Wat is het Zeigarnik Effect en Hoe Gebruik Je Dit Voor Conversies
[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]
Gebruik Zeigarnik Effect om Jouw Conversies te Verhogen
Een Zeigarnik effect is een effect wat in alle mensen zit. Waarschijnlijk heb je het zelf ook al een keer meegemaakt, daardoor is het ook goed te passen om je website.
Wat is Het Zeigarnik Effect
Het Zeigarnik effect stelt dat mensen incomplete of onderbroken taken beter onthouden dan voltooide taken. Dit is natuurlijk van grote invloed op het aantal conversies.
Zeigarnik Effect voorbeeld
Dit effect is ook terug te zien bij obers, zij onthouden altijd exact wat gasten hebben geconsumeerd zolang zij nog niet hebben afgerekend. Na het afrekenen vergeten zij dit echter meteen. Ditzelfde principe is ook terug te zien bij ‘cliffhangers’ in soapseries, deze onthoud je vaak ook beter en langer. Van nature hebben we behoefte aan een begin en een eind, anders worden we onrustig zijn we bang de controle te verliezen. Dit hebben wij ook tijdens een bestelproces op een website of bij het invullen van een contactformulier.
Tips hoe je Zeigarnik Effect toepast om conversies te verhogen
Nu je weet wat het Zeigarnik effect inhoudt, is het belangrijk om dit zo goed mogelijk toe te passen op je website. Dit kan als volgt:
- Alleen om die reden zijn “breadcrumbs” op je website al essentieel om je bezoeker rust en controle te geven. Zie je homepage als de poolster voor je bezoeker en laat je bezoeker zien waar hij/zij zich bevindt in een proces.
- Geef bij het bestelproces aan hoeveel stappen het proces bevat, zodat mensen weten wanneer het proces eindigt.
- Wanneer bezoekers in hun winkelmandje hebben gestopt en een dag later de site weer bezoeken, toon dan aan dat zij nog iets in hun winkelmandje hebben zitten.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]