdt in dat viewers het filmpje op hun website plaatsen, of een link plaatsen naar de video op YouTube. Hoe meer shares hoe beter.
Ze kunnen dit filmpje ook embedden. Het filmpje wordt dan op de website van iemand geplaatst.
Dit werkt vrij eenvoudig door de onderstaande code te kopiëren en te plakken in jouw website.
Het ziet er dan uit zoals hieronder:
Handleiding Uploaden YouTube Video
Voordat we echt gaan beginnen met het plaatsen van onze voorbeeld video, zijn er eerst een paar punten die we moeten uitvoeren:
- Je hebt een YouTube account nodig. Als je al een Gmail account hebt, kan dit account ook gebruiken voor je YouTube account. Voor je bedrijf is het misschien handig als je een apart account aanmaakt met je bedrijfsnaam erin.
- Indien je YouTube account nog niet geverifieerd is, moeten we dat eerst doen. Wil je weten hoe je dat moet doen? Google dan op: YouTube account verifiëren. Je zult zien dat hier in ieder geval twee filmpjes tevoorschijn komen. Let goed op de titels van deze filmpjes!
Nu Gaan We Aan de Slag met de YouTube Video!
Ga nu naar YouTube.com en ga naar Mijn kanaal
Je komt nu op de pagina van jouw eigen YouTube kanaal. Hier kan je een profielfoto en een banner (omslagfoto) plaatsen.
Voor de uitstraling is het aan te raden om dit te doen, omdat potentiële viewers jouw kanaal ook kunnen zien.
Video Uploaden
Rechtsboven zie je het knopje uploaden, hier moet je op klikken.
Hier kun je jouw video uploaden.
Eindig met een Call To Action (Aanzet tot actie)
Of je nu een video of diavoorstelling upload is het een belangrijk punt dat je je video afsluit met een call to action.
Een call to action is jouw antwoord op een veelgestelde vraag: hoe krijg ik meer abonnees op mijn YouTube kanaal.
Een call to action is een aanzet tot actie. Dit zorgt ervoor dat je bezoekers stimuleert om een actie te ondernemen.
Bijvoorbeeld:
- meer abonnees krijgen op jouw YouTube kanaal door bezoekers te stimuleren op de abonneer knop te klikken.
- meer views op YouTube krijgen door jouw bezoekers te stimuleren een volgende video te kijken.
De meest voorkomende zijn
- Like & Share deze video
- Schrijf je in voor de nieuwsbrief
- Koop hier direct uw [product]
- Meer video’s bekijken
- Abonneer nu op dit kanaal
- Klik door naar de website
Bijvoorbeeld, abonneer of bekijk een andere video (blauw omcirkelt).
Bij een diavoorstelling kan dit de laatste foto zijn waarin je met tekst aangeeft wat bezoekers nu kunnen doen.
Maar bij een filmpje kan je het doen op de manier van Zondag met Lubach. Aan het einde van elk filmpje verschijnt Arjan Lubach met een kort filmpje van een paar seconden waarin hij je vertelt om te abonneren op het YouTube kanaal.
Hieronder een voorbeeld:
Bestandsnaam
Als dit klaar is, zorg er dan ook voor dat de bestandsnaam van de video jouw belangrijkste zoekwoord bevat.
Upload dus niet en video met de naam ghdkw342.mp4, maar steigerhouten tafel maken.
Of wat je zoekwoord dan ook is.
Als je dat gedaan hebt, kan je het filmpje uploaden.
In de tussentijd kunnen we de belangrijkste informatie aanpassen. Dit is de vinden onder Basisinformatie.
Je ziet ook dat je een miniatuur afbeelding kan kiezen (onderaan de pagina). Dit is de thumbnail waar we het eerder over hadden.
Als je dit nog niet ziet, dan is je video nog niet ver genoeg geladen, ga dan eerst door met de basisinformatie.
Video Titel
Het eerste vak is waar de titel moet worden ingevuld.
In het tweede vak komt de beschrijving.
In het grote vak kun je tags toevoegen. Dit zijn de tags die we al eerder genoemd hebben.
Tenslotte selecteer je de thumbnail van de video.
We kunnen onze video nu publiceren en openbaar maken.
Klik rechtsboven op publiceren.
Klik vervolgens op videobeheer om de andere belangrijke punten aan te kunnen passen.
Het volgende scherm ziet er dan zo uit:
Annotaties
We gaan nu annotaties toevoegen. Annotaties kan je vinden onder het kopje aantekeningen.
Er zijn verschillende annotaties:
- Tekstballon
- Opmerking
- Titel
- Spotlight
- Label
In dit voorbeeld is een tekstballon toegevoegd. In de tekstballon vragen we bezoekers of ze meer willen weten over steigerhouten tafels maken. In de volgende tekstballon vragen we de YouTube kijker om ons filmpje te liken (rood omcirkelt).
Maar je kan ook een spotlight plaatsen. Hierin kan je een link plaatsen naar een ander filmpje en de video laten starten in een nieuw venster.
Daarnaast kan je nog een aantekening plaatsen in het vakje onder de spotlight. In ons geval is dat: Ook een bank maken van steigerhout?
Aan de rechterkant kan je de link aanpassen.
Ondertiteling
Je vraagt je nu misschien af: waarom zou je ondertitels toevoegen aan je filmpje als je deze in het Nederlands hebt gemaakt?
Maar bedenkt dit: wat zijn de momenten dat bezoekers naar filmpjes kijken? Als ze staan te wachten op de trein of op de bus of als bezoekers in de trein zitten. Maar vooral, boven alles: kijken bezoekers filmpjes tijdens het werk.
Om andere bezoekers niet te storen worden de filmpjes veelal bekeken zonder geluid. Het is fijn als deze bezoekers ook naar jouw filmpje kunnen kijken en daarbij kunnen lezen waar het over gaat.
Daarnaast help je Google door tekst toe te voegen. Zoals eerder gezegd, snapt Google video niet, maar de ondertiteling begrijpt Google wel.
Dus je helpt jouw bezoeker en je helpt Google om jouw video te gebruiken.
Om een nieuwe ondertitel toe te voegen klik je op “nieuwe ondertitel toevoegen”. Hier kies je Nederlands. Je komt nu in het scherm waar je de ondertitels toe kan voegen.
Je kan op elke gewenste seconde of minuut je ondertiteling toevoegen. Aan de rechterkant zie je continue een voorbeeld van hoe het eruit komt te zien.
Heb je een lange regel getypt maar gaat deze alweer weg voordat je het hebt kunnen lezen? Ga dan met je muis op het tekstvakje in het voorbeeldfilmpje staan en sleep de blauwe randen in de gewenste richting.
Vergeet niet op bewerkingen publiceren of publiceren te drukken als je wijzigingen hebt aangebracht. Het zou zonde zijn als je weer helemaal opnieuw moet beginnen.
Laatste Cruciale Onderdeel (Waar Nooit Iemand Over Schrijft)
Je video is af. Hij is perfect geüpload. Kortom, alles wat je aan de video kan doen, is af.
En nu…? Voor 99% van de bedrijven houdt het hier op. En dat is een grove fout, want je kan nog iets heel belangrijks doen om jouw video beter te laten scoren.
Hieronder nog een keer belangrijke factoren die YouTube helpen te bepalen hoe goed jouw video gaat scoren:
- Het aantal reacties
- Het aantal likes (maar ook dislikes)
- Hoeveel mensen linken er naar jouw video?
- Hoe vaak social sharen YouTube kijkers jouw video?
- Hoeveel mensen plaatsen (embedden) jouw video op hun website?
Er zijn manieren om deze factoren te beïnvloeden. Ze komen allemaal op dit neer:
Je moet jouw…
YouTube Video Promoten
Het promoten van jouw YouTube video kan op meerdere manieren:
Posities Omhoog Kopen
Het meest simpele antwoord is: koop het.
Je kan views, reacties, likes, abonnees, etc. kopen.
Alles is te koop. Dit gebeurt veel, echt heel veel.
Laten we duidelijk zijn: we zijn geen voorstander van deze praktijken, maar we zijn niet zo naïef om te denken dat het niet gebeurt. Wanneer het effectief is ingezet, werkt het nog ook.
Je zorgt dan voor een combinatie van shares, blogreacties, likes, reacties en views om bovenaan komen te staan.
YouTube Positie Verhogen op een Natuurlijk Manier (Maar Wel Extra Snel)
De minder simpele, maar meer legitieme manier van jouw YouTube video promoten is dat je het op een natuurlijke manier bereikt door de volgende middelen in te zetten:
Social media
De meest gangbare manier hiervoor is het promoten van jouw video op social media, blogs en forums.
Plaats je video op alle kanalen waarop jouw bedrijf een account heeft. Facebook, LinkedIn, blogs, etc.
Persoonlijke Benadering
Wat je ook kan doen via social media, is mensen persoonlijk benaderen via een privé bericht. Doe dit niet op (te) grote schaal, maar alleen als je zeker weet dat iemand jouw video leuk vindt.
Op deze manier ben je bijna verzekerd van een aantal views. Misschien geen honderden of duizenden, maar het is een begin.
Forums
Ga ook op zoek naar relevante forums in jouw niche. Of vind forums die 1 of meerdere threads hebben over jouw onderwerp. Plaats daar jouw video om de vraagsteller te helpen.
Let op dat je geen forums vol spamt! Doe het alleen wanneer het de vraagsteller oprecht helpt.
Wat je ook kan doen is de link in de handtekening toevoegen. Iedere keer dat je een reactie plaatst, verschijnt daarbij de link naar jouw YouTube video.
Blog reacties
Naast helpen van bezoekers op forums kan je ook blogreacties achterlaten bij relevante artikelen over jouw onderwerp waarin je verwijst naar de YouTube video.
Wederom: doe dit alleen wanneer je bezoekers ermee helpt.
Nieuwsbrieven
Verstuur een link naar jouw video via e-mail naar iedereen die op jouw nieuwsbrief staat ingeschreven.
Ook dit zorgt voor de extra views. Niet alleen dat, maar jouw nieuwsbrief inschrijvers zijn waarschijnlijk meer geïnteresseerd in de video dan andere personen. Dus ze kijken de video meer en langer en dat is top!
Persoonlijke e-mails
Ga vervolgens via Google op zoek naar websites die over dit onderwerp schrijven door te zoeken op jouw zoekwoorden en gerelateerde zoektermen.
Bijvoorbeeld:
- steigerhouten tafel maken (exact hetzelfde)
- tafel maken (lijkt erop)
- steigerhouten stoel maken (lijkt erop)
- dingen van hout maken (valt in dezelfde categorie)
Verzamel de websites die je tegenkomt. Dit kunnen blogs, magazines of zakelijke websites zijn.
Schrijf de contactgegevens op in een Excel bestand. Noteer van die websites de contactgegevens van degenen die over hetzelfde onderwerp schrijven, indien dit beschikbaar is.
Stuur deze personen een simpel en vriendelijk e-mailtje in de trend van:
Hoi Mieke,
Ik zie dat je een tof artikel hebt geschreven over het maken van spullen van hout.
We hebben een leuke video gemaakt over hoe je zelf steigerhouten tafel maakt in 30 minuten. Je kan hem hier vinden: https://www.youtube.com/watch?v=t0k-HfhQXis
Ik hoor graag wat je ervan vindt.
Met vriendelijke groet,
[Jouw naam]
Maak er een Blog van
Ook raden we aan de video op je eigen blog of website te zetten met een beschrijving erbij.
Nog beter zelfs: schrijf de gehele tekst uit en voeg die onderaan de video toe als transcriptie.
Deze pagina kan je vervolgens promoten. Misschien werkt dit zelfs beter dan het promoten van de YouTube video zelf.
YouTube Advertenties
Voor je denkt dat we iets extreem voor de hand liggends vergeten: YouTube advertenties.
Als er een perfecte manier is om jouw video te promoten is dat via YouTube zelf. Je komt dan aan de bovenkant te staan, wanneer iemand zoekt in YouTube.
Hierdoor krijg je extreem simpel en snel views.
Het enige wat je filmpje dan nog moet doen, is het vasthouden van de bezoeker om jouw filmpje te blijven kijken, te delen, liken en een reactie te plaatsen.
We hopen dat deze handleiding je heeft geholpen.
Als dat zo is, laat het dan hieronder weten in de reacties.
Of heb je misschien nog vragen?
We horen heel graag van je!