Hoog Zoekvolume + Hoge Positie en Toch Weinig Verkeer? Hoe Zit Dat?
Zoekvolume Betekent Niet Automatisch Veel Klikken Naar Je Website. Ook Niet Als Je Hoog in Google Staat. Ontdek Hier Precies Hoe Dat Zit.
Transcriptie: Hoog Zoekvolume + Hoge Positie en Toch Weinig Verkeer? Ontdek Hier Hoe Dat Zit
Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en we gaan het hebben over hoe zoekvolumes kunnen misleiden en eigenlijk een beter alternatief om te bepalen waar jij op wil gaan scoren en waarop niet. En we hebben al een ander stuk gemaakt over hoe je je zoekwoorden prioriteert, da’s een hele uitgebreide video met alles erop en eraan. Maar ik wil nu één klein stukje daarin uitleggen en dat is hoe misleidend zoekvolumes kunnen zijn. Het probleem met zoekvolumes is namelijk eigenlijk twee dingen.
Eén er is geen enkele tool die accuraat de zoekvolumes weergeeft, dat is een groot probleem waar niemand een oplossing voor heeft. Dus zoekvolumes zijn sowieso meer richtlijnen dan echt strakke data. Maar twee is dat het zoekvolume an sich niks zegt over hoeveel mensen daadwerkelijk doorklikken op een resultaat vanuit die zoekopdracht. En laten we eerlijk zijn, als iemand ergens op Googelt maar hij klikt helemaal niet in de zoekresultaten, dan is dat natuurlijk waardeloos. Daar heb je als bedrijf niks aan want daar kan je niks aan verdienen. Maar waarom zouden mensen dat dan doen? Wanneer doen ze dat dan, dat ze ergens op Googelen en dan vervolgens niet klikken.
Nou één van de meest voorkomende is dat ze de spelling van een woord controleren. Een woord als interessant of accessoires, hoe schreef je het ook weer precies en Google geeft je vanzelf de goeie versie. Maar een ander belangrijk iets is dat heel veel zoekopdrachten tegenwoordig een featured snippet hebben, dus een featured snippet is een stukje informatie die eigenlijk al in elk geval een beetje of helemaal antwoord geeft op de vraag. En er zijn verschillende soorten featured snippets en verschillende antwoorden die je kan krijgen, ik ga ze niet allemaal doornemen. Maar bedenk goed dat dit bijvoorbeeld is hoe je zoekopdracht eruit kan zien als je bijvoorbeeld zoekt op een Wat is vraag.
Dus wat is mail, dan krijg je dit antwoord en in feite staat daar het antwoord al een beetje in. En zo heb je nog meer van die relatief eenvoudige vragen, bijvoorbeeld wie is, welke bepaalde acteurs spelen in een film of welke muzikanten spelen in een bepaalde band? Wie is de oprichter of oprichters van een bedrijf? Eigenlijk relatief simpele vragen waar Google je zelf al antwoord op geeft. En wat dat betreft zijn er ook heel veel simpele vragen waar gewoon een getal uitkomt. Bijvoorbeeld een rekensom, of hoeveel inwoners heeft een bepaalde stad of een bepaald land? Wat zijn de inkomsten van iemand? Of een simpele vraag als hoe lang moet ik een ei koken? Hele simpele vragen dus waarvoor mensen eigenlijk niet eens meer in het zoekresultaat hoeven te klikken.
Maar sommige zoekopdrachten geven ook heel groot een video weer als je erop zoekt, denk bijvoorbeeld aan muzieknummers, of aan zoekwoorden die een hele specifieke instructie vragen waarvan Google heeft bepaald, een video is hier gewoon het allerbeste antwoord voor. De kans dat ze dan op jou gaan klikken is echt extreem klein. En dan verschil kan dus echt gigantisch zijn. Er zijn bepaalde zoekopdrachten waar zelfs 80% van de mensen hoogstwaarschijnlijk niet klikt op een resultaat. En dat ten opzichte van het andere uiterste en dat is dat 80% wel klikt op een resultaat. Dus die marge is enorm groot en als jij vol inzet op een zoekwoord waar niemand op klikt, ja dan kom je mooi van een koude kermis thuis.
Dus weet dat het heel belangrijk is om dit te checken voordat je aan de slag gaat. En zeker omdat die algemenere, simpelere vragen soms een heel grot zoekvolume kunnen hebben en daardoor verleidelijk lijken maar dat ze eigenlijk niet interessant zijn. Maar de hamvraag is natuurlijk, ja maar hoe kom ik daar dan achter? Er zijn een aantal manieren voor, één is de kosten per klik op een bepaald zoekwoord kan een indicatie zijn van of het commercieel interessant is of niet. Je kan natuurlijk gewoon Googelen op een zoekwoord om te zien wat het resultaat is. En als je zo’n featured snippet ziet of als je al een stukje antwoord ziet, dan kan je je afvragen hoe interessant dat zoekwoord voor je is.
En soms kan het juist alleen maar interessanter zijn omdat het een complexere vraag is waar mensen wel een stukje van het antwoord zien maar nog altijd moeten klikken om het hele antwoord te krijgen. En soms is het daardoor totaal niet interessant. Maar het allerbeste is als je een bepaalde tool hebt die dat eigenlijk kan voor je berekenen. Wij gebruiken veel ahrefs en je kan hier een voorbeeld zien. Als je een zoekwoord intikt geeft die aan, wordt er veel in de zoekresultaten geklikt of niet en hij maakt er een schatting van hoeveel dat dan is. Maar Moz doet ongeveer hetzelfde en zo zijn er wel meer betaalde tools en die kunnen jullie heel goed inzicht geven in of een zoekwoord dus commercieel interessant is of niet.
Dus als je bezig bent met zoekwoorden, staar je dus alsjeblieft niet blind op zoekvolumes, maar pak eigenlijk het zoekvolume en doe dat maal het aantal mensen dat daadwerkelijk klikt in de zoekresultaten. En met dat zoekvolume, eigenlijk het verbeterde zoekvolume of het klikvolume, daar heb je wel wat aan en daarop kan je wel iets baseren en neem dat ook mee in je zoekwoorden prioriteitenschema. Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad. Als je nog vragen hebt kan je me altijd mailen op bart@klikproces.nl of een reactie achterlaten op het YouTube filmpje of op ons blog. En anders spreek ik je graag de volgende keer weer met nog veel meer advies over SEO, over YouTube, over Voice en over conversie optimalisatie.